Covid-19 del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Aha, jag har missat den delen. Såg bara att det stod om stora evenemang osv. Ni råkar inte ha någon källa till mig? Så jag har något att luta mig mot när jag fortsätter vägra inomhusträffar med sambons anti-vacc-familj..
Det är sagt att dessa skall följa råden som är innan, och dessa finns här:

https://www.folkhalsomyndigheten.se...ioner-for-att-minska-spridningen-av-covid-19/

https://www.folkhalsomyndigheten.se...satta-vara-forsiktiga-efter-den-29-september/
 
Tänkte mer någon källa på det där ”fortsätt följa de tidigare råden”. Någon intervju eller något där de uttryckt sig så tex?

Inte för att jag inte tror dig eller fattar alltså, bara för att kunna övertala någon som vägrar vaccin och som brukar hojta kring ”det är samma råd oavsett om man är vaccinerad eller inte”..
 
Tänkte mer någon källa på det där ”fortsätt följa de tidigare råden”. Någon intervju eller något där de uttryckt sig så tex?

Inte för att jag inte tror dig eller fattar alltså, bara för att kunna övertala någon som vägrar vaccin och som brukar hojta kring ”det är samma råd oavsett om man är vaccinerad eller inte”..
Förstår! Tycker det framgår bra i artiklarna, men sen så sades det på presskonferensen också. Dock minns jag inte exakt när, är lite halvsnurrig efter vaccineringen ;)
https://www.gp.se/nyheter/göteborg/folkhälsomyndigheten-håller-pressträff-1.55017743
 
Tänkte mer någon källa på det där ”fortsätt följa de tidigare råden”. Någon intervju eller något där de uttryckt sig så tex?

Inte för att jag inte tror dig eller fattar alltså, bara för att kunna övertala någon som vägrar vaccin och som brukar hojta kring ”det är samma råd oavsett om man är vaccinerad eller inte”..

"Socialminister Lena Hallengren säger på pressträffen att de skarpa rekommendationerna om att hålla avstånd kommer att tas bort för de som är fullvaccinerade men kvarstå för dem som inte har tagit vaccinet. Därför uppmanar även hon alla att gå och vaccinera sig."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/beskedet-barn-fran-12-ar-erbjuds-vaccin-mot-covid-19
 
Bad min sambo skicka länk till sin familj med info om särskilda restriktioner för ovaccinerade. Rubriken var "Ovaccinerade behöver vara fortsatt försiktiga efter 29 sept", svaret som kom till bara var "ja det borde vi alla". Så uppenbart att det inte ens finns intresse av att läsa mer än rubriken :banghead:
 
Jag förstår inte hur man kunde frångå detta, som skrevs i maj, jag fattar att vaccinationstäckningen är viktig. Men det är en incidens på 147 fall per 100 000 nu, vårdbelastningen är betydligt högre än så TROTS högre nivå av vaccinering. Jag skulle verkligen vilja veta hur samtalen gick när man bara gick på vaccinationstäckning.

"Nivå 1: Innebär ett tillstånd där det är få patienter som är inlagda med covid-19. Få individer bekräftas smittade med covid-19, och/eller mindre utbrott förekommer. 14-dagars incidens är <50 fall/100 000 invånare. Utvecklingen i smittspridningen ska ha varit stabilt nedåtgående i minst två veckor. Totalt antal patienter i slutenvården på grund av covid-19 <100, varav patienter i behov av intensivvård <25. Vaccinationstäckningen, minst 1 dos, i befolkningen över 18 år >70 %"

https://www.regeringen.se/49bcff/co...-av-restriktioner-tillganglighetsanpassad.pdf
 
Jag undrar hur den vaccinationen ska gå till? Undrar om de åker ut till skolorna och vaccinerar där eller om det blir som för alla andra att man får boka tid och åka iväg och vaccinera barnet. Jag hoppas att de åker ut till skolorna.
Myndigheter, kommuner och regioner har samarbetat i 1.5 år och de kommer precis som i allt annat, jobba fram lösningar tillsammans.
 
Jag förstår inte hur man kunde frångå detta, som skrevs i maj, jag fattar att vaccinationstäckningen är viktig. Men det är en incidens på 147 fall per 100 000 nu, vårdbelastningen är betydligt högre än så TROTS högre nivå av vaccinering. Jag skulle verkligen vilja veta hur samtalen gick när man bara gick på vaccinationstäckning.

"Nivå 1: Innebär ett tillstånd där det är få patienter som är inlagda med covid-19. Få individer bekräftas smittade med covid-19, och/eller mindre utbrott förekommer. 14-dagars incidens är <50 fall/100 000 invånare. Utvecklingen i smittspridningen ska ha varit stabilt nedåtgående i minst två veckor. Totalt antal patienter i slutenvården på grund av covid-19 <100, varav patienter i behov av intensivvård <25. Vaccinationstäckningen, minst 1 dos, i befolkningen över 18 år >70 %"

https://www.regeringen.se/49bcff/co...-av-restriktioner-tillganglighetsanpassad.pdf
Men fråga de då?
 
Eftersom att jag enbart är en privatperson så känns det föga troligt att få någon direktkommunikation av förklarliga skäl.
Jag vill minnas att jag har sett någon privatperson ställa frågor på någon av de alla pressträffar som varit. Så, varför skulle inte du få svar?
Sen tror jag att jag har hört svaret på frågan du ställer, men minns inte exakt så jag låter bli att uttala mig.
 
Jag vill minnas att jag har sett någon privatperson ställa frågor på någon av de alla pressträffar som varit. Så, varför skulle inte du få svar?
Sen tror jag att jag har hört svaret på frågan du ställer, men minns inte exakt så jag låter bli att uttala mig.
Det är någon pensionerad forskare eller andra som är knutna till nätverk/föreningar som jag sett, så lite mer tyngd har de oftast haft.

Och jag har också sett luddiga svar, i stil med att vi har en så pass hög vaccinationstäckning, att det främst är ovaccinerade på IVA och att vi måste lära oss leva med pandemin för att den inte lär försvinna inom överskådlig framtid. När det kom en fråga idag om hur riskgrupper bör tänka, så var svaret från Hallengren slutligen att de borde vaccinera sig. Men de som svarar dåligt på vaccin då? Jag förstår att vi är en minoritet, men det är inte ett svar som är till hjälp alls om du är fullvaccinerad redan. Jag tycker åtminstone att det borde understrykas att det fortfarande finns risker med att leva som vanligt som fullvaccinerad.
 
Jag har svårt att se hur jag som privatperson faktiskt skulle få ett svar?
När jag arbetade på myndighet var det en del av policyn att alltid försöka besvara frågor från just privatpersoner. Jag kan inte tänka mig att vi var unika. Att vi sedan inte kunde gå in i långa diskussioner eller att alla inte blev nöjda med svaret var en annan sak. Men svara skulle vi göra.
 
När jag arbetade på myndighet var det en del av policyn att alltid försöka besvara frågor från just privatpersoner. Jag kan inte tänka mig att vi var unika. Att vi sedan inte kunde gå in i långa diskussioner eller att alla inte blev nöjda med svaret var en annan sak. Men svara skulle vi göra.
Jag kanske skulle formulerat mig annorlunda, jag menar att jag har förståelse för att de frågor som ändå tar upp tid på en begränsad pressträff (som jag alltså talat om nu) helst bör ha något allmänintresse och ställas av exempelvis en journalist som samlat läsarfrågor och valt ut de mest passande, eller kommer från någon verksam inom forskning etc. Nivån på informationen som delges under sagda tid, hänger lite på det. Det blir lite kontraproduktivt annars.
 
Eftersom att jag enbart är en privatperson så känns det föga troligt att få någon direktkommunikation av förklarliga skäl.
Där jag jobbar har vi 48 timmars gräns, vi måste svara innan dess, på alla mail men framförallt från privatpersoner/utanför verksamheten.
det var mer ett tips om du vill ha svar, ibland vill man bara spekulera och det är inget konstigt med det, men då uteblir svaren :D
 
Det är någon pensionerad forskare eller andra som är knutna till nätverk/föreningar som jag sett, så lite mer tyngd har de oftast haft.

Och jag har också sett luddiga svar, i stil med att vi har en så pass hög vaccinationstäckning, att det främst är ovaccinerade på IVA och att vi måste lära oss leva med pandemin för att den inte lär försvinna inom överskådlig framtid. När det kom en fråga idag om hur riskgrupper bör tänka, så var svaret från Hallengren slutligen att de borde vaccinera sig. Men de som svarar dåligt på vaccin då? Jag förstår att vi är en minoritet, men det är inte ett svar som är till hjälp alls om du är fullvaccinerad redan. Jag tycker åtminstone att det borde understrykas att det fortfarande finns risker med att leva som vanligt som fullvaccinerad.
Hon tog ju upp dos 3 också i det sammanhanget? Och att undvika kontakter med ovaccinerade (plus tvärtom, ovaccinerade ska undvika kontakter med folk i riskgrupp).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
24 448
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 360
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 469
Senast: Mabuse
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
910
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp