Covid-19 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Hedinn vad jag menade var att jag kan vara symptomfri men ändå smitta. Men jag hoppas att jag ska hålla mig frisk istället för att behöva nojja över att ha coronaviruset.
 
Låste att ngn undrade över symptom. Min släkting som har Corona har inte haft feber men däremot snuvig o ngt mer tungandad, hens familjemedlem har dock haft feber ett par dagar.

Kändes fel att gilla ditt inlägg, men bra med information. :) Tungandad blir jag typ aldrig när jag är förkyld, så det låter som ett symptom att ha koll på. Hoppas släktingen med familj kryar på sig snabbt! :heart
 
Att förstå orden i förklaringen är inte problemet.


Jepp det gäller dock alla förklaringar, inte enbart de som innebär karantän


Och ser man på scenariot med att isolera sig vid misstänkt smitta respektive röra sig i samhället tills eventuell smitta dyker upp och sen isolera sigs och i övrigt identiska. Vilken instruktion är det mest risk för smitta? Med tanke på att arbetsgivaren är involverad så utgår ja från att denne följer upp hälsan.



Nu handlar det inte om att personen ska klara att följa instruktionen utan även att arbetsgivaren genom samma person ( den som tagit beslutet om karantän antar jag) assisterar. I min värld handlar det alltså inte om förståelse utan var smittan är störst, med eller utan isolering.

Ingen kan få mig att tro att karantän riskerar större fara för smitta än att folk rör sig i samhället när det finns feed back på vägen. Sen inser jag att det finns andra orsaker bakom önskan om att inte använda karantän. Jag tror de mer är i stil med att inte oroa folk.
I mina ögon så blandar du fortfarande argument som rör effekten av karantänen i sig och de som rör instruktionen/informationens egna effekt.
Men där tycks vi helt enkelt ha olika uppfattningar om perspektiven.

Vilken sorts karantän som är bäst eller inte och vid vilken grad av känd resp. befarad smittspridning den behöver ökas känner jag inte kompetens att ha åsikter om i detalj. Men jag utgår ifrån att det kan komma förändringar beroende på hur situationen utvecklas, även om jag inte direkt har någon uppfattning om var gränsen för detta går.
 
AE68453E-6C3D-4103-8F43-0D0A67571F7E.png
Tar med den hör hit också!
 
I mina ögon så blandar du fortfarande argument som rör effekten av karantänen i sig och de som rör instruktionen/informationens egna effekt.
Men där tycks vi helt enkelt ha olika uppfattningar om perspektiven.
Det blir per automatik så att det ser ut så om man skriver i samma inlägg. Jag tror du är smart nog att inse vad jag menar. Om inte kan du fråga och ta upp exempel istället för att säga du gör fel, det är mycket mer konstruktivt.

Vilken sorts karantän som är bäst eller inte och vid vilken grad av känd resp. befarad smittspridning den behöver ökas känner jag inte kompetens att ha åsikter om i detalj. Men jag utgår ifrån att det kan komma förändringar beroende på hur situationen utvecklas, även om jag inte direkt har någon uppfattning om var gränsen för detta går.

Vi kommer uppenbarligen inte längre, du vill tydligen inte diskutera det aktuella scenariot mer än att tala om att jag blandar ihop saker (utan exempel så ingen chans att korrigera) och att du inte har kompetens. Istället väljer du att kritisera mig för att blanda ihop saker och drar dessutom drar du in en mer övergripande diskussion om att det finns olika typer av karantäner och att behovet förändras. Här trodde jag vi diskuterade ett visst exempel på en typ av karantän vid ett tillfälle.
 
Kändes fel att gilla ditt inlägg, men bra med information. :) Tungandad blir jag typ aldrig när jag är förkyld, så det låter som ett symptom att ha koll på. Hoppas släktingen med familj kryar på sig snabbt! :heart
Absolut men släkting med feber är inte tungandad så kan nog visa sig utan det. Båda mår bra, deras barn, yngre tonår är inte smittade. Iaf inte vid provtagningen för några dagar sedan.
 
Nu ser man att folk börjar utnyttja corona även på Facebook marketplace.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20200310-095216_Facebook.jpg
    Screenshot_20200310-095216_Facebook.jpg
    117,5 KB · Visningar: 114
Jag bor straxt utanför Innsbruck, knappt en timme från Italienska gränsen. Läste att Sverige klassar vår region (Tirol/Tyrolen) som riskområde. Här görs inget, allt får fortsätta som vanligt. En stor vårmässa i Innsbruck som skulle vara i helgen är inställd, annars är allt som vanligt.

Än har vi relativt få fall i Österrike men det kan ju snabbt ändras.
 
Jag bor straxt utanför Innsbruck, knappt en timme från Italienska gränsen. Läste att Sverige klassar vår region (Tirol/Tyrolen) som riskområde. Här görs inget, allt får fortsätta som vanligt. En stor vårmässa i Innsbruck som skulle vara i helgen är inställd, annars är allt som vanligt.

Än har vi relativt få fall i Österrike men det kan ju snabbt ändras.

Har en inplanerad resa till just Österrike i april/maj. Så himla oklart om en ska åka eller ej med tanke på Corona. Läste att det fortfarande var ganska få i Österrike som är smittade hittills samtidigt som vi tänkt flyga och med allt vad det innebär känns resan lite svajig.
 
Har en inplanerad resa till just Österrike i april/maj. Så himla oklart om en ska åka eller ej med tanke på Corona. Läste att det fortfarande var ganska få i Österrike som är smittade hittills samtidigt som vi tänkt flyga och med allt vad det innebär känns resan lite svajig.

Just nu är det 157 fall, fördelade över hela landet med lite fler i Wien. Regieringen ska hålla en pressekonferens nu så får vi se vad som händer.

Som läget är just nu skulle jag vara mer orolig för att bli smittad på resan än här, men mkt kan hända innan april/maj.
 
Har oro på arbetsplatsen då det kommit fram att en kollega varit i Norra Italien på sportlovet, v. 8. Jag är själv inte orolig då personen inte varit i ett smittat område och inte varit sjuk, men vi diskuterade smittning på rasten. Jag fattar det som att man inte är smittsam förrän då man själv visar symptom. Alltså, om man blir smittad dag 1 men inte blir sjuk förrän dag 7 så smittar man inte förrän dag 7. Har ni andra också uppfattat det så?
 
Har en inplanerad resa till just Österrike i april/maj. Så himla oklart om en ska åka eller ej med tanke på Corona. Läste att det fortfarande var ganska få i Österrike som är smittade hittills samtidigt som vi tänkt flyga och med allt vad det innebär känns resan lite svajig.
Jag ska till Österrike i helgen (om det inte blir inställt det jag ska på) och har de senaste veckorna flera gånger träffat italienare från Norditalien. Jag är inte särskild orolig över att åka. Mer orolig att allt blir inställt.

Sen förstår jag inte logiken. Denna helgen var de (italienarna) i Tyskland och Finland på tävling och har inte varit hemma sedan i början på förra veckan. Men får nu inte tävla nästa helg, trots att de kan ordna så de inte behöver hem emellan?!
 
Har oro på arbetsplatsen då det kommit fram att en kollega varit i Norra Italien på sportlovet, v. 8. Jag är själv inte orolig då personen inte varit i ett smittat område och inte varit sjuk, men vi diskuterade smittning på rasten. Jag fattar det som att man inte är smittsam förrän då man själv visar symptom. Alltså, om man blir smittad dag 1 men inte blir sjuk förrän dag 7 så smittar man inte förrän dag 7. Har ni andra också uppfattat det så?
Ja, så har jag också uppfattat det.
Men gäller det även om man skulle nysa eller liknande?
 
Har oro på arbetsplatsen då det kommit fram att en kollega varit i Norra Italien på sportlovet, v. 8. Jag är själv inte orolig då personen inte varit i ett smittat område och inte varit sjuk, men vi diskuterade smittning på rasten. Jag fattar det som att man inte är smittsam förrän då man själv visar symptom. Alltså, om man blir smittad dag 1 men inte blir sjuk förrän dag 7 så smittar man inte förrän dag 7. Har ni andra också uppfattat det så?
Jag har uppfattat det som att man inte hundra vet om det smittar innan infektionen men det troliga är att man börjar sprida smitta runt när man börjar få symptom men exakt när är osäkert. Och exakt när man får första symptomen är förmodligen också osäkert, jag antar de kommer smygande och succesivt.
 
Just nu är det 157 fall, fördelade över hela landet med lite fler i Wien. Regieringen ska hålla en pressekonferens nu så får vi se vad som händer.

Som läget är just nu skulle jag vara mer orolig för att bli smittad på resan än här, men mkt kan hända innan april/maj.

Är också mest fundersam över själva resan då flygplatser kanske inte känns som bästa platsen att vara på 😄
 
Jag ska till Österrike i helgen (om det inte blir inställt det jag ska på) och har de senaste veckorna flera gånger träffat italienare från Norditalien. Jag är inte särskild orolig över att åka. Mer orolig att allt blir inställt.

Sen förstår jag inte logiken. Denna helgen var de (italienarna) i Tyskland och Finland på tävling och har inte varit hemma sedan i början på förra veckan. Men får nu inte tävla nästa helg, trots att de kan ordna så de inte behöver hem emellan?!

Vad ska du göra i Österrike? Allt med mer än 100 deltagare (inne) resp 500 deltagare (ute) är inställt. Om sportevagemang får utföras utan publik är fortfarande osäkert.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har inte tagit testet ännu, men ni som har haft covid hur länge tog det tills smaksinnet kom tillbaka?
Svar
11
· Visningar
307
Senast: EmmaBovary
·
Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
755
Senast: McFlurry
·
Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
2 728
Senast: bollen__
·
Skola & Jobb Hade ett stormöte på jobbet. Man klagade främst på att det är för hög sjukfrånvaro. Covid-19 är ju säkert bakom de höga siffrorna tänker...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
16 154

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp