Covid-19 del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det verkar lite småkaosigt i dotterns högstadieskola. jag bara läser alla mail som trillar in och skakar på huvudet. Kunde de inte tänka ut detta scenario redan före skolan började? Dottern har varit hemma ett par dagar eftersom jag tycker det är helt sjukt att testa ungen i smittspårningssyfte och sedan skicka henne till skolan I VÄNTAN på svar.... Så hon fick vara hemma. Och mycket riktigt har det trillat in fler mail om smittade och att eleverna ska testa sig. För de som var i skolan så innebär det ju att förutom den första gången nu precis som min dotter, så behöver de alltså egentligen testa sig för varje ny person som upptäcks? För de utsätts ju för smitta även efter de testat sig och behöver då testa sig igen. Det är ju inte ens vettigt, kommer man inte på någon bättre lösning än så här så lär jag hålla min unge hemma en vecka varje gång hon testats i smittspårningssyfte så "attacken" gått över liksom.

Det var därför min unge var hemma, nån jävla måtta får det vara. Senaste mailet handlar om en akutinsatt studiedag i morgon istället för i början av januari, att klasserna från onsdag bara ska ha ett klassrum till alla ämnen och därmed inte ränna runt, samt även ha sina saker där, olika klasser ska använda olika ingångar till skolan, att 8orna ska ha fjärrundervisning i alla fall denna veckan ut.

Jag undrar vad man gjorde för två veckor sedan när skolan började? Mer än att planera att eleverna skulle ha färre lärare i ämnena.....
 
Det verkar lite småkaosigt i dotterns högstadieskola. jag bara läser alla mail som trillar in och skakar på huvudet. Kunde de inte tänka ut detta scenario redan före skolan började? Dottern har varit hemma ett par dagar eftersom jag tycker det är helt sjukt att testa ungen i smittspårningssyfte och sedan skicka henne till skolan I VÄNTAN på svar.... Så hon fick vara hemma. Och mycket riktigt har det trillat in fler mail om smittade och att eleverna ska testa sig. För de som var i skolan så innebär det ju att förutom den första gången nu precis som min dotter, så behöver de alltså egentligen testa sig för varje ny person som upptäcks? För de utsätts ju för smitta även efter de testat sig och behöver då testa sig igen. Det är ju inte ens vettigt, kommer man inte på någon bättre lösning än så här så lär jag hålla min unge hemma en vecka varje gång hon testats i smittspårningssyfte så "attacken" gått över liksom.

Det var därför min unge var hemma, nån jävla måtta får det vara. Senaste mailet handlar om en akutinsatt studiedag i morgon istället för i början av januari, att klasserna från onsdag bara ska ha ett klassrum till alla ämnen och därmed inte ränna runt, samt även ha sina saker där, olika klasser ska använda olika ingångar till skolan, att 8orna ska ha fjärrundervisning i alla fall denna veckan ut.

Jag undrar vad man gjorde för två veckor sedan när skolan började? Mer än att planera att eleverna skulle ha färre lärare i ämnena.....

Ja, sån där typ av planering borde vara klar kan jag tycka...
 
Jag är riktigt sur nu. Här (i Tyskland) lättar man på nästan alla restriktioner och har bestämt att inte längre använda 7-dagars-incidensen som riktlinje, utan gå på hur fulla intensivvårdsavdelningarna är. Helt ok.

Men, i skolorna går man fortfarande på de gamla incidens-nivåerna, vilket innebär att skolbarnen (från första klass) måste ha munskydd hela tiden - även ute på skolgården på rasterna! Samtidigt diskuteras det att avskaffa munskyddsplikten på diskotek!

Jag är inte på något sätt motståndare till de corona-åtgärder som har funnits här, men detta blir bara så snett.
 
Läst på Aftonbladet idag. Hårda ord:
Läkare vill ha nya restriktioner.

Majoriteten av patienterna som vårdas på iva är ovaccinerade, och läkarna menar att resurserna borde gå till annat än att vårda dem, rapporterar SVT.

– Vi har inte råd att vårda patienter på iva som egentligen inte behöver ligga där, säger Kai Knudsen, överläkare på Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg till SVT.

Han vill bland annat att det ska bli obligatoriskt för folk som inte vaccinerat sig att testa sig för covid när de kommer hem från en utlandsresa.

Vården är belastad och har bland annat en stor vårdskuld med många operationer att ta igen.

– Nu är det många som vill ha del av vår kaka så att säga. Nu är det en betydligt tajtare situation. Vi måste verkligen vara rädda om våra intensivvårdsplatser.
 
Vad säger rekommendationerna i Sverige om barn med förkylning som testat negativt covid-19 test? När får de gå till skolan?
 
Vad säger rekommendationerna i Sverige om barn med förkylning som testat negativt covid-19 test? När får de gå till skolan?
Oavsett rekommendationer är det ju rimligt att de är hemma tills de mår bra, dvs inga symptom/enbart restsymptom kvar. Både för deras egen skull (man är inte på topp om man är sjuk och har svårt att tillgodogöra sig kunskapen) och för sina klasskamraters skull. För även om de inte har covid-19 så smittar de sina klasskamrater med en förkylning missar de också skola och hela testapparaten måste dras igång för de som har symptom.
 
Vad säger rekommendationerna i Sverige om barn med förkylning som testat negativt covid-19 test? När får de gå till skolan?
Enligt FHOM när de är ”friska”.

Sen tycker ju jag att man även kan snegla på råden för när de inte har testats. Då är det ok att gå tillbaka efter 7 dagar med lätta restsymptom (tex lätt snuva eller lätt hosta) under förutsättning att de har varit friska i övrigt i minst två dygn.
 
Vad säger rekommendationerna i Sverige om barn med förkylning som testat negativt covid-19 test? När får de gå till skolan?
Är man negativt testad får man gå till skolan när man känner sig frisk nog. Jag tänker att man ska vänta tills man inte smittar. Med tanke på att friska barn i väntan på provsvar i smittspårningssyfte får gå till skolan så är det knappast hårdare regler för negativt testade barn.

Vilket ju är märkligt, snacka om rundgång på allt. Om alla som testade sig stannade hemma tills provsvar landade hos dem så kanske vi hade haft lite färre fall i dotterns skola?

https://www.expressen.se/kvallsposten/coronautbrott-pa-skola-i--hoor-50-elever-smittade-/

Lärarna har absolut gjort ett jättejobb, men skulle det här jobbet inte varit gjort redan innan skolan började, skulle det inte ha varit bättre att allt redan fungerade då istället för att dra till med sånt när så många är smittade. Fler är ju sjuka, i förkylning och varenda en som har minsta symptom får ju stanna hemma. Det hade ju varit bättre att börja terminen med dessa åtgärder + fler än så, tex hemundervisning för sjuor och åttor varannan vecka tex, säg den första månaden, tills det värsta lagt sig. Man missar ju faktiskt mer genom att inte kunna delta i undervisningen alls pga sjukdom än om man har hemundervisning via distans liksom....
 
Läst på Aftonbladet idag. Hårda ord:
Läkare vill ha nya restriktioner.

Majoriteten av patienterna som vårdas på iva är ovaccinerade, och läkarna menar att resurserna borde gå till annat än att vårda dem, rapporterar SVT.

– Vi har inte råd att vårda patienter på iva som egentligen inte behöver ligga där, säger Kai Knudsen, överläkare på Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg till SVT.

Han vill bland annat att det ska bli obligatoriskt för folk som inte vaccinerat sig att testa sig för covid när de kommer hem från en utlandsresa.

Vården är belastad och har bland annat en stor vårdskuld med många operationer att ta igen.

– Nu är det många som vill ha del av vår kaka så att säga. Nu är det en betydligt tajtare situation. Vi måste verkligen vara rädda om våra intensivvårdsplatser.

Läste också en annan artikel i AB och tror det var samma läkare jag hörde på nyheterna, som berättade om ilska bland vårdpersonalen. Jag tycker inte det vore bra om omgivningen eldar på de känslorna nu. Frustration förstår jag helt, men att vårdpersonalen börjar tveka på att ge personer vård, där vill jag inte vara. I vilka fler fall ska då vårdpersonalen kunna ta ställning till om du får skylla dig själv?
 
Läste också en annan artikel i AB och tror det var samma läkare jag hörde på nyheterna, som berättade om ilska bland vårdpersonalen. Jag tycker inte det vore bra om omgivningen eldar på de känslorna nu. Frustration förstår jag helt, men att vårdpersonalen börjar tveka på att ge personer vård, där vill jag inte vara. I vilka fler fall ska då vårdpersonalen kunna ta ställning till om du får skylla dig själv?
Jag delade artikeln eftersom jag faktiskt förvånades över de hårda orden (även om jag också förstår frustrationen).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
24 626
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 441
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 496
Senast: Mabuse
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
927
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp