Covid-19 del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jo men hur ordnar man att få tag i folk som gör sitt bästa för att inte bli nådda och många gånger inte vill ta till sig informationen?

Och indirekt så skyller man på myndigheterna om man menar att man inte fått information och det är orsaken till att man inte vaccinerat sig, eller inte bara indirekt alltid utan direkt.
Vi måste ha läst olika artiklar.
 
Vi måste ha läst olika artiklar.
Eller så läser vi dem på olika sätt, jag reflekterar över vad som skrivs, vad som ligger bakom osv. En del handlar om allmänbildning.

Papperslösa håller sig undan samhället mer eller mindre.
Att säga att man inte fått information är att direkt eller indirekt säga att andra har ansvaret, de har inte informerat.
Att säga att det inte finns info på ens eget språk är att lägga ansvaret på andra att man inte lärt sig svenska/engelska/tyska osv för att kunna kommunicera med folk i landet där man bor.

Edit
Det är lite därför jag inte vill bara peka på Covid utan att det handlar om så mycket mer. Man försätter/befinner sig i en situation (frivilligt eller ofrivilligt) där det är extremt svårt att nå personen. Då behöver man ta lite ansvar själv annars missar man mycket.
 
Eller så läser vi dem på olika sätt, jag reflekterar över vad som skrivs, vad som ligger bakom osv. En del handlar om allmänbildning.

Papperslösa håller sig undan samhället.
Att säga att man inte fått information är att direkt eller indirekt säga att andra har ansvaret, de har inte informerat.
Vilken papperslös har sagt att de inte fått information? Det är ju sjukhuspersonal som har rapporterat - såhär ser det ut nu. Hur kan vi åtgärda det?

Det är för mig inte beskyllning från något håll mot någon, utan ett aktuellt problem som behöver lösas. Liksom ”vi vill nå de här personerna, hur gör vi?”. Det är väl ingen skillnad mot att sätta in åtgärder för att uppmuntra tveksamma till att vaccinera sig, vilket ju görs. Det här är ju liksom ett akut problem, och inget som åtgärdas snabbt genom att hävda att folk får ta sitt eget ansvar och lära sig leta upp samhällsinformation? Ibland är det liksom rimligt att hjälpa utsatta grupper också.
 
Vilken papperslös har sagt att de inte fått information? Det är ju sjukhuspersonal som har rapporterat - såhär ser det ut nu. Hur kan vi åtgärda det?

Det är för mig inte beskyllning från något håll mot någon, utan ett aktuellt problem som behöver lösas. Liksom ”vi vill nå de här personerna, hur gör vi?”. Det är väl ingen skillnad mot att sätta in åtgärder för att uppmuntra tveksamma till att vaccinera sig, vilket ju görs. Det här är ju liksom ett akut problem, och inget som åtgärdas snabbt genom att hävda att folk får ta sitt eget ansvar och lära sig leta upp samhällsinformation? Ibland är det liksom rimligt att hjälpa utsatta grupper också.
Var tror du sjukvårdspersonalen fått informationen om att folk inte fått information? Min inte alltför långsökta gissning är från den drabbade eller någon i dennes närhet? Vem annars?

Edit:

Och har man inte fått informationen från de drabbade utan bara gissat så är det just gissningar och ingen fakta.
 
Var tror du sjukvårdspersonalen fått informationen om att folk inte fått information? Min inte alltför långsökta gissning är från den drabbade eller någon i dennes närhet? Vem annars?

Edit:

Och har man inte fått informationen från de drabbade utan bara gissat så är det just gissningar och ingen fakta.
Det du tror ligger bakom det som skrivs i en artikel är ju dock också gissningar, inte fakta. Eller hur?

Att inte nås av information är för mig inte alls samma sak som att besitta en ovilja att ta till sig information, utan brist på kunskap och med största sannolikhet också språk. Om man knappt kan språket, hur ska man kunna avgöra vilka källor som är trovärdiga? Om det man läser på ett språk man kan är kritiskt till vaccinet, varför ska man ifrågasätta det om man inte läser nån information som säger motsatsen?

Jag ser jättemånga andra möjliga anledningar bakom att nån inte fått ”rätt” information än att det handlar om ovilja och att skylla ifrån sig.
 
Då borde du för din egen skull vidga dina vyer lite. Kanske börja följa t.ex. FHM på Facebook så du får upp deras infomeddelanden. Börja kolla igenom lokaltidningarnas websidor för att se vad som händer i din närhet.

Jag följer både kommunsidor, FHM och den lokala räddningstjänsten på Facebook då det är ett bra sätt att få information på utan att behöva gå in och lusläsa deras hemsidor.
För mig är det helt obegripligt hur någon svensk medborgare kan tycka att information om vaccineringar varit bristfällig, ÄNNU mer sanslöst obegripligt att någon kan tycka att facebook är en rimlig källa för samhällsinformation :crazy: ....
 
För mig är det helt obegripligt hur någon svensk medborgare kan tycka att information om vaccineringar varit bristfällig, ÄNNU mer sanslöst obegripligt att någon kan tycka att facebook är en rimlig källa för samhällsinformation :crazy: ....
Vet inte om första delen var riktad till mig, men vill påpeka att jag absolut inte upplevt vaccinationsinformationen som bristfällig. Men det är ju för att jag kan språket och vet var jag får infon - jag kan absolut se att det blir problem för någon som inte har de kunskaperna att få samma information.
 
Vet inte om första delen var riktad till mig, men vill påpeka att jag absolut inte upplevt vaccinationsinformationen som bristfällig. Men det är ju för att jag kan språket och vet var jag får infon - jag kan absolut se att det blir problem för någon som inte har de kunskaperna att få samma information.
Att det för papperslösa är ett problem att hitta, förstå och alls ta del av samhällsinformation har du gjort tydligt ganska många gånger i tråden nu och jag tror inte att någon säger emot dig om det?
 
Att det för papperslösa är ett problem att hitta, förstå och alls ta del av samhällsinformation har du gjort tydligt ganska många gånger i tråden nu och jag tror inte att någon säger emot dig om det?
Det är ju folk som har sagt emot mig gällande det, vilket är anledningen till att jag tagit upp det mer än en gång. Men då antar jag att ditt första stycke inte gällde mig.
 
För mig är det helt obegripligt hur någon svensk medborgare kan tycka att information om vaccineringar varit bristfällig, ÄNNU mer sanslöst obegripligt att någon kan tycka att facebook är en rimlig källa för samhällsinformation :crazy: ....

Jag följer ju naturligtvis riktiga källor på Facebook och inte bara vilka som helst. Jag får min huvudsakliga info via FHM. Sen är det oväsentligt om jag uppmärksammas på deras info genom att gå in på deras hemsida eller om jag går in via Facebook. Facebook i sig är inget (varken rimlig eller orimlig källa eftersom Facebook inte är något annat än en plats där man kan dela information. Man måste ju precis som med allt annat granska källan.

FHM, Räddningstjänsten och kommunen är inte sämre informationskällor för att man läser informationen på deras Facebooksida.
 
Det du tror ligger bakom det som skrivs i en artikel är ju dock också gissningar, inte fakta. Eller hur?

Att inte nås av information är för mig inte alls samma sak som att besitta en ovilja att ta till sig information, utan brist på kunskap och med största sannolikhet också språk. Om man knappt kan språket, hur ska man kunna avgöra vilka källor som är trovärdiga? Om det man läser på ett språk man kan är kritiskt till vaccinet, varför ska man ifrågasätta det om man inte läser nån information som säger motsatsen?

Jag ser jättemånga andra möjliga anledningar bakom att nån inte fått ”rätt” information än att det handlar om ovilja och att skylla ifrån sig.

Detta står alltså i artikeln

Personer som inte kunnat förstå vaccinationsinformation och de som inte kunnat boka tid för vaccination via 1177 finns bland de som vårdas för svår covid-19 på Skånes universitessjukhus i Malmö och Lund
"Vi har patienter som pratar språk som man mig veterligen inte har skickat ut någon vaccinationsinformation på. Även de som är papperslösa och som inte har tillgång till 1177". Det säger Maria Josephsson verksamhetschef på Skånes universitetssjukhus.

Enligt ett internt dokument från Region Skåne som Kristianstadsbladet tagit del av är det många av de som vårdas på skånska sjukhus som inte verkar ha nåtts av information kring vaccination.


Givetvis handlar det i viss mån om gissningar liksom du gissar hej vilt (mycket mer än jag verkar det som), men det är en mycket kvalificerad gissning att uppgifterna om att individer som är inlagda på iva inte fått information i grunden kommer från just dessa individer och ingen annan. Hur ska man annars kunnat få infon?

Ingenstans i artikeln indikeras det att det rör sig om vägran att ta vaccinet här, då är det ganska långsökt att tro att personerna vägrat att ta vaccinet pga desinformation. Du drar alltså in variabler som inte ens nämns som mer trovärdiga alternativ än att fundera över vad som ligger bakom att folk inte vet. Och sen ifrågasätter du mig när jag diskuterar vad som ligger bakom svaren som de givit?

Jag menar heller inte att dessa människor är mer ovilliga eller skyller ifrån sig mer än andra, de är nog som människor är mest. Jag menar bara att det är lätt utväg att säga att man inte viste. I synnerhet om man har brister i språket eller att man har mer standardiserade frågor och ska välja ett svar. Och för att man kan intala sig själv att det är informationsbrist - om man bara fått mer info skulle man nog ta sprutan. Och det kan vara helt sant även om man fått mycket info.

Jag bara menar att det finns ett visst personligt ansvar i att man inte inte sökt fakta. Den har inte varit svårtillgänglig.


Och så jag ser det mer som situationen i stort, det är ens eget ansvar att hålla sig informerad av vad som händer i samhället, i synnerhet om man är papperslös flykting och håller sig undan. Då har myndigheterna svårt att nå en.
 
För mig är det helt obegripligt hur någon svensk medborgare kan tycka att information om vaccineringar varit bristfällig, ÄNNU mer sanslöst obegripligt att någon kan tycka att facebook är en rimlig källa för samhällsinformation :crazy: ....
Fast det var inte FB i sig utan information från andra källor som FHM. Fast varför man ska gå via FB för att nå infon är obegripligt. jag fick dock info helt obeställd via FB, annonser från FHM och liknade.
 
Detta står alltså i artikeln




Givetvis handlar det i viss mån om gissningar liksom du gissar hej vilt (mycket mer än jag verkar det som), men det är en mycket kvalificerad gissning att uppgifterna om att individer som är inlagda på iva inte fått information i grunden kommer från just dessa individer och ingen annan. Hur ska man annars kunnat få infon?

Ingenstans i artikeln indikeras det att det rör sig om vägran att ta vaccinet här, då är det ganska långsökt att tro att personerna vägrat att ta vaccinet pga desinformation. Du drar alltså in variabler som inte ens nämns som mer trovärdiga alternativ än att fundera över vad som ligger bakom att folk inte vet. Och sen ifrågasätter du mig när jag diskuterar vad som ligger bakom svaren som de givit?

Jag menar heller inte att dessa människor är mer ovilliga eller skyller ifrån sig mer än andra, de är nog som människor är mest. Jag menar bara att det är lätt utväg att säga att man inte viste. I synnerhet om man har brister i språket eller att man har mer standardiserade frågor och ska välja ett svar. Och för att man kan intala sig själv att det är informationsbrist - om man bara fått mer info skulle man nog ta sprutan. Och det kan vara helt sant även om man fått mycket info.

Jag bara menar att det finns ett visst personligt ansvar i att man inte inte sökt fakta. Den har inte varit svårtillgänglig.


Och så jag ser det mer som situationen i stort, det är ens eget ansvar att hålla sig informerad av vad som händer i samhället, i synnerhet om man är papperslös flykting och håller sig undan. Då har myndigheterna svårt att nå en.
Oj, då måste jag ha varit jätteotydlig. Just raden ”Personer som inte kunnat förstå vaccinationsinformation och de som inte kunnat boka tid för vaccination via 1177” säger ju mig att det här inte alls handlar om personer som vägrar vaccin eller inte försökt få tag på information - utan att de inte förstår den info som finns. Då tycker jag det är fullt rimligt att börja fundera på hur man kan nå ut med information till de här personerna.

Jag tycker också man har ett individuellt ansvar att ta reda på fakta och information, men det här är ju liksom inte en normal situation och då tycker jag det är rimligt att sätta in resurser för att hjälpa dem som har svårt på den fronten.
 
Oj, då måste jag ha varit jätteotydlig. Just raden ”Personer som inte kunnat förstå vaccinationsinformation och de som inte kunnat boka tid för vaccination via 1177” säger ju mig att det här inte alls handlar om personer som vägrar vaccin eller inte försökt få tag på information - utan att de inte förstår den info som finns. Då tycker jag det är fullt rimligt att börja fundera på hur man kan nå ut med information till de här personerna.

Jag tycker också man har ett individuellt ansvar att ta reda på fakta och information, men det här är ju liksom inte en normal situation och då tycker jag det är rimligt att sätta in resurser för att hjälpa dem som har svårt på den fronten.
Och det försöker man ju göra nu, med att putta in 40 miljoner i arbetet med att få de som är kvar att vaccinera sig.
 
Oj, då måste jag ha varit jätteotydlig. Just raden ”Personer som inte kunnat förstå vaccinationsinformation och de som inte kunnat boka tid för vaccination via 1177” säger ju mig att det här inte alls handlar om personer som vägrar vaccin eller inte försökt få tag på information - utan att de inte förstår den info som finns. Då tycker jag det är fullt rimligt att börja fundera på hur man kan nå ut med information till de här personerna.

Jag tycker också man har ett individuellt ansvar att ta reda på fakta och information, men det här är ju liksom inte en normal situation och då tycker jag det är rimligt att sätta in resurser för att hjälpa dem som har svårt på den fronten.
Vem har sagt att man inte ska sätta in resurser? Bara för att jag anser att folk har ett eget ansvar menar jag inte att man ska strunta i dem och har inte någonstans antytt något sådant, om inte annat så kostar det samhället för mycket helt bortsett från personliga tragedier och konsekvenser.

Och när man försöker få ut information behöver man också ta hänsyn till hur pass villiga folk är att ta till sig informationen med tanke på det enorma informationsflödet som finns så är det inte vetgiriga personer som håller koll och verkligen vill vaccinera sig som inte vaccinerat sig. Det räcker liksom inte att annonsera och pumpa ut mer information och översätta till alla upptänkliga språk utan snarare uppsökande verksamhet, assistans och personliga kontakter.
 
Vi återgår också till return to office, men behåller många andra regler och hygien och städrutiner och avstånd så gott det går. Men svårare att organisera med fler på plats.
Vi fick våra nya riktlinjer idag. Återgången kommer ske successivt under resten av året. Det kommer även vara större flexibilitet med hemarbete beroende på vad som är möjligt utifrån ens arbetsuppgifter. Inte 100% hemifrån men alltifrån väldigt mycket hemarbete till 100% på kontoret för dem som hellre vill det. 👍
 
Vi fick våra nya riktlinjer idag. Återgången kommer ske successivt under resten av året. Det kommer även vara större flexibilitet med hemarbete beroende på vad som är möjligt utifrån ens arbetsuppgifter. Inte 100% hemifrån men alltifrån väldigt mycket hemarbete till 100% på kontoret för dem som hellre vill det. 👍
Ja, vi återgår till hur det var innan. Tillåtet med hemarbete när det fungerar bra. Skillnaden är att vi nu har utvecklat en arsenal av metoder som fungerar bra, så jag räknar med att hemarbetet blir kvar för att stanna i mycket större utsträckning än tidigare.
 
Pessimisten i mig tänker att det kommer att vara väldigt svårt att höja vaccinationsgraden nu. Jag tror - tyvärr - att andelen som helt enkelt inte vill vaccinera sig är större än vad regeringen har för sig. Men jag kan såklart ha jättefel. Jag hoppas det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
23 934
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 891
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 375
Senast: Mabuse
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
808
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp