Covid-19 del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Våra snabbtester sägs vara säkra på negativa svar, däremot kan de ge falska positiva så man ska alltid testa PCR om man får positivt utslag.
Man ska svabba obehagligt långt upp i näsan och otroligt obekvämt långt ned i svalget, sedan fungerar testet ungefär som ett graviditetstest - det dyker först upp ett kontrollstreck, sedan visar det positivt eller negativt. Får man inte en kontrollinje måste man ta ett nytt prov oavsett vad resultatet visar i övrigt eftersom någonting blivit fel under provtagningen.
Aldrig behövt hälla någon vätska i munnen. 😮
Ännu mindre hälla i näsan! :crazy::crazy:
Jag är redan känslig för bara nässprayer, så det känns som rena mardrömmen för mig! :nailbiting:

Jag har bara behövt göra ett test en gång för något år sedan så jag vet inte hur det görs här just nu.
 
Där jag bor ska man också hälla koksaltet i näsan. Sen ska pinnen in i halsen, och sen längre in i halsen. Därefter näsan, och sen ska man spotta i en behållare och veva runt med pinnen i den.
Ganska äcklig process tycker jag, men bara att göra 😉
 
Jag undrar om vi inte pratar om varandra?

Några (jag inkluderad) kallar hemtesten för självtest. Kan det möjligen vara så att några av oss kallar de man gör i bilen, FHM´s test, för självtest?

Jag, ungdomarna som inte bor hemma längre har alla tagit hemtest när vi inte har symptom men måste åka någonstans. Alla olika tillverkare, har inte haft en sköljning före. Däremot är alla lite olika angående hals och näsa eller bara näsa.
 
Jag undrar om vi inte pratar om varandra?

Några (jag inkluderad) kallar hemtesten för självtest. Kan det möjligen vara så att några av oss kallar de man gör i bilen, FHM´s test, för självtest?

Jag, ungdomarna som inte bor hemma längre har alla tagit hemtest när vi inte har symptom men måste åka någonstans. Alla olika tillverkare, har inte haft en sköljning före. Däremot är alla lite olika angående hals och näsa eller bara näsa.
Jag kallar PCR-test för PCR-test och antigen-testen (som man kan köpa på apoteket) för snabbtest.
 
Jag undrar om vi inte pratar om varandra?

Några (jag inkluderad) kallar hemtesten för självtest. Kan det möjligen vara så att några av oss kallar de man gör i bilen, FHM´s test, för självtest?

Jag, ungdomarna som inte bor hemma längre har alla tagit hemtest när vi inte har symptom men måste åka någonstans. Alla olika tillverkare, har inte haft en sköljning före. Däremot är alla lite olika angående hals och näsa eller bara näsa.

Alltså, de man gör i bilen hos oss är samma test man kan hämta på apoteket. Man bokar tiden på 1177 och sen får man svaret någon/några dagar senare. Vissa tillverkare vill att man ska skölja näsan innan och har inte med det i beskrivningen. Alla dessa test är PCR-test, d.v.s. inte snabbtest.
 
Alltså, de man gör i bilen hos oss är samma test man kan hämta på apoteket. Man bokar tiden på 1177 och sen får man svaret någon/några dagar senare. Vissa tillverkare vill att man ska skölja näsan innan och har inte med det i beskrivningen. Alla dessa test är PCR-test, d.v.s. inte snabbtest.

Inte de man hämtar på apoteket, de man köper på apoteket tänkte jag på. De man köper hem i 5-pack.
 
Åh jösses, jag har aldrig hört talas om att det ska hällas koksaltslösning i näsan! Det är helt nytt för mig! Jag har gjort 5 PCR-tester totalt och samtliga har inneburit att man svabbat i näsan och sedan svalget, och sen stoppat ner pinnen i ett provrör innehållandes vätska.
 
De du köper (5-pack eller 1-pack, finns även 20-pack att beställa...) är snabbtest. Alltså antigentest.

Precis. Jag tror att många säger hemtest om dem också. Det var det enda jag menade, att ibland tror jag att vi menar olika men säger Samma.
 
Precis. Jag tror att många säger hemtest om dem också. Det var det enda jag menade, att ibland tror jag att vi menar olika men säger Samma.
Hemtest och självtest är två olika för mig.
Självtest får jag genom vårdcentralen eller arbetsgivaren. Jag utför testet själv (svalg, näsa, spott), lämnar in provet och får sedan svar genom direkttest.se.
Hemtest har jag aldrig gjort (men är väl lika med snabbtest).

Det första testet jag gjorde, precis när allmänheten börjades testas, gick genom journalen på vårdcentralen/1177. När testen gick över till självtest har svaren istället kommit genom direkttest.
 
Representanter för Vetenskap & Allmänhet skriver om varför det är osmart att dumförklara personer som inte vill vaccinera sig, och tipsar om en sida pratavaccin.se där man kan få tips på hur man kan prata med skeptiker:

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/28PyoR/dumforklara-inte-dem-som-ar-emot-vaccinet
Ja det är otroligt osmart, det märker man ju bara här i forumet när ovaccinerade ställer frågor men blir direkt dumförklarade. Kan förstå att man då inte blir mer motiverad precis.
 
Aldrig heller hört talas om att hälla ngt i nästan och da har vi här i Österrike massor olika test.

* Pcr-test, finns i ngr olika varianter. 1. Pinne i näsan eller halsen, tas bara av utbildad personal. 2. Gurgeltest, man gurglar en koksaltlösning och spottar i ett rör. Inget som görs hemma men det krävs bara en "övervakare", ingen utbildad personal. 3. Munsköljstest, används nu pa test i skolorna, alla elever gör det en gang i veckan. Da sköljer man bara munnen med en koksaltlösning och spottar i ett rör.

* Antigentest, finns i tva olika varianter. Men bada gar ut pa en pinne i nästan som man sen doppar i en lösning, lösningen droppar man sen pa en liten dosa som visar positivt/neg efter ngr minuter. Skillanden mellan dom tva varianterna är att den ena görs av utbildad personal som oftast sticker pinnen längre ner i näsan. Den har längre giltlighetstid. Andra varianten gör man lika men hemma själv. Den har gäller bara 24h och är inte giltlig överallt.
Jag testade att fuska med det testet en gang (alltsa bara för att prova om det fungerade) och doppade bara pinnen i lösningen utan att ha haft den i näsan. Det fungerade.

Alla som har en sjukförsäking har far 5 gratistest per manad för hemmabruk. Alla andra kan man (än sa länge) göra gratis pa apotek, läkare, teststationer.
 
På filmerna i länken visar hur man gör i södra respektive norra halland.
Där framgår att i södra sköljer man inte näsan med koksalt, medan man i norra halland gör det.

Så vi kan slå fast att det finns olika varianter och båda verkar funka lika bra :)

https://www.1177.se/Halland/sjukdom...var-om-covid-19/provtagning-covid-19-halland/

Att man ens kan tänka tanken att testet skulle kunna utföras på samma sätt i de vitt skilda och geografiskt avgränsade kulturerna. :meh:
 
Men alltså, vad är så svårt att förstå? Testerna tillverkas av olika företag. Dessa olika företag har olika instruktioner över hur deras test ska användas. Det är inget regionerna kan styra över förutom vid inköp av testerna.

Jag tänker att det hade varit bättre om det var mer lika. Och med den informationen kanske det hade varit bättre att köpa ett slags test. I hela Halland. Men det kan såklart inte vara en omöjlighet att hantera olika heller.
 
Jag tänker att det hade varit bättre om det var mer lika. Och med den informationen kanske det hade varit bättre att köpa ett slags test. I hela Halland. Men det kan såklart inte vara en omöjlighet att hantera olika heller.

Jag tror att regionerna köper in de test som förtillfället går att få tag på till bästa pris. Nässköljning eller inte nässköljning är nog inte högst på priolistan...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
24 448
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 360
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 469
Senast: Mabuse
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
910
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp