Covid-19 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
1.3 % står det på Wiki men jag vet inte hur säker den källan är eller om det är före covid eller i nutid, då många återvänt hit.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Australian_diaspora

Här har det varit "förbjudet" att lämna landet (citizens och pr) sen 25 mars

Edit: bosatta utomlands, sorry.. står inget om semestrande

Här i Sverige kom det en allmän avrådan för alla icke nödvändiga resor utomlands den 14 mars, som gäller oförändrat till imorgon, då den lättas för vissa länder i Europa.
 
Vem har inte insett detta? Frågan är ju dock varför Sverige "inte är populärt" hur påverkar Sveriges strategi tex Tyskland negativt? För mig låter det mer som det vanliga att "du är inte som oss och då är du fel"

Travel ban för Svenska medborgare tex


Ja du det får vi se längre fram. Det finns fortfarande inget facit på detta. En sak är iallafall säker och det är att dålig ekonomi är även den dödlig för stora delar av befolkningen. Det är en sak jag anser viktig att tänka på.

Såklart vi får se i slutändan men 3 månader in nu och så ser man även en del. Kolla på nya dödstal per dag tex Sverige jämfört med andra länder (i samma "standard")


Fast pratar inte du om att Sverige ska införa utegångsförbud som alla andra länder? Med den kontexten så måste du ju anse att det är de som inte håller sig inne som får skylla sig själva

Nej vad har du fått det ifrån?


Jag tycker det är mer otäckt att man i många så kallade demokratier kan låsa in sin befolkning i husarrest på obestämd tid. Det tycker jag är riktigt riktigt obehagligt. Om grundlagen ser ut så så är det ju som upplagt för att makthavarna ska utnyttja situationen

Här i Aus har vi inte haft inlåsning utan ganska fritt om man följer restriktionerna. Skillnaden är att böter delas ut om du inte följer de


Du får så gärna framföra kritik men det är bättre att komma med något konstruktivt än "du är dum" modellen som haglat de senaste månaderna blandat med direkt felaktig information

Var har jag sagt att du är dum?


Och för det ska inlåsning av befolkningen tillämpas? Det intressanta är att många länder som tillämpat inlåsning har högre dödstal/capita än Sverige men de kritiserar man inte... för att 🤔... ja just de gör ju som man ska

Här i Aus har vi inte haft inlåsning men klarat oss "bättre" ändå (missförstå mig rätt, det är ingen tävling)


Äh nej det är klart du inte ser likadant ut. Det är olika länder med olika kulturer. Till det så finns det ju otaliga bevis på att journalister använt foton som ger direkt missvisande information för att stödja sin tes. Det handlar ju i mångt och mycket om att "Hund biter man, är ingen nyhet. Man biter hund är en nyhet"
I mitt fb flöde så ser jag oerhört få bilder på riskfyllda beteenden. Frågan är vad dessa bilder egentligen säger mer än att det går att vinkla bilder stenhårt och att det alltid finns idioter.

I mitt flöde ser jag folk som delar covid-restriktioner ena dagen och nästa dag har de valborg eller midsommarfirande osv. Såklart jag inte har all fakta men ser jag 15 pers vid samma bord med glasen höjda och rubriken "vi var ju i alla fall utomhus" så blir jag så trött....


Svarat i citatet
 
Jag har ingen koll på om man börjat testa mer nu men det låter ju på dig som att man inte har det? Men oavsett om det ökar på ställen där samhället börjar öppnas upp är det ju en ganska klar koppling.

Sverige har ju nu blivit utpekat av WHO som ett "särskilt riskland" dvs ett av de länder i Europa där sprindningen ökar som mest. Problemet är ju bara att här HAR vi börjat testa mycket mer, vi testar typ 40 % mer nu än för ett par veckor sedan. Vilket såkklart innebär att antalet bekräftade fall har ökat. Men antalet dödsfall per dag och antalet sjukhusinläggningar per dag minskar stadigt och det finns inte längre någon överdödlighet i landet. Då kan man ju ifrågasätta påståendet att spridningen ökar...

WHO tog tillbaka det uttalandet som tur är.
 
Har de någon sorts system med "en ut, en in" i affärerna i Sverige, eller är det fritt att gå in som man vill? Här har alla mataffärer (och de flesta andra butiker också) en anställd som står vid ingången och ser till att inte släppa in mer än x antal personer i butiken just för att undvika trängsel.

Jag var lite snabbt på ett köpcentrum i förra veckan och uträttade att kort ärende. De flesta mindre butiker i köpcentret hade lappar utanför där det stod att de bara vill ha X antal personer samtidigt i butiken och där de bad folk att hålla det.

Jag vet att systemet haft det. Men jag har aldrig sett det någonstans. Jag brukar undvika att handla vid tider då många handlar.
 
Vad du inte verkar förstå är att det dåliga ryktet inte baseras på fakta.

1. Sverige fångar upp betydligt större andel av de som dör av Covid 19 än flertalet andra länder, mindre än en handfull ligger på samma nivå. Dvs de siffror du sitter och jämför är som att jämföra äpplen med apelsiner. Jag har sett siffror på överdödlighet som tyder på att många länder missar stora delar av av sina Corona-dödsfall i Europa, siffror som 30-40% är vanliga

2. Vårdpersonal oroar sig säkert i många länder, Sverige är knappast unikt.

3. Första bekräftade fallet var den 31/2, men det är sannolikt att smittan fanns i Sverige betydligt tidigare. Sverige är ett av de länder i världen med mest kontakter med andra länder (både affärsmässigt och genom turism) och på detta sammanföll utbrottet i Europa med sportlovet, där vi reser extra mycket. .

4. Du bör jämföra med länder som har liknade förutsättningar, att jämföra med Australien som ligger långt från epicentrum av smittan och dessutom är en ö-nation och slå dig för bröstet visar mest på okunskap och naivitet. Jämför med UK och Frankrike istället, där får du en bättre och mer rättvis jämförelse.

5. I dagsläget har Sverige ingen överdödlighet alls, dödstalen sjunker och så även antalet inlagd på sjukhus.

6. Vi har inget facit än. Vi vet inte var det hela slutar. Ny utbrott rapporteras dagligen i diverse länder.

Du sticker också ut hakan och gör dig till talesman för hela världen, är det inte att ta sig vatten över huvudet? Det handlar inte om att Sverige är bäst eller att vi gjort rätt, vad är förresten rätt? Det handlar om att du tycks tro att du vet en massa men gång på gång visar att du har noll koll.

Jag vill egentligen inte svara dig alls för du brukar gilla att bråka på mig vad jag än skriver i vilket ämne det än gäller.

Så jag svarar de andra istället som skriver liknande som du men utan kommentarer som "slår sig förbröstet".

Covid är ingen tävling. Ok?
 
[...]Som boende utomlands och med vänner över stora delar av världen kan jag bara säga att Sverige verkar inte populärt och de ända som inte verkar inse det är Svenskarna själva.[...]

Vad skulle ändras om svenskarna "fattade"? Är kampen mot Corona en populäritetstävling? Ska man utforma sin strategi efter vad man tror ger mest goodwill i omvärlden (vilket det finns exempel på här och där - "kraftfulla" åtgärder som förmodligen inte har speciellt stor verkan) eller efter vad kan göra enligt lag och vad tror fungerar bäst enligt landets förutsättningar?

Beträffande att siffrorna inte är jämförbara, se tidigare inlägg av t ex @Lobelia . Sverige måste höra till världstoppen i fråga om att ha koll på sina medborgare (vilket det klagas på lite av och till), så jag tror även att tillförlitligheten i våra siffror är hög.

Så beträffande att få förklarat för sig att vi inte fattar: tack, jag förstår alldeles utmärkt! Jag har en resa inbokad senare i höst. Om det nu går att resa då (ännu oklart) överväger jag ändå att strunta i det eftersom jag inser att risken kan finnas att jag blir utsatt för hot pga min nationalitet. Tråkigt att känna så, men det är ändå ett i-landsproblem. För mig är det viktigaste att vi gör vad vi kan för att få stopp på smittspridningen men att vi samtidigt slår vakt om demokratin.

Beträffande ditt svar till @Shaggy om var du har sagt att hon är dum - herregud, du dumförklarar ju med bred pensel genom att skriva att svenskarna inte fattar att Sverige inte är populärt!
 
Fast det är ju inte det som det handlar om. Klart vi har fattat att en massa är anti oss.
Problemet är att de gör sin bedömning på felaktiga grunder och framför en massa information om vad Sverige gör och tänker som inte stämmer.
Det går alldeles utmärkt att tycka precis vad man vill om oss, men tyck om det som är reell verklighet då och inte om påhittade missuppfattningar...


Sådana där resonemang är bara fåniga. Smittsamma sjukdomar är smittsamma. Det ingår slump och oförutsägbarhet i vem som smittas. Varför ska någon "skylla sig själv" oavsett om det är covid, vattkoppor eller malaria de drabbas av.


Att inte tillåta tvångsinternering på obestämd tid utan juridisk grund..? :confused:
Ja, oerhört knepigt... eller ganska sunt. ;)

Du kan inte döma en strategi bara på dödstal, utan hänsyn till vilka förutsättningar som varit för handen från början och som sedan inverkat på utfallet. Det är bara kass statistikhantering...

Fast vad är felaktiga grunder när tex Sverige har 30 nya dödsfall och tex Belgien har 4? Per dag

Jag pratar om att det verkar inte finnas konsekvenser i Sverige om man bryter restriktionerna?
 
Vad skulle ändras om svenskarna "fattade"? Är kampen mot Corona en populäritetstävling? Ska man utforma sin strategi efter vad man tror ger mest goodwill i omvärlden (vilket det finns exempel på här och där - "kraftfulla" åtgärder som förmodligen inte har speciellt stor verkan) eller efter vad kan göra enligt lag och vad tror fungerar bäst enligt landets förutsättningar?

Beträffande att siffrorna inte är jämförbara, se tidigare inlägg av t ex @Lobelia . Sverige måste höra till världstoppen i fråga om att ha koll på sina medborgare (vilket det klagas på lite av och till), så jag tror även att tillförlitligheten i våra siffror är hög.

Så beträffande att få förklarat för sig att vi inte fattar: tack, jag förstår alldeles utmärkt! Jag har en resa inbokad senare i höst. Om det nu går att resa då (ännu oklart) överväger jag ändå att strunta i det eftersom jag inser att risken kan finnas att jag blir utsatt för hot pga min nationalitet. Tråkigt att känna så, men det är ändå ett i-landsproblem. För mig är det viktigaste att vi gör vad vi kan för att få stopp på smittspridningen men att vi samtidigt slår vakt om demokratin.

Beträffande ditt svar till @Shaggy om var du har sagt att hon är dum - herregud, du dumförklarar ju med bred pensel genom att skriva att svenskarna inte fattar att Sverige inte är populärt!

Läs mitt inlägg med öppna ögon
 
Lite sen på bollen, men: 6.000 positiva av 49.000 test är ju rejält många.....!!! I början på pandemin så rapporterades det väl om 5-10% positiva tester från de flesta länder? Och betydligt lägre procenter nu som det testas mera och man börjar få "kontroll"...


Har nyss åkt från Sverige, genom Danmark och hem till Norge en sväng, och rent generellt så tycker jag att det är mkt större fokus på att sprita händer överallt man går (affärer, publika kontor etc.) i Danmark och Norge än i Sverige, trots att smittotrycket är betydligt lägre. Hålla avstånd är tämligen likt - men: nu har avståndsrestriktionerna släppts upp från 2 m till 1 m i Norge, innan så var folk rätt duktiga på att hålla minst 2 m avstånd. I Sverige är väl rekommendationen fortfarande 2 m, eller?

Det beror ju helt vilka kriterier man använder för att välja ut vilka som testas.
 
Inte ens enbart folk med symptom/misstanke. Fram till för några veckor sedan så var det bara vård- och omsorgspersonal och folk som behövde sjukhusvård i princip. "Vanliga" personer med symptom testades inte, vilket såklart påverkar andelen positiva test och gör att man inte kan jämföra dem med länder som testat alla med symptom eller länder som testat folk i största allmänhet.

Men den som söker den finner. Siffrorna om 6000 positiva av 49 000 test kom från Fohm:s veckorapport vecka 23. Sen dess har det ju kommit två till och det här är senaste bilden från v 25. Som synes går andelen positiva fall stadigt nedåt.

Visa bifogad fil 53355

Det är ju inte så konstigt då man numera testar flera grupper än bara de som är sjukast.
 
Fast vad är felaktiga grunder när tex Sverige har 30 nya dödsfall och tex Belgien har 4? Per dag

Jag pratar om att det verkar inte finnas konsekvenser i Sverige om man bryter restriktionerna?
fast om du läser kan ingen räkna hur det gått genom dödstal. Du måste räkna överdödligheten. Du måste räkna och förstå skillnaden om man är död pga av Covid-19 eller om du har covid-19 vid dödstillfället. Strategin är ju att hålla kurvan nere så sjukvården klarar det, och det gör den och har gjort hela tiden. Du måste räkna ohälsotalen osv. Du måste räkna och se helheten. Det är väl det som är "problemet", det verkar vara en tävling och så räknar man antal fall och dödstal. Vi har fler fall pga stor testningen men inläggningar och IVA-sjukvården går ner. Det betyder ju att du kanske har hostat en gång, tagit prov, fått positivt svar, är sjukskriven o sen som frisk går du t jobbet.

Jag har svårt att förstå, efter alla dessa månader, att många människor fortfarande inte verkar förstå eller vill förstå vad myndigheterna säger, att man inte läser allt som myndigheterna har tagit fram när det gäller viruset, studier osv. Är man intresserad borde man läsa allt det där.
 
Flockimmunitet var ju det enda det prata om i början? Var inte det strategin?

Samt att bära munskydd och visir för vårdanställda flyttades ansvaret över till kommunerna och det fungerade inte så bra i vissa kommuner om man ska tro aftonblaskan och co?

Flockimmunitet är det andra länder som pratat om när de pratat om Sverige. Sveriges strategi har aldrig varit flockimmunitet.

MEN, eftersom FHM i Sverige inte tror att viruset går att utrota så måste vi på något sätt uppnå flockimmunitet (antingen på naturlig väg eller genom vaccin). Men det betyder inte att flockimmunitet är strategin.
 
Flockimmunitet var ju det enda det prata om i början? Var inte det strategin?

Samt att bära munskydd och visir för vårdanställda flyttades ansvaret över till kommunerna och det fungerade inte så bra i vissa kommuner om man ska tro aftonblaskan och co?

Ska man tro "aftonblaskan och co?" Jag tror att man gör rätt i att inte tro på dem...
 
Jag vill egentligen inte svara dig alls för du brukar gilla att bråka på mig vad jag än skriver i vilket ämne det än gäller.

Så jag svarar de andra istället som skriver liknande som du men utan kommentarer som "slår sig förbröstet".

Covid är ingen tävling. Ok?
Det är tråkigt att du uppfattar det som att jag gillar bråk, det är totalt fel, jag gillar däremot att diskutera och diskuterar tidvis hårt. Har man då inte koll på fakta, vilket du uppenbarligen inte har här, så kanske, mina inlägg blir jobbiga att svara på då.

Varför låter du inte bara bli att svara istället för att hoppa på mig?
 
Svarat i citatet
Tack för den. Det blir ju helt omöjligt att hitta dina svar där samt att det blir omöjligt att besvara på ett vettigt sätt. Jag får väl helt enkelt konstatera att du argumenterar oerhört konstigt med tanke på att dina svar inte går ihop. Vad :devil: vill du att Sverige skulle gjort om det inte är en total LockDown a la Italien du önskar?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp