Covid-19 del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jo förvisso. Men hit till sverige går fortfarande flygen från södra afrika, folkhälsomyndigheten uppmanar resenärer därifrån att "stanna i sina hem i 7 dagar efter inresa till sverige, oavsett symptom eller inte".
Jag kan tycka att det är för handlingsförlamat.
Personen som testat positivt för omikron i Belgien tror jag återvände från Egypten (det indikerar kanske att det spridit sig till större delar av Afrika) 11 november, och testades den 22 november när hen blev symptomatisk. Några fler lär ju hunnit smittas, och jag antar att detta tyder på lite längre inkubationstid?
 
Ugh.... :nailbiting: (Aftonbladet)

61 av 600 passagerare på flygplan från Sydafrika har testat positivt för covid-19, rapporterar VG.

Det är inte känt om personerna är infekterade med den nya omicron-varianten men holländska myndigheter analyserar proverna för att ta reda på om så är fallet.

De två flygplanen flög från Sydafrika till Nederländerna och landade under fredagsmorgonen.

Personerna som testat positivt hålls nu isolerade på ett hotell och måste vara symptomfria i fem dagar innan de tillåts att lämna.
Min första tanke är att de 61 bör ha lindriga symptom.

Nu är det ännu oklart vilken virusvariant de bär på men...

En mer smittsam variant behöver inte vara farligare. När virus muterar är mer smittsam men snällare vad man kan förvänta sig. Vi kommer få leva med covid i all framtid men det kommer med tiden att bli som vilket virus som helst, de som går runt, runt som vi inte har namn på.
 
Personen som testat positivt för omikron i Belgien tror jag återvände från Egypten (det indikerar kanske att det spridit sig till större delar av Afrika) 11 november, och testades den 22 november när hen blev symptomatisk. Några fler lär ju hunnit smittas, och jag antar att detta tyder på lite längre inkubationstid?
Usch ja, det låter väldigt oroväckande.
 
Min första tanke är att de 61 bör ha lindriga symptom.

Nu är det ännu oklart vilken virusvariant de bär på men...

En mer smittsam variant behöver inte vara farligare. När virus muterar är mer smittsam men snällare vad man kan förvänta sig. Vi kommer få leva med covid i all framtid men det kommer med tiden att bli som vilket virus som helst, de som går runt, runt som vi inte har namn på.
På nyheterna här säger de att det inte finns någon anledning att tro att man skulle få allvarligare symptom av den nya smittan än de tidigare. Jag tycker att det dras på alldeles för höga växlar, som du säger kommer det ju att poppa upp nya varianter ideligen i framtiden, det bär sig inte att stänga gränser varenda gång.
 
Min första tanke är att de 61 bör ha lindriga symptom.

Nu är det ännu oklart vilken virusvariant de bär på men...

En mer smittsam variant behöver inte vara farligare. När virus muterar är mer smittsam men snällare vad man kan förvänta sig. Vi kommer få leva med covid i all framtid men det kommer med tiden att bli som vilket virus som helst, de som går runt, runt som vi inte har namn på.
Nej, det är ju så har jag förstått. Att det brukar väl vara antingen eller, antingen är det sjukt smittsamt eller och när det istället orsakar mer sjukdom/död så sprids det sällan lika bra. Men vad som är oroande med denna mutationen är väl att den har konkurrerat ut delta-varianten (verkar det som) jävligt snabbt på sina ställen i Sydafrika, vilket ingen av de andra oroande varianterna lyckats med. Sedan är ju frågan vad som händer med viruset här, där långt fler är vaccinerade.
 
Usch ja, det låter väldigt oroväckande.
Jag tror också att forskare antar att det första fallet uppstod hos någon som var immunsupprimerad (kanske obehandlad Hiv/Aids) och bara kunde skapa några få antikroppar och därmed inte få bort hela viruset och sen muterade det på. Det är ju exakt det här man varnat för, på något vis. Att mutationer kommer uppstå i delar av världen med låg vaccinationsnivå, och att patienter med nedsatt immunförsvar är troligare än andra vad gäller att vara värd för ett virus som börjar mutera. Det senare kanske inte alla läst så mycket om, men jag är ju immunsupprimerad sååå... :D
 
På nyheterna här säger de att det inte finns någon anledning att tro att man skulle få allvarligare symptom av den nya smittan än de tidigare. Jag tycker att det dras på alldeles för höga växlar, som du säger kommer det ju att poppa upp nya varianter ideligen i framtiden, det bär sig inte att stänga gränser varenda gång.
WHO säger såhär:
This variant has a large number of mutations, some of which are concerning. Preliminary evidence suggests an increased risk of reinfection with this variant, as compared to other VOCs. The number of cases of this variant appears to be increasing in almost all provinces in South Africa. Current SARS-CoV-2 PCR diagnostics continue to detect this variant. Several labs have indicated that for one widely used PCR test, one of the three target genes is not detected (called S gene dropout or S gene target failure) and this test can therefore be used as marker for this variant, pending sequencing confirmation. Using this approach, this variant has been detected at faster rates than previous surges in infection, suggesting that this variant may have a growth advantage.

Högre risk för återinfektioner och att viruset kanske inte ens ger utslag på de mest använda testerna - PCR.
 
På nyheterna här säger de att det inte finns någon anledning att tro att man skulle få allvarligare symptom av den nya smittan än de tidigare. Jag tycker att det dras på alldeles för höga växlar, som du säger kommer det ju att poppa upp nya varianter ideligen i framtiden, det bär sig inte att stänga gränser varenda gång.
Nej, men det är ju så många frågetecken. Afrikas befolkning är ganska ung, så det ett av frågetecknen är väl hur sjuka äldre och sköra skulle kunna bli av den. Sedan är det såklart inte guld för Afrika ny, Sydafrika känner sig straffade för att de är duktiga på att identifiera varianter. Kanske att det skulle räcka med att flygförbudet tills tester gjorts (som jag antar att man redan gör nu) på hur effektiva vaccinerna som vi använder är mot viruset.
 
WHO säger såhär:
This variant has a large number of mutations, some of which are concerning. Preliminary evidence suggests an increased risk of reinfection with this variant, as compared to other VOCs. The number of cases of this variant appears to be increasing in almost all provinces in South Africa. Current SARS-CoV-2 PCR diagnostics continue to detect this variant. Several labs have indicated that for one widely used PCR test, one of the three target genes is not detected (called S gene dropout or S gene target failure) and this test can therefore be used as marker for this variant, pending sequencing confirmation. Using this approach, this variant has been detected at faster rates than previous surges in infection, suggesting that this variant may have a growth advantage.

Högre risk för återinfektioner och att viruset kanske inte ens ger utslag på de mest använda testerna - PCR.
Jag tror du tolkar det fel, det är snarare positivt att man från ett av PCR-testerna direkt kan se att det är varianten utan full sekvensering, inte att den inte kan hittas med dem?
 
Jag tror du tolkar det fel, det är snarare positivt att man från ett av PCR-testerna direkt kan se att det är varianten utan full sekvensering, inte att den inte kan hittas med dem?
Ah, så är det ju! Då är andra testmetoder utspelade för denna variation av viruset kanske.
 
WHO säger såhär:
This variant has a large number of mutations, some of which are concerning. Preliminary evidence suggests an increased risk of reinfection with this variant, as compared to other VOCs. The number of cases of this variant appears to be increasing in almost all provinces in South Africa. Current SARS-CoV-2 PCR diagnostics continue to detect this variant. Several labs have indicated that for one widely used PCR test, one of the three target genes is not detected (called S gene dropout or S gene target failure) and this test can therefore be used as marker for this variant, pending sequencing confirmation. Using this approach, this variant has been detected at faster rates than previous surges in infection, suggesting that this variant may have a growth advantage.

Högre risk för återinfektioner och att viruset kanske inte ens ger utslag på de mest använda testerna - PCR.
Fast jag tror att texten menar att PCR-test kan indikera att det rör sig om varianten, om man identifierar "S gene dropout". För det stämmer med vad jag hört lite varstans ifrån, att man kan använda vanliga PCR-test för att identifiera, men att det var krångligare (minns lite luddigt tyvärr).

Såg att @sjoberga var snabbare! Sorry
 
ECDC skriver att de klassar omikron som en hög till mycket hög risk för Europa. Jag kan inte riktigt minnas om man gjort det med andra varianter? Säkert delta etc. Någon som kommer ihåg?

"Executive summary​

The variant is characterised by 30 changes, three small deletions and one small insertion in the spike protein, of these, 15 are in the receptor binding domain. This variant was first detected in samples collected on 11 November 2021 in Botswana and on 14 November 2021 in South Africa. As of 26 November 2021, travel-related cases have also been detected in Belgium, Hong Kong and Israel. The Omicron variant is the most divergent variant that has been detected in significant numbers during the pandemic so far, which raises concerns that it may be associated with increased transmissibility, significant reduction in vaccine effectiveness and increased risk for reinfections. As of 26 November 2021, ECDC has classified this variant as a variant of concern (VOC) due to concerns regarding immune escape and potentially increased transmissibility compared to the Delta variant.

Risk assessed​

What is the risk associated with the introduction and possible community spread of the SARS-CoV-2 variant Omicron in the EU/EEA?

There is considerable uncertainty related to the transmissibility, vaccine effectiveness, risk for reinfections and other properties of the Omicron variant. However, given its immune escape potential and potentially increased transmissibility advantage compared to Delta, we assess the probability of further introduction and community spread in the EU/EEA as HIGH. In a situation where the Delta variant is resurgent in the EU/EEA, the impact of the introduction and possible further spread of Omicron could be VERY HIGH. In conclusion, the overall level of risk for the EU/EEA associated with the SARS-CoV-2 variant Omicron is assessed as HIGH to VERY HIGH. Options for response Based on the mutation profile of Omicron, partial immune escape is likely. Due to the uncertainties concerning Omicron immune escape properties, a precautionary approach is important and the timely and urgently reinforced implementation of non-pharmaceutical interventions (NPIs) in the EU/EEA is strongly advised.

Genomic surveillance remains of utmost importance for early detection of the presence of this variant, to enable the following of epidemiological trends and guide containment measures. At this early stage, avoiding travel to and from the known affected areas, as well as increased testing (with sequencing of confirmed cases), and contact tracing of COVID-19 cases with an epidemiological link to the affected areas is strongly advised. Due to the ongoing active circulation of the Delta variant, EU/EEA countries are urged to give utmost priority towards vaccination of individuals initially targeted by COVID-19 vaccination programmes that remain unvaccinated or not yet fully vaccinated. Countries should consider a booster dose for those 40 years of age and over, first targeting the most vulnerable and the elderly and could then consider a booster dose for all adults 18 years and older at least six months after completion of the primary series."

https://www.ecdc.europa.eu/en/publi...-brief-emergence-sars-cov-2-variant-b.1.1.529
 
Ah, så är det ju! Då är andra testmetoder utspelade för denna variation av viruset kanske.
Ja kanske, en annan sak, om man bortser ifrån vaccinerna, så har det ju tagits fram antivirala läkemedel specifikt för Covid-19, det vore väldigt illa om de visade sig fungera sämre. För det är ju inte enbart vaccinationerna som lett till att färre dör, vården har också fått större kunskap om hur man behandlar allvarligt sjuka covidpatienter med antivirala mediciner och monoklonala antikroppar.
 
Ja kanske, en annan sak, om man bortser ifrån vaccinerna, så har det ju tagits fram antivirala läkemedel specifikt för Covid-19, det vore väldigt illa om de visade sig fungera sämre. För det är ju inte enbart vaccinationerna som lett till att färre dör, vården har också fått större kunskap om hur man behandlar allvarligt sjuka covidpatienter med antivirala mediciner och monoklonala antikroppar.
Fast jag tror ju att det är lätt att korrigera dessa läkemedel utefter dna i viruset.
Men är viruset mer smittsamt kan det ju sprida sig med ljusets hastighet och då hinner kanske inte läkemedelstillverkarna med att ändra, producera och distribuera.
 
Fast jag tror ju att det är lätt att korrigera dessa läkemedel utefter dna i viruset.
Men är viruset mer smittsamt kan det ju sprida sig med ljusets hastighet och då hinner kanske inte läkemedelstillverkarna med att ändra, producera och distribuera.
Jag har förstått att det är förhållandevis enkelt att ändra vaccinerna, men jag vet inte om detsamma gäller för de andra läkemedlen. Jag är ju bara en nyfiken lekman, men jag tänker att det ju gick snabbare att få fram vaccinationer (kanske eftersom att det var det viktigaste) och att antivirala läkemedel väl inte riktigt tagits fram på samma vis förut? Inte så riktat? (kan någon detta, så rätta mig hemskt gärna om jag har fel!)
 
Ugh.... :nailbiting: (Aftonbladet)

61 av 600 passagerare på flygplan från Sydafrika har testat positivt för covid-19, rapporterar VG.

Det är inte känt om personerna är infekterade med den nya omicron-varianten men holländska myndigheter analyserar proverna för att ta reda på om så är fallet.

De två flygplanen flög från Sydafrika till Nederländerna och landade under fredagsmorgonen.

Personerna som testat positivt hålls nu isolerade på ett hotell och måste vara symptomfria i fem dagar innan de tillåts att lämna.
Och de som testat negativt på samma tid får resa iväg till andra länder... I Hong-kong har de testat för det "nya" varianten på iaf en person, som smittat en annan på ett karantän-hotell.
 
Personen som testat positivt för omikron i Belgien tror jag återvände från Egypten (det indikerar kanske att det spridit sig till större delar av Afrika) 11 november, och testades den 22 november när hen blev symptomatisk. Några fler lär ju hunnit smittas, och jag antar att detta tyder på lite längre inkubationstid?
Jag ser en möjlig, annan förklaring. Inga fall finns rapporterade från Egypten (i alla fall inte igår) och även om myndigheterna är snabba som sjutton med att lägga locket på när det gäller något som kan påverka turistindustrin tycker jag att några rykten borde cirkulera.

På BBC framgår det att personen flög hem från Egypten via Turkiet. Jag tror att det mest rimliga i så fall (och möjligen det enda) är att hon kom från antingen Sharm el-Sheikh eller Hurghada, för det är dessa orter man vanligen når via Istanbul ur ett europeiskt perspektiv. Det är också dessa orter - samt Kairo - som de flesta reguljärflygande västeuropeer tar sig till även om man ska resa vidare. Jag har själv flugit rutterna via Istanbul till Hurghada eller Sharm fler gånger än jag minns.

Sharm ligger på Sinai, nära Israel där omicron-varianten är belagd. Många israeliska turister bilar ner och besöker orterna Nuweiba, Dahab och Sharm el-Sheikh längs Sinais östkust. Den egyptiska gränsen har varit öppen för europeer med vaccinpass sedan i somras. Har man inte det är det PCR-test före avresa eller vid ankomst, i det senare fallet med karantän på sitt hotell som gäller. Kan tänka mig att det är liknande regler för resande från Israel. Av historiska anledningar är de israeliska turisternas status på Sinai väldigt speciell.

Det framgår tyvärr inte varifrån i Egypten den belgiska personen reste, men jag skulle säga att det finns en möjlighet att smittan kom norrifrån, från Israel, likaväl som att varianten spridits upp genom hela Afrika. Om personen nu alls smittades i Egypten.
 
Och de som testat negativt på samma tid får resa iväg till andra länder... I Hong-kong har de testat för det "nya" varianten på iaf en person, som smittat en annan på ett karantän-hotell.
Haha, jo jag läste det, lite tragikomiskt sådär. Men man får nog anta att det finns fler fall i Europa redan och i USA också för den delen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
24 448
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 360
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 469
Senast: Mabuse
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
910
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp