Covid-19 del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Den senaste veckan eller så tycker jag trots allt att FHM varit vettiga. Jag är väl skeptisk till covidpass som sak av ideologiska skäl, men man gör ändå något. Och att gå från att fullvaccinerade överlag inte behöver testa sig, till att ändra sig baserat på läget och säga att familjer till en smittad ska vara hemma oavsett om de är vaccinerade och inte har symtom. Och flagga för att det kan komma fler restriktioner innan jul. Lite innan det händer, lite iaf! :up:
 
Finns det inte tillräckligt med vaccin för alla i Sverige?

Här kan alla ta dos 3 nu (om det gått mer än 5 mån sen dos 2) och barn från 5 år inom ngr dagar.

Att nå äldre är såklart också viktigt men det ena utesluter ju inte det andra så länge det finns gott om vaccin såklart.
Hänger väl på tillgång till personal, och hur man planerar användningen av dem i relation till den övriga vårdens behov, att det behöver göras en prioritetsordning mellan grupperna.
 
Finns det inte tillräckligt med vaccin för alla i Sverige?

Här kan alla ta dos 3 nu (om det gått mer än 5 mån sen dos 2) och barn från 5 år inom ngr dagar.

Att nå äldre är såklart också viktigt men det ena utesluter ju inte det andra så länge det finns gott om vaccin såklart.

Det handlar också om hur stor nytta man bedömer att barnen har på individnivå av vaccinationen. Den bedömningen måste göras.

Just nu får äldreäldre och riskgrupper dos 3 och 12-15 åringar dos 1+2. Snart kommer 65+ att få sin tredje dos men det verkar som beskedet de fått är att det ska ha gått 6 månader sen dos 2.
 
När jag läste om en ny virusvariant igår, B.1.1.529, så tänkte jag att det förmodligen inte var så farligt ändå - typ när My-varianten av delta kom så verkar oron ha varit obefogad. Men så vitt jag vet så agerade man inte heller för att stoppa den (borde väl indikera att oron inte var SÅ stor hos forskare). Men den här nya varianten tycks ha fått åtminstone UK att stoppa inreseflyg från flera Afrikanska länder.

https://www.dn.se/varlden/ny-virusv...stoppar-resenarer-fran-sex-afrikanska-lander/
 
I gruppen 16+ är 82% fullvaccinerade. Det bör bli minst 85% snart.

I gruppen 12-15 år har ca 50% fått minst en dos, det håller man på med för fullt nu.
Tack. Det blir ofta sa fel när man jämför vaccinationsprocenten mellan olika länder eftersom olika länder presenterar olika. Vissa bara över 16 ar, vissa länder alla över 12 och en del % av hela befolkningen.
 
Haha, brukar slentriangoogla medicinen jag står på och covid-19 för att ha lite koll. Lite lustigt att få upp den mest alarmerande rubriken dagen efter man fått en större dos än normalt. "Rituximab Might Be Only Immunosuppressive Raising Mortality Risk in COVID-19"
https://www.uspharmacist.com/articl...suppressive-raising-mortality-risk-in-covid19

Nåväl, man kan ha medicinen för olika tillstånd, och många är "värre" än mitt. Och data från Sverige har nog hittills bara visat 2-3 gånger ökad risk för allvarlig sjukdom men inte mortalitet.
 
Jäklar vilken dramatisk dag, som väl gjort avtryck på börsen som fallit lite varstans. Undrar om man tar i för mycket eller för lite när man försöker stoppa omikron-varianten. Har det redan samma dag redan ett fall i Europa så finns det säkert fler.
 
Jäklar vilken dramatisk dag, som väl gjort avtryck på börsen som fallit lite varstans. Undrar om man tar i för mycket eller för lite när man försöker stoppa omikron-varianten. Har det redan samma dag redan ett fall i Europa så finns det säkert fler.

Hysteri, det lät ju likadant när delta upptäcktes, som vi nu levt med ett tag. Mrna-vaccinen ska ju också gå relativt snabbt att uppdatera. Börsen kommer vända upp, jag ska passa på att köpa. :D
 
Hysteri, det lät ju likadant när delta upptäcktes, som vi nu levt med ett tag. Mrna-vaccinen ska ju också gå relativt snabbt att uppdatera. Börsen kommer vända upp, jag ska passa på att köpa. :D
Jo, men det var ju absolut befogad oro med delta, däremot inte med My eller "delta plus" i Storbritannien etc. (men då drog man ju inte heller igång allt detta).

Folkhälsomyndigheten verkar också agera snabbt: https://www.folkhalsomyndigheten.se...-vid-inresa-fran-vissa-lander-i-sodra-afrika/
 
Jo, men det var ju absolut befogad oro med delta, däremot inte med My eller "delta plus" i Storbritannien etc. (men då drog man ju inte heller igång allt detta).

Folkhälsomyndigheten verkar också agera snabbt: https://www.folkhalsomyndigheten.se...-vid-inresa-fran-vissa-lander-i-sodra-afrika/
Och WHO kritiserar.

Jag har inget emot att man ändrar resebestämmelser tills situationen är klarlagd. Det visar bara att samhället är förberett för nya virusvarianter nu. Strutsbeteendet februari/mars 2020 var mer oroande.
 
Och WHO kritiserar.

Jag har inget emot att man ändrar resebestämmelser tills situationen är klarlagd. Det visar bara att samhället är förberett för nya virusvarianter nu. Strutsbeteendet februari/mars 2020 var mer oroande.
Ja, att stoppa flyg ja. Men den är klassad som en VOC och man verkar ta den på stort allvar.

Inte jag heller, det är bra mycket vettigare som du säger. Kanske nya generaldirektören som är lite kvickare?
 
Är på spahotell. Sjukt fullbokat i middagssalen. Lyckades få ett bord med i alla fall visst avstånd.

Pandemin är över. Tänker alla. (Och ja, jag inser att jag är del av det genom att inte vilja att mitt presentkort brinner inne.)
 
Är på spahotell. Sjukt fullbokat i middagssalen. Lyckades få ett bord med i alla fall visst avstånd.

Pandemin är över. Tänker alla. (Och ja, jag inser att jag är del av det genom att inte vilja att mitt presentkort brinner inne.)
Tja, det verkar på det hela taget som att det kommer medvetandegöras för allmänheten lite mer kommande tid, så njut (om än försiktigt) - tänker jag.
 
Hänger väl på tillgång till personal, och hur man planerar användningen av dem i relation till den övriga vårdens behov, att det behöver göras en prioritetsordning mellan grupperna.
Här säger man att det ska ha gått 6 månader sedan andra dosen innan man får den tredje, det är nog ett av skälen till att många fortfarande inte fått tredje dosen.
 
Ugh.... :nailbiting: (Aftonbladet)

61 av 600 passagerare på flygplan från Sydafrika har testat positivt för covid-19, rapporterar VG.

Det är inte känt om personerna är infekterade med den nya omicron-varianten men holländska myndigheter analyserar proverna för att ta reda på om så är fallet.

De två flygplanen flög från Sydafrika till Nederländerna och landade under fredagsmorgonen.

Personerna som testat positivt hålls nu isolerade på ett hotell och måste vara symptomfria i fem dagar innan de tillåts att lämna.
 
Ugh.... :nailbiting: (Aftonbladet)

61 av 600 passagerare på flygplan från Sydafrika har testat positivt för covid-19, rapporterar VG.

Det är inte känt om personerna är infekterade med den nya omicron-varianten men holländska myndigheter analyserar proverna för att ta reda på om så är fallet.

De två flygplanen flög från Sydafrika till Nederländerna och landade under fredagsmorgonen.

Personerna som testat positivt hålls nu isolerade på ett hotell och måste vara symptomfria i fem dagar innan de tillåts att lämna.
Man är ju på något sätt efter redan när man upptäckt en ny variant.
 
Man är ju på något sätt efter redan när man upptäckt en ny variant.
Jo förvisso. Men hit till sverige går fortfarande flygen från södra afrika, folkhälsomyndigheten uppmanar resenärer därifrån att "stanna i sina hem i 7 dagar efter inresa till sverige, oavsett symptom eller inte". plus testa sig.
Jag kan tycka att det är för handlingsförlamat.
 
Senast ändrad:
Och utöver att alla resenärer från södra afrika har ett helt eget ansvar att stanna hemma "i sina hem" så säger folkhälsomyndigheten så här om hur ofta de sekvenserar prover:

Folkhälsomyndigheten övervakar kontinuerligt SARS-CoV-2 varianter genom helgenomsekvensering. Inom övervakningsprogrammet för SARS-CoV-2 i Sverige sker sekvensering av minst 10 procent av alla positiva prover, men för närvarande sekvenseras ungefär 40 procent.

Då gäller de där 40% alla prover med positivt testsvar som tas i landet, inte bara de som rest hit från södra afrika...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
23 938
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 893
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 375
Senast: Mabuse
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
808
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp