Covid-19 del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag läser inte kvällspress pga den sensationella tonen, så nej. Det enda jag kommenterade var ditt yttrande angående immunsvar och önskade förtydliga angående det.

Jag har heller inte uppmanat till något. Det anser jag inte är min roll. Jag påpekar bara hur polarisering går till.

Inte heller har jag sagt något om huruvida vi ska vara lugna. Problemet med hur många debatten förs är kanske just att det debatteras istället för samtalas.

Att vara lugn står inte i motsats till att vara försiktig. Inte heller till att vara oförsiktig.

Jag tycker du bidrog till att debattera mer än samtala när du kommenterade min nyansering av det ensidiga fokuset på antikroppar.
 
Och jag var på akuten för två veckor sedan och inte ens personalen hade munskydd
Inte ens vid ansiktsnära arbete? När jag googlar runt lite ser det faktiskt ut som att de flesta regioner har det som riktlinje för sin vårdpersonal. Men det kan ju finnas de som inte har det, men det låter märkligt. Det är lite svårgooglat r/t datum och att många riktlinjer för personal ligger på intranät.

Jag tycker att man som patient ska fråga när man ser att vårdpersonal inte använder det - jag skulle definitivt själv ifrågasätta om jag ser att vårdpersonal inte använder munskydd eller visir vid ansiktsnära arbete/kontakt med patienter.
 
Inte ens vid ansiktsnära arbete? När jag googlar runt lite ser det faktiskt ut som att de flesta regioner har det som riktlinje för sin vårdpersonal. Men det kan ju finnas de som inte har det, men det låter märkligt. Det är lite svårgooglat r/t datum och att många riktlinjer för personal ligger på intranät.

Jag tycker att man som patient ska fråga när man ser att vårdpersonal inte använder det - jag skulle definitivt själv ifrågasätta om jag ser att vårdpersonal inte använder munskydd eller visir vid ansiktsnära arbete/kontakt med patienter.
Det gällde en fot, så inte direkt ansiktsnära arbete
 
Det gällde en fot, så inte direkt ansiktsnära arbete
Ja, allt är ju relativt. Det är oerhört påfrestande att bära munskydd hela arbetspasset och många kollegor har fått hudproblem, andningsproblem efter långvarigt användande så man kan förstå om man sållar när man är nära eller inte. Men jag själv kan tycka att arbete med en patient ÄR ansiktsnära, min region speciferar det till inom 2 meters avstånd så...tja..Skulle tro att om du som patient hade frågat så hade den personaen satt på sig munskydd.
 
Det har varit olika hos oss, vid några tillfällen delades munskydd ut innan man gick in, men det har man slutat med. Och sedan har det såklart varit olika när man väl kommit till sitt uttalade besök (jag har exempelvis inte behövt munskydd när jag genomgått MR, men det vet jag att någon annan här på buke behövt!). Det jag ursprungligen tyckte var märkligt var egentligen att en sköterska sa att personalen skulle ha munskydd, men att ingen annan hade det. :) Men har ni haft samma strategi under hela pandemin, eller har ni ändrat något i samband med exempelvis 29 september?
Vi har ändrat flera gånger, utifrån läget och de generell riktlinjerna men ibland också anpassningar utifrån vår specifika situation. Det är alltid en avvägning mellan att minimera risk för smitta och samtidigt kunna bedriva god vård.
 
Inte ens en fjärdedel av den vuxna befolkningen i Sydafrika har fått två vaccindoser, enligt DN idag, och det beror tydligen inte på vaccinbrist:

Är detta resultatet av den snåla tilldelningen av doser åt fattiga länder under den första fasen av den globala vaccinationskampanjen? Så är inte fallet i Sydafrika, enligt sjuksköterskan Thandeka Lebotse. Under flera månader har president Cyril Ramaphosa upprepat att landet har tillräckligt antal doser för att alla vuxna ska kunna få sina sprutor.

När hade ni senast brist på doser?

– Brist? Det har vi inte haft sedan vi började vaccinera i februari. Däremot har det varit tillfällen då vi fått lämna tillbaka överskott som var på väg att passera bäst före-datum, säger Lebotse.


Enligt artikeln verkar det dock som om omikron skrämmer folk till att börja vaccinera sig i högre grad, och det är ju i alla fall bra....
 
Jag undrar en sak, som jag blev lite ställd inför när jag var på mitt sjukhus för en infusion av min bromsmedicin i torsdags. När en sköterska hälsade på mig i väntrummet så passade jag på att fråga om jag borde ha mask på mig eller ej (det är inte längre obligatoriskt för patienter på sjukhuset, så mycket visste jag). Hon sa då att jag får göra som jag ville, men att personalen skulle ha och hon själv hade mask. Men... det var ingen annan på avdelningen som hade det. Så funderar på om jag helt enkelt missuppfattade. Så ni som jobbar inom vården, finns det riktlinjer för att ha mask/visir i patientnära kontakter, eller är det bara om det rör sig om misstänkt covid?
Jag ska ha skyddsutrustning, bl a både mask och visir, vid kroppsnära arbete. Jag finns i VGR och jobbar ej på sjukhus.
 
Jag ska ha skyddsutrustning, bl a både mask och visir, vid kroppsnära arbete. Jag finns i VGR och jobbar ej på sjukhus.
Våran MAS (medicinskt ansvarig sköterska) gick nyligen ut med en påminnelse om skyddsutrustningen, med informationen att en brukare i en grannkommun sökt sjukvård och därför testats (på ren rutin) och visat sig vara positiv. Personen var symtomfri och hade fått tre doser.

Tror vi kommer ha kvar skyddsutrustningen länge.
 
Nej, tror inte den är länkad till innan. :) Det har däremot nämnts (av @Lingon tror jag) att de fallen som upptäckts hittills har haft milda symtom. Läkaren som larmade har synts i liknande intervjuer lite varstans (både i Sverige och internationellt, såklart) och reaktionerna på det har varit ungefär som Anders Sönnerborg, att det är svårt att dra några slutsatser med tanke på att det framförallt rör sig om ganska unga patienter. Men det vore ju BRA med en variant som tog över från delta om det visade sig att den var mindre "farlig" men det är ju för tidigt att säga något om ännu.
 
Nej, tror inte den är länkad till innan. :) Det har däremot nämnts (av @Lingon tror jag) att de fallen som upptäckts hittills har haft milda symtom. Läkaren som larmade har synts i liknande intervjuer lite varstans (både i Sverige och internationellt, såklart) och reaktionerna på det har varit ungefär som Anders Sönnerborg, att det är svårt att dra några slutsatser med tanke på att det framförallt rör sig om ganska unga patienter. Men det vore ju BRA med en variant som tog över från delta om det visade sig att den var mindre "farlig" men det är ju för tidigt att säga något om ännu.

Ja, det vore ju toppen 😊
Jag tycker ändå det är bra att det finns röster som manar till lugn.
Just resa runt i världen är ju inte hållbart av flera skäl där covid kanske ändå inte är det största.
Men jag bli bekymrad över nya nerstängningar. Hur stor effekt har det ens haft tidigare? Framförallt om man väger mot andra konsekvenser.
 
Ja, det vore ju toppen 😊
Jag tycker ändå det är bra att det finns röster som manar till lugn.
Just resa runt i världen är ju inte hållbart av flera skäl där covid kanske ändå inte är det största.
Men jag bli bekymrad över nya nerstängningar. Hur stor effekt har det ens haft tidigare? Framförallt om man väger mot andra konsekvenser.
Ja, såklart. Och jag förstår också att Sydafrika, som är duktiga på att upptäcka varianter, känner sig lite huggna i ryggen i och med att det ledde till flygstopp för dem, vilket lär slå ganska hårt mot landet. Speciellt när det verkar finnas fall i resten av världen ändå.
 
Omikron har upptäkts i Österrike ocksa, ett fall är bekräftat och det finns 30 misstänka fall,
Jag är ocksa tveksam till att det gör sa mkt nytta att stoppa flygplan.
Förstår absolut att man vill vinna tid, vara försiktig och smittspåra som fan innan man vet mer, men just stoppa flyg verkar kanske inte hjälpa nämnvärt i det här stadiet.
 
Förstår absolut att man vill vinna tid, vara försiktig och smittspåra som fan innan man vet mer, men just stoppa flyg verkar kanske inte hjälpa nämnvärt i det här stadiet.
Precis, det kan nog vara en bra ide att alla som kommer fran vissa länder ska testas vid ankomst och isolera sig till man fatt svar pa testet. Iaf tills man vet mer om mutationen.
 
Och nu kom de första lokala restriktionerna för hösten (tror jag iaf), i Blekinge uppmanar man till munskydd i kollektivtrafiken under rusningstrafik och besöksförbud på sjukhus och jobba hemma om arbetet tillåter, inga julbord/julfirande inom regionen (jag antar för anställda inom den?).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
24 555
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 438
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 491
Senast: Mabuse
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
921
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp