Covid-19 del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är inte så säker på detta. Inga fall finns rapporterade från Egypten (i alla fall inte igår) och även om myndigheterna är snabba som sjutton med att lägga locket på när det gäller något som kan påverka turistindustrin tycker jag att några rykten borde cirkulera.

På BBC framgår det att personen flög hem från Egypten via Turkiet. Jag tror att det mest rimliga i så fall (och möjligen det enda) är att hon kom från antingen Sharm el-Sheikh eller Hurghada, för det är dessa orter man vanligen når via Istanbul ur ett europeiskt perspektiv. Det är också dessa orter - samt Kairo - som de flesta reguljärflygande västeuropeer tar sig till även om man ska resa vidare. Jag har själv flugit rutterna via Istanbul till Hurghada eller Sharm fler gånger än jag minns.

Sharm ligger på Sinai, nära Israel där omicron-varianten är belagd. Många israeliska turister bilar ner och besöker orterna Nuweiba, Dahab och Sharm el-Sheikh längs Sinais östkust. Den egyptiska gränsen har varit öppen för europeer med vaccinpass sedan i somras. Har man inte det är det PCR-test före avresa eller vid ankomst, i det senare fallet med karantän på sitt hotell som gäller. Kan tänka mig att det är liknande regler för resande från Israel.

Det framgår tyvärr inte varifrån i Egypten den belgiska turisten reste, men jag skulle säga att det finns en möjlighet att smittan kom norrifrån, från Israel, likaväl som att varianten spridits upp genom hela Afrika. Om personen nu alls smittades i Egypten.
Ah, tack för den informationen! Jag är inte så well-rounded vad gäller resande, alls.
 
Haha, jo jag läste det, lite tragikomiskt sådär. Men man får nog anta att det finns fler fall i Europa redan och i USA också för den delen.
Ja så det lite för mycket signal-politik för min smak. De som de hittat i Namibia (eller Botswana kanske?) var ju vaccinerade så nja, för min del är det mest att ska vi leva som innan, dvs resa osv, då får vi hitta ett sätt att leva så. Och det innebär troligtvis mer smitta. Annars får vi lära oss att leva på annat sätt.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
WHO säger såhär:
This variant has a large number of mutations, some of which are concerning. Preliminary evidence suggests an increased risk of reinfection with this variant, as compared to other VOCs. The number of cases of this variant appears to be increasing in almost all provinces in South Africa. Current SARS-CoV-2 PCR diagnostics continue to detect this variant. Several labs have indicated that for one widely used PCR test, one of the three target genes is not detected (called S gene dropout or S gene target failure) and this test can therefore be used as marker for this variant, pending sequencing confirmation. Using this approach, this variant has been detected at faster rates than previous surges in infection, suggesting that this variant may have a growth advantage.

Högre risk för återinfektioner och att viruset kanske inte ens ger utslag på de mest använda testerna - PCR.

På Nyhetsmorgon på TV4 sa en expert att det man vet nu är att de som fått omikron är mestadels ovaccinerade och att de fått mycket milda symptom. Men han säger också att det är väldigt tidigt och om en vecka-tio dagar så kommer man veta mer om hur smittsam den är och om den är farligare.
 
På Nyhetsmorgon på TV4 sa en expert att det man vet nu är att de som fått omikron är mestadels ovaccinerade och att de fått mycket milda symptom. Men han säger också att det är väldigt tidigt och om en vecka-tio dagar så kommer man veta mer om hur smittsam den är och om den är farligare.
Låter absolut rimligt. Vill bara påpeka i sammanhanget nyhetsrapportering att medier generellt idag hemskt gärna kallar precis vem som helst för "expert", vilket stör mig ohemult mycket.
 
Låter absolut rimligt. Vill bara påpeka i sammanhanget nyhetsrapportering att medier generellt idag hemskt gärna kallar precis vem som helst för "expert", vilket stör mig ohemult mycket.

De kallade inte honom expert. Han var nån virus forskar nånting. Men jag har glömt exakt.

Edit: Professor i molekylär virologi på Linköpings Universitet.
 
De kallade inte honom expert. Han var nån virus forskar nånting. Men jag har glömt exakt.

Edit: Professor i molekylär virologi på Linköpings Universitet.
Ja i just detta sammanhang var det du som använde ordet expert. Och ja svarade generellt vad det gäller nyhetsrapportering, oavsett det gäller medicin eller politik eller plats eller whatever kallar media ofta vem-som-helst för expert. Sen kan jag tycka att det kanske inte är så brutalt jättemånga i världen som idag kan kallas expert vad det gäller just sars-virus. Men skitsamma, det är semantik och jag invände inte mot vad du återger sades av den molekylärvirologen.
 
Pfizer har uttalat sig om att ett nytt vaccin kan vara redo inom 100 dagar om deras vaccin som de är idag visar sig ha dålig effekt på omikron. Undrar hur man kommer resonera då, vilka får först. Kanske inte de som redan fått tre doser? Eller så blir det just dem.
 
Pfizer har uttalat sig om att ett nytt vaccin kan vara redo inom 100 dagar om deras vaccin som de är idag visar sig ha dålig effekt på omikron. Undrar hur man kommer resonera då, vilka får först. Kanske inte de som redan fått tre doser? Eller så blir det just dem.

Jag skulle gissa att det blir de som står näst på tur.
 
Jag skulle gissa att det blir de som står näst på tur.
Det låter rimligast. Även om det säkert leder till viss oro bland de som redan fått en tredje dos (undertecknad inkluderad), samtidigt som jag kan tänka mig att en del skulle tycka att det skulle bli lite väl med en fjärde spruta med så kort varsel.
 
Nej, jag tänkte mer på det här med flygstoppen etc, att det ändå är försent.

Ja, det tror jag också att det är. När man väl upptäcker en ny är det för sent att stoppa det men man kan kanske bromsa det lite. Sen är det ju så att i teorin så borde covid-19 bli mer smittsamt men mindre farligt. Så man kan ju hoppas på att det är en sån version som tar över.
 
Pfizer har uttalat sig om att ett nytt vaccin kan vara redo inom 100 dagar om deras vaccin som de är idag visar sig ha dålig effekt på omikron. Undrar hur man kommer resonera då, vilka får först. Kanske inte de som redan fått tre doser? Eller så blir det just dem.
Jag får inte ta tredje dosen förrän slutet av januari/början av februari, jag hoppas att jag får en uppdaterad version då.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
24 514
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 418
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 483
Senast: Mabuse
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
914
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp