Covid-19 del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Med all respekt för IVA-personal men vi är många som jobbat snart i 1.5 år utan semester för att hantera pandemin utanför vårt dagliga arbete. Det betyder inte att man i sin professionella roll "kräker" ur sig på sociala medier, det behövs ibland att lätta på trycket men då gör man det i andra forum, på sin arbetsplats eller till sin bästa vän.
JAg tänkte på samma sak, det är en sak att kläcka ur sig något i affekt, i fikarummet eller när man är stressad, men att gå ut i sociala medier där bör man ha lite tid att tänka efter och hejda sig själv och tänka efter om man står för det man skriver är inte okej enlig mig.
 
Senast ändrad:
Av dagens antal rapporterade smittade att döma (alltså några dagar), så verkar det börja öka. 3 825 fall jämfört med förra tisdagens 2 622.
Rekommendationerna för vilka som ska testa sig har ju ändras sedan förra veckan så det nu är fler som rekommenderas att testa sig så våre konstigt om det inte blev fler positiva resultat denna veckan än förra.
 
Rekommendationerna för vilka som ska testa sig har ju ändras sedan förra veckan så det nu är fler som rekommenderas att testa sig så våre konstigt om det inte blev fler positiva resultat denna veckan än förra.
Tror inte att testningen gick ned så fasligt ändå, sedan var det ju lov under perioden, det kan också ha påverkat osv. :)
 
Du fortsätter poängtera att medborgarna ska reagera och att vårdpersonalen inte ska göra skillnad på ovaccinerad och vaccinerad. Har jag skrivit att det är ok att göra det? Är det inte så att jag har skrivit att kommentarer om att ovaccinerade inte hade varit där om de hade varit vaccinerade snarare är ett uttryck för frustration än att göra skillnad? Därför upprepar jag mig, mig veterligen betyder inte kommentarerna från vården att de faktiskt gör skillnad, onödigt att göra en höna av en fjäder med andra ord.

Ok då förstår jag vad du läser in i mitt inlägg, men håller inte med.
 
Idag förväntas Ema godkänna vaccin för barn mellan 5 och 12år. Österrike kommer rekommendera vaccinet till den åldersgruppen så fort godkännandet kommer, redan nu är 3% av barnen vaccinerade "off-label".

Ni med barn i den åldersgruppen, kommer ni vaccinera era barn?
Min 12 åring är vaccinerad, 11 och 7åringen kommer vi vaccinera så fort som möjligt.

Tillägg: Under tiden jag skrev detta kom godkänandet.
 
Senast ändrad:
Idag förväntas Ema godkänna vaccin för barn mellan 5 och 12år. Österrike kommer rekommendera vaccinet till den åldersgruppen så fort godkännandet kommer, redan nu är 3% av barnen vaccinerade "off-label".

Ni med barn i den åldersgruppen, kommer ni vaccinera era barn?
Min 12 åring är vaccinerad, 11 och 7åringen kommer vi vaccinera så fort som möjligt.

Tillägg: Under tiden jag skrev detta kom godkänandet.
Ja, jag kommer vaccinera min 6-åring om det blir godkänt i Sverige vilket jag hoppas.
 
Idag förväntas Ema godkänna vaccin för barn mellan 5 och 12år. Österrike kommer rekommendera vaccinet till den åldersgruppen så fort godkännandet kommer, redan nu är 3% av barnen vaccinerade "off-label".

Ni med barn i den åldersgruppen, kommer ni vaccinera era barn?
Min 12 åring är vaccinerad, 11 och 7åringen kommer vi vaccinera så fort som möjligt.

Tillägg: Under tiden jag skrev detta kom godkänandet.
Ja, så snart det är helt igenom bokar vi tid. De är 7, 8 och 10 år.
 
Idag förväntas Ema godkänna vaccin för barn mellan 5 och 12år. Österrike kommer rekommendera vaccinet till den åldersgruppen så fort godkännandet kommer, redan nu är 3% av barnen vaccinerade "off-label".

Ni med barn i den åldersgruppen, kommer ni vaccinera era barn?
Min 12 åring är vaccinerad, 11 och 7åringen kommer vi vaccinera så fort som möjligt.

Tillägg: Under tiden jag skrev detta kom godkänandet.

"Sveriges Radio Ekot frågar: EMA rekommenderade för en stund sedan Pfizers vaccin för barn som är 5-12 år. När tar ni ställning till användning i Sverige?

– De har godkänt det för användning, inte rekommenderar. Vi tittar på det kontinuerligt, det är en risk-nytta-värdering som behöver göras för den här gruppen. Nyttan mot risken för biverkningar av vaccinationen. Här tittar vi på nyttan från individens perspektiv. Vi har pågående dialog med exempelvis medicinetiska rådet och Barnläkarföreningen. Vi ser inte att det är någon brådska, det är viktigare att nå fler i äldre gruppen med första dosen och påfyllningsdoser, svarar Sara Byfors, enhetschef på Folkhälsomyndigheten."

Klippt från Aftonbladet.
 
Idag förväntas Ema godkänna vaccin för barn mellan 5 och 12år. Österrike kommer rekommendera vaccinet till den åldersgruppen så fort godkännandet kommer, redan nu är 3% av barnen vaccinerade "off-label".

Ni med barn i den åldersgruppen, kommer ni vaccinera era barn?
Min 12 åring är vaccinerad, 11 och 7åringen kommer vi vaccinera så fort som möjligt.

Tillägg: Under tiden jag skrev detta kom godkänandet.
Min yngsta avkomma är 12 och fick sin första dos förra veckan.
 
"Sveriges Radio Ekot frågar: EMA rekommenderade för en stund sedan Pfizers vaccin för barn som är 5-12 år. När tar ni ställning till användning i Sverige?

– De har godkänt det för användning, inte rekommenderar. Vi tittar på det kontinuerligt, det är en risk-nytta-värdering som behöver göras för den här gruppen. Nyttan mot risken för biverkningar av vaccinationen. Här tittar vi på nyttan från individens perspektiv. Vi har pågående dialog med exempelvis medicinetiska rådet och Barnläkarföreningen. Vi ser inte att det är någon brådska, det är viktigare att nå fler i äldre gruppen med första dosen och påfyllningsdoser, svarar Sara Byfors, enhetschef på Folkhälsomyndigheten."

Klippt från Aftonbladet.
Finns det inte tillräckligt med vaccin för alla i Sverige?

Här kan alla ta dos 3 nu (om det gått mer än 5 mån sen dos 2) och barn från 5 år inom ngr dagar.

Att nå äldre är såklart också viktigt men det ena utesluter ju inte det andra så länge det finns gott om vaccin såklart.
 
Finns det inte tillräckligt med vaccin för alla i Sverige?

Här kan alla ta dos 3 nu (om det gått mer än 5 mån sen dos 2) och barn från 5 år inom ngr dagar.

Att nå äldre är såklart också viktigt men det ena utesluter ju inte det andra så länge det finns gott om vaccin såklart.

Österrike har ju verkat rätt stressat över låg vaccinationsvilja, det kan i sig vara ett skäl att stressa på vaccinationer av barn.
Sverige har hög vaccinationsvilja och trolig spridd immunitet av genomgången infektion, tack vare avsaknad av lockdown. Kanske helt enkelt slipper rekommendera vacciner till barn. Finns ju ingen anledning egentligen om man inte känner att man måste.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
23 947
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 909
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 375
Senast: Mabuse
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
810
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp