Covid 19 del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur långt är ett snöre? Eller hur pass förkyld ska man vara för att testa sig egentligen? Jag har haft ömsom rinnande och ömsom täppt näsa, lite småont i musklerna i helgen. Under dagen har det, skulle jag säga utvecklat sig till mer regelrätt förkylning med förkyldningslukt i näsa och svalg och jag är trött - men kanske inte något jag normalt skulle tänka på som sjuk.
 
Hur långt är ett snöre? Eller hur pass förkyld ska man vara för att testa sig egentligen? Jag har haft ömsom rinnande och ömsom täppt näsa, lite småont i musklerna i helgen. Under dagen har det, skulle jag säga utvecklat sig till mer regelrätt förkylning med förkyldningslukt i näsa och svalg och jag är trött - men kanske inte något jag normalt skulle tänka på som sjuk.
Jag är lite småförkyld nu och tänker se hur lång tid det tar först. Om det blir mer än en vecka så får jag testa mig tänker jag.
 
Pratade ju nu om när vi fick mat men jaja, tyck du att det är bättre att inte ha god handhälsa precis innan maten, utan sprita på kontoret tio minuter tidigare.
Vem fan skrev något om att sprita händerna på kontoret 10 minuter tidigare? Skulle jag göra det skulle jag tvätta händerna innan jag tar mat....
 
Hur långt är ett snöre? Eller hur pass förkyld ska man vara för att testa sig egentligen? Jag har haft ömsom rinnande och ömsom täppt näsa, lite småont i musklerna i helgen. Under dagen har det, skulle jag säga utvecklat sig till mer regelrätt förkylning med förkyldningslukt i näsa och svalg och jag är trött - men kanske inte något jag normalt skulle tänka på som sjuk.
Jag hade testat mig, eftersom det har funnit i helgen och inte blivit bättre i dag utan snarare utecklats något mer mot förkylning.
 
Jag är lite småförkyld nu och tänker se hur lång tid det tar först. Om det blir mer än en vecka så får jag testa mig tänker jag.

Jag tänker mest på att rekommendationerna nu är att övriga i hushållet till den som har konstaterad covid-19 ska hålla sig hemma. Hade jag bott själv så hade jag inte testat mig för mina milda sjukdomssymptom, men min sambo går ju till jobbet varje dag (eller går, han tar överfull buss och sedan överfull t-bana och hanterar sedan patienter på sjukhus).

Jag hör ju i och för sig hur det låter när jag skriver det. Har inte förkylningen blivit bättre imorgon så bokar jag en tid för testning.
 
Jag tänker mest på att rekommendationerna nu är att övriga i hushållet till den som har konstaterad covid-19 ska hålla sig hemma. Hade jag bott själv så hade jag inte testat mig för mina milda sjukdomssymptom, men min sambo går ju till jobbet varje dag (eller går, han tar överfull buss och sedan överfull t-bana och hanterar sedan patienter på sjukhus).

Jag hör ju i och för sig hur det låter när jag skriver det. Har inte förkylningen blivit bättre imorgon så bokar jag en tid för testning.
Aha det tänkte jag inte på!
Ja iom han hanterar patienter så vore det nog smart att testa dig.
 
Precis som @jeennnnyy skriver så ska ni testa er även om det kanske bara är en vanlig förkylning. För det går verkligen inte att veta.
Jag hade som jag skrivit bara lite rinnsnuva i en halv dag och förhöjd temp (plus lukten som försvann efter ett par dagar). Tempen hade jag inte ens vetat om att den var förhöjd om jag inte kollat. Kände ingenting. Hade aldrig reflekterat eller ens sett mig som sjuk innan Covid. Ändå hade jag det.
Så tveka inte, testa er om det inte är över inom ett dygn.

Blir faktiskt lite frustrerad när personer med symptom inte testar sig för att det kan vara en förkylning. Man vet inte och därför finns testning! Jag har förstått att det på vissa ställen är svårt att få tid. Och kanske tänker nån att de inte vill slösa resurser, en tanke jag gillar egentligen. Men den får appliceras på att man inte ska testa sig i onödan om man INTE har symptom.

Så, snälla alla det kan beröra, testa er om ni har symptom!
I alla fall om dom inte går över på en kort stund.
 
Precis som @jeennnnyy skriver så ska ni testa er även om det kanske bara är en vanlig förkylning. För det går verkligen inte att veta.
Jag hade som jag skrivit bara lite rinnsnuva i en halv dag och förhöjd temp (plus lukten som försvann efter ett par dagar). Tempen hade jag inte ens vetat om att den var förhöjd om jag inte kollat. Kände ingenting. Hade aldrig reflekterat eller ens sett mig som sjuk innan Covid. Ändå hade jag det.
Så tveka inte, testa er om det inte är över inom ett dygn.

Blir faktiskt lite frustrerad när personer med symptom inte testar sig för att det kan vara en förkylning. Man vet inte och därför finns testning! Jag har förstått att det på vissa ställen är svårt att få tid. Och kanske tänker nån att de inte vill slösa resurser, en tanke jag gillar egentligen. Men den får appliceras på att man inte ska testa sig i onödan om man INTE har symptom.

Så, snälla alla det kan beröra, testa er om ni har symptom!
I alla fall om dom inte går över på en kort stund.

Tack för bra råd! Hade jag bott ensam så hade jag nog tvekat länge med att testa mig, utan bara stannat hemifrån tills jag blev frisk och därefter adekvat antal dagar efter det.
 
Tack för bra råd! Hade jag bott ensam så hade jag nog tvekat länge med att testa mig, utan bara stannat hemifrån tills jag blev frisk och därefter adekvat antal dagar efter det.
Men varför inte bara göra som rekommendationerna säger? Oavsett om man bor ensam o kan isolera sig eller ej? Det är ju inget i rekommendationen som säger ”bor du ensam kan du strunta i det” utan det är ju uttalat att man alltid ska testa sig om symptom inte försvinnner mkt fort. Det finns ju flera anledningar till det, inte bara risken att smitta vidare. Smittspårning, få bild av läget i landet, kunna gå tillbaka till jobbet om man inte jobbar hemma osv. Blir man frisk snabbare än efter en vecka, varit sjuk några dagar skulle man ju kunna gå tillbaka till jobbet om man vet att man inte har Corona, har man inte testat sig ska man agera som om man har Corona..

Det är jättelätt att testa sig (iaf i Stockholms län) så har väldigt liten förståelse för att man inte kan anstränga sig pyttelite och följa de rekommendationerna som finns.
 
Rekommendationen är väl att testa sig om man har symptom oavsett hur milda de än är som inte går över på typ ett dygn? Så har jag jobbat och uppfattat det.
Jag tänkte se om det gick över på en dag först, men det börjar verka som att det inte gör det. Så, ja, jag får väl beställa ett test.
 
Men varför inte bara göra som rekommendationerna säger? Oavsett om man bor ensam o kan isolera sig eller ej? Det är ju inget i rekommendationen som säger ”bor du ensam kan du strunta i det” utan det är ju uttalat att man alltid ska testa sig om symptom inte försvinnner mkt fort. Det finns ju flera anledningar till det, inte bara risken att smitta vidare. Smittspårning, få bild av läget i landet, kunna gå tillbaka till jobbet om man inte jobbar hemma osv. Blir man frisk snabbare än efter en vecka, varit sjuk några dagar skulle man ju kunna gå tillbaka till jobbet om man vet att man inte har Corona, har man inte testat sig ska man agera som om man har Corona..

Det är jättelätt att testa sig (iaf i Stockholms län) så har väldigt liten förståelse för att man inte kan anstränga sig pyttelite och följa de rekommendationerna som finns.

Missade du ”tack för bra råd”?
 
Förstår verkligen inte behovet av att turista.. En sak om man åker utomlands pga arbete, kanske någon i familjen är sjuk eller whatever, men nöjesresa.. Usch.
Om det nu verkligen varit ett nöje så hade jag kunnat fundera på det, men en solsemester i munskyddens, desinfektionsmedlens och termometerns tecken låter inget vidare. Inte blir det bättre av att det är absurt inkonsekvent att packa planen fulla, tränga ihop folk på flygplatsen för att sedan hålla minutiös hygien. Kan man inte smittas annat än på utvalda platser eller?

Jag skulle kunna åka utomlands om jag måste men inte för detta "nöje".
 
Jag skrev ju förra veckan att dom skulle ha utbildningsdagar pa min mans jobb.
Nu har en som var pa utbildningen testats posetivt, dom höll avstand och hade mask under hela utbildningen, hoppas personen inte smittade ngn. Nu är det bara att väntar pa ett samtal fran myndigheterna och se om min man maste 10 dagar i karantän eller inte. Ingen som var pa utbildningen far komma in till jobbet, utan maste jobba hemma (som min man ända tänkt göra).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
106 478
Senast: Marita73
·
Hemmet Jag har en surdeg (råg) i kylen som matas varje vecka för ett bröd jag regelbundet bakar. Nu behöver jag 350 g surdeg för ett annat bröd...
Svar
11
· Visningar
537
Senast: manda
·
Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
755
Senast: McFlurry
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
617
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp