Covid-19 del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har tänkt lite på riskgrupper och vaccin. Nu går prioriterar man ju efter medicinska riskgrupper, med undantag för vårdpersonal och liknande, men finns ju andra faktorer som utgör risker. Såsom om man är låginkomsttagare, etniska grupper, utbildningsnivå osv. Finns ju statistik på att dessa grupper är mer utsätta för smitta och har högre dödlighet än andra grupper.

Men man väger inte in detta i vaccinationsordningen, hur kommer det sig?

FHM försökte väl göra det när de gjorde papperslösa till en priogrupp eftersom de inte bara löper större risk att bli allvarligt sjuka i covid utan även föra smittningen vidare. De fick dock backa efter ett ramaskri.

Socioekonomiskt utsatta områden med en större andel nysvenskar som arbetar med serviceyrken där man inte kan arbeta hemifrån borde väl också prioriteras och FHM mumlade något om att det skulle göras - det var ett problem i början av epidemin att information inte nådde ut till en del grupper - men det handlar väl också om vad som klassas som en samhällsviktig tjänst/andra riskfaktorer.
 
FHM försökte väl göra det när de gjorde papperslösa till en priogrupp eftersom de inte bara löper större risk att bli allvarligt sjuka i covid utan även föra smittningen vidare. De fick dock backa efter ett ramaskri.

Socioekonomiskt utsatta områden med en större andel nysvenskar som arbetar med serviceyrken där man inte kan arbeta hemifrån borde väl också prioriteras och FHM mumlade något om att det skulle göras - det var ett problem i början av epidemin att information inte nådde ut till en del grupper - men det handlar väl också om vad som klassas som en samhällsviktig tjänst/andra riskfaktorer.
Vem var det som kom med ramaskri?

Typiskt den svenska avundsjukan.
 
FHM försökte väl göra det när de gjorde papperslösa till en priogrupp eftersom de inte bara löper större risk att bli allvarligt sjuka i covid utan även föra smittningen vidare. De fick dock backa efter ett ramaskri.

Socioekonomiskt utsatta områden med en större andel nysvenskar som arbetar med serviceyrken där man inte kan arbeta hemifrån borde väl också prioriteras och FHM mumlade något om att det skulle göras - det var ett problem i början av epidemin att information inte nådde ut till en del grupper - men det handlar väl också om vad som klassas som en samhällsviktig tjänst/andra riskfaktorer.
Nu när du tar upp det minns jag ju det där med de papperslösa och de främlingsfientliga kommentarerna som följde. Väldigt synd att de backade där, de är ju en utsatt grupp på många vis.

Dom tog ju iofs med hela LSS som riskgrupp som jag förstod det, och där är det väl många som inte är i en medicinsk risk iofs.
 
Socioekonomiskt utsatta områden med en större andel nysvenskar som arbetar med serviceyrken där man inte kan arbeta hemifrån borde väl också prioriteras och FHM mumlade något om att det skulle göras - det var ett problem i början av epidemin att information inte nådde ut till en del grupper - men det handlar väl också om vad som klassas som en samhällsviktig tjänst/andra riskfaktorer.
Har de verkligen talat om dessa grupper som potentiellt vaccinprioriterade? Jag tycker de hela tiden varit konsekvent inriktade på att fokusera de som har markant ökad risk för allvarligt sjukdomsförlopp och död om de blir smittade. Och att varken samhällsviktighet eller smittorisk kommer att vara en faktor för vaccinfördelningen.

Däremot så talade de om behovet att fokusera dessa grupper i arbetet med förebyggande åtgärder som att nå ut med information. Och nu verkar samma behov av riktade insatser finnas för att öka vaccintaionsgraden bland de äldre med utländsk bakgrund.
 
Jag har tänkt lite på riskgrupper och vaccin. Nu går prioriterar man ju efter medicinska riskgrupper, med undantag för vårdpersonal och liknande, men finns ju andra faktorer som utgör risker. Såsom om man är låginkomsttagare, etniska grupper, utbildningsnivå osv. Finns ju statistik på att dessa grupper är mer utsätta för smitta och har högre dödlighet än andra grupper.

Men man väger inte in detta i vaccinationsordningen, hur kommer det sig?

För att det är alldeles för komplicerat. Det allra viktigaste (för alla) är att så många som möjligt vaccineras på så kort tid som möjligt. Därför har man valt ut riskgrupper som är lätta att särskilja och identifiera. Eftersom ålder har visat sig vara den största risken (och mycket lätt att identifiera) så har man valt att främst vaccinera efter ålder. Sen är ockås vissa medicinska riskgrupper extra utsatta och också hyfsat lätta att identifera så då har man valt att vaccinera dem med prio också. Skulle man välja fler kategorier och så pass komplexa kategorier som du beskriver så hade vaccinationen fått vänta länge och fler hade dött.
 
Folks åsikter.

Ok, då förstår jag syftningen. Men tycker inte att åsikterna har förändrats direkt, inte där jag är i alla fall. Det blir ju en annan diskussion med tiden förstås, jämfört med att något är nytt och oklart och när det har blivit mer klart vad det ska innebära.

Det som diskuteras mer här just nu är att många upplever en ökad trängsel och att alla inte är så noga med avstånd, vilket antas bero på att allt fler blivit vaccinerade. Det är dock bara upplevelser jag hör, jag vet inte om man gjort riktiga studier. Men bl a butiker klagar på det.
Detta scenario spekulerade vi om för ett par månader seda n I denna tråd: https://www.bukefalos.se/threads/livet-med-vaccinet.1498370/ Och ja, det känns som att det är ungefär där vi är nu...
 
Kastar mig in i den här tråden. Jag har inte läst bakåt så jag vet inte om min fråga varit uppe innan, å andra sidan ändras ju informationen hela tiden 🤷‍♀️

Jag har försökt googla mig till information men det är helt omöjligt att fatta någonting, olika information överallt.

Försöker alltså hitta information kring vilken vaccinationsgrupp jag tillhör. Jag har läst mig till att vi med psykossjukdomar, schizofreni och bipolär sjukdom, hamnar i riskgrupp. Det står bland annat på FHMs hemsida, men jag hittar ingen mer information någonstans. Är det någon här inne som vet vad som gäller? Eller vart jag kan vända mig för att ta reda på det.
Jag bor i Västra Götaland och är 39år.
 
Kastar mig in i den här tråden. Jag har inte läst bakåt så jag vet inte om min fråga varit uppe innan, å andra sidan ändras ju informationen hela tiden 🤷‍♀️

Jag har försökt googla mig till information men det är helt omöjligt att fatta någonting, olika information överallt.

Försöker alltså hitta information kring vilken vaccinationsgrupp jag tillhör. Jag har läst mig till att vi med psykossjukdomar, schizofreni och bipolär sjukdom, hamnar i riskgrupp. Det står bland annat på FHMs hemsida, men jag hittar ingen mer information någonstans. Är det någon här inne som vet vad som gäller? Eller vart jag kan vända mig för att ta reda på det.
Jag bor i Västra Götaland och är 39år.

Om jag tolkat texten på FHM rätt så bör det vara fas 3 som gäller för dig? Även om du personligen inte har svårigheter att följa åtgärderna, det är ju på gruppbasis.

"Personer med ett tillstånd som innebär svårigheter att följa råden om smittskyddande åtgärder. Detta gäller personer i åldern 18–59 år som har en demenssjukdom eller en kognitiv eller psykisk funktionsnedsättning. Det gäller även personer som lever i socialt utsatta situationer."
 
Om jag tolkat texten på FHM rätt så bör det vara fas 3 som gäller för dig? Även om du personligen inte har svårigheter att följa åtgärderna, det är ju på gruppbasis.

"Personer med ett tillstånd som innebär svårigheter att följa råden om smittskyddande åtgärder. Detta gäller personer i åldern 18–59 år som har en demenssjukdom eller en kognitiv eller psykisk funktionsnedsättning. Det gäller även personer som lever i socialt utsatta situationer."

Jo, det vet jag. Men när jag jämför den informationen med VGR egen information så stämmer det inte. Så störigt att det inte kan vara rak och tydlig information överallt.
 
Jo, det vet jag. Men när jag jämför den informationen med VGR egen information så stämmer det inte. Så störigt att det inte kan vara rak och tydlig information överallt.
Prata med dem. Här vaccineras de i fas tre riskgrupper nu och där ingår människor med psykiska sjukdomar. Och varför jag vet de är för att en anhörig har bland annat de problemet och blev vaccinerade idag.
 
Prata med dem. Här vaccineras de i fas tre riskgrupper nu och där ingår människor med psykiska sjukdomar. Och varför jag vet de är för att en anhörig har bland annat de problemet och blev vaccinerade idag.

Men vart vänder man sig? Till sin VC? Sin öppenpsykiatriska mottagning? Till 1177?
 
Om jag tolkat texten på FHM rätt så bör det vara fas 3 som gäller för dig? Även om du personligen inte har svårigheter att följa åtgärderna, det är ju på gruppbasis.

"Personer med ett tillstånd som innebär svårigheter att följa råden om smittskyddande åtgärder. Detta gäller personer i åldern 18–59 år som har en demenssjukdom eller en kognitiv eller psykisk funktionsnedsättning. Det gäller även personer som lever i socialt utsatta situationer."
Det är inte alla psykiska funktionsnedsättningar rakt av som ingår, utan de som innebär svårigheter att följa råden.
Bipolära borde typiskt sett inte ha svårigheter att ta till sig information och följa instruktioner?
 
Det är inte alla psykiska funktionsnedsättningar rakt av som ingår, utan de som innebär svårigheter att följa råden.
Bipolära borde typiskt sett inte ha svårigheter att ta till sig information och följa instruktioner?
Jag har läst samma som någon ovan, om psykossjukdomar som schizofreni skulle vara i riskgrupp, men minns inte var. Det var kanske bara just den kanske?
 
Jag har läst samma som någon ovan, om psykossjukdomar som schizofreni skulle vara i riskgrupp, men minns inte var. Det var kanske bara just den kanske?
Ja, siffror från någon undersökning som räknat på riskerna. Men alla som har olika grader av medicinskt förhöjd risk är ju inte prioriterade i vaccingrupperna. Dels har man plockat de med mest ökad risk, dels kanske inte resultaten om just den gruppen fanns då. (var det inte något som kom relativt nyligen?)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
73 645
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Funderar lite på det här att så pass många har vägrat AZ och valt att avboka eller inte har för avsikt att vaccinera sig öht. Sverige...
25 26 27
Svar
537
· Visningar
29 649
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp