Covid-19 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hm, min bild är snarare att man som svensk, i Sverige, är i minoritet om man anser att Sverige, regeringen och Fohm har hanterat detta helt rätt.

Jag inser ju såklart att det till stor del beror på att de som är missnöjda är de som är mest högljudda. Och att många vill göra politiska poänger på att regeringen hanterat detta fel.

Men det spelar ju inte så stor roll i sammanhanget att bilden inte speglar verkligheten. Det intressanta är ju jämförelsen att i Tyskland är bilden att alla svenskar slår sig för bröstet och tycker man gjort rätt.
Tror att det är helt enkelt så att man har lättare att klaga bland andra svenskar medan med folk från andra länder så blir man istället stolt (man "håller ihop"), vilket kan ju ge folk i tex Tyskland fel bild av vad svenskar tycker egentligen.
 
Här i Österrike har malet med en lockdown aldrig varit att utrota viruset utan att fa smittspridningen under kontroll och avlasta sjukvarden. Nu kan man ju inte veta säkert, men vi hade en extrem ökning da i mars, hade man inte stängt ner da hade nog inte sjukvarden hunnit med och vi fatt en väldigt jobbig situation. Sifforna jag har sett är att ekonomin här inte ser sämre ut än tex Sveriges.
Men lockdownen kunde man effektivt bromsa upp den da akuta smittspridningen och nu har man haft tid att jobba fram krisplaner för hur man ska hantera kommande utbrott och hur det ska bli i höst när skolor osv startar igen samtidigt som influensasäsongen börjar och alla vanliga höstförkylningar kommer.

Problemet är att manga verkar tro att det räckte med lockdownen och nu kan allt vara som vanligt igen.
Det där sista tycker jag kan bli intressant att se hur det blir i Sverige. Har den "mjuka" isoleringen gjort att folk inte tänker så fort att allt är som vanligt igen eftersom de kunnat leva någorlunda normalt i de flesta fallen?
Jag vet inte själv, är lite skeptisk :D
 
Hm, min bild är snarare att man som svensk, i Sverige, är i minoritet om man anser att Sverige, regeringen och Fohm har hanterat detta helt rätt.

Enligt undersökningar har jag förstått att ca 80% av befolkningen anser att FHM och regeringen har gjort rätt och stöder deras jobb. Detta är vad som i alla fall redovisats i diverse intervjuer.

Var man kan hitta säkra källor vet jag inte dock.
 
Här i Österrike har malet med en lockdown aldrig varit att utrota viruset utan att fa smittspridningen under kontroll och avlasta sjukvarden. Nu kan man ju inte veta säkert, men vi hade en extrem ökning da i mars, hade man inte stängt ner da hade nog inte sjukvarden hunnit med och vi fatt en väldigt jobbig situation. Sifforna jag har sett är att ekonomin här inte ser sämre ut än tex Sveriges.
Men lockdownen kunde man effektivt bromsa upp den da akuta smittspridningen och nu har man haft tid att jobba fram krisplaner för hur man ska hantera kommande utbrott och hur det ska bli i höst när skolor osv startar igen samtidigt som influensasäsongen börjar och alla vanliga höstförkylningar kommer.

Problemet är att manga verkar tro att det räckte med lockdownen och nu kan allt vara som vanligt igen.
Och i Sverige där sjukvården hela tiden har hunnit med, dvs vi har hela tiden legat under taket för vad sjukvården klarar av, så har ju lock down med samma resonemang inte behövts. Obs, detta innebär inte att det har varit tufft för personalen inom sjukvården - det har varit riktigt tufft på sina platser! - men återigen, det har alltid funnits intensivvårdsplatser.
 
Hm, min bild är snarare att man som svensk, i Sverige, är i minoritet om man anser att Sverige, regeringen och Fohm har hanterat detta helt rätt.

Jag inser ju såklart att det till stor del beror på att de som är missnöjda är de som är mest högljudda. Och att många vill göra politiska poänger på att regeringen hanterat detta fel.

Men det spelar ju inte så stor roll i sammanhanget att bilden inte speglar verkligheten. Det intressanta är ju jämförelsen att i Tyskland är bilden att alla svenskar slår sig för bröstet och tycker man gjort rätt.
Min fetning: Hur fick du det jag skrev till att det skulle vara en generell bild i Tyskland? JAG uppfattar det som att många svenskar har svårt att se utanför sin bubbla. Jag är inte en genomsnittlig tysk. Jag är svensk och konsumerar också svensk media (ex nyheter och här på buke), samt pratar med familj och vänner i Sverige...

Sedan fortsatt: Jag får också ofta försvara Sveriges strategi, och gör det också. Jag har aldrig sagt att jag tycker den är helt fel - men här hade den nog aldrig funkat.
 
Jag menar inte Sveriges strategi nu utan individer. Svenskar slår sig ofta för bröstet och tycker ofta andra länder hanterar detta fel/onödigt hårt osv. Bara för att det någorlunda funkar i Sverige betyder inte att det funkat på andra ställen. Bara det jag menar. Jag blir noll provocerad av Sveriges strategi, men av att många konstant rackar ner på andra strategier.

Tysklands just nu höga R-tal beror nog med hög sannolikhet på att mer än 1400 personer fick viruset under kort tid, inte i en stad, utan på EN arbetsplats. Det där slakteriet. (Detta var nog iofs bra eftersom folk arbetar och bor under slavlika förhållanden där. Detta kommer det nog att göras något åt efter detta...)

Jag hör sällan eller aldrig folk som slår sig för bröstet och tycker att vi gör allt rätt och alla andra länder gör fel. Tvärtom förekommer en hel kritik mot en del oklara och ologiska beslut från politikerna här. T.ex. varför får endast max 50 personer finnas utspridda på ett stoooort tävlingsområde utomhus för att stunden senare åka till köpcentret och umgås med 1500 andra personer? Eller tränga ihop sig på bussar och tunnelbanor. Varför får inte Liseberg etc öppna, samtidigt som polisen godkände demonstrationer i våra största städer som drog tusentals deltagare?
Men i det stora hela är i alla fall jag nöjd med hur det har hanterats här.
Däremot verkar det vara ett stort fokus utomlands på vad vi gör/inte gör här, gärna utifrån tämligen förvanskade uppgifter.
Det går ju faktiskt ännu inte att avgöra vad som var bäst eller sämst.

Angående R-talen så skrev jag just att det förmodligen var lokalt. Precis som vi har en del större utbrott lokalt här, och inte över hela landet.
 
Jag har arbetat med pandemin på lokal nivå nu i snart 6 månader och denna "resa" kommunerna har gjort på denna korta tid är helt enorm. Jag höjer sjukvården också och de är riktigt duktiga men nångång hade jag önskat att också media ser kommunernas jobb i detta. Alla de på äldreboenden som kämpar, alla rekryterare, städare, sjuksköterskor, chefer, krisledningsgrupper...ja ALLA faktiskt.. som ställer upp, ställer om, de som frivilligt erbjuder sig att "byta" jobb en kort period i kommunen för att hjälpa till osv osv osv.
 
Min fetning: Hur fick du det jag skrev till att det skulle vara en generell bild i Tyskland? JAG uppfattar det som att många svenskar har svårt att se utanför sin bubbla. Jag är inte en genomsnittlig tysk. Jag är svensk och konsumerar också svensk media (ex nyheter och här på buke), samt pratar med familj och vänner i Sverige...

Sedan fortsatt: Jag får också ofta försvara Sveriges strategi, och gör det också. Jag har aldrig sagt att jag tycker den är helt fel - men här hade den nog aldrig funkat.

Jag var nog isf otydlig. Jag menade att SU skulle representera alla tyskar eller liknande! Var nog dumt att ens ta Tyskland som exempel. Jag menade bilden jag får av svenskarnas åsikter genom bla sociala medier jämfört med bilden folk i andra länder verkar få.

Angående att se utanför sin egen bubbla så tror jag att det går att applicera på i princip vilken nation som helst.
 
Enligt undersökningar har jag förstått att ca 80% av befolkningen anser att FHM och regeringen har gjort rätt och stöder deras jobb. Detta är vad som i alla fall redovisats i diverse intervjuer.

Var man kan hitta säkra källor vet jag inte dock.

Jag vet, och det var också därför jag skrev om att de som är högljudda och märks är de som inte håller med. Det blir ju därför man får den bilden i sociala medier. Är ju få som delar artiklar osv om att de är så nöjda...
 
Problemet med lockdown/strikta regulationer är ju också att man inte riktigt kan vinna.

Om det "funkar" (och då menar jag alltså främst på så vis att man lyckas hålla nere spridningen, trycket på vården och dödsfallen) så kommer det alltid att finnas de som säger att det var fel strategi, att det inte behövdes, att det var onödigt hårt, att regeringen gjorde fel som stoppade upp samhället på det viset helt i onödan.

Om det inte funkar (alltså att det går åt helvete ändå, lite som det har gjort i vissa delar av UK), kommer det alltid att finnas de som säger att det var fel strategi, att regeringen inte gjorde tillräckligt, att de borde ha agerat tidigare, varit hårdare.

Nere i England (där det gått ganska "illa") hör och ser jag flera bevis på det senare, medan jag här uppe i Skottland (där läget alltid varit relativt stabilt) ser flera bevis på det första.
 
Grejen är ju att ingen VET vad som är rätt. Olika saker är dessutom rätt på olika platser beroende på hur samhället i sig ser ut. Jag blir faktiskt lite provocerad av hur svenskar ofta har problem att se utanför sin lilla bubbla (duckar bakom soffan). Vad som inte verkar vara rätt är ju däremot att inte göra något alls (menar inte Sverige nu utan tex USA och Brasilien)...
Kan du förklara vad du menar? Vilken bubbla är det jag har svårt att se utanför? Och på vad vis? Jo jag är svensk så det är exempelvis mig du syftar på.
 
Det problemet finns med alla strategier, alla är förlorare mot covid-19. Man kan alltid peka på att det kunde gjorts bättre på att annat vis.
Ja naturligtvis, men jag tänker att det blir större ju hårdare strategi man valt och ju mer negativ effekt den strategin har på samhället överlag (här tänker jag främst på ekonomi, arbetslöshet). De jag nämner i det andra stycket av mitt inlägg får liksom ännu mer ammunition i länder där t.ex lockdown valts som strategi.
 
Enligt undersökningar har jag förstått att ca 80% av befolkningen anser att FHM och regeringen har gjort rätt och stöder deras jobb. Detta är vad som i alla fall redovisats i diverse intervjuer.

Var man kan hitta säkra källor vet jag inte dock.

Jag har stort förtroende för FHM:s angreppssätt men anser inte att allt har gjorts perfekt och i rätt tid med den kunskap som kommit i efterhand. Men för mig är det svårt att tycka annat, när det handlar om att vara ödmjuk inför kunskapsläget och anpassa sig efter händelseförloppet och hela tiden utvärdera och omvärdera olika åtgärder med ny information. Ett sånt där vetenskapligt förhållningssätt där inte känslor och överreaktioner styr för mycket, utan man låter kunskapen och observationer styra.

En sak jag tycker är märklig med den utländska (och inhemska) rapporteringen i media är den bild av Anders Tegnell som något slags envis kontroversiell fundamentalist målas upp - när han i själva verket varit väldigt ödmjuk och inte alls fundamentalistisk i alla sina uttalanden (dvs de som jag härt och läst i sin helhet). Rubriker och korta referat har sällan visat det och ofta är det de som upprör.

Jag är glad att bo i Sverige och ha fått slippa vansinnesexperimentet med långvarig total lockdown (dvs utegångsförbud för medborgare). Samtidigt är jag ödmjuk inför att man i den situation som uppstod tog sådana beslut där och då, under de omständigheter som rådde och med andra kulturella förutsättningar.
 
Ja naturligtvis, men jag tänker att det blir större ju hårdare strategi man valt och ju mer negativ effekt den strategin har på samhället överlag (här tänker jag främst på ekonomi, arbetslöshet). De jag nämner i det andra stycket av mitt inlägg får liksom ännu mer ammunition i länder där t.ex lockdown valts som strategi.
Jag är inte enig, problemen är kanske inte de samma om man inte haft lock-down eller mindre strikt sådan. Det jag syftade på är dock att hur man än gör finns det möjlighet att kritisera. Det går inte att göra rätt enligt alla.
 
Jag har en vän som bor i Costa Rica (född och uppvuxen där inte ditflyttad) dom har varit i lockdown i minst 3 månader redan, det mesta är stängt, inga flyg går dit, dom får bara resa väldigt begränsat inom landet (och där kommer du i princip ingenstans på 2 timmar tex) 90% av deras ekonomi är turistbaserad, totalt har dom haft 4000 fall av Covid och 18 döda. Att säga att dom har det tufft är minst sagt en underdrift, det enda positiva är väl att det åtminstone inte är den normala högsäsongen för turism just nu utan förhoppningsvis har det hunnit bli lite mer "normalt" fram till dess.
 
Kan du förklara vad du menar? Vilken bubbla är det jag har svårt att se utanför? Och på vad vis? Jo jag är svensk så det är exempelvis mig du syftar på.
Jag är som sagt också svensk. O_o Om du inte förstår syftningen så är det upp till dig tror jag.
 
Jag är som sagt också svensk. O_o Om du inte förstår syftningen så är det upp till dig tror jag.
Givetvis behöver du inte förklara, men det är upp till dig om du vill att folk ska förstå dig, jag kan leva med att inte begripa mig på dig och hoppa över dina inlgg.
 
Jag är inte enig, problemen är kanske inte de samma om man inte haft lock-down eller mindre strikt sådan.
Ok, då får vi enas om att vara oense på den punkten helt enkelt!
Det jag syftade på är dock att hur man än gör finns det möjlighet att kritisera. Det går inte att göra rätt enligt alla.
Här däremot är jag helt enig! Det är ju alldeles solklart att det är så.
 
Och i Sverige där sjukvården hela tiden har hunnit med, dvs vi har hela tiden legat under taket för vad sjukvården klarar av, så har ju lock down med samma resonemang inte behövts. Obs, detta innebär inte att det har varit tufft för personalen inom sjukvården - det har varit riktigt tufft på sina platser! - men återigen, det har alltid funnits intensivvårdsplatser.

Precis, och det är en anledning till att man inte kan jämföra åtgärder.
Sverige hade tex inte den dramatiska ökingen som vi hade i början och kunde därför göra annorlunda. Hade vi gjort samma här hade vi nog hamnat i en katastrofsituation ( här verkar dessutom folk inte fatta att man bör följa rekomendationer)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp