Covid-19 del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Utgick från läsningen av citatet. Lät som du tolkade en grupp som var "svårnådd" och en annan grupp som "överösts med negativ propaganda och inte vill av den anledningen". Trodde det var med 4-5% för båda dessa du räknade på för att få din siffra.
Det var den läsningen jag invände mot. Men om du hade fått en högre siffra genom att lägga till fler grupper än de han pratade om så är det en annan sak.
Jag skrev vad jag räknade med....det du nämnde + några procent för de som inte får.
 
Ändrar sig? De har väl bara inte gått till beslut om den saken ännu.
Jag betraktar det som närmast givet att det kommer bli en vaccinering för dem bara de fått tid på sig att göra de informationssammanställningar och beslutsunderlag som behövs.
Jag skulle säga att jag tolkat tonen annorlunda, att man påpekat att man väger individuell nytta av vaccinet framför smittspridning etc. Och hittills har inte sifforna pekat åt det hållet just i Sverige, även om det börjat se lite annorlunda ut i höst.
 
Ändrar sig? De har väl bara inte gått till beslut om den saken ännu.
Jag betraktar det som närmast givet att det kommer bli en vaccinering för dem bara de fått tid på sig att göra de informationssammanställningar och beslutsunderlag som behövs.
Om det inte visar sig att biverkningarna ser annorlunda ut för de yngre...
Jag vill ju verkligen ha min 12-åring vaccinerad! Men bara om det bedöms vara säkert att göra det.
 
Ändrar sig? De har väl bara inte gått till beslut om den saken ännu.
Jag betraktar det som närmast givet att det kommer bli en vaccinering för dem bara de fått tid på sig att göra de informationssammanställningar och beslutsunderlag som behövs.
Det här är från mindre än en månad sedan, och det har varit ungefär de här tongångarna som texten återger. På pressträffar har de pressats ganska hårt av kritiker om det rört sig om kapacitet eller annat. Och det har överlag lutat åt annat.
https://www.lararen.se/nyheter/coronaviruset/fhm-darfor-blir-det-inget-barnvaccin
 
Om det inte visar sig att biverkningarna ser annorlunda ut för de yngre...
Jag vill ju verkligen ha min 12-åring vaccinerad! Men bara om det bedöms vara säkert att göra det.
Andra länder vaccinerar ännu yngre, återhållsamheten verkar främst bero på att man inte ser att riskerna med vaccinet överväger nyttan med det, eftersom att risken med covid ses som mindre för de flesta barn. Vad jag läst har det inget att göra med annorlunda risker med själva vaccinet. Som sagt så tycks ju dock risken öka med deltavarianten, och att just Norge och UK gör en annan bedömning kan kanske spela in.
 
Jag skulle säga att jag tolkat tonen annorlunda, att man påpekat att man väger individuell nytta av vaccinet framför smittspridning etc. Och hittills har inte sifforna pekat åt det hållet just i Sverige, även om det börjat se lite annorlunda ut i höst.
Jag hörde någon längre intervju (minns inte var) där det lades tonvikt på att man inte sagt nej till barnvaccinering, man hade bara inte kommit fram till ännu om man skulle säga bu eller bä. Men det kan ha kommit någon ny info sedan dess som jag missat.
Om det inte visar sig att biverkningarna ser annorlunda ut för de yngre...
Jag vill ju verkligen ha min 12-åring vaccinerad! Men bara om det bedöms vara säkert att göra det.
Vad jag förstod så räknar man all osäkerhet om biverkningar som i princip att det talar emot vaccinering när det gäller barn. Jämfört med vuxna så tolererar man mindre risk. Eftersom det vaccineras så många barn i andra länder nu så kommer man snart veta mer om ev. biverkningar. Och då kan den osäkerhetsmarginalen minska, vilket troligen kan göra att man sänker risken tillräckligt. Givet att det inte skulle dyka upp några större mängder av oväntade biverkningar då...
 
Där kom beskedet att man kommer börja vaccinera 12-15 under hösten.

Jag undrar hur den vaccinationen ska gå till? Undrar om de åker ut till skolorna och vaccinerar där eller om det blir som för alla andra att man får boka tid och åka iväg och vaccinera barnet. Jag hoppas att de åker ut till skolorna.
 
Jag undrar hur den vaccinationen ska gå till? Undrar om de åker ut till skolorna och vaccinerar där eller om det blir som för alla andra att man får boka tid och åka iväg och vaccinera barnet. Jag hoppas att de åker ut till skolorna.
Skolorna är ju vana vid att vaccinera barnen, borde ju gå att iaf ha ngt samarbete med skolsköterskan.
 
De sa just det, att det kommer involvera skolan men inte enbart ligga på skolhälsovården.
 
Jag funderar på det här med restriktioner för ovaccinerade. Som jag fattat så är det uttalat kring stora evenemang, nattklubb osv men också kring att umgås med personer i riskgrupp. Är det sagt något i övrigt om mer vanliga mindre sammanhang? Umgås inomhus tex?
 
Jag funderar på det här med restriktioner för ovaccinerade. Som jag fattat så är det uttalat kring stora evenemang, nattklubb osv men också kring att umgås med personer i riskgrupp. Är det sagt något i övrigt om mer vanliga mindre sammanhang? Umgås inomhus tex?
Det som sägs är väl att dessa ska fortsätta som innan restriktionerna lättas? Och i så fall ska dom inte umgås inomhus i mindre sammanhang.
 
Det som sägs är väl att dessa ska fortsätta som innan restriktionerna lättas? Och i så fall ska dom inte umgås inomhus i mindre sammanhang.
Så fattar jag de med att de ska fortsätta leva som innan restriktionerna försvinner för vaccinerade. De ska undvika trängsel osv.
 
I Sverige har man nu kommit med olika rekommendationer för vaccinerade och ovaccinerade. Klippt från svt.se:

"Andra rekommendationer för ovaccinerade

Folkhälsomyndigheten bedömer att de skarpa rekommendationerna att hålla avstånd kommer tas bort för de som är fullvaccinerade, medan ovaccinerade kommer behålla rekommendationen att hålla avstånd. Det säger Lena Hallengren, socialminister. Därför uppmanar hon alla att gå och vaccinera sig."

Det är ju ren idioti, hur sjutton ska någon se till att det efterlevs.

Det lär inte vara möjligt, utom på evenemang som kräver vaccinpass.
Jag tror att den närmsta tiden kommer utvisa det. Hur väl det efterlevs. Men min misstanke är att de som inte velat vaccinera sig av ren princip nog kanske inte är så rädda för att bli sjuka heller så jag tror inte dom kommer vara så försiktiga. Men det är såklart bara spekulation från min sida.

Eftersom den andra tråden handlar om dem som ÄR vaccinerade så försöker jag mig på en kapning och svarar här istället 🙂

Jag tror som du @Linn-Nora att de flesta som inte vaccinerat sig (förutom de som inte kunnat än) inte bedömer nytta/risk som tillräckligt stor. Plus den gruppen som inte tagit till sig informationen om smitta, tidigare restriktioner och vaccination. Men för de sistnämnda blir det ju inte bättre med nya restriktioner.

Så hur det ska efterlevas...tja, vi kan ju t ex låta dem bära en symbol på kläderna så vi vet vem vi ska kasta glåpord på och jaga med kofösare om vi ser dem i matbutiken.

På mitt jobb har diskussionen nu blossat upp om att om man inte vaccinerar sig så bör man slippa behöva åka in till kontoret. Det blir också en lite svårhanterlig effekt...
 
Blir ändå glad att det minskar på både IVA och slutenvård. Med tanke på hur många som snorar och hur mycket jag vabbat det senaste känns det glädjande ;) Uppenbarligen många förkylningar som inte speglas i vården.
Inga regioner rapporterar kritiskt läge heller. Även om det är ansträngt på grund av uppskjuten vård.

Nu kan det ju fortfarande barka åt skogen, men med tanke på att skolor börjat osv så är det ju positivt att det inte ökat mer. Då verkar ju vaccinen ändå funka så att folk inte blir lika allvarligt sjuka.

Läste också om ett utbrott på ett äldreboende, dock var ingen av dessa allvarligt sjuka.
Trist dock att det verkar vara vanligt att ovaccinerad personal som drar in det.
 
Det som sägs är väl att dessa ska fortsätta som innan restriktionerna lättas? Och i så fall ska dom inte umgås inomhus i mindre sammanhang.

Så fattar jag de med att de ska fortsätta leva som innan restriktionerna försvinner för vaccinerade. De ska undvika trängsel osv.
Aha, jag har missat den delen. Såg bara att det stod om stora evenemang osv. Ni råkar inte ha någon källa till mig? Så jag har något att luta mig mot när jag fortsätter vägra inomhusträffar med sambons anti-vacc-familj..
 
Eftersom den andra tråden handlar om dem som ÄR vaccinerade så försöker jag mig på en kapning och svarar här istället 🙂

Jag tror som du @Linn-Nora att de flesta som inte vaccinerat sig (förutom de som inte kunnat än) inte bedömer nytta/risk som tillräckligt stor. Plus den gruppen som inte tagit till sig informationen om smitta, tidigare restriktioner och vaccination. Men för de sistnämnda blir det ju inte bättre med nya restriktioner.

Så hur det ska efterlevas...tja, vi kan ju t ex låta dem bära en symbol på kläderna så vi vet vem vi ska kasta glåpord på och jaga med kofösare om vi ser dem i matbutiken.

På mitt jobb har diskussionen nu blossat upp om att om man inte vaccinerar sig så bör man slippa behöva åka in till kontoret. Det blir också en lite svårhanterlig effekt...

Exakt! Det blir ju jättesvårt! Och väldigt obehagligt om det skulle kartläggas på ett sätt som allmänheten kan ta del av.

Jag tror att det kommer bli väldigt mycket personligt ansvar. Vill man vara absolut säker på att inte smittas måste man hålla sig till tidigare restriktioner, oavsett om man är vaccinerad eller inte.

Vi kommer behöva lära oss leva med detta och människors behov av samvaro är stor. Det har inte minst visat sig i pandemin.
För egen del är jag glad om människor alltid håller sig hemma när de har förkylningssymtom, även efter pandemin. Oavsett vaccin eller inte. Tvätta händer känns också som en självklarhet och jag låter gärna bli att kramas och ta i hand förutom med mina närmaste.

Men jag förstår att det måste finnas en anpassning och planering för tiden framåt. Jag själv är inte kunnig nog att veta hur den skall utformas, utan jag måste lita på att myndigheterna vet vad dom gör.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
24 555
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 438
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 491
Senast: Mabuse
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
921
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp