Covid-19 del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du att jag skulle ju inte bli förvånad med tanke på hur folk ränner runt och här igenom. Om jag inte missuppfattat det hela så fanns ju omikronet redan i Europa innan ens sydafrika hade slagit larm som första i världen....
Ja, så är det ju. Och den verkar väldigt smittsam, och även om vi sekvenserar mer nu så är det nog ganska lite jämförbart med andra länder som fått en massa fall. Vidare så verkar FHM vara lite sega med att rapportera om nya fall, utöver de två första. Det är ju i skrivande stund uppe i elva bekräftade fall, men det finns garanterat ett mörkertal (om inte annat för att de inte hunnit bekräftats ännu).
 
Ja, så är det ju. Och den verkar väldigt smittsam, och även om vi sekvenserar mer nu så är det nog ganska lite jämförbart med andra länder som fått en massa fall. Vidare så verkar FHM vara lite sega med att rapportera om nya fall, utöver de två första. Det är ju i skrivande stund uppe i elva bekräftade fall, men det finns garanterat ett mörkertal (om inte annat för att de inte hunnit bekräftats ännu).
Jo har hört det med, hoppas det är en mildare variant som det pratats om men det lär vi nog inte veta ännu på ett tag; bättre att vara lite försiktig och nej FHM är väl inte de snabbaste och skarpaste här i världen...
 
Ja, så är det ju. Och den verkar väldigt smittsam, och även om vi sekvenserar mer nu så är det nog ganska lite jämförbart med andra länder som fått en massa fall. Vidare så verkar FHM vara lite sega med att rapportera om nya fall, utöver de två första. Det är ju i skrivande stund uppe i elva bekräftade fall, men det finns garanterat ett mörkertal (om inte annat för att de inte hunnit bekräftats ännu).

Enligt artikeln jag länkade till innan från Aftonbladet så sekvenserar Sverige 40% av alla positiva test som kommer in. Vilket enligt artikeln är en bra siffra jämfört med resten av Europa. Inte bäst men det ger oss en bra placering. Tyvärr har de låst artikeln nu sen jag länkade den så jag kan inte kolla upp de exakta siffrorna. Så jg skulle vilja påstå att du har fel när du skriver att vi sekvenserar lite jämfört med andra länder.
 
Enligt artikeln jag länkade till innan från Aftonbladet så sekvenserar Sverige 40% av alla positiva test som kommer in. Vilket enligt artikeln är en bra siffra jämfört med resten av Europa. Inte bäst men det ger oss en bra placering. Tyvärr har de låst artikeln nu sen jag länkade den så jag kan inte kolla upp de exakta siffrorna. Så jg skulle vilja påstå att du har fel när du skriver att vi sekvenserar lite jämfört med andra länder.
Okej! Jag skrev som sagt att jag var medveten om att vi börjat sekvensera mer nu, men jag borde kanske inte uttalat mig om jämförelsen med andra länder. Men har du koll på om Danmark och Norge nämndes? Jag vet att Danmark är guldklass på testning och sekvensering etc. och man har således upptäckt ganska många fall. Och ganska många fall i Norge. Det tyder väl kanske på att det finns mer omikron här, iaf. Plus att något fall i Finland hade resekoppling hit. Norge räknar btw. med att omikron kommer dominera redan i januari (i Norge då) läste jag nyss, men vi vet såklart inte vad det innebär än. WHO skulle komma med om någon mer utförlig rapport om två veckor, läste jag någon från FHM sa.
 
Okej! Jag skrev som sagt att jag var medveten om att vi börjat sekvensera mer nu, men jag borde kanske inte uttalat mig om jämförelsen med andra länder. Men har du koll på om Danmark och Norge nämndes? Jag vet att Danmark är guldklass på testning och sekvensering etc. och man har således upptäckt ganska många fall. Och ganska många fall i Norge. Det tyder väl kanske på att det finns mer omikron här, iaf. Plus att något fall i Finland hade resekoppling hit. Norge räknar btw. med att omikron kommer dominera redan i januari (i Norge då) läste jag nyss, men vi vet såklart inte vad det innebär än. WHO skulle komma med om någon mer utförlig rapport om två veckor, läste jag någon från FHM sa.

Jag minns bara att det stod att Sverige sekvenserar mer än Norge just nu och att Danmark sekvenserar mer.
 
Nu är det klart att det blir ett slut pa lockdownen för vaccinerade efter den här veckan, för ovaccinerade fortsätter den pa obestämd tid. Men det finns inga detaljer än exakt vad som far öppna, eller snarare hur. Handel, hotell och resturnag ska öppna men det är inte klart om dom far öppna fullt ut eller med begränsningar. Det maste vara väldigt tufft för vissa branscher att planera när man inte vet säkert hur man kan öppna igen pa mandag. Det krävs väl ngr dagar för att kalla in personal igen, inköp osv. Hotellgäster vill nog ocksa veta lite i förväg om dom kan resa eller inte.

Talen fortsätter iaf att sjunka kraftigt, pa sjukhusen räknar man med en höjdpunkt nästa vecka.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
24 555
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 438
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 491
Senast: Mabuse
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
921
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp