Covid-19 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Covid är ingen tävling. Ok?
Uppenbarligen anser du ju att det är en tävling eftersom du rapar siffror från olika länder och klagar på Sverige siffror helt utan att göra en analys om varför det ser ut som det gör. Är siffrorna höga så har man klantat sig och är de låga så har man gjort bra ifrån sig. Vad vill du säga om du inte anser att det är en tävling.
Angående typ midsommarfirande så vad är problemet. Har du sett några stora midsommarfiranden? Knappast mer än något enstaka och då rör det sig väl snarare om ett par familjer som träffas. De jag sett har varit inom familjen och man måste väl för :devil: få äta middag med sin familj?
Ja jag blir arg eftersom du sitter på andra sidan jorden och kräks ur sig en massa påhittad skit utan att veta ett smack om hur det verkligen ser ut.
 
Förstår inte hur man väljer att tolka det som att Sverige gör ett experiment, där man inte bryr sig om dödsfallen för det att livet till de som lyckas undgå att bli allvarligt sjuka ska fortgå som vanligt. Att det är lagt upp som en sann nyhetsrapportering är också förbi mitt förstånd.

Ett tag var det precis som att nyhetsrapporteringen om Sverige här gick ut på att gotta sig i över hur dåligt det gick för Sverige. Tycker det är en riktigt obehaglig inställning om nått.

Sen att man börjar utvärdera strategier nu, förstår jag inte. Borde det inte vara något man kan göra om iaf typ 2 år eller så, detta får väl långt mkt mer konsekvenser än de vi ser idag?
 
Fast ingen har flyttat ansvaret till kommuner och landsting, inte nu i vart fall utan det har skett genom tidigare reformer för många år sedan, det är kommuner och landstings ansvar, möjligen kunde man flyttat det från dem men det skulle kräva att man bygger upp en ny organisation och knappast något man gör i en handvändning under en pandemi.
Det är ju faktiskt så att socialstyrelsen byggde upp en sådan organisation hals över huvud när det stor klart att - trots åtskilliga påpekanden i ett antal revisionsrapporter och utredningar - så hade både regioner och kommuner struntat i att de hade det ansvaret. Tack vare det så kom det mer skyddsutrustning först till sjukvården (regionerna) och sedan till omsorgen (kommunerna). De senare hade sedan mage att klaga på att regionerna fick först ... Man skulle t o m kunna vända på @Seabaz påstående och säga att eftersom regioner och kommuner inte tagit sitt ansvar så fick staten=socialstyrelsen gå in och ta över.

Kan det komma något gott ur det här så är det väl att äldreomsorgen i kommunerna blir bättre på smittskydd inför kommande säsongsinfluensor, som årligen orsakar mångas för tidiga död.
 
En rätt intressant utläggning från Michael Levitt (Nobelpristagare i kemi) om hans åsikt om lockdown och Corona:


Han menar bl.a. att lockdown har så stora negativa effekter på främst den yngre generationen att det på det stora hela är negativt med lockdown.
 
Förstår inte hur man väljer att tolka det som att Sverige gör ett experiment, där man inte bryr sig om dödsfallen för det att livet till de som lyckas undgå att bli allvarligt sjuka ska fortgå som vanligt. Att det är lagt upp som en sann nyhetsrapportering är också förbi mitt förstånd.
Jag tror att det här med att Sverige håller på med ett experiement bygger på en felciterad eller (avsiktligt) missuppfattat uttalande från norske statsepedemiologen (om jag minns rätt) som menade att det pågår ett stort experiment eftersom ingen vet vad som är rätt. Dvs, han avsåg att det var ett lika stort experiment att stänga ner som att inte göra det. Hörde man hela intervjun med både fråga och svar så var det tydligt att han inte menade att (enbart) Sverige gjorde ett experiment. Den danske statsepedemiologen har också varit ganska tydlig med att det är rent politiska beslut som har fattats där.
 
En rätt intressant utläggning från Michael Levitt (Nobelpristagare i kemi) om hans åsikt om lockdown och Corona:


Han menar bl.a. att lockdown har så stora negativa effekter på främst den yngre generationen att det på det stora hela är negativt med lockdown.
Jag tror att det även har gigantiska negativa effekter även på de äldre. En ensam änka/änkling som sitter hemma utan någon social kontakt. Det funkar inte. Vi är flockdjur och ett telefonsamtal löser inte allt. Hela strategin handlar om att få människor att överleva men man ska ju leva också. Vad är det för vits att leva sina 1-2 sista år helt isolerad? Isolering är ett rätt grymt straff.
 
Jag pratar om att det verkar inte finnas konsekvenser i Sverige om man bryter restriktionerna?
Man kan bli åtalad om man sprider samhällsfarlig smitta.
Det är någon som blivit polisanmäld efter att ha gått till jobbet med konstaterad covid. Artikeln är bakom betalvägg, Enköpingsposten tror jag det var.
 
Jag tror att i efterhand när man jämför siffror så ska man inte bara jämföra dödstalen mellan länderna, de som dött av covid-19, så som många folk gör. De skiljer ju sig helt otroligt mellan länderna och jag tror det finns flera länder här i världen som mörkar, Kina, Ryssland typ....

Jag tror att man måste titta på siffrorna mellan länderna på arbetslöshet och psykisk ohälsa samt självmord mellan länderna också, återkommande de närmaste åren.

Jag tror inte att Sverige egentligen ligger så risigt till som alla andra länderna tycker vi gör, för det kommer ju rapporter då och då om nya fall i länder som försöker öppna upp så i slutändan kommer vi ligga hyfsat lika alla, när man jämför siffror på KORREKT vis och inte som fan själv läser bibeln.

Vad jag däremot tror är att det är satans så lätt att glömma bort hur påverkade människor blir av en lockdown. Av arbetslöshet. Av en pandemi och den situation världen befinner sig i. Jag tycker absolut att självmordssiffror nära nog borde läggas på covid-19 dödsfallshögen sedan, för jag tror den siffran kommer skjuta i höjden i vissa länder.

Hemlösheten i de olika länderna här i världen, hur ser den ut när det här året och nästa år är slut? Kommer den vara högre?

Om man har låga dödstal men ökad hemlöshet, ökad självmordssiffra, hög arbetslöshet och hög öka psykisk ohälsa, har man då lyckats bättre än ett land som ligger lägre på alla utom på kanske det första, som i slutändan kan vara marginellt högre? Eller om det är en del högre? Vem har lyckats bäst?

Hurra för NZ som har utrotat corona ur landet! Nu får de bara hålla det låst och igenbommat för ALLA utanför, så ingen, absolut INGEN kommer in, de närmaste typ 10 åren eller nåt. Är det att lyckas?
 
Jag tror att i efterhand när man jämför siffror så ska man inte bara jämföra dödstalen mellan länderna, de som dött av covid-19, så som många folk gör. De skiljer ju sig helt otroligt mellan länderna och jag tror det finns flera länder här i världen som mörkar, Kina, Ryssland typ....

Jag tror att man måste titta på siffrorna mellan länderna på arbetslöshet och psykisk ohälsa samt självmord mellan länderna också, återkommande de närmaste åren.

Jag tror inte att Sverige egentligen ligger så risigt till som alla andra länderna tycker vi gör, för det kommer ju rapporter då och då om nya fall i länder som försöker öppna upp så i slutändan kommer vi ligga hyfsat lika alla, när man jämför siffror på KORREKT vis och inte som fan själv läser bibeln.

Vad jag däremot tror är att det är satans så lätt att glömma bort hur påverkade människor blir av en lockdown. Av arbetslöshet. Av en pandemi och den situation världen befinner sig i. Jag tycker absolut att självmordssiffror nära nog borde läggas på covid-19 dödsfallshögen sedan, för jag tror den siffran kommer skjuta i höjden i vissa länder.

Hemlösheten i de olika länderna här i världen, hur ser den ut när det här året och nästa år är slut? Kommer den vara högre?

Om man har låga dödstal men ökad hemlöshet, ökad självmordssiffra, hög arbetslöshet och hög öka psykisk ohälsa, har man då lyckats bättre än ett land som ligger lägre på alla utom på kanske det första, som i slutändan kan vara marginellt högre? Eller om det är en del högre? Vem har lyckats bäst?

Hurra för NZ som har utrotat corona ur landet! Nu får de bara hålla det låst och igenbommat för ALLA utanför, så ingen, absolut INGEN kommer in, de närmaste typ 10 åren eller nåt. Är det att lyckas?

det är viktigt. Dödsfallen i den fattigdom som blir resultatet av ekonomisk nedstängning är inte att leka med.

Däremot finns det redan nu evidens för att det är bra som individ att bli sjuk senare snarare än tidigt. Dödligheten har redan gått ner som följd av att vi lär oss mer.

Jag har svårt att döma ut lockdown som metod, där det använts har det fungerat för att skapa fysisk distans. Liksom rekommendationerna här funkat i hög utsträckning.

Det är också intressant att så många tror att strategidetaljer påverkar utfallet mer än situationsdetaljer. Jag tror tvärtom.
 
Lite sen på bollen, men: 6.000 positiva av 49.000 test är ju rejält många.....!!! I början på pandemin så rapporterades det väl om 5-10% positiva tester från de flesta länder? Och betydligt lägre procenter nu som det testas mera och man börjar få "kontroll"...


Har nyss åkt från Sverige, genom Danmark och hem till Norge en sväng, och rent generellt så tycker jag att det är mkt större fokus på att sprita händer överallt man går (affärer, publika kontor etc.) i Danmark och Norge än i Sverige, trots att smittotrycket är betydligt lägre. Hålla avstånd är tämligen likt - men: nu har avståndsrestriktionerna släppts upp från 2 m till 1 m i Norge, innan så var folk rätt duktiga på att hålla minst 2 m avstånd. I Sverige är väl rekommendationen fortfarande 2 m, eller?

Här i Västerbotten där vi ändå haft det rätt lugnt finns det handsprit i de butiker jag brukar besöka iaf, vid kassor och typ ingångar osv. Vi har 2 m avstånd inom vården och det är baserat på hur långt viruset rör sig typ, att 2 m ifrån patienterna behöver vi inte använda skyddsutrustning.

Men det är inte 2 m som står på alla skyltar och butiker runt om iallafall. Så det är nog olika.
 
Nu stiger kurvan här i österrike igen, inte jättedramatiskt (än) men antal sjuka har gått från straxt under 400 för 2 v sen till 600 idag. Jag är inte förvånad, sen maskkravet försvann verkar folk tro att viruset är bort och att inga avstånd behövs.
 
Har de någon sorts system med "en ut, en in" i affärerna i Sverige, eller är det fritt att gå in som man vill? Här har alla mataffärer (och de flesta andra butiker också) en anställd som står vid ingången och ser till att inte släppa in mer än x antal personer i butiken just för att undvika trängsel.
Systembolaget som sagt, och jag läste att vår Ica skulle ha det inför midsommar - men vet inte om de behövde stoppa antalet som fick komma in. Det lokala badet har också fått stänga entren iaf antar att de sen släppte in folk när det gick ut någon? I helgen fick jag göra så med patienterna så det inte blev för många i väntrummet..
 
Det intressanta i just hur upprörda resten av världen är på Sverige är väl att det inte alls verkar vara antalet döda som gör dom arga utan att det finns något man kan skylla antalet döda på.

Lockdown+många döda= länder det är synd om
Ingen lockdown+många döda= ville ha ihjäl sin befolkning
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp