Covid-19 del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Förstår inte varför man ska gå på så stora event nu.... Jag är nöjd med att träffa de få jag träffar, kunna handla, hämta mat, ibland kanske äta ute osv.

Jag skulle vilja gå på bio i juni nästa år, hoppas på minskad smittspridning till dess ;)

Jag förstår dock kultur- och sportsektorn som behöver komma igång med sin verksamhet om de ska överleva. Men jag tycker att det som genomförs borde arrangeras med avstånd.
 
Ja, jag avstår också konserter och stora trängselevent ett tag till. Från 1 december behöver inte vaccinerade hålla avstånd mellan sällskapen längre på 100+-event, och det känner jag mig inte riktigt bekväm med just nu.
Fast det är väl snarare skärpts restriktioner (vaccinpass/avstånd) än lättnader. Avstånd mellan sällskap har vi inte "behövt" ha på några månader.

Jag är heller inte bekväm med stora event, men det är inget jag brukar vara på ofta.
 
Fast det är väl snarare skärpts restriktioner (vaccinpass/avstånd) än lättnader. Avstånd mellan sällskap har vi inte "behövt" ha på några månader.

Jag är heller inte bekväm med stora event, men det är inget jag brukar vara på ofta.

Och jag tycker att krav på avstånd mellan sällskapen bör kvarstå på 100+-event, även om det varit en paus i några månader. Jag åkte tåg i somras just när de med i mitt tycke alltför kort varsel, gick från 50% till 100%, och var kritisk även då.
 
Jag gick på bio ganska många gånger under pandemirestriktionerna. Då var det perfekt och säkert med avstånd. Var på en film med sonen nu efter att restriktionerna släppts och det var mer kaosartat. Nu avstår jag tillsvidare.
Ja, under restriktionernas begynnelse var folk mer noga så då kunde man passa på med lite som man annars inte gjorde, men nu är det fel tillfälle. Vill inte gå på bio nu, svårt att se någon vettig film har gjorts också i och för sig och den jag vill se släpps i juni :D
 
Och jag tycker att krav på avstånd mellan sällskapen bör kvarstå på 100+-event, även om det varit en paus i några månader. Jag åkte tåg i somras just när de med i mitt tycke alltför kort varsel, gick från 50% till 100%, och var kritisk även då.
Där håller jag med, jag åkte också tåg, i ena riktningen så var det fint och gott om plats (innan restriktionerna släppte) och i andra var det knökfullt. Och jag blev totalsågad av flera här på Buke (helt okej i och för sig, folk får tycka vad de vill jag vill bara peka på hur tongångarna gick) när jag tyckte det var för kort varsel och gick för snabbt.

Bara att ha max 80% skulle göra mycket. Många åker i sällskap och vill sitta tillsammans så det skulle bli mycket luftigare mellan sällskap.
 
Av den anledningen som jag sällan pratar om covidvaccinet eller politik, ligger lågt för man får ha sin egen åsikt 😅.
Gällande covidvaccinet är jag själv inte vaccinerad för jag inte litar på det helt. Visst om jag visste att jag fick 2 mille pga biverkningar som kan göra mig icke arbetsför så man slipper FK-strul så kan det ju vara hänt. Men drog ännu mer öronen åt mig sedan sambons ingifta systers sambo dog knall fall vilket rapporterats som vaccinbiverkan (rasade ihop 41 år gammal av blodpropp, nyvaccinerad). Jag respekterar både de som vaccinerat sig och inte. Dock märker jag att jag och de i min omgivning som är ovaccinerade håller restriktionerna betydligt mer än de i min omgivning som är vaccinerade som inte tänker sig för alls längre, det skrämmer mig. Men som sagt jag visar respekt åt båda håll :).
Jag läste en artikel där de intervjuade personer i någon förort varför de inte vaccinerat sig och av de som intervjuades var det flera som hade nära bekanta som dött kort efter. Låter ju väldigt märkligt, jag trodde först det var anekdoter, påhittade historier men det verkar inte ha varit det som i ditt fall?
 
Jag läste en artikel där de intervjuade personer i någon förort varför de inte vaccinerat sig och av de som intervjuades var det flera som hade nära bekanta som dött kort efter. Låter ju väldigt märkligt, jag trodde först det var anekdoter, påhittade historier men det verkar inte ha varit det som i ditt fall?
Nej verkar ju misstänkt vara vaccinet då han nyss vaccinerat sig och var lixom hyfsat ung än så det är ju starkt misstänkt iaf.
 
Nej verkar ju misstänkt vara vaccinet då han nyss vaccinerat sig och var lixom hyfsat ung än så det är ju starkt misstänkt iaf.
Jo det är ju starkt misstänkt, men samtidigt är det svårt att veta. Man behöver nog mer se till antalet dödliga blodproppar och om de ökar i den vaccinerade populationen jämfört med vad som är normalt. Det händer ju enstaka gånger att lite yngre personer dör av blodpropp även utan vaccin och med vaccination på bred front finns ju risken att folk dör oberoende av vaccin veckan efter vaccinering, Vaccinet gör ju inte en immun.

Vad är hyfsat ung i det här fallet?
 
Jo det är ju starkt misstänkt, men samtidigt är det svårt att veta. Man behöver nog mer se till antalet dödliga blodproppar och om de ökar i den vaccinerade populationen jämfört med vad som är normalt. Det händer ju enstaka gånger att lite yngre personer dör av blodpropp även utan vaccin och med vaccination på bred front finns ju risken att folk dör oberoende av vaccin veckan efter vaccinering, Vaccinet gör ju inte en immun.

Vad är hyfsat ung i det här fallet?
Ja, jag menar det. Blodproppen/dödsorsaken fastställdes vid obduktion och hans sambo kom på i efterhand att han ju var nyvaccinerad därav misstänkt; att händelsen har rapporterats som möjlig biverkan men som sagt helt hundra vet man ju inte garanterat. Jo visst är det så, nyligen fyllda 41.
 
Jag förstår inte folk som åkt utomlands sedan start av corona. Tänk att bli fast utomlands och hamna på sjukhus i ett land där du inte kan behärska språket :nailbiting:

Det är helt obegripligt för mig!! Såå viktigt är det inte att resa.
Jag ska åka till Norge (om möjligt) i vår. Jag ser det inte som något direkt problem och jag pratar med norrmän mest varje vecka utan problem och det finns gott om folk som kan språket i många länder, även långt bort. Jag skulle vilja nyansera det. Många länder i vårt närområde är inget större problem, däremot så förstår jag inte resor till andra kontinenter etc oavsett eventuella språkproblem.

Det finns också de som är "tvungna" att resa exempelvis i jobbet.
 
Jag ska åka till Norge (om möjligt) i vår. Jag ser det inte som något direkt problem och jag pratar med norrmän mest varje vecka utan problem och det finns gott om folk som kan språket i många länder, även långt bort. Jag skulle vilja nyansera det. Många länder i vårt närområde är inget större problem, däremot så förstår jag inte resor till andra kontinenter etc oavsett eventuella språkproblem.

Det finns också de som är "tvungna" att resa exempelvis i jobbet.
Jag skulle också kunna tänka mig att åka till grannländerna, men en solsemester till Spanien är jag inte intresserad av. Men då reste jag inte speciellt mycket innan corona heller
 
Jag ska åka till Norge (om möjligt) i vår. Jag ser det inte som något direkt problem och jag pratar med norrmän mest varje vecka utan problem och det finns gott om folk som kan språket i många länder, även långt bort. Jag skulle vilja nyansera det. Många länder i vårt närområde är inget större problem, däremot så förstår jag inte resor till andra kontinenter etc oavsett eventuella språkproblem.

Det finns också de som är "tvungna" att resa exempelvis i jobbet.

Vad har kunskap om språk med att göra med det olämpliga i att resa utomlands nu?
 
Vad har kunskap om språk med att göra med det olämpliga i att resa utomlands nu?

Det var det som togs upp, att det är jobbigt att hamna i en situation "fast utomlands" beroende av en sjukvård som man har svårt att kommunicera med. Vilket var ett faktum även innan coronapandemin, samtidigt som jag vill tona ned skräcken som kan finnas inför andra länders sjukvårdssystem. I de flesta länder i Europa fungerar sjukvården bra och kan erbjuda god förmåga att kommunicera på engelska.
 
Jag kommer åka utomlands i februari om inget går fel/läget blir värre. Jag har skött mig mycket bra hela pandemin, knappt gjort något förutom ett fåtal besök på restaurang. Knappt träffat vänner ens i hemmet. Jag är dubbelvaccinerad och hinner eventuellt ta en tredje spruta.
 
Det var det som togs upp, att det är jobbigt att hamna i en situation "fast utomlands" beroende av en sjukvård som man har svårt att kommunicera med. Vilket var ett faktum även innan coronapandemin, samtidigt som jag vill tona ned skräcken som kan finnas inför andra länders sjukvårdssystem. I de flesta länder i Europa fungerar sjukvården bra och kan erbjuda god förmåga att kommunicera på engelska.

Ok, jag hade ju inte velat bli fast utomlands, sjuk och inlagd på sjukhus hur mycket jag än förstod läkarna.
 
Jag läste en artikel där de intervjuade personer i någon förort varför de inte vaccinerat sig och av de som intervjuades var det flera som hade nära bekanta som dött kort efter. Låter ju väldigt märkligt, jag trodde först det var anekdoter, påhittade historier men det verkar inte ha varit det som i ditt fall?
Jag har ett par också som avlidit som rapporterats som biverkningar. Även som blivit sjuka kort därefter som också rapporterats. Så visst händer det. Det har varit allt från hjärtstopp till hjärninfarkt till blodpropp och problem med lungorna. Även om det säkert är sällsynt (gentemot hur många vaccinationer som ges) så sker det.
 
Vad har kunskap om språk med att göra med det olämpliga i att resa utomlands nu?
Det får du fråga den som nämnde det och jag citerade, läste du inte citatet? Om du inte anser att det jag citerar är svar nog, jag svarade endast på det, men ja jag är enig med @grodan21 om att det inte vore trevligt att ligga på sjukhus utomlands, i synnerhet om man inte förstår vad folk säger. Jag påpekade mest att många svenskar kan göra sig förstådd i många länder.

Jag förstår inte folk som åkt utomlands sedan start av corona. Tänk att bli fast utomlands och hamna på sjukhus i ett land där du inte kan behärska språket :nailbiting:
 
Bevisar ju intelligensnivån hos dem iaf :D
Tror du att fler vaccinerar sig för att du förolämpar dem eller? En del är förmodligen betydligt mer intelligenta än dig, och andra har lägre IQ. Det är oftast annat än IQ som avgör. Det förstår alla med åtminstone medelmåttig IQ.

Det kursiva är mest med för att påpeka hur fel det blir om man börjar komma med tillmälen för att få folk att se korkade ut. Det fungerar mot dig också. För inte krävs det mycket intelligens för att inse att det finns mycket intelligenta vaccinmotståndare också och du inser det säkert om du tänker efter.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
24 449
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 361
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 469
Senast: Mabuse
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
910
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp