Covid-19 del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det här uttalandet förstår jag verkligen inte? VEM är drivande då :confused:??

"Smittspridningen syns bland annat hos gruppen unga personer.
– De är inte drivande men det är i de grupperna som vi har den stora smittan, säger Anders Tegnell."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...v-for-att-bromsa-smittan-ga-inte-pa-nattklubb
Förmodligen tänker han på detta som står längre upp. "Smittspridningen drivs av deltavarianten och den sprids framför allt i andra länder för att man har tagit bort väldigt mycket restriktioner." (med reservation för vad AB kan ha stökat till genom att skriva illa)
 
Aftonbladet idag:
Ytterligare tre aktiva har testat positivt för covid-19, uppger OS-organisationen. En av de smittade var på plats i OS-byn.

Covidfallen med koppling till OS fortsätter att trilla in.

På fredagen informerade arrangörerna om 19 nya fall, varav tre bland aktiva, vilket innebär att 106 personer på plats nu har bekräftats smittade redan innan spelen har invigts.


Så onödigt :meh: . Jag tycker ju såklart väldigt synd om de idrottare som är på plats, men i övrigt hoppas jag faktiskt på att de väljer att ställa in hela tillställningen....
 
Apropå OS, kommer Paralympics gå som vanligt också? Det känns ju isf livsfarligt, inte för att alla funktionsnedsättningar innebär att man är mer känslig inför en covid-infektion, men för somliga spelar det ju roll.
 
Lite statestik fran Österrike som presenterades igar pa nyheterna.

Jämfört med samma dag förra aret är antal smittade 3 ganger sa högt (och pa väg upp) men mkt färre pa sjukhus.
Hälfen av de nysmittade är under 25ar, förra aret var 10% under 25.

Jag funderar lite pa hur man ska göra i fortsättningen, viruset kommer ju inte att försvinna. Ska man fortsätta testa, testa och mäta antal nyinfektioner eller ska man mäta pa andra sätt tex fokusera pa kapaciteten pa sjukhusen. När ska man sluta testa och se det som ett virus om vi maste leva med precis som alla andra virus?

Här kan alla som vill vaccinera sig nu, det finns mer vaccin än intresse sa jag antar att vi natt den nivan med vaccinationer som man kommer na (även om experter menar vaccinintresset kommer öka igen i höst). Men det är manga länder som inte där fa är vaccinerade, hur ska man tänka da om man nu i "hög vaccinerade länder" ser viruset om vilket virus som helst.
 
Lite statestik fran Österrike som presenterades igar pa nyheterna.

Jämfört med samma dag förra aret är antal smittade 3 ganger sa högt (och pa väg upp) men mkt färre pa sjukhus.
Hälfen av de nysmittade är under 25ar, förra aret var 10% under 25.

Jag funderar lite pa hur man ska göra i fortsättningen, viruset kommer ju inte att försvinna. Ska man fortsätta testa, testa och mäta antal nyinfektioner eller ska man mäta pa andra sätt tex fokusera pa kapaciteten pa sjukhusen. När ska man sluta testa och se det som ett virus om vi maste leva med precis som alla andra virus?

Här kan alla som vill vaccinera sig nu, det finns mer vaccin än intresse sa jag antar att vi natt den nivan med vaccinationer som man kommer na (även om experter menar vaccinintresset kommer öka igen i höst). Men det är manga länder som inte där fa är vaccinerade, hur ska man tänka da om man nu i "hög vaccinerade länder" ser viruset om vilket virus som helst.

Jag tror också vaccinationsintresset kommer att öka när antal sjukhusinläggningar och avlidna ökar igen i höst. Men det är ledsamt om det blir så, för de som kommer att drabbas av allvarliga men och riskerar att dö hade såklart behövt varit vaccinerade så fort som möjligt.
 
Innan man kan säga att man nått den nivån som frivillig vaccination kommer att stanna på så tror jag att man behöver vänta lite till. Dels för att det ska bli vanlig vardag där folk har annat fokus än mitt i sommaren. Dels för att se reslutat av riktade insatser till de grupper som har låg täckning.
 
Lite statestik fran Österrike som presenterades igar pa nyheterna.

Jämfört med samma dag förra aret är antal smittade 3 ganger sa högt (och pa väg upp) men mkt färre pa sjukhus.
Hälfen av de nysmittade är under 25ar, förra aret var 10% under 25.

Jag funderar lite pa hur man ska göra i fortsättningen, viruset kommer ju inte att försvinna. Ska man fortsätta testa, testa och mäta antal nyinfektioner eller ska man mäta pa andra sätt tex fokusera pa kapaciteten pa sjukhusen. När ska man sluta testa och se det som ett virus om vi maste leva med precis som alla andra virus?

Här kan alla som vill vaccinera sig nu, det finns mer vaccin än intresse sa jag antar att vi natt den nivan med vaccinationer som man kommer na (även om experter menar vaccinintresset kommer öka igen i höst). Men det är manga länder som inte där fa är vaccinerade, hur ska man tänka da om man nu i "hög vaccinerade länder" ser viruset om vilket virus som helst.
Tja, Storbritannien har ju en ganska hög vaccinationstäckning, så Englands lättande av restriktioner antar jag att omvärlden kollar på ganska nyfiket. Siffrorna där har ju ökat ganska rejält senaste veckorna, både vad gäller nya fall och inläggningar/respiratorvård och dödsfall. Även om länken till de två senare är försvagad jämfört med innan, så finns den där. Och effekten efter lättandet19 juli syns väl inte på ett tag, men ändå.

Jag tror man säger att det kommer ses som "lyckat" med upp till 100 000 nya fall per dag, ungefär 100 dödsfall och om det håller sig till 1000-2000 som behövt sjukhusvård per dag. Blir det senare upp till 3000-4000 har de mer problem, om jag förstår det rätt. Jag tycker själv att det är lite för mycket "collateral damage" för att kunna öppna upp samhället.
 
Innan man kan säga att man nått den nivån som frivillig vaccination kommer att stanna på så tror jag att man behöver vänta lite till. Dels för att det ska bli vanlig vardag där folk har annat fokus än mitt i sommaren. Dels för att se reslutat av riktade insatser till de grupper som har låg täckning.

Det hoppas jag också (att sommar och semester påverkar att en del väljer att avstå från att vaccinera sig, just nu). Även att en del lite yngre kanske kommer att vara mer benägna att vaccinera sig framåt hösten, framför allt om viruset börjar spridas i skolklasser och inom olika fritids-/sportaktiviteter igen. Men att det då kanske (förhoppningsvis) inte i så hög utsträckning kommer drabba dem som löper högst risk att få allvarlig sjukdom.

Fria spekulationer förstås, men jag hoppas verkligen att vaccinationerna fortsätter och att vi kommer att klara att hålla det här i schack till hösten..
 
Det hoppas jag också (att sommar och semester påverkar att en del väljer att avstå från att vaccinera sig, just nu). Även att en del lite yngre kanske kommer att vara mer benägna att vaccinera sig framåt hösten, framför allt om viruset börjar spridas i skolklasser och inom olika fritids-/sportaktiviteter igen. Men att det då kanske (förhoppningsvis) inte i så hög utsträckning kommer drabba dem som löper högst risk att få allvarlig sjukdom.

Fria spekulationer förstås, men jag hoppas verkligen att vaccinationerna fortsätter och att vi kommer att klara att hålla det här i schack till hösten..
Jag önskar bara att folk i stället tänkte att det var bra att få vaccineringen avklarad under sommaren, och då vara skyddade när skolor och andra aktiviteter drar igång....
 
Visa bifogad fil 74078

Gissa vilket av dessa länder som just öppnat upp samhället helt, och tillåter allt från nattklubbar till kramar med främlingar?

Gissa vilket av dessa länder som förvisso öppnat upp en hel del, men fortfarande håller på flera grundläggande restriktioner för säkerhets skull?

Tips: Om du plockar bort allt spår av logik från ditt resonemang kommer du snart fram till rätt svar.

:meh:
Skicka den här till Boris, han har nog inte sett den, förstått den, tänkt till, väckt cellerna i hjärnan eller använder öronen och ögonen sista tiden. Eller hjärnan. :D
 
Det hoppas jag också (att sommar och semester påverkar att en del väljer att avstå från att vaccinera sig, just nu). Även att en del lite yngre kanske kommer att vara mer benägna att vaccinera sig framåt hösten, framför allt om viruset börjar spridas i skolklasser och inom olika fritids-/sportaktiviteter igen. Men att det då kanske (förhoppningsvis) inte i så hög utsträckning kommer drabba dem som löper högst risk att få allvarlig sjukdom.

Fria spekulationer förstås, men jag hoppas verkligen att vaccinationerna fortsätter och att vi kommer att klara att hålla det här i schack till hösten..

Det är sa experter här ocksa resonerar. Man planerar för fullt hur man ska göra i september när skolorna öppnar igen för att undvika smittspridning men ända ha en normal skolvardag och inga begränsningar med sport och fritidsaktiviteter och da vore en hög vaccinationtäckning även oss yngre bra.
 
Jag önskar bara att folk i stället tänkte att det var bra att få vaccineringen avklarad under sommaren, och då vara skyddade när skolor och andra aktiviteter drar igång....

Ja, vem gör inte det … Men jag vill ändå inte tro att vi liksom nått gränsen för hur många som trots allt är villiga att vaccinera sig, ännu. Även om intresset verkar oroväckande lågt i aktuella målgrupper just nu.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
73 196
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Funderar lite på det här att så pass många har vägrat AZ och valt att avboka eller inte har för avsikt att vaccinera sig öht. Sverige...
25 26 27
Svar
537
· Visningar
29 451
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp