Covid-19 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min fetning: Hur fick du det jag skrev till att det skulle vara en generell bild i Tyskland? JAG uppfattar det som att många svenskar har svårt att se utanför sin bubbla. Jag är inte en genomsnittlig tysk. Jag är svensk och konsumerar också svensk media (ex nyheter och här på buke), samt pratar med familj och vänner i Sverige...

Sedan fortsatt: Jag får också ofta försvara Sveriges strategi, och gör det också. Jag har aldrig sagt att jag tycker den är helt fel - men här hade den nog aldrig funkat.
Jag är nyfiken, varför tror du att det inte hade funkat där?
 
Jag menar inte Sveriges strategi nu utan individer. Svenskar slår sig ofta för bröstet och tycker ofta andra länder hanterar detta fel/onödigt hårt osv. Bara för att det någorlunda funkar i Sverige betyder inte att det funkat på andra ställen. Bara det jag menar. Jag blir noll provocerad av Sveriges strategi, men av att många konstant rackar ner på andra strategier.

Håller inte alls med i din tolkning. Jag bor i Sverige men har många vänner i Tyskland och tysksspråkiga Schweiz, liksom att jag läser artiklar och kommentarsfält i tyskspråkig media. Jag håller inte alls med dig om din tolkning, annat än att många verkar fått för sig att svenskar är oerhört stolta över sin strategi och rena besserwissers. Det är helt fel tolkning av den svenska debatten.

Däremot är det många svenskar som känner att de behöver försvara den svenska strategin, vilket inte är det minsta konstigt för det skrivs oerhört mycket felaktigheter om Sveriges strategi och situation i utländsk media. Om anda länder ändrade sin attityd mot Sverige så skulle nog svenskar ändra sin attityd också.
 
Givetvis behöver du inte förklara, men det är upp till dig om du vill att folk ska förstå dig, jag kan leva med att inte begripa mig på dig och hoppa över dina inlgg.
Tror detta är första gången någonsin i mitt 40+åriga liv jag fått höra att jag skriver så obegripligt att folk inte förstår. Om du verkligen inte förstår hur jag menar ens när du läser resten av mina inlägg så vet jag inte hur jag kan förklara. Det är ändå bara min högst personliga uppfattning, det där med bubblan, så inget du behöver hetsa upp dig så mycket över...
 
Håller inte alls med i din tolkning. Jag bor i Sverige men har många vänner i Tyskland och tysksspråkiga Schweiz, liksom att jag läser artiklar och kommentarsfält i tyskspråkig media. Jag håller inte alls med dig om din tolkning, annat än att många verkar fått för sig att svenskar är oerhört stolta över sin strategi och rena besserwissers. Det är helt fel tolkning av den svenska debatten.

Däremot är det många svenskar som känner att de behöver försvara den svenska strategin, vilket inte är det minsta konstigt för det skrivs oerhört mycket felaktigheter om Sveriges strategi och situation i utländsk media. Om anda länder ändrade sin attityd mot Sverige så skulle nog svenskar ändra sin attityd också.
Men. Det är ingen tolkning. Det är min högst personliga uppfattning. Ingen sanning för Tyskland i allmänhet eller tyska medier. Min uppfattning har jag främst fått från svenska källor.

Jag förstår att det kan kännas som att den svenska strategin måste försvaras gentemot andra länder, men det är nog inte så konstigt att den ifrågasätts av de som tycker och agerar annorlunda. Jag tycker som sagt varken bu eller bä om Sveriges strategi. Det går inte att jämföra mellan länder ändå.
 
Tror detta är första gången någonsin i mitt 40+åriga liv jag fått höra att jag skriver så obegripligt att folk inte förstår. Om du verkligen inte förstår hur jag menar ens när du läser resten av mina inlägg så vet jag inte hur jag kan förklara. Det är ändå bara min högst personliga uppfattning, det där med bubblan, så inget du behöver hetsa upp dig så mycket över...
Jag har bett dig förtydliga, du vägrar. Vi kommer inte längre än så.
 
Jag är nyfiken, varför tror du att det inte hade funkat där?
Exempelvis att folk här har lägre förtroende för myndigheter. Jag är inte alls säker på att ”rekommendationer” hade följts här på samma sätt som i Sverige både på individnivå - men även hos arbetsgivare o dyl. (Här är exempelvis lite hårdare regler för att stanna hemma sjuk, du behöver gå till läkare och få sjukintyg senast efter tre dagar (ofta redan från första dagen, beroende på kontrakt). Sedan antalet människor. Det hade kunnat spåra ur rejält om det tagit fart från början.
 
Men. Det är ingen tolkning. Det är min högst personliga uppfattning. Ingen sanning för Tyskland i allmänhet eller tyska medier. Min uppfattning har jag främst fått från svenska källor.

Jag förstår att det kan kännas som att den svenska strategin måste försvaras gentemot andra länder, men det är nog inte så konstigt att den ifrågasätts av de som tycker och agerar annorlunda. Jag tycker som sagt varken bu eller bä om Sveriges strategi. Det går inte att jämföra mellan länder ändå.

En personlig uppfattning är en tolkning. Det jag vill ha sagt är att jag kommer i kontakt med många utlänningar och utlandssvenskar som har samma uppfattning som dig, med andra ord verkar den vanligt förekommande. Jag tycker den uppfattningen är knasig och rent av fel. Du har fått allt om bakfoten, det är min uppfattning.
 
Och nu har jag fått ett meddelande från mamma där det står att mormor i morse hade nästan 39 graders feber och åtminstone ett annat Covid-symptom. Det kan ju vara något annat, men med tanke på att det finns Covid på avdelningen bredvid hennes känns det svårt att vara optimistisk. Och så pass hög feber hos någon som är nästan 100 år gammal är ju aldrig bra, oavsett vad. De har gjort ett test och svar kommer imorgon. Älskade mormor :heart

Hoppas det inte var covid och att din mormor kämpar på och blir bra oavsett diagnos!

Med min morfar gick det snabbare än någon trott, han somnade in inatt :cry:
 
Noterar att i dagarna kommer USA gå om EU i absoluta tal av rapporterade avlidna personer i Covid-19.
USA har 331 miljoner invånare med 131900 döda, medan EU (post Brexit) har 447 miljoner invånare med 133600 döda.


(Min fasta uppfattning är att om man nu nödvändigtvis ska jämföra siffror, så ska storleken på båda sidorna vara i samma härad.)
 
Noterar att i dagarna kommer USA gå om EU i absoluta tal av rapporterade avlidna personer i Covid-19.
USA har 331 miljoner invånare med 131900 döda, medan EU (post Brexit) har 447 miljoner invånare med 133600 döda.


(Min fasta uppfattning är att om man nu nödvändigtvis ska jämföra siffror, så ska storleken på båda sidorna vara i samma härad.)

Fast dessa 131900 döda är ändå bara fejkdöda i "ConFlu" [källa = president i avlägset land i väster]
 
Hoppas det inte var covid och att din mormor kämpar på och blir bra oavsett diagnos!

Med min morfar gick det snabbare än någon trott, han somnade in inatt :cry:
Nämen åh vad sorgligt, jag beklagar verkligen! :heart

Med mormor är det okej, febern har gått ner och hon kämpar på. Däremot lyckades de slarva bort hennes Covid-test (:banghead:), så hon fick göra ett nytt test idag men svar lär dröja till efter helgen. Under tiden sitter hela avdelningen i karantän och mormor blir väldigt orolig av"rymdgubbarna som kommer in och stör henne hela tiden". Hon har svårt att förstå att det är den vanliga personalen som har skyddsutrustning på sig. Men hon verkar okej ändå enligt de som jobbar där, och framförallt har hon inte blivit sämre rent fysiskt i alla fall.
 
Noterar att i dagarna kommer USA gå om EU i absoluta tal av rapporterade avlidna personer i Covid-19.
USA har 331 miljoner invånare med 131900 döda, medan EU (post Brexit) har 447 miljoner invånare med 133600 döda.


(Min fasta uppfattning är att om man nu nödvändigtvis ska jämföra siffror, så ska storleken på båda sidorna vara i samma härad.)

Sjalvklart maste man jamfora applen med applen och inte med bananer. :p

Har i USA ar det lite som i Europa, varje stat har sina egna regler runt Covid (nar var President inte vill ta ansvar sa...) Det ar en hel del stater som inte fatt fnatt (som Arizona, Texas, Arkansas, Nevada, California, North Carolina, South Carolina and Tennessee). Det ar bara aldeles for manga republikaner i dessa stater som anser att Trump (utan mask eller nagon som helst "regard" for corona virus) ar "the Next Messiah".

Har i Oregon och manga andra stater har vi fortfarande inte nagon panik. Oregon har totalt, sedan Pandemic brot ut, 9,643 fall som insjuknat. Vi har till dags dato 213 doda.
Det mest interessanta ar dock att aven om antalet positiva fall okar ... sa minskar dodsfallen. Jag later de "vise" fundera pa det medan jag drar mig tillbaka ... eller hamtar ett glas vin till.:p
 
Sjalvklart maste man jamfora applen med applen och inte med bananer. :p

Har i USA ar det lite som i Europa, varje stat har sina egna regler runt Covid (nar var President inte vill ta ansvar sa...) Det ar en hel del stater som inte fatt fnatt (som Arizona, Texas, Arkansas, Nevada, California, North Carolina, South Carolina and Tennessee). Det ar bara aldeles for manga republikaner i dessa stater som anser att Trump (utan mask eller nagon som helst "regard" for corona virus) ar "the Next Messiah".

Har i Oregon och manga andra stater har vi fortfarande inte nagon panik. Oregon har totalt, sedan Pandemic brot ut, 9,643 fall som insjuknat. Vi har till dags dato 213 doda.
Det mest interessanta ar dock att aven om antalet positiva fall okar ... sa minskar dodsfallen. Jag later de "vise" fundera pa det medan jag drar mig tillbaka ... eller hamtar ett glas vin till.:p
Så verkar det ju vara ”överallt” i princip. Det var ett av de scenarion som man trodde att det skulle kunna bli. Väldigt intressant 🤔
 
Har i Oregon och manga andra stater har vi fortfarande inte nagon panik. Oregon har totalt, sedan Pandemic brot ut, 9,643 fall som insjuknat. Vi har till dags dato 213 doda.
Det mest interessanta ar dock att aven om antalet positiva fall okar ... sa minskar dodsfallen. Jag later de "vise" fundera pa det medan jag drar mig tillbaka ... eller hamtar ett glas vin till.:p
Det beror inte på att antalet tester har ökat?
 
Sjalvklart maste man jamfora applen med applen och inte med bananer. :p

Har i USA ar det lite som i Europa, varje stat har sina egna regler runt Covid (nar var President inte vill ta ansvar sa...) Det ar en hel del stater som inte fatt fnatt (som Arizona, Texas, Arkansas, Nevada, California, North Carolina, South Carolina and Tennessee). Det ar bara aldeles for manga republikaner i dessa stater som anser att Trump (utan mask eller nagon som helst "regard" for corona virus) ar "the Next Messiah".

Har i Oregon och manga andra stater har vi fortfarande inte nagon panik. Oregon har totalt, sedan Pandemic brot ut, 9,643 fall som insjuknat. Vi har till dags dato 213 doda.
Det mest interessanta ar dock att aven om antalet positiva fall okar ... sa minskar dodsfallen. Jag later de "vise" fundera pa det medan jag drar mig tillbaka ... eller hamtar ett glas vin till.:p
Fast även om varje stat har sina regler så är det väl inga stängda gränser mellan delstaterna? I Sverige testar vi mer därför ökar antalet bekräftat smittade, medan antalet allvarliga fall och dödsfall minskar. Det kanske är på samma vis för er? Sen är smittspridningen inom Sverige mycket varierande, från enstaka fall i vissa regioner till utbredd smitta i Stockholms och Göteborgsregionerna.

Sen har vi fått bättre koll på smittan i äldrevården där dödstalen varit som störst. Flertalet yngre klarar sig utan sjukhusvård även om de värst drabbade kan vara sjuka länge. Är "rätt" grupper sjuka så är konsekvenserna mindre allvarliga.
 
Har i Oregon och manga andra stater har vi fortfarande inte nagon panik. Oregon har totalt, sedan Pandemic brot ut, 9,643 fall som insjuknat. Vi har till dags dato 213 doda.
Det mest interessanta ar dock att aven om antalet positiva fall okar ... sa minskar dodsfallen. Jag later de "vise" fundera pa det medan jag drar mig tillbaka ... eller hamtar ett glas vin till.:p

Det fetade: Det är säkert så att ni (precis som Sverige och många andra länder) har börjat testa fler och framförallt fler grupper än tidigare. D.v.s. nu testas inte bara de jättesjuka utan även de med lindrig Covid-19. Då blir siffrorna så.

Andra länder stänger gränsen mot Sverige för att vi har en ökning i antalet smittade. Men det är ju för att fler får testa sig. Många med lindrig sjukdom kan nu testa sig, vilket de inte kunde tidigare. Samtidigt som antalet smittade stiger så minskar antalet döda/dag och antalet inlagda på sjukhus/dag. De borde titta på det istället. Antalet smittade innehåller för många andra variabler än bara smittspridningen att det i princip är ett värdelöst mått.
 
Det fetade: Det är säkert så att ni (precis som Sverige och många andra länder) har börjat testa fler och framförallt fler grupper än tidigare. D.v.s. nu testas inte bara de jättesjuka utan även de med lindrig Covid-19. Då blir siffrorna så.

Andra länder stänger gränsen mot Sverige för att vi har en ökning i antalet smittade. Men det är ju för att fler får testa sig. Många med lindrig sjukdom kan nu testa sig, vilket de inte kunde tidigare. Samtidigt som antalet smittade stiger så minskar antalet döda/dag och antalet inlagda på sjukhus/dag. De borde titta på det istället. Antalet smittade innehåller för många andra variabler än bara smittspridningen att det i princip är ett värdelöst mått.
Fast vi har många smittade så det är inte konstigt att lindrigt drabbade länder inte vill riskera att Svenskar sprider smittan.
 
Läste just att sommarsemester-säsongen i Kalmar inleds med åtta patienter inlagda på sjukhus i hela länet, för covid-19-vård. Nu strömmar turisterna till Öland, vi får väl bara hoppas att inte alltför många av dem har smitta med sig. Men det känns i alla fall hoppfullt att länets sjukhus har kapacitet att ta hand om ett gäng nyinsjuknade.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp