Covid-19 del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här är något som jag har funderat på mycket på sistone, och här är en prognos (DN idag):

Jorma Hinkula, professor i molekylär virologi vid Linköpings universitet, gör bedömningen att det kommer att krävas testning vid symtom i alla fall under hela den kommande förkylningssäsongen, alltså från och med nu fram till i mars/april.

– Det blir väldigt mycket provtagande. Men trots vaccinationerna ser vi ju att viruset fortfarande sprider sig i samhället och för att upptäcka det måste man provta i tillräcklig omfattning. Vi kommer att behöva testa tills vi når en högre vaccintäthet, även bland barn, kanske 90-95 procent av befolkningen och det kommer att dröja ett tag, säger han.
 
Pessimisten i mig tänker att det kommer att vara väldigt svårt att höja vaccinationsgraden nu. Jag tror - tyvärr - att andelen som helt enkelt inte vill vaccinera sig är större än vad regeringen har för sig. Men jag kan såklart ha jättefel. Jag hoppas det.
Jag tror på att förbättra tillgängligheten. Vaccinbussar med drop-in tror jag är en bra väg att gå.
Jag har förstått det som att t.ex personer som studerar på annan ort än hemorten har väntat med att vaccinera sig eftersom uppmaningen har varit att man ska ta båda sprutorna på samma ställe. Och förhoppningsvis tar dessa studenter tag i det nu när de är på plats på sina studieorter där de ska vara hela terminen...
 
Pessimisten i mig tänker att det kommer att vara väldigt svårt att höja vaccinationsgraden nu. Jag tror - tyvärr - att andelen som helt enkelt inte vill vaccinera sig är större än vad regeringen har för sig. Men jag kan såklart ha jättefel. Jag hoppas det.
Det tror inte jag, dock får man kanske hjälpa vissa på traven lite, att komma till skott. I Uppsala skickade de ju ut kallelser med förbokade tider, och har högre vaccintäckning än de flesta (alla?) andra. Jag tror det är jättemånga yngre som inte är rädda för egen del och därför inte är så snabba på att ”komma till skott” med att boka vaccination. Såna tror jag man får in genom att tala om ”här är din vaccinationstid”.
 
Pessimisten i mig tänker att det kommer att vara väldigt svårt att höja vaccinationsgraden nu. Jag tror - tyvärr - att andelen som helt enkelt inte vill vaccinera sig är större än vad regeringen har för sig. Men jag kan såklart ha jättefel. Jag hoppas det.
Man har väl räknat med en 85 kanske upp till 90% skulle jag tro utifrån enkäter, vi är nära 85% nu och jag tror vi kommer upp till ca 85% och möjligen något högre och något lägre när det gäller andra dosen.

Vilken andel som inte vill vaccinera sig menar du att myndigheterna räknat med?
 
Det tror inte jag, dock får man kanske hjälpa vissa på traven lite, att komma till skott. I Uppsala skickade de ju ut kallelser med förbokade tider, och har högre vaccintäckning än de flesta (alla?) andra. Jag tror det är jättemånga yngre som inte är rädda för egen del och därför inte är så snabba på att ”komma till skott” med att boka vaccination. Såna tror jag man får in genom att tala om ”här är din vaccinationstid”.
Det och att åka ut till arbetsplatser, skolor och kanske ställen som köpcentra och erbjuda vaccinationen. En enkel sak som att bjuda på fika medan man väntar sin obligatoriska kvart kanske skulle hjälpa lite. Använder man fantasin kan vi nå fler men över 90% tror jag blir mycket svårt, men om man ligger så kanske.
 
Man har väl räknat med en 85 kanske upp till 90% skulle jag tro utifrån enkäter, vi är nära 85% nu och jag tror vi kommer upp till ca 85% och möjligen något högre och något lägre när det gäller andra dosen.

Vilken andel som inte vill vaccinera sig menar du att myndigheterna räknat med?
Johan Carlson sa tidigare att det alltid kommer att finnas en grupp som inte vill vaccinera sig. Hur stor är den gruppen enligt din bedömning?

– Det är svårt att veta i detalj, men vi har undersökt det förut, och min gissning är att vi pratar om några få procent av befolkningen som är genuint negativa till vaccinering. Sedan finns det andra som överöses av negativ propaganda, som är svåra att nå. De ligger nog på fyra-fem procent, de svårnådda, svarar generaldirektören.


Aftonbladet, idag.
 
Johan Carlson sa tidigare att det alltid kommer att finnas en grupp som inte vill vaccinera sig. Hur stor är den gruppen enligt din bedömning?

– Det är svårt att veta i detalj, men vi har undersökt det förut, och min gissning är att vi pratar om några få procent av befolkningen som är genuint negativa till vaccinering. Sedan finns det andra som överöses av negativ propaganda, som är svåra att nå. De ligger nog på fyra-fem procent, de svårnådda, svarar generaldirektören.

Aftonbladet, idag.
Lite vagt och svårtolkat men några procent som inte vill, sen de som överösts med negativ propagande och inte vill av den anledningen och så de svårnådda. Han verkar också glömt gruppen som inte kan ta vaccin av medicinska skäl.

Lägger vi samman de så blir det en 10-15% skulle jag tro, så 85-90%, ungefär som jag trodde, och vi är på god väg att klara 85%.
 
Lite vagt och svårtolkat men några procent som inte vill, sen de som överösts med negativ propagande och inte vill av den anledningen och så de svårnådda. Han verkar också glömt gruppen som inte kan ta vaccin av medicinska skäl.

Lägger vi samman de så blir det en 10-15% skulle jag tro, så 85-90%, ungefär som jag trodde, och vi är på god väg att klara 85%.
Nej. Dels en grupp som genuint är anti, för de har en egen uppfattning om att de inte vill. Dels en grupp som är svåra att nå fram till för att de står under inflytande av andra konkurrerande informationskällor. Så totalt knappt 10%.
 
Johan Carlson sa tidigare att det alltid kommer att finnas en grupp som inte vill vaccinera sig. Hur stor är den gruppen enligt din bedömning?

– Det är svårt att veta i detalj, men vi har undersökt det förut, och min gissning är att vi pratar om några få procent av befolkningen som är genuint negativa till vaccinering. Sedan finns det andra som överöses av negativ propaganda, som är svåra att nå. De ligger nog på fyra-fem procent, de svårnådda, svarar generaldirektören.

Aftonbladet, idag.
Jag måste ändå ge FHM lite kredd för att de faktiskt ganska sällan målar ut de som är ovaccinerade som idioter. Utan betonar att Sverige har en god vaccinationsvilja som man vill vara försiktig med. Även om jag tycker att det är skit att lätta på restriktioner nu, så tror jag inte att det är läge att köra vi vs. dem för att få ovaccinerade att kavla upp nu. Jag ser det som ett lika stort problem att man säger att vaccinerade kan leva som vanligt sen, i stort sett, samtidigt som man betonar att man måste vidta försiktighetsåtgärder om man exempelvis arbetar på äldreboende eller i annan vård med riskgrupper, trots vaccinstaus på alla inblandade.


Jag har sagt det innan men ffs när tom. Boris Johnson planerar för att det nog kommer bli en ökad belastning på sjukvården i UK och vill ta höjd för att kunna kräva mask/distansering vid behov känns det så idiotiskt att vi ska släppa på så mycket.
 
Nej. Dels en grupp som genuint är anti, för de har en egen uppfattning om att de inte vill. Dels en grupp som är svåra att nå fram till för att de står under inflytande av andra konkurrerande informationskällor. Så totalt knappt 10%.
Så du menar att han inte har glömt de som inte kan ta vaccinet? Det var så jag fick det till 10-15% totalt, det finns ett antal% som avråds från vaccinet.
 
Jag måste ändå ge FHM lite kredd för att de faktiskt ganska sällan målar ut de som är ovaccinerade som idioter. Utan betonar att Sverige har en god vaccinationsvilja som man vill vara försiktig med. Även om jag tycker att det är skit att lätta på restriktioner nu, så tror jag inte att det är läge att köra vi vs. dem för att få ovaccinerade att kavla upp nu. Jag ser det som ett lika stort problem att man säger att vaccinerade kan leva som vanligt sen, i stort sett, samtidigt som man betonar att man måste vidta försiktighetsåtgärder om man exempelvis arbetar på äldreboende eller i annan vård med riskgrupper, trots vaccinstaus på alla inblandade.


Jag har sagt det innan men ffs när tom. Boris Johnson planerar för att det nog kommer bli en ökad belastning på sjukvården i UK och vill ta höjd för att kunna kräva mask/distansering vid behov känns det så idiotiskt att vi ska släppa på så mycket.
Fast det blir ju vaccinerade vs ovaccinerade i den nya "planen"?
Ur artikeln som jag länkade till ovan:

"Vaccinerade kommer inom kort att i princip kunna leva som vanligt efter 29 september men förhålla sig att det pågår en pandemi. Att inte vaccinera sig innebär däremot att man inte kan återgå till en vardag så som vi kände den innan 2020, förklarade Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson på en pressträff under onsdagen och fortsatte:

– Vi kommer inom kort att återkomma med särskilda råd och rekommendationer för ovaccinerade."

Ska bli intressant att se hur det här kommer att se ut i praktiken.
 
Så du menar att han inte har glömt de som inte kan ta vaccinet? Det var så jag fick det till 10-15% totalt, det finns ett antal% som avråds från vaccinet.
Men alltså, frågan han fick där rörde ju hur många som var svåra att nå ut till, som var väldigt skeptiska = inte speciellt många. Och inte heller samma grupp som inte kan vaccineras.
 
Fast det blir ju vaccinerade vs ovaccinerade i den nya "planen"?
Ur artikeln som jag länkade till ovan:

"Vaccinerade kommer inom kort att i princip kunna leva som vanligt efter 29 september men förhålla sig att det pågår en pandemi. Att inte vaccinera sig innebär däremot att man inte kan återgå till en vardag så som vi kände den innan 2020, förklarade Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson på en pressträff under onsdagen och fortsatte:

– Vi kommer inom kort att återkomma med särskilda råd och rekommendationer för ovaccinerade."

Ska bli intressant att se hur det här kommer att se ut i praktiken.
Jo, men jag menar mer sättet att prata om de som inte vaccinerat sig. Men håller med om din poäng här också.
 
Jag antar att det kommer komma ett besked om att vaccinera 12-15 snart, med tanke på att de inte ville ta de frågorna under pressträffen idag. Kanske att man ändrar sig med tanke på Norge och UK, men jag vet inte riktigt...?
 
Jag tycker det saknas information om hur ungdomar med sociala fobier, sensoriska svårigheter och kognitiva funktionshinder ska få hjälp att klara av att ta vaccinet. Äldsta barnet med med ADD och autism har tack och lov jobbat bort sin sprutfobi och tog själv tag i att vaccinera sig så fort han fick och är färdigvaccinerad sen några veckor.

För 16-åringen med stora svårigheter i sin autism och svår sprutfobi är det värre (hon var jättemotiverad och försökte verkligen att ta sin sin sista kombinerade spruta med bl.a. stelkrampsvaccin förra hösten men klarade verkligen inte av det. Då fick vi ändå komma till skolan efter skoltid så det inte var några andra barn där, hon hade båda hundarna med sig och dubbeltid med skolläkaren, men det blev för stor press i ovan miljö och situation och skolsköterskan stressade på eftersom vaccinet inte höll så länge utanför kylen).
Vi har en plan om att ta blodprov som vi fått hoppa över hittills och ev. de kvarvarande "skol-vaccinen" om/när hon behöver laga hål i tänderna (och sövs då) om det går att koordinera/kombinera, men antar att det inte går att ta covid-vaccinet som sövd iom ev biverkningar som kan uppstå. Vi har ingen aning om hur vi ska lösa det och det ligger tydligen enbart på oss föräldrar att komma på en lösning - och vi är ju bara helt vanliga föräldrar, inga superhjältar liksom.

Jag förstår ju att det i första hand handlar om att få så många som möjligt "massvaccinerade" - men sen då? Hon kan ju inte gå ovaccinerad resten av livet liksom. Hon är ju varken omotiverad eller oinformerad och alla runt henne i båda hushållen hon bor i är positiva till vaccin och är vaccinerade - men det saknas anpassning och planering för de med andra hinder...
 
Så du menar att han inte har glömt de som inte kan ta vaccinet? Det var så jag fick det till 10-15% totalt, det finns ett antal% som avråds från vaccinet.
Utgick från läsningen av citatet. Lät som du tolkade en grupp som var "svårnådd" och en annan grupp som "överösts med negativ propaganda och inte vill av den anledningen". Trodde det var med 4-5% för båda dessa du räknade på för att få din siffra.
Det var den läsningen jag invände mot. Men om du hade fått en högre siffra genom att lägga till fler grupper än de han pratade om så är det en annan sak.
 
Men alltså, frågan han fick där rörde ju hur många som var svåra att nå ut till, som var väldigt skeptiska = inte speciellt många. Och inte heller samma grupp som inte kan vaccineras.

Jag syftar på det jag skrev tidigare om vaccinationsgraden myndigheterna tror att vi kan komma upp till och jag gissade på 85-90% då det är vad undersökningar visat. Och sen lade jag ihop alla grupper och konstaterade att vi är nästan där när vi närmar oss 85% och gissade att vi kommer att landa där någonstans.
 
Jag antar att det kommer komma ett besked om att vaccinera 12-15 snart, med tanke på att de inte ville ta de frågorna under pressträffen idag. Kanske att man ändrar sig med tanke på Norge och UK, men jag vet inte riktigt...?
Ändrar sig? De har väl bara inte gått till beslut om den saken ännu.
Jag betraktar det som närmast givet att det kommer bli en vaccinering för dem bara de fått tid på sig att göra de informationssammanställningar och beslutsunderlag som behövs.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
24 619
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 441
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 494
Senast: Mabuse
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
926
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp