Covid-19 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det intressanta i just hur upprörda resten av världen är på Sverige är väl att det inte alls verkar vara antalet döda som gör dom arga utan att det finns något man kan skylla antalet döda på.

Lockdown+många döda= länder det är synd om
Ingen lockdown+många döda= ville ha ihjäl sin befolkning

Lägger till
Ingen lockdown+lågt dödstal = ignorera för att inte förstöra sensationen i slutsatsen
 
Det intressanta i just hur upprörda resten av världen är på Sverige är väl att det inte alls verkar vara antalet döda som gör dom arga utan att det finns något man kan skylla antalet döda på.

Lockdown+många döda= länder det är synd om
Ingen lockdown+många döda= ville ha ihjäl sin befolkning
Det är väl tur Sverige finns så de har någon att vara irriterade på :banghead:
 
Det här känns som en av de mest intressanta studierna just nu.
Text-tv-versionen (just nu sid 106)


Fler kan vara immuna mot covid-19

Immuniteten mot covid-19 kan vara betydligt mer utbredd bland svenskarna
än vad antikroppstesterna visar.

Nya forskningsresultat vid Karolinska institutet visar att många personer
med mild eller asymtomatisk covid-19 uppvisar så kallad T-cellsimmunitet
mot det nya coronaviruset, även om de inte testats positivt för antikroppar.

-Våra resultat tyder på att dubbelt så många personer har utvecklat T-cells-
immunitet jämfört med dem som vi kan detektera antikroppar hos, säger
Marcus Buggert vid KI. Analyser från drygt 200 personer har genomförts.
 
Text-tv-versionen (just nu sid 106)


Fler kan vara immuna mot covid-19

Immuniteten mot covid-19 kan vara betydligt mer utbredd bland svenskarna
än vad antikroppstesterna visar.

Nya forskningsresultat vid Karolinska institutet visar att många personer
med mild eller asymtomatisk covid-19 uppvisar så kallad T-cellsimmunitet
mot det nya coronaviruset, även om de inte testats positivt för antikroppar.

-Våra resultat tyder på att dubbelt så många personer har utvecklat T-cells-
immunitet jämfört med dem som vi kan detektera antikroppar hos, säger
Marcus Buggert vid KI. Analyser från drygt 200 personer har genomförts.

Jättespännande! Viktigt att veta att dock är att ingen vet om det T-cellsförsvar de pekar ut i studien i sig självt ger skyddande immunitet, speciellt i de fall det helt saknas antikroppar. Från studien:

"It remains to be determined if a robust memory T cell response in the absence of detectable circulating antibodies can protect against SARS-CoV-2."
Källa
 
Jag sitter i en väldigt liknande situation med min mormor, 98 år gammal. Hon har varit ganska ängslig och förvirrad det senaste året med mycket hallucinationer och ångest, men de här senaste månaderna har det verkligen eskalerat något alldeles otroligt. Hon får liksom aldrig ro, trots maxdos mediciner och ibland även lugnande sprutor. Besök från mamma och oss barnbarn brukar kunna lugna henne lite och bidra med någon slags förankring till verkligheten, men det är ju inte ett alternativ just nu. Men även hon bor på ett alldeles fantastiskt boende där personalen är helt fenomenala, så vi försöker trösta oss med att hon är i bästa möjliga händer :heart
Och nu har jag fått ett meddelande från mamma där det står att mormor i morse hade nästan 39 graders feber och åtminstone ett annat Covid-symptom. Det kan ju vara något annat, men med tanke på att det finns Covid på avdelningen bredvid hennes känns det svårt att vara optimistisk. Och så pass hög feber hos någon som är nästan 100 år gammal är ju aldrig bra, oavsett vad. De har gjort ett test och svar kommer imorgon. Älskade mormor :heart
 
Och nu har jag fått ett meddelande från mamma där det står att mormor i morse hade nästan 39 graders feber och åtminstone ett annat Covid-symptom. Det kan ju vara något annat, men med tanke på att det finns Covid på avdelningen bredvid hennes känns det svårt att vara optimistisk. Och så pass hög feber hos någon som är nästan 100 år gammal är ju aldrig bra, oavsett vad. De har gjort ett test och svar kommer imorgon. Älskade mormor :heart
Vilken jobbig sits för er alla :heart. Det som kan vara skönt att veta är att trots hur mediarapporteringen ser ut så överlever många sköra äldre med underliggande sjukdomar. Den äldsta som tillfrisknat i Stockholm är 106 år gammal!
 
Vilken jobbig sits för er alla :heart. Det som kan vara skönt att veta är att trots hur mediarapporteringen ser ut så överlever många sköra äldre med underliggande sjukdomar. Den äldsta som tillfrisknat i Stockholm är 106 år gammal!
Tack för påminnelsen! Det är verkligen lätt att bli med-dragen i diverse katastroftankar, men det där fick mig att må lite bättre. :heart
 
Och nu har jag fått ett meddelande från mamma där det står att mormor i morse hade nästan 39 graders feber och åtminstone ett annat Covid-symptom. Det kan ju vara något annat, men med tanke på att det finns Covid på avdelningen bredvid hennes känns det svårt att vara optimistisk. Och så pass hög feber hos någon som är nästan 100 år gammal är ju aldrig bra, oavsett vad. De har gjort ett test och svar kommer imorgon. Älskade mormor :heart
Min vän som jobbar på äldreboende har berättat att bland de som blivit smittade men tillfrisknat på hennes jobb är minst en över 100 år. Det behöver inte alls vara kört pga hög ålder, även om det inte är någon fördel.
 
Min vän som jobbar på äldreboende har berättat att bland de som blivit smittade men tillfrisknat på hennes jobb är minst en över 100 år. Det behöver inte alls vara kört pga hög ålder, även om det inte är någon fördel.
Jätteskönt att höra! :heart
 
Jag tror att det också är för tidigt att prata om att "Sverige har gjort fel , det är bättre med lockdown ".
Nu när länder öppnar upp tror jag smittspridningen tar fart igen. Så i slutändan tror jag inte Sverige kommer ha så många fler dödsfall utan att vår kurva blir jämnare medan andra länder kommer få en stor boom i slutet på sommaren och hösten. Jag tror att för att utrota viruset skulle man vara tvungen att ha lockdown betydligt längre än vad man haft nu och det är inte möjligt att ha det i flera år.
 
Det lär inte hjälpa. Om man ska kunna isolera bort viruset så måste alla människor i hela världen sättas i total isolering under en tid och det samtidigt. Det gäller inklusive 'bortre Mongoliet' (= ogörligt)
Dessutom så kan sjukdomar spridas med djur, ex Pesten med råttor, Malaria med mygg. Så även om vi människor skulle isolera oss kommer ändå sjukdomar att spridas. Om inte Corona kanske någon annan otäck åkomma.
 
Jag tänkte att jag delar den här artikeln från Läkartidningen om överlevnad och behandling på särskilt boende (SÄBO). I folkmun så finns det flera typer av boenden som kan kallas för äldreboende eller där många äldre bor tätt men på SÄBO så finns det ett väldigt uttalat vårdbehov och personen behöver i princip ha ett så stort vårdbehov att denne behöver tillsyn dygnet runt. Artikeln är visserligen tänkt för folk i "branschen" men jag tycker själv att den ger viss förståelse för svårigheterna som inte framkommer i det stundtals ganska uppskruvade tonläget i "vanlig" media. Jag har haft förmånen att lyssna på en hel del äldreforskare och geriatriker under våren ang Covid och visst är det en svår sjukdom men det finns både adekvat symptomlindrande behandling och många exempel på personer i riskgrupp som tillfrisknat eller som fått mycket lindriga symptom trots positiv PCR-test.

https://lakartidningen.se/klinik-oc...tredjedelar-av-covid-sjuka-pa-sabo-overlever/
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp