Covid-19 del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om många av de ovaccinerade faktiskt har valt själva att inte vaccinera sig - hur följsamma är de som grupp för 'rekommendationer' då? Jag menar, om motivet är skepsis och - okunskap till varför man bör vaccinera sig...
Det kanske skulle få iaf en liten del att vaccinera sig. De jag känner som vägrar vaccinera sig brukar dessutom slänga sig med att ”rekommendationerna är samma oavsett om man är vaccinerad eller ej” och det skulle kännas bra att kunna slänga något i ansiktet på dem 🤪
 
Jag såg en intervju med Anders Tegnell på TV4 Nyhetsmorgon nu. Där säger han att det kan bli aktuellt med specifika rekommendationer för ovaccinerade så att de vet hur de ska bete sig för att minska risken för att bli sjuk och sprida smittan vidare.

Jag tänker att vaccinerade och ovaccinerade nu befinner sig i olika riskgrupper och därför är det naturligt att man har olika rekommendationer för dessa två grupper. På samma sätt som man hade specifika rekommendationer för 70+ i början av pandemin.
Handen på hjärtat, hur bra tror du människor är på att följa rekommendationer för ovaccinerade? Om man inte orkar vaccinera sig för sin egen och andras skull har jag svårt att se att man följer restriktioner för sig själv och andras skull.

Nej, detta är ett slag i luften, man försöker förstås göra något, för allt det du räknar upp, för att inte peka ut att vaccinerade ska ha vaccinpass osv, men det lär ändå bli så att ovaccinerade struntar i att följa rekommendationerna.

Var i affären i går och det var en stor skillnad mot bara förra veckan. Inte ens avstånd i kön vid kassan fungerade. Folk är dumma på riktigt. DET är ju en sak man kan hålla fast i typ alltid? Skadar det på något vis att stå med gott om avstånd i kassakön i en mataffär?
 
Det kanske skulle få iaf en liten del att vaccinera sig. De jag känner som vägrar vaccinera sig brukar dessutom slänga sig med att ”rekommendationerna är samma oavsett om man är vaccinerad eller ej” och det skulle kännas bra att kunna slänga något i ansiktet på dem 🤪
Jag är tveksam. OM det handlat om vaccinpass för att få gå på fotboll är en sak, men eget ansvar...vad skulle motivera dem idag liksom, om det inte gjort det tidigare?
 
Handen på hjärtat, hur bra tror du människor är på att följa rekommendationer för ovaccinerade? Om man inte orkar vaccinera sig för sin egen och andras skull har jag svårt att se att man följer restriktioner för sig själv och andras skull.

Nej, detta är ett slag i luften, man försöker förstås göra något, för allt det du räknar upp, för att inte peka ut att vaccinerade ska ha vaccinpass osv, men det lär ändå bli så att ovaccinerade struntar i att följa rekommendationerna.

Var i affären i går och det var en stor skillnad mot bara förra veckan. Inte ens avstånd i kön vid kassan fungerade. Folk är dumma på riktigt. DET är ju en sak man kan hålla fast i typ alltid? Skadar det på något vis att stå med gott om avstånd i kassakön i en mataffär?

Nä, jag tror det behövs vaccinpass och kontroller av det. Jag skulle vilja ha det i stora evenemang. Stora idrottsevenemang och kulturevenemang osv.
 
Jag är tveksam. OM det handlat om vaccinpass för att få gå på fotboll är en sak, men eget ansvar...vad skulle motivera dem idag liksom, om det inte gjort det tidigare?
Jag vet inte. Det lär ju inte påverka de som har knäppa ideer om vaccin, men kanske några som mest inte tagit tag i det?
Men jag fattar vad du menar!
 
Okej, nu är jag medveten om åtminstone en annan patient med samma sjukdom/behandling som erbjudits en tredje dos. Är så himla rädd för att VGR kommer göra en annan bedömning.

Sedan är det så surt att behandlingen ju kan göra att man kanske inte får ett vaccinsvar efter den dosen heller, och att man får skjuta upp behandlingen ytterligare för att öka b-cellsnivåerna. Det i sin tur riskerar ju att sjukdomen blir aktiv och kan ge men. Så det är inte så jäkla konstigt att det känns som att samhället sviker om det öppnar.
 
Nä, jag tror det behövs vaccinpass och kontroller av det. Jag skulle vilja ha det i stora evenemang. Stora idrottsevenemang och kulturevenemang osv.
Jag tror att det är så att man helt enkelt inte får kräva vaccinpass vid arrangemang som stora fotbollsmatcher tex. Men däremot konserter är en annan sak. En av mina arbetsgivare var delaktiga i en musikfestival i sthlm förra veckan, då krävdes vaccinpass eller pcr.
 
Handen på hjärtat, hur bra tror du människor är på att följa rekommendationer för ovaccinerade? Om man inte orkar vaccinera sig för sin egen och andras skull har jag svårt att se att man följer restriktioner för sig själv och andras skull.

Nej, detta är ett slag i luften, man försöker förstås göra något, för allt det du räknar upp, för att inte peka ut att vaccinerade ska ha vaccinpass osv, men det lär ändå bli så att ovaccinerade struntar i att följa rekommendationerna.

Var i affären i går och det var en stor skillnad mot bara förra veckan. Inte ens avstånd i kön vid kassan fungerade. Folk är dumma på riktigt. DET är ju en sak man kan hålla fast i typ alltid? Skadar det på något vis att stå med gott om avstånd i kassakön i en mataffär?
Jag håller med. Det handlar inte bara om att stänga ute ovaccinerade personer från fotbollsmatcher och restaurangbesök. Folk kommer börja röra på sig mer ute i samhället, jobb, mataffär och dylika ställen som man för det mesta i alla fall inte kan skita i heller. Det tråkiga är ju att detta slår 1) mot de som trots vaccin fortfarande riskerar att bli sjuka i covid med negativa följder, 2) de som av olika medicinska skäl inte får vaccinera sig och 3) i alla fall nu initialt, mot alla unga som kanske inte haft möjlighet att åtminstone få båda sprutorna än, beroende på region och hur långt de kommit. Jag förstår verkligen inte denna plötsliga vändning till att släppa precis allting.
 
Jag tror att det är så att man helt enkelt inte får kräva vaccinpass vid arrangemang som stora fotbollsmatcher tex. Men däremot konserter är en annan sak. En av mina arbetsgivare var delaktiga i en musikfestival i sthlm förra veckan, då krävdes vaccinpass eller pcr.

Varför skulle typen av arrangemang avgöra om man får kräva vaccinpass eller inte? Både fotboll och konserter är icke-nödvändiga nöjen som man absolut kan ha ett alldeles utmärkt liv utan.
 
Varför skulle typen av arrangemang avgöra om man får kräva vaccinpass eller inte? Både fotboll och konserter är icke-nödvändiga nöjen som man absolut kan ha ett alldeles utmärkt liv utan.
Det beror väl på v e m som arrangerar antar jag. Det är skillnad på om ett företag arrangerar en konsert, eller om en allsvensk fotbollsmach arrangeras i vad för urvalskriterier man får kräva för besökarna?
 
Jag håller med. Det handlar inte bara om att stänga ute ovaccinerade personer från fotbollsmatcher och restaurangbesök. Folk kommer börja röra på sig mer ute i samhället, jobb, mataffär och dylika ställen som man för det mesta i alla fall inte kan skita i heller. Det tråkiga är ju att detta slår 1) mot de som trots vaccin fortfarande riskerar att bli sjuka i covid med negativa följder, 2) de som av olika medicinska skäl inte får vaccinera sig och 3) i alla fall nu initialt, mot alla unga som kanske inte haft möjlighet att åtminstone få båda sprutorna än, beroende på region och hur långt de kommit. Jag förstår verkligen inte denna plötsliga vändning till att släppa precis allting.
Jag skulle vilja lägga till tre grupper till det slår mot. Vårdpersonalen som måste ta hand om alla smittade, alla patienter av andra sjukdomar som kommer på efterkälken mer och mer pga covidsjuka och så förstås alla som är noga med att stanna hemma vid minsta symptom och testa sig osv. Det blir merjobb liksom. så pass att det nu inte ens känns lönt att PCR testa sig själv eller barnen här där jag bor pga väntetiderna ändå- vi skulle vara friska när vi skulle få en tid på Apoteket för att hämta ett test... Bara att stanna hemma. Om man då är ordentlig så måste man då alltså stanna hemma som om det vore covid även om man haft ont i halsen i endast två dagar.

Jag behöver en högre lön för att kompensera det, vem ersätter mig för detta?
 
Jag skulle vilja lägga till tre grupper till det slår mot. Vårdpersonalen som måste ta hand om alla smittade, alla patienter av andra sjukdomar som kommer på efterkälken mer och mer pga covidsjuka och så förstås alla som är noga med att stanna hemma vid minsta symptom och testa sig osv. Det blir merjobb liksom. så pass att det nu inte ens känns lönt att PCR testa sig själv eller barnen här där jag bor pga väntetiderna ändå- vi skulle vara friska när vi skulle få en tid på Apoteket för att hämta ett test... Bara att stanna hemma. Om man då är ordentlig så måste man då alltså stanna hemma som om det vore covid även om man haft ont i halsen i endast två dagar.

Jag behöver en högre lön för att kompensera det, vem ersätter mig för detta?

Skojar du? Du tycker att en sak blir dålig så därför tänker du göra det ännu värre genom att inte testa dig och barnen om ni har symptom?

Här (min kommun i Skåne) är det inga problem att få tid för test. Vi testade oss i förra veckan och test för att hämta på apoteket kunde vi boka dagen efter (jag bokade vid lunchtid) och test på ett drive-in ställe kunde jag boka in redan 3 timmar senare.
 
Varför skulle fotbollen särbehandlas och tillåtas släppa in utan vaccinpass?
Jag är ingen vandrande lagbok i såna här frågor men inser att det kan vara snårigt om vad som är vad. Googlade fram denna, vet inte om den är relevant för frågeställningen men jag tycker det känns så -och konsensus av den textsnutten hamnar på olika lagrum.:

"Allmän plats är gator, vägar, parker, torg, cykelvägar, parker eller annat område som enligt detaljplan är avsett för ett gemensamt behov. Allmän sammankomst och offentlig tillställning är olika slags aktiviteter som anordnas för allmänheten eller där allmänheten har tillträde."

Jag vet inte vad som gäller, och tycker inte våra myndigheter är kristallklara i vad som gäller heller. Men anar att covidpass på fotbollsmach lär generera ramaskri och snudd på brott mot mänskliga rättigheter typ medan covidpass på konsert generellt är accepterat.
 
Jag är ingen vandrande lagbok i såna här frågor men inser att det kan vara snårigt om vad som är vad. Googlade fram denna, vet inte om den är relevant för frågeställningen men jag tycker det känns så -och konsensus av den textsnutten hamnar på olika lagrum.:

"Allmän plats är gator, vägar, parker, torg, cykelvägar, parker eller annat område som enligt detaljplan är avsett för ett gemensamt behov. Allmän sammankomst och offentlig tillställning är olika slags aktiviteter som anordnas för allmänheten eller där allmänheten har tillträde."

Jag vet inte vad som gäller, och tycker inte våra myndigheter är kristallklara i vad som gäller heller. Men anar att covidpass på fotbollsmach lär generera ramaskri och snudd på brott mot mänskliga rättigheter typ medan covidpass på konsert generellt är accepterat.

Jag som avskyr fotbollsmatcher men älskar konserter tycker ju naturligtvis tvärtom. Därför är det ju inte folks personliga åsikter i frågan som räknas.

Jag kan inte se nån juridisk skillnad mellan en allsvensk fotbollsmatch och en konsert.
 
Skojar du? Du tycker att en sak blir dålig så därför tänker du göra det ännu värre genom att inte testa dig och barnen om ni har symptom?

Här (min kommun i Skåne) är det inga problem att få tid för test. Vi testade oss i förra veckan och test för att hämta på apoteket kunde vi boka dagen efter (jag bokade vid lunchtid) och test på ett drive-in ställe kunde jag boka in redan 3 timmar senare.
Hur läser du? Jag skrev att det inte känns lönt att testa sig när det tar längre tid att vänta på ett test än det tar att vara sjuk.

VC testar inte. Vi har ett Apotek som säljer hemtest och de har som det är nu nästan en veckan väntetid (senast jag hörde av en annan förälder var 6 dagar) på att hämta ett test. En vanlig förkylning kan vara över på den tiden och då visar testet inget. En sådan enkel med lite snuva med ont i halsen. Speciellt om det infaller en helg emellan så blir det någon dag extra innan ett test går att få. Man ska dessutom testa vid minsta symptom. Har man då bara milda, så lär testen inte alls ge utslag om tiden innan man kan få dem är långa.

Vi har inte drive in och där det finns kan jag inte ta mig. Så väl förspänt har inte alla det.

Så jo, jag tycker att det är dåligt att man tar bort restriktionerna och att folk inte följer dem för smittan kommer att öka och man tvingas testa sig och stanna hemma mer (som i oftare- vid varje symptom), trycket på försäljningsställena av test kommer att öka så det är svårt att komma till och på lab som ska fixa allt sedan när folk väl kommit till.
 
Varför skulle fotbollen särbehandlas och tillåtas släppa in utan vaccinpass?
Som sagt, jag vet inte, men fotbollen känns mer styrd av allmän/offentlig tillställning än vad en konsert gör, arrangerad av privata bolag. Men jag kan ha helt fel.
Som sagt är det inte kristallklart om VEM som får kräva covidpass heller. Jag vet inte helt enkelt men vet du bättre så tar jag gärna del av det du vet? 🤷‍♀️
 
Det är enklare att vara hemma när man har minsta symptom när man kan jobba hemma, men när arbetsgivaren vill ha alla på plats så tror jag det blir en del som av ekonomiska skäl struntar i den där irriterande halsen som gör lite ont när man sväljer eller känslan man kanske får av att något är på G att bryta ut- som sedan bryter ut samma dag när man väl är på plats på jobbet och hade man jobbat hemma hade man ju inte brytt sig om det utan jobbat på så länge det gått och sedan sjukat sig.

En kollega jag har har tydligen inte råd att vara hemma så mycket så när hennes barn var sjuka senast valde hon att jobba hemma istället för vab. Helt ok ju förstås, men det är samma kollega som var sjuk på jobbet och inte gick hem. Jag tror inte att hon stannar hemma för en lätt smärtande hals direkt. Det är det jag oroar mig för, de som inte stannar hemma vid minsta symptom.
Men det är ju inte Fohms fel, det är ju arbetsgivaren och arbetstagaren som får lösa det?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
24 588
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 440
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 493
Senast: Mabuse
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
921
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp