Covid 19 del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har varit sjuk i 6 månader med feber varje dag och med diverse spännande symtom som nervsmärta, migrän, ont i halsen, svårt att andas, hosta, hjärndimma, håravfall, extrem trötthet, muskelvärk osv. Har höga infektionsvärden och kraftig inflammation i kroppen.

Genomgår tester nu, men ingen läkare tog i mig på fem månader (förutom i april när jag hamnade på akuten). Blev inte testad för virus eller antikroppar förrän i början av juni, då båda visade negativt. Dock är min läkare övertgad om att det är covid, baserat på lungröntgen och symtom.

Detta är det värsta jag varit med om. Har förlorat mitt jobb dessutom pga detta. Jag var tidigare frisk och aktiv. Blir så ledsen över att långtidssjuka skuffas undan och inte fått adekvat vård på ett halvår
 
Jag har varit sjuk i 6 månader med feber varje dag och med diverse spännande symtom som nervsmärta, migrän, ont i halsen, svårt att andas, hosta, hjärndimma, håravfall, extrem trötthet, muskelvärk osv. Har höga infektionsvärden och kraftig inflammation i kroppen.

Genomgår tester nu, men ingen läkare tog i mig på fem månader (förutom i april när jag hamnade på akuten). Blev inte testad för virus eller antikroppar förrän i början av juni, då båda visade negativt. Dock är min läkare övertgad om att det är covid, baserat på lungröntgen och symtom.

Detta är det värsta jag varit med om. Har förlorat mitt jobb dessutom pga detta. Jag var tidigare frisk och aktiv. Blir så ledsen över att långtidssjuka skuffas undan och inte fått adekvat vård på ett halvår

Usch, det låter hemskt! Hoppas att du blir frisk snart! :heart
 
Jag har varit sjuk i 6 månader med feber varje dag och med diverse spännande symtom som nervsmärta, migrän, ont i halsen, svårt att andas, hosta, hjärndimma, håravfall, extrem trötthet, muskelvärk osv. Har höga infektionsvärden och kraftig inflammation i kroppen.

Genomgår tester nu, men ingen läkare tog i mig på fem månader (förutom i april när jag hamnade på akuten). Blev inte testad för virus eller antikroppar förrän i början av juni, då båda visade negativt. Dock är min läkare övertgad om att det är covid, baserat på lungröntgen och symtom.

Detta är det värsta jag varit med om. Har förlorat mitt jobb dessutom pga detta. Jag var tidigare frisk och aktiv. Blir så ledsen över att långtidssjuka skuffas undan och inte fått adekvat vård på ett halvår

Jobbigt!

Dina här beskrivna symtom, är faktiskt i det närmaste identiska med långtidssymtomen för TBE.
En sådan här bukett med symtom, kan pågå i två-tre år eller längre.

Har man testat för TBE? Borrelia?

Allt behöver inte vara Covid-19...
 
Jobbigt!

Dina här beskrivna symtom, är faktiskt i det närmaste identiska med långtidssymtomen för TBE.
En sådan här bukett med symtom, kan pågå i två-tre år eller längre.

Har man testat för TBE? Borrelia?

Allt behöver inte vara Covid-19...

Nej, det behöver inte vars covid-19, men baserat på symtom och hur lungorns såg ut i april så tror dem det. Dock genomförs nu ”jättebreda” tester (får se vad det innebär - tog nya prover idag) för att kunna utesluta annat. Testade neg på twar i juni, så det är inte det iaf.

Men för att svara på din fråga så nej, är inte testad mot tbe eller borrelia. Tycker inte symtomen stämmer helt 100 med vad jag upplever, då febern och influensakänsla är de största symtomen (inkl sporadisk hosta). Är vaccinerad mot TBE, och blev sjuk redan i mars efter att i princip levt isolerad sen i februari. Nån gång har jag varit på Ica eller hos kiropraktorn, så då blev jag nog smitta
 
Nej, det behöver inte vars covid-19, men baserat på symtom och hur lungorns såg ut i april så tror dem det. Dock genomförs nu ”jättebreda” tester (får se vad det innebär - tog nya prover idag) för att kunna utesluta annat. Testade neg på twar i juni, så det är inte det iaf.

Men för att svara på din fråga så nej, är inte testad mot tbe eller borrelia. Tycker inte symtomen stämmer helt 100 med vad jag upplever, då febern och influensakänsla är de största symtomen (inkl sporadisk hosta). Är vaccinerad mot TBE, och blev sjuk redan i mars efter att i princip levt isolerad sen i februari. Nån gång har jag varit på Ica eller hos kiropraktorn, så då blev jag nog smitta
Vilken otur :( kram om du vill ha :heart
 
Nej, det behöver inte vars covid-19, men baserat på symtom och hur lungorns såg ut i april så tror dem det. Dock genomförs nu ”jättebreda” tester (får se vad det innebär - tog nya prover idag) för att kunna utesluta annat. Testade neg på twar i juni, så det är inte det iaf.

Men för att svara på din fråga så nej, är inte testad mot tbe eller borrelia. Tycker inte symtomen stämmer helt 100 med vad jag upplever, då febern och influensakänsla är de största symtomen (inkl sporadisk hosta). Är vaccinerad mot TBE, och blev sjuk redan i mars efter att i princip levt isolerad sen i februari. Nån gång har jag varit på Ica eller hos kiropraktorn, så då blev jag nog smitta

Är du fullt vaccinerad mot TBE, så borde det inte vara TBE.

Men även feber som kommer och går, influensakänsla, omotiverade muskelsmärtor eller t.o.m. hosta, kan vara en del av TBE:s efterföljande symtom.

Släjv hade jag t.ex. en nackspärr som varade i 11 månader, samtidigt som jag fick feber lite då och då, hade mycket svårt att svälja och rethosta (förutom en massa andra saker) under de två första åren efter min TBE.

Hur TBE yttrar sig, är extremt variabelt.

Sådana där variabla symtom finns runt ett flertal andra sjukdomar också.

Jag hoppas att de kan hitta vad som är just ditt problem, och det finns något att göra åt det.
 
Viruset har en betydligt lägre dödlighet än vad man först befarade.

Detta är ett annat påstående än att det inte är så farligt som man först befarade. Det kan jag hålla med om.

Du pratar om 10-20 % av dem som vårdats på sjukhus, och i synnerhet IVA. Inte om alla dem som haft en Covid-19 infektion. De allra flesta har knappt märkt av infektionen.

Nj det gör jag inte. Jag pratar om de 10-20% av alla som vet om att de haft en covid-19 infektion. Att enbart de som vårdats på IVA är de som får bestående men är en del av det narrativ vi behöver ändra för att förstå viljen utmaning vi står inför. Det stämmer att viruset fungerar annorlunda än man först trodde och att dödligheten kanske är lägre än befarat. Men när vi ser att annan problematik än ARDS och död är del av bilden, behöver sättet vi talar om besvären ändras. Det finns många som knappt märkt av infektionen som får tydliga och likartade besvär veckor eller månader senare och kämpar med hälsan och därmed med arbetsförmågan såhär 6+ månader senare. Jag håller helt med om vad du säger om långvariga besvär efter virus och att vård behövs. Däremot tycker jag inte det är "jättebra" att rehabilitering ordnas för de som varit svårast sjuka, jag ser rehabiliteringsbehov hos även de som varit svårt sjuka i hemmet, men där är resurserna betydligt mer begränsade, eftersom kunskapsläget är mer begränsat, eftersom forskningen definitivt var tvungen att fokusera på IVA nivån av sjukdom inledningsvis.

Nej, fast det är ganska många duktiga inom vården som försöker skapa kunskap kring det. Men just nu är det många frågetecken, och det finns väldigt lite kunskap kring långtidseffekterna kring andnöd och mer kroniska skador.

Men jag tänker ändå att det inte är lika farligt som man först befarade. Många går igenom sjukdomen utan att märka av det särskilt mycket alls. Från allra första början utmålades det nästan som en dödsdom att bli smittad.

Ja, tack alla forskare och vårdpersonal som skapar kunskap dag för dag. Den beforskade kunskapen om covid-19 är långt mer nyanserad än att det handlar om att antingen få lite snuva eller dö. För mig är det intressant att döden utmålas som det unikt hemska utfallet av sjukdom.

Om viruset inte är så farligt som man först trodde är ju relativt vad man trodde från början, inte hur farligt det faktiskt visade sig vara.

Farligt och dödligt är inte samma sak, men i övrigt håller jag med.
 
Jag har varit sjuk i 6 månader med feber varje dag och med diverse spännande symtom som nervsmärta, migrän, ont i halsen, svårt att andas, hosta, hjärndimma, håravfall, extrem trötthet, muskelvärk osv. Har höga infektionsvärden och kraftig inflammation i kroppen.

Genomgår tester nu, men ingen läkare tog i mig på fem månader (förutom i april när jag hamnade på akuten). Blev inte testad för virus eller antikroppar förrän i början av juni, då båda visade negativt. Dock är min läkare övertgad om att det är covid, baserat på lungröntgen och symtom.

Detta är det värsta jag varit med om. Har förlorat mitt jobb dessutom pga detta. Jag var tidigare frisk och aktiv. Blir så ledsen över att långtidssjuka skuffas undan och inte fått adekvat vård på ett halvår
Hej! Jag har också varit sjuk i drygt 6 månader. Ledsen att höra att det tog så lång tid innan du fått vård. Jag var "tillräckligt sjuk" i början för att faktiskt få vård/bli inlagd några dagar och är evigt tacksam över det. Ville bara tipsa om covid-stödgruppen som Body Politics har på Slack. Där finns så himla mycket bra resurser, råd och framför allt människor som delar vår erfarenhet. Det var fantastiskt när jag hittade dit och läste redogörelse efter redogörelse som kunnat vara min egen. Det finns stor kompetens där, från andra som fått långvariga eller bestående men efter tidigare virussjukdomar. Och otrolig support och medmänsklighet! För mig mycket mer givande än andra stödgrupper jag kunnat hitta, för att kombinationen av hjärna/forskningsbasering, hjärta/medmäsnklighet och händer/försöka göra det bästa av sin egen situation är så stark.

Vad skönt att du blir testad ordentligt nu. För mig blev det betydligt lättare att våga guida mig själv mot hälsa efter jag fått provsvar och visste vilken typ av skada som fanns och vilka besvär som inte var strukturella. Och det är ovärdeligt att ha en vårdkontakt som tror en. Du får gärna skriva om du vill!
 
Barn under 6 års ålder testas inte för pågående smitta i Sverige, då man gjort bedömningen att det annars skulle bli en helsickes många "onödiga" testtillfällen på mycket små barn, som har svårt att förstå syftet med det läskiga/smärtsamma/konstiga/skrämmande testet. Man vill inte utsätta de små barnen för testet, antagligen flera gånger på kort tid, och speciellt inte när det är mycket vanligt att de är snoriga hela hösten.
 
Barn under 6 års ålder testas inte för pågående smitta i Sverige, då man gjort bedömningen att det annars skulle bli en helsickes många "onödiga" testtillfällen på mycket små barn, som har svårt att förstå syftet med det läskiga/smärtsamma/konstiga/skrämmande testet. Man vill inte utsätta de små barnen för testet, antagligen flera gånger på kort tid, och speciellt inte när det är mycket vanligt att de är snoriga hela hösten.
Tycker det låter klokt. Det är ett obehagligt test, och barn sägs ju inte vara smittdrivande.
 
Intressant! Även om Google translates översättning av första meningen får mig tveksam inför fortsättningen:

”I början av Coronakrisen var Sveriges strategi helt motsatt den i resten av Europa: det sociala livet fortsatte i stort sett utan begränsningar.”
Vi har ju inte ställt in några evenemang, varken idrott eller musik 😜
 
Vi har ju inte ställt in några evenemang, varken idrott eller musik 😜

Tänkte väl kanske främst på reserekommendationer, hålla avstånd, restriktioner för 70 plus och riskgrupper, undvika använda kollektivtrafik, jobba hemifrån, bara umgås med folk du bor med. Det är iaf saker som påverkat mitt sociala liv det senaste halvåret 😜

Men jag ska läsa vidare! :)
 
Här var man mest kritisk till att Sverige inte stängde ner skidorter efter man sag vilka konsekvenser det blev med spridningen fran Ischgl, kanske det man syftar pa med allt allt var som vanligt.
 
Tänkte väl kanske främst på reserekommendationer, hålla avstånd, restriktioner för 70 plus och riskgrupper, undvika använda kollektivtrafik, jobba hemifrån, bara umgås med folk du bor med. Det är iaf saker som påverkat mitt sociala liv det senaste halvåret 😜

Men jag ska läsa vidare! :)
Jag råkade trycka på "Svara" innan jag hunnit skriva något, så jag kände mig lite stressad att lägga till något svar. Men mitt svar var tänkt att vara lite sarkastiskt.

Men generellt, jag skulle tippa på att det ligger mycket politik hur olika länder ser på Sveriges svar på den här pandemin. Tycker att det Erna säger i den här intervjun är rätt klokt, att det inte är någon tävling, och att egentligen inte så jättestora skillnader i responsen. https://www.svt.se/nyheter/utrikes/...lnad-mellan-sverige-och-norge-an-vad-man-tror

Tyvärr har ju media, både sociala och den äldre varianten med journalister, sett till att hetsa så mycket som bara går.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
107 523
Senast: Marita73
·
Hemmet Jag har en surdeg (råg) i kylen som matas varje vecka för ett bröd jag regelbundet bakar. Nu behöver jag 350 g surdeg för ett annat bröd...
Svar
11
· Visningar
549
Senast: manda
·
Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
763
Senast: McFlurry
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
629
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Kreditkort
  • Den siarlösa ulvleken
  • Tjockistråden 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp