Covid-19 del 13

Igar trodde jag att vi fatt Covid i familjen.,
I minsta barnets förskolegrupp var flera positiva sa hela gruppen skickades i karantän. Sonen hade senaste säkra kontakt förra mandagen och ev. kontakt pa onsdagen. I lördags var pcr test negativt.

Igar eftermiddag fick han feber och jag tog ett snabb/antigentest som snabbt visade ett tydligt positivt svar.
Idag gjorde han ett pcr test och det var negativt. Även resten av familjen testades negativt.
Nu vet jag inte hur jag ska hantera det, vilket test är falskt? Enligt reglerna här räknas han som som negativ.
Vad är reglerna/rekommendationerna om det är covid?
Här gäller numera att man inte behöver testa sig om man inte är i vården och även om man tar ett test hemma som är positivt så ska man bara vara hemma så länge man är dålig.
 
Vad är reglerna/rekommendationerna om det är covid?
Här gäller numera att man inte behöver testa sig om man inte är i vården och även om man tar ett test hemma som är positivt så ska man bara vara hemma så länge man är dålig.
För antigentest finns inga regler alls, ett antigentest maste alltid bekräftas av ett pcr test.

Om det är Covid maste den som är smittad vara i karantän i 10 dagar men det finns möjlighet att (pcr) testa sig igen pa dag 5 och avsluta karantänen da om testet är negativt.
För kontakter sa maste 3 ggr vaccinerade (2 ggr för 5-11 aringar) inte i karantän men tex skolan vill att barnen är hemma da.
Övriga kontakter maste ocksa vara i karantän i 10 dagar med möglighet att "fritesta" sig pa dag 5.

Jag tror vi hanterar det sa förskolebarnen stannar hemma den här veckan. Skolbarnen (vaccinerade) far ga till skolan men vara försiktiga och i övrigt stannar vi hemma.

I slutet av veckan testar vi oss igen.
Sonen mar bra igen, han hade bara feber igar eftermiddag och pa kvällen. Sov oroligt men idag har han varit precis som vanligt.
 
När testas det för vilken covid variant man har? Jag har själv bara fått negativa provsvar, och de jag känner som fått positiva provsvar har inte fått information om vilken variant de har.
 
När testas det för vilken covid variant man har? Jag har själv bara fått negativa provsvar, och de jag känner som fått positiva provsvar har inte fått information om vilken variant de har.
I dagsläget är det inte direkt meningsfullt att upplysa om versionen, det är omikron som gäller över hela världen.
 
Är det ngn som har fatt sämre syn som kvarvarande symtom efter Covid?
Jag var sjuk för lite mer än 3 veckor sen, 3 dagar med rejäl huvudvärk, yrsel och trötthet.

Jag är fortfarande trött och har ofta ont i huvudet men ngt jag reagerat pa är att jag ser sämre.
Veckan innan jag blev sjuk var jag hos optikern och kollade synen, ingen större skillnad men da mina gamla glasögon var sa repiga beställde jag nya. Har haft dom nya nu i 1,5 v men provade även med mina gamla och jag ser helt klart sämre än innan covid. Även utan glasögon ser jag sämre än innan. Jag är lite närsynt men mitt största synfel är astigmatism (brytningfel).
 
Är det ngn som har fatt sämre syn som kvarvarande symtom efter Covid?
Jag var sjuk för lite mer än 3 veckor sen, 3 dagar med rejäl huvudvärk, yrsel och trötthet.

Jag är fortfarande trött och har ofta ont i huvudet men ngt jag reagerat pa är att jag ser sämre.
Veckan innan jag blev sjuk var jag hos optikern och kollade synen, ingen större skillnad men da mina gamla glasögon var sa repiga beställde jag nya. Har haft dom nya nu i 1,5 v men provade även med mina gamla och jag ser helt klart sämre än innan covid. Även utan glasögon ser jag sämre än innan. Jag är lite närsynt men mitt största synfel är astigmatism (brytningfel).
Inte personlig erfarenhet, men jag vet att det forskas på synpåverkan efter genomgången covid-19. bla. på KI, så det verkar tyvärr förekomma.
 
Är det ngn som har fatt sämre syn som kvarvarande symtom efter Covid?
Jag var sjuk för lite mer än 3 veckor sen, 3 dagar med rejäl huvudvärk, yrsel och trötthet.

Jag är fortfarande trött och har ofta ont i huvudet men ngt jag reagerat pa är att jag ser sämre.
Veckan innan jag blev sjuk var jag hos optikern och kollade synen, ingen större skillnad men da mina gamla glasögon var sa repiga beställde jag nya. Har haft dom nya nu i 1,5 v men provade även med mina gamla och jag ser helt klart sämre än innan covid. Även utan glasögon ser jag sämre än innan. Jag är lite närsynt men mitt största synfel är astigmatism (brytningfel).
Min kollegas partner fick det efter att hela familjen fick covid i maj 2020. Det har följts upp av ögonläkare, vet inte riktigt hur det slutade. Jag hade nog sökt mig till sjukvården för att få det kollat om jag var som du.
 
Min kollegas partner fick det efter att hela familjen fick covid i maj 2020. Det har följts upp av ögonläkare, vet inte riktigt hur det slutade. Jag hade nog sökt mig till sjukvården för att få det kollat om jag var som du.

Ögonläkare brukar ha väldigt lang väntetid här men det kanske räknas som akut? Annars kanske det hinner bli bra till jag far en tid :)

Men jag ska ta upp det med min läkare nästa vecka när jag ska dit för att kolla upp sköldkörtelvärden (har en autoimmun sköldkörtelsjukdom som ocksa brakar efter coviden, den brukar göra det efter sjukdom).
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Hoppas att det inte redan fanns en fortsättningstråd som jag har missat :) ! Det här läste jag nyss på aftonbladet, och blev lite...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
101 156
Senast: EmmaBovary
·
Övr. Barn Kan någon snälla hjälpa mig att förstå, för det känns aningens oklart detta. I början av hösten var min egen BM sjukskriven och jag fick...
2
Svar
31
· Visningar
2 219
Senast: Sedna
·
  • Låst
Kropp & Själ Bara en liten påminnelse: Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000...
98 99 100
Svar
1 993
· Visningar
104 884
Senast: ameo
·
Samhälle becknarväska liten mag- eller midjeväska bolundare komplementbyggnad som får vara högst 30 kvadratmeter stor och som inte kräver...
2
Svar
20
· Visningar
1 765
Senast: Jeffery
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp