Covid-19 del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
På nyheterna här säger de att det inte finns någon anledning att tro att man skulle få allvarligare symptom av den nya smittan än de tidigare. Jag tycker att det dras på alldeles för höga växlar, som du säger kommer det ju att poppa upp nya varianter ideligen i framtiden, det bär sig inte att stänga gränser varenda gång.
Fast det passar ju in i den allmänna hysterin som piskas upp av media och maktapparat. Visst ska man ha respekt för Covid men sjukdomen används ju för helt andra agendor än smittskydd i många fall utan att man ens inser vad det är man egentligen gör.
 
ja, men de är inte hjälpta av informationen att immunförsvaret är komplext och påföljande diss av mediarapporteringen. Det låter lätt som att media i onödan rapporterar om saker som inte är immunförsvarsbrister. Jag tänker att alla gagnas av att veta att alla inte får fullgott immunsvar av genomgången infektion bland annat för att kunna göra informerade val om hur de förhåller sig till smitta. Att enbart påpeka att antikroppar inte är hela immunförsvaret hjälper inte i det ställningstagandet utan riskerar späda på upplevs överdrift i mediarapportering, som jag ser det.

Är detta saklig och informativ rapportering?
 

Bifogade filer

  • E6E53859-3508-4DB4-9BAA-FFB5A92401C9.jpeg
    E6E53859-3508-4DB4-9BAA-FFB5A92401C9.jpeg
    162,6 KB · Visningar: 54
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag undrar en sak, som jag blev lite ställd inför när jag var på mitt sjukhus för en infusion av min bromsmedicin i torsdags. När en sköterska hälsade på mig i väntrummet så passade jag på att fråga om jag borde ha mask på mig eller ej (det är inte längre obligatoriskt för patienter på sjukhuset, så mycket visste jag). Hon sa då att jag får göra som jag ville, men att personalen skulle ha och hon själv hade mask. Men... det var ingen annan på avdelningen som hade det. Så funderar på om jag helt enkelt missuppfattade. Så ni som jobbar inom vården, finns det riktlinjer för att ha mask/visir i patientnära kontakter, eller är det bara om det rör sig om misstänkt covid?
När jag var på VC i somras (augusti) hade inte läkaren munskydd när hon träffade mig först, men satte på det sedan när hon skulle börja "karva" bort mina vårtor.
 
När jag var på VC i somras (augusti) hade inte läkaren munskydd när hon träffade mig först, men satte på det sedan när hon skulle börja "karva" bort mina vårtor.
Jo, när jag har varit på VC under sommaren/hösten så har mask använts vid patientnära kontakt också. Blev därför lite förvånad nu.
 
OM jag förstår det rätt så kommer inte mutationen från Sydafrika (då den ha funnits i många länder i världen innan "häromdagen") utan det var där de sekvenserade och kunde hitta just den mutationen på prover. Vet någon var jag kan hitta trovärdig info om det?
 
Ah, du menar om du som patient ska ha munskydd? Tror inte man kan 'tvinga' patienter att ha mask, men erbjuda/rekommendera.. (har man misstanke om smittad patient, isoleras patienten).

Här får en munskydd att ha i tex väntrum. Som tas av inne hos läkaren. Men som du säger, tar patienter av dom blir de inte utkastade… tror jag 😜
 
Nepp, eller jag vet inte så mycket om den hostande tanten, men det ingick inte i rutinen för oss andra.

Jag tror att de är ganska noga med att testa de med tex feber. Det verkar vara en ganska fungerande rutin. En blir isolerad direkt och testad. Sen har en andningsproblem brukar en slippa munskydd såvida en är testad. Skapar viss panikkänsla att andas med ansiktsmask om en har dålig syresättning
 
@manda

Titta där nere på DN
WHO uppmanar till lugn
Jag läser inte kvällspress pga den sensationella tonen, så nej. Det enda jag kommenterade var ditt yttrande angående immunsvar och önskade förtydliga angående det.

Jag har heller inte uppmanat till något. Det anser jag inte är min roll. Jag påpekar bara hur polarisering går till.

Inte heller har jag sagt något om huruvida vi ska vara lugna. Problemet med hur många debatten förs är kanske just att det debatteras istället för samtalas.

Att vara lugn står inte i motsats till att vara försiktig. Inte heller till att vara oförsiktig.
 
Jag tror att de är ganska noga med att testa de med tex feber. Det verkar vara en ganska fungerande rutin. En blir isolerad direkt och testad. Sen har en andningsproblem brukar en slippa munskydd såvida en är testad. Skapar viss panikkänsla att andas med ansiktsmask om en har dålig syresättning
Alltså, man ska inte ta någon av behandlingarna som det rörde sig om i vårt dagrum om man är sjuk. Då får man skjuta upp det, så jag tror att det är ett ganska litet problem med att patienter dyker upp med påtagliga symtom. :) Däremot så verkade då gå runt något hos personalen, den sköterskan jag skulle haft var hemma sjuk så allt blev väl lite rörigt.

Det kändes bara lite just onödigt att sitta och få en infusion som sänker immunförsvaret ganska rejält, tillsammans med ganska många andra som gick och kom, utan munskydd, när man ändå vet om att smittspridningen ökar igen.
 
Alltså, man ska inte ta någon av behandlingarna som det rörde sig om i vårt dagrum om man är sjuk. Då får man skjuta upp det, så jag tror att det är ett ganska litet problem med att patienter dyker upp med påtagliga symtom. :) Däremot så verkade då gå runt något hos personalen, den sköterskan jag skulle haft var hemma sjuk så allt blev väl lite rörigt.

Det kändes bara lite just onödigt att sitta och få en infusion som sänker immunförsvaret ganska rejält, tillsammans med ganska många andra som gick och kom, utan munskydd, när man ändå vet om att smittspridningen ökar igen.
Iaf hos oss har vi lagt krutet på att vara säkra på att folk inte kommer med symptom (frågar alla patienter när de kommer om de har några symptom, skickar hem folk direkt om de inte själva fattat att de inte får komma) och att hålla avstånd. I min region har det inte funnits några generella riktlinjer om att kräva munskydd hos patienter. Säkert har enskilda mottagningar haft specifika regler, men inte generellt.
 
Iaf hos oss har vi lagt krutet på att vara säkra på att folk inte kommer med symptom (frågar alla patienter när de kommer om de har några symptom, skickar hem folk direkt om de inte själva fattat att de inte får komma) och att hålla avstånd. I min region har det inte funnits några generella riktlinjer om att kräva munskydd hos patienter. Säkert har enskilda mottagningar haft specifika regler, men inte generellt.
Det har varit olika hos oss, vid några tillfällen delades munskydd ut innan man gick in, men det har man slutat med. Och sedan har det såklart varit olika när man väl kommit till sitt uttalade besök (jag har exempelvis inte behövt munskydd när jag genomgått MR, men det vet jag att någon annan här på buke behövt!). Det jag ursprungligen tyckte var märkligt var egentligen att en sköterska sa att personalen skulle ha munskydd, men att ingen annan hade det. :) Men har ni haft samma strategi under hela pandemin, eller har ni ändrat något i samband med exempelvis 29 september?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
24 429
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 351
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 467
Senast: Mabuse
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
902
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp