Covid-19 del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag lyssnade på våra regionala nyheter på radion idag och då berättade dom att på IVA i våran region har det, sedan i somras, bara vårdats patienter som varit ovaccinerade :mad:
Är det här rätt (taget från Svt-nyheter)? Det som stör mig, även om jag förstår att man vill understryka att vaccinet ger effekt, är att man lägger till "eller haft nedsatt immunförsvar" bredvid ovaccinerade, som behövt söka sjukhusvård. Det är som att vi liksom inte räknas i prognoser för öppnandet av samhället, utan mest är collateral damage.

"Regionen: Bara ovaccinerade har vårdats för covid-19 efter sommaren

Det är endast ovaccinerade som behövt intensivvård för covid-19 på länets sjukhus efter sommaren. Även personer som behövt annan sjukhusvård för covid-19 har varit ovaccinerade eller haft ett nedsatt immunförsvar, skriver Region Gävleborg på sin facebooksida.

Enligt regionen riskerar de som fått vänta på vård under pandemin att få fortsätta vänta om fler behöver covidvård.

– Vi gör nu allt vi kan för att behandla patienter som fått stå tillbaka på grund av covidvården. Du som vaccinerar dig hjälper oss så att de som väntat länge får sin sjukvårdsplats, säger Annika Hillgren Mattsson, verksamhetschef specialmedicin, på regionens facebooksida"
 
Även här där jag bor fortsätter smittan att öka. Ganska ordentligt. Det här kommer aldrig gå bra eftersom de helt släppt på alla spärrar på min arbetsplats och typ tycker att det är okej att anordna fysiska möten i små rum där alla sitter tätt, tätt på varandra igen efter 29 september. Varför FHM, VARFÖR?
 
Även här där jag bor fortsätter smittan att öka. Ganska ordentligt. Det här kommer aldrig gå bra eftersom de helt släppt på alla spärrar på min arbetsplats och typ tycker att det är okej att anordna fysiska möten i små rum där alla sitter tätt, tätt på varandra igen efter 29 september. Varför FHM, VARFÖR?
Det är liksom 26 nya dödsfall registrerade sedan i fredags, och 3 656 nya fall (förra tisdagen var det 2 924). Dödsfallen kan ju vara eftersläpande, men ändå. Allt pekar liksom åt fel håll. Trots vaccinationen. Skulle antalet som behöver sjukhusvård minska drastiskt, och att man väntar in de som faktiskt inte nåtts av info om vaccination på rätt sätt (som detta https://sverigesradio.se/artikel/internt-dokument-manga-inlagda-har-inte-natts-av-vaccininformation) så vore det en annan sak. Jag är liksom inte så naiv att tro att man kan få bort smittan, och jag inser att det viktigaste är belastningen på vården. Vidare så håller jag såklart med om att vaccin är nödvändigt, men måste man i samma veva som man försöker understryka hur bra vaccinen är strunta i de som riskerar att bli allvarligt sjuka trots två doser vaccin, annat än att säga att det ju ändå bara mest är äldre. Samtidigt som man öppnar samhället så borde man se till att på något vis skydda de som skulle fara direkt illa av att allt öppnar.
 
Det är liksom 26 nya dödsfall registrerade sedan i fredags, och 3 656 nya fall (förra tisdagen var det 2 924). Dödsfallen kan ju vara eftersläpande, men ändå. Allt pekar liksom åt fel håll. Trots vaccinationen. Skulle antalet som behöver sjukhusvård minska drastiskt, och att man väntar in de som faktiskt inte nåtts av info om vaccination på rätt sätt (som detta https://sverigesradio.se/artikel/internt-dokument-manga-inlagda-har-inte-natts-av-vaccininformation) så vore det en annan sak. Jag är liksom inte så naiv att tro att man kan få bort smittan, och jag inser att det viktigaste är belastningen på vården. Vidare så håller jag såklart med om att vaccin är nödvändigt, men måste man i samma veva som man försöker understryka hur bra vaccinen är strunta i de som riskerar att bli allvarligt sjuka trots två doser vaccin, annat än att säga att det ju ändå bara mest är äldre. Samtidigt som man öppnar samhället så borde man se till att på något vis skydda de som skulle fara direkt illa av att allt öppnar.
Fast de är VÄLDIGT eftersläpade (Aftonbladet idag):

”Nu sker en registrering i efterhand som gör att antalet nya dödsfall som rapporterades på vår hemsida i dag blev högre än på länge (26 stycken). Dessa nya rapporterade dödsfall fördelar sig bakåt i tiden mellan den 19 augusti till den 13 september, med flest dödsfall inträffade de senaste två veckorna”, skriver myndigheten.

Det högsta antalet avlidna per dag under den senaste 30-dagarsperioden har varit två, uppger Folkhälsomyndigheten.
 
Fast de är VÄLDIGT eftersläpade (Aftonbladet idag):

”Nu sker en registrering i efterhand som gör att antalet nya dödsfall som rapporterades på vår hemsida i dag blev högre än på länge (26 stycken). Dessa nya rapporterade dödsfall fördelar sig bakåt i tiden mellan den 19 augusti till den 13 september, med flest dödsfall inträffade de senaste två veckorna”, skriver myndigheten.

Det högsta antalet avlidna per dag under den senaste 30-dagarsperioden har varit två, uppger Folkhälsomyndigheten.
Jo, såg det sedan. Och jag antog något liknande, men det är ändå hyfsat nära i tid. Jag trodde nästan att det skulle vara eftersläpande fall, åtminstone enstaka sedan början av augusti.
 
Nu är det tydligen okej att samköra register för att hitta vilka som är vaccinerad eller inte.
Fy vad besviken jag är på Sverige, alla regioner kommer inte göra det men ändå👎
Behövs det samkörning för det? Det finns väl redan ett nationellt vaccinregister, som de bl.a. plockar info till covid-passen från och tar ut siffrorna på vaccinationstäckningen.

Vad är det för användning av informationen du syftar på? Generellt lär det ju vara sekretess på de uppgifterna, men t.ex. kunna ge riktad information kan väl vara vettigt i vissa sammanhang...
 
Jo, såg det sedan. Och jag antog något liknande, men det är ändå hyfsat nära i tid. Jag trodde nästan att det skulle vara eftersläpande fall, åtminstone enstaka sedan början av augusti.
Har man läst veckorapporterna så har det också stått att man det är ganska stor eftersläpning i rapporteringen. Såhär stod det i veckorapporten som publicerades 2 september, för vecka 34. Det är alltså den sista veckorapporten innan regeringen och FHM valde att göra en kovändning den 7 september. "På grund av en fördröjning i rapporteringen av avlidna bekräftade fall gäller analyserna i veckorapporten data avseende avlidna fram till för två veckor sedan. För vecka 32 har hittills 6 bekräftade fall rapporterats avlidna, föregående tre veckor var medeltalet 4 dödsfall per vecka."

Jag tror inte på det här på riktigt, men det är ju en ganska jobbig slump att man väljer att presentera öppnandet av samhället i samma veva som man inte rapporterat dödsfall pga. tekniska problem.
 
Behövs det samkörning för det? Det finns väl redan ett nationellt vaccinregister, som de bl.a. plockar info till covid-passen från och tar ut siffrorna på vaccinationstäckningen.

Vad är det för användning av informationen du syftar på? Generellt lär det ju vara sekretess på de uppgifterna, men t.ex. kunna ge riktad information kan väl vara vettigt i vissa sammanhang...
Jag tänker att man även får se detta i ljuset av de rapporter om att personuppgifter kan ha läckts när det varit intrång i databaser för registrerade prover för egenprovtagning.
 
Även här där jag bor fortsätter smittan att öka. Ganska ordentligt. Det här kommer aldrig gå bra eftersom de helt släppt på alla spärrar på min arbetsplats och typ tycker att det är okej att anordna fysiska möten i små rum där alla sitter tätt, tätt på varandra igen efter 29 september. Varför FHM, VARFÖR?

Vi återgår också till return to office, men behåller många andra regler och hygien och städrutiner och avstånd så gott det går. Men svårare att organisera med fler på plats.
 
Behövs det samkörning för det? Det finns väl redan ett nationellt vaccinregister, som de bl.a. plockar info till covid-passen från och tar ut siffrorna på vaccinationstäckningen.

Vad är det för användning av informationen du syftar på? Generellt lär det ju vara sekretess på de uppgifterna, men t.ex. kunna ge riktad information kan väl vara vettigt i vissa sammanhang...
Tydligen har det inte varit självklart och hur hittar du något i vaccinregistret om personen inte är vaccinerad? Är riktade brev till ovaccinerade som ska/ har skickas ut i vissa regioner.
 
Tydligen har det inte varit självklart och hur hittar du något i vaccinregistret om personen inte är vaccinerad? Är riktade brev till ovaccinerade som ska/ har skickas ut i vissa regioner.
Det framgår väl indirekt genom att den som inte står där inte är vaccinerad. Men det är kombinera med folkbokföringen som menas då? (har inte sett själv vad det är för nyhet du refererar till)

Jag hänger inte riktigt med på varför det skulle vara dåligt att ordna med riktad information som åtgärd för att öka vaccinationstäckningen?
 
Är det här rätt (taget från Svt-nyheter)? Det som stör mig, även om jag förstår att man vill understryka att vaccinet ger effekt, är att man lägger till "eller haft nedsatt immunförsvar" bredvid ovaccinerade, som behövt söka sjukhusvård. Det är som att vi liksom inte räknas i prognoser för öppnandet av samhället, utan mest är collateral damage.

"Regionen: Bara ovaccinerade har vårdats för covid-19 efter sommaren

Det är endast ovaccinerade som behövt intensivvård för covid-19 på länets sjukhus efter sommaren. Även personer som behövt annan sjukhusvård för covid-19 har varit ovaccinerade eller haft ett nedsatt immunförsvar, skriver Region Gävleborg på sin facebooksida.

Enligt regionen riskerar de som fått vänta på vård under pandemin att få fortsätta vänta om fler behöver covidvård.

– Vi gör nu allt vi kan för att behandla patienter som fått stå tillbaka på grund av covidvården. Du som vaccinerar dig hjälper oss så att de som väntat länge får sin sjukvårdsplats, säger Annika Hillgren Mattsson, verksamhetschef specialmedicin, på regionens facebooksida"
Ja, det är det.
Jag tog inte med den "efterslängen" med eftersom jag inte tycker det hör till saken. Jag är ju också en av dom ;)
Jag håller fullkomligt med dig att vi inte finns och får en släng av sur-sleven trots att vi inte kan rå för våra sjukdommar - ursäkta oss liksom :mad:
 
Det framgår väl indirekt genom att den som inte står där inte är vaccinerad. Men det är kombinera med folkbokföringen som menas då? (har inte sett själv vad det är för nyhet du refererar till)

Jag hänger inte riktigt med på varför det skulle vara dåligt att ordna med riktad information som åtgärd för att öka vaccinationstäckningen?
Nyheten var med i kvart i fem ekot.
Det dåliga är inte riktad information utan vad för fler tillfällen det kommer tycks vara en god idé att samköra register i framtiden som skrämmer mig.
 
Det är ju just detta som skett här i dotterns skola. Nu har det lugnat sig en hel del förstås, men någon blev sjuk och testade sig, elever skulle testas i smittspårningssyfte men fick alltså vara i skolan i väntan på svar, någon visade sig vara sjuk och så fick eleverna testa sig igen och vara i skolan i väntan på svar, någon var.. osv. Min tanke är att vid första fallet i skolan borde man sagt "alla som läraren/eleven träffat ska testas, men men tills alla fått svar så är det hemundervisning för den/de klasserna". Jag tror vi hade haft långt mycket färre fall än vad vi fick. Och labbet, vc och Apoteket här hade inte haft sådan kaos och väntetider som det ju ledde till....
 
Nyheten var med i kvart i fem ekot.
Det dåliga är inte riktad information utan vad för fler tillfällen det kommer tycks vara en god idé att samköra register i framtiden som skrämmer mig.
Fast jag tänker att vi väl kan lita så mycket på vårt land numera att vi inte tror att de gör något riktigt korkat med uppgifterna? Det lär ju då bli ramaskri och huvuden kommer rulla så jag är inte orolig för något sådant.

Däremot tycker jag att det är bra att det görs i det här fallet så man kan rikta infon till ovaccinerade. Jag menar, det finns ju en hel del starka åsikter om valet att inte vaccinera sig så det borde ju verkligen tolkas positivt att regionerna samlar upp alla de som rent faktiskt har missat hur man gör eller missar info.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
23 946
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 905
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 375
Senast: Mabuse
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
810
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp