Covid-19 del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hoppar in och ställer en fråga, ber om ursäkt om det pratats om tidigare. Är det någon här som haft covid som upplevde enorm törst? Jag sveper flera liter om dagen, ibland flera glas i streck utan att törsten dämpas. Nu har jag varit sjuk en vecka och fick för mig att googla på det (dumt, jag vet) och ingenstans står det att det kan vara ett symtom men det dyker upp i många diskussioner om långtids-covid. Så då blir jag såklart nojig och tänker att detta aldrig kommer sluta nu, jag kommer vara törstig resten av livet :nailbiting::cautious: Någon med erfarenhet, input?
Om du bara varit sjuk i en vecka så säger det nog inte så mycket om något alls. :D
 
Hoppar in och ställer en fråga, ber om ursäkt om det pratats om tidigare. Är det någon här som haft covid som upplevde enorm törst? Jag sveper flera liter om dagen, ibland flera glas i streck utan att törsten dämpas. Nu har jag varit sjuk en vecka och fick för mig att googla på det (dumt, jag vet) och ingenstans står det att det kan vara ett symtom men det dyker upp i många diskussioner om långtids-covid. Så då blir jag såklart nojig och tänker att detta aldrig kommer sluta nu, jag kommer vara törstig resten av livet :nailbiting::cautious: Någon med erfarenhet, input?
Har du feber?
När jag har feber blir jag väldigt törstig.
 
Hoppar in och ställer en fråga, ber om ursäkt om det pratats om tidigare. Är det någon här som haft covid som upplevde enorm törst? Jag sveper flera liter om dagen, ibland flera glas i streck utan att törsten dämpas. Nu har jag varit sjuk en vecka och fick för mig att googla på det (dumt, jag vet) och ingenstans står det att det kan vara ett symtom men det dyker upp i många diskussioner om långtids-covid. Så då blir jag såklart nojig och tänker att detta aldrig kommer sluta nu, jag kommer vara törstig resten av livet :nailbiting::cautious: Någon med erfarenhet, input?
Tycker det är vanligt att bli jättetörstig när man är förkyld generellt. Känns som att kroppen blir helt uttorkad. Går över när förkylningen går över 😊
 
Har du feber?
När jag har feber blir jag väldigt törstig.

Nej, ingen feber alls. Men tänker lite som @MiniLi ovan att det kanske är vanligt när man är sjuk överlag. Jag är nästan aldrig sjuk, så har inget minne av nåt att jämföra med 🧐 Men ja, jag känner mig lite som en mumie. Sover middag varje dag och vaknar alltid av att jag är just törstig, och får svepa 3-4 stora glas. Galet.
 
Nej, ingen feber alls. Men tänker lite som @MiniLi ovan att det kanske är vanligt när man är sjuk överlag. Jag är nästan aldrig sjuk, så har inget minne av nåt att jämföra med 🧐 Men ja, jag känner mig lite som en mumie. Sover middag varje dag och vaknar alltid av att jag är just törstig, och får svepa 3-4 stora glas. Galet.
Det låter ju inte helt rimligt med så pass mycket. Har du risk för diabetes? Tänker om du är i början så kan det ökade kortisolet pga sjukdomen kanske öka blodsockret ytterligare och därmed göra dig mer törstig.
 
Nej, ingen feber alls. Men tänker lite som @MiniLi ovan att det kanske är vanligt när man är sjuk överlag. Jag är nästan aldrig sjuk, så har inget minne av nåt att jämföra med 🧐 Men ja, jag känner mig lite som en mumie. Sover middag varje dag och vaknar alltid av att jag är just törstig, och får svepa 3-4 stora glas. Galet.
Haha, pratade just med min partner om det. Inte apropå covid, men att vara sjuk överlag. Har senaste åren börjat inse att alla faktiskt inte fick varje influensa som gick när de var små, kanske inte hade öroninflammation/halsfluss stup i kvarten och inte heller hade lunginflammation samt körtelfeber. Så jag är ganska van att vara sjuk länge, även om det varit lite mer sällan i vuxen ålder.
 
Smittskydd Skåne (eller gäller det överallt?) verkar sedan i onsdags ha kommit med nya riktlinjer för hur göra när en lärare blir sjuk. Samtliga elever som har varit i kontakt med den sjuka läraren ska testa sig så fort som möjligt och sedan om 5 dagar igen.
Det låter kanske bra i praktiken, på större orter blir ju eleverna utslagna på flera vc, teststationer och självtest på säkert mer än ett apotek. På småorter är det en vc och ett apotek.

Så när jag ringde i måndags slog vc bakut alldeles, hänvisade till självtest vilket inte går, min unge har inte ens vanligt leg vilket tar några veckor att fixa- och det är NU hon behöver. Min 14 åring har aldrig haft något behov av legitimation eller bank-id av något slag så jag har inte skaffat henne det. Trots detta hänvisade vc tillbaka till skolan, som hänvisade till vc. Det ska ha förts en dialog mellan skolan och vc i går och jag tolkade det som att problemet i så fall skulle vara löst- de utan id får testas på vc, så jag ringde i morse och blev avvisad igen.... meddelade skolan som gjorde en avvikelserapportering på det till vc. Nu för lite mer än en timme sedan ringde vc och berättade att hon fått en tid i morgon eftermiddag för testning.

Jag förstår helt och fullt att en liten vc inte kan ta så många friska elever, men det är ju inte mitt beslut, inte heller är det skolans, det är ju Smittskydd som gjort en tankevurpa på riktigt där. Det blir ju korvstoppning på vc. Å andra sidan hänvisar de ju alla över 13 till självtestning, vilket gör att det liksom riskerar att bli korvstoppning på det apoteket också.... Inte alla föräldrar kan åka land och rike runt för att testa sina ungar. Hur blir det om 2-3 lärare samtidigt blir sjuka på skolan och sedan några på nästa högstadieskola i byn...... kaos är nog ordet.

Och samtidigt har skolor i grannkommuner gått över till delvis fjärr-/distansundervisning pga så mycket smitta. Det fungerade inte att öppna skolorna som tänkt, är min tanke. Istället för att komma med riktlinjer om att testa friska ungar så kom med riktlinjer om att gå tillbaka till delvis fjärr-/distansundervisning.
 
Smittskydd Skåne (eller gäller det överallt?) verkar sedan i onsdags ha kommit med nya riktlinjer för hur göra när en lärare blir sjuk. Samtliga elever som har varit i kontakt med den sjuka läraren ska testa sig så fort som möjligt och sedan om 5 dagar igen.
Det låter kanske bra i praktiken, på större orter blir ju eleverna utslagna på flera vc, teststationer och självtest på säkert mer än ett apotek. På småorter är det en vc och ett apotek.

Så när jag ringde i måndags slog vc bakut alldeles, hänvisade till självtest vilket inte går, min unge har inte ens vanligt leg vilket tar några veckor att fixa- och det är NU hon behöver. Min 14 åring har aldrig haft något behov av legitimation eller bank-id av något slag så jag har inte skaffat henne det. Trots detta hänvisade vc tillbaka till skolan, som hänvisade till vc. Det ska ha förts en dialog mellan skolan och vc i går och jag tolkade det som att problemet i så fall skulle vara löst- de utan id får testas på vc, så jag ringde i morse och blev avvisad igen.... meddelade skolan som gjorde en avvikelserapportering på det till vc. Nu för lite mer än en timme sedan ringde vc och berättade att hon fått en tid i morgon eftermiddag för testning.

Jag förstår helt och fullt att en liten vc inte kan ta så många friska elever, men det är ju inte mitt beslut, inte heller är det skolans, det är ju Smittskydd som gjort en tankevurpa på riktigt där. Det blir ju korvstoppning på vc. Å andra sidan hänvisar de ju alla över 13 till självtestning, vilket gör att det liksom riskerar att bli korvstoppning på det apoteket också.... Inte alla föräldrar kan åka land och rike runt för att testa sina ungar. Hur blir det om 2-3 lärare samtidigt blir sjuka på skolan och sedan några på nästa högstadieskola i byn...... kaos är nog ordet.

Och samtidigt har skolor i grannkommuner gått över till delvis fjärr-/distansundervisning pga så mycket smitta. Det fungerade inte att öppna skolorna som tänkt, är min tanke. Istället för att komma med riktlinjer om att testa friska ungar så kom med riktlinjer om att gå tillbaka till delvis fjärr-/distansundervisning.
2-3 lärare?
Hos oss var det 20 talet som blev sjuka
 
2-3 lärare?
Hos oss var det 20 talet som blev sjuka
Vi verkar ju inte vara där ännu, utan nu sedan i onsdags (har ju inte insiderkoll egentligen, men vad jag förstått) så är det en lärare och därmed 5 klasser=100 elever, det blir ju rätt jädrans tufft för småorternas vc och apoteks självtester att rodda med, när nu 100 elever är tufft på bara en lärare.
 
Hoppar in och ställer en fråga, ber om ursäkt om det pratats om tidigare. Är det någon här som haft covid som upplevde enorm törst? Jag sveper flera liter om dagen, ibland flera glas i streck utan att törsten dämpas. Nu har jag varit sjuk en vecka och fick för mig att googla på det (dumt, jag vet) och ingenstans står det att det kan vara ett symtom men det dyker upp i många diskussioner om långtids-covid. Så då blir jag såklart nojig och tänker att detta aldrig kommer sluta nu, jag kommer vara törstig resten av livet :nailbiting::cautious: Någon med erfarenhet, input?
Min väninna hade Covid i höstas och efter att febern var borta så drack hon ovanligt mycket i flera månader. Hon började till och med ha vattenflaska med sig på hundpromenaden. Det har hon fortfarande men jag tror det mest är för att det har blivit en vana nu (som har hjälpt henne att dricka färre kalorier = har blivit av med något trivselkilo = hon är glad 👍 ).
 
Jag har tänkt lite på riskgrupper och vaccin. Nu går prioriterar man ju efter medicinska riskgrupper, med undantag för vårdpersonal och liknande, men finns ju andra faktorer som utgör risker. Såsom om man är låginkomsttagare, etniska grupper, utbildningsnivå osv. Finns ju statistik på att dessa grupper är mer utsätta för smitta och har högre dödlighet än andra grupper.

Men man väger inte in detta i vaccinationsordningen, hur kommer det sig?
 
Jag har tänkt lite på riskgrupper och vaccin. Nu går prioriterar man ju efter medicinska riskgrupper, med undantag för vårdpersonal och liknande, men finns ju andra faktorer som utgör risker. Såsom om man är låginkomsttagare, etniska grupper, utbildningsnivå osv. Finns ju statistik på att dessa grupper är mer utsätta för smitta och har högre dödlighet än andra grupper.

Men man väger inte in detta i vaccinationsordningen, hur kommer det sig?
Det här är väl det närmaste, som listas i fas 3.
  • Personer med ett tillstånd som innebär svårigheter att följa råden om smittskyddande åtgärder. Detta gäller personer i åldern 18–59 år som har en demenssjukdom eller en kognitiv eller psykisk funktionsnedsättning. Det gäller även personer som lever i socialt utsatta situationer.
 
Det här är väl det närmaste, som listas i fas 3.
  • Personer med ett tillstånd som innebär svårigheter att följa råden om smittskyddande åtgärder. Detta gäller personer i åldern 18–59 år som har en demenssjukdom eller en kognitiv eller psykisk funktionsnedsättning. Det gäller även personer som lever i socialt utsatta situationer.
Fast det där med socialt utsätta situationer, gäller inte det mest hemlösa?

Verkligen jättebra att de får vaccin såklart, men tänker att problemet är mer utbrett än så.
Letade efter länk till SCB's statistik, men hittade inte.
 
Fast det där med socialt utsätta situationer, gäller inte det mest hemlösa?

Verkligen jättebra att de får vaccin såklart, men tänker att problemet är mer utbrett än så.
Letade efter länk till SCB's statistik, men hittade inte.
Mest är det nog så. Sedan är det nog väldigt svårt att göra en rättvis bedömning/tungt rent administrativt som skulle kunna användas, sett i ljuset av att det tycks finnas vissa problem gällande medicinska riskgrupper i fas 3 också.
 
Jag har tänkt lite på riskgrupper och vaccin. Nu går prioriterar man ju efter medicinska riskgrupper, med undantag för vårdpersonal och liknande, men finns ju andra faktorer som utgör risker. Såsom om man är låginkomsttagare, etniska grupper, utbildningsnivå osv. Finns ju statistik på att dessa grupper är mer utsätta för smitta och har högre dödlighet än andra grupper.

Men man väger inte in detta i vaccinationsordningen, hur kommer det sig?

Administrativt omöjligt och för detaljerad prioritering blir dessutom ineffektivt. Bästa sättet att skydda samtliga du nämner är att snabbt öka andelen vaccinerade i samhället.
 
Re detta med vaccinpass och liknande.
Sverige tror att vår variant kan bli defacto standard i världen, och att redan 1:a juni ska det vara igång.

Jag ser inte längre några upprörda åsikter. Har nånting ändrats mot tidigare?

Det var några dagar sedan, men vad syftade du på här? Vad skulle ha ändrats angående vaccinpassen?
 
Ringde länets nummer för information om vaccination för riskgrupper idag. Enligt henne så ska min VC se vilka som har vissa diagnoser och därigenom veta om man är i riskgrupp. Fast diagnosen i sig är inte en risk, men medicineringen. Och den vet jag inte om de ser.

Vore trevligt med vaccination så snart som möjligt, men orkar faktiskt inte ringa runt. Förhoppningsvis är det inte så lång tid kvar till fas 4 annars.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
73 189
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Funderar lite på det här att så pass många har vägrat AZ och valt att avboka eller inte har för avsikt att vaccinera sig öht. Sverige...
25 26 27
Svar
537
· Visningar
29 444
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp