Covid 19 del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/forskare-brottsmisstankt-efter-antikroppsstudie/

Men herregud de här är alltså svenska framstående vetenskapsmän, som genomförde en helt ovetenskaplig undersökning, vilket är ganska basalt i sådana sammanhang, utan också använde undersökningen för att motsäga FHM:s siffror i media, en icke-ovetenskaplig undersökning som dessutom bröt mot gällande rekommendationer och kunde leda till ökad covid risk bland deltagarna. Att de sedan försvaras av en tredje (där alla tre skrivit under det berömda 22 forskarbrevet till NYT) gör att man baxnar.

Hade undersökningen varit ovetenskaplig - om det inte hade varit frågan om forskning - hade det i sammanhanget varit oproblematiskt (men må hända problematiskt i andra sammanhang). Då hade inte studien varit tillståndspliktig enligt Etikprövningslagen. Det är på grund av att de bedömer att studien bör räknas som forskning som Överklagandenämnden för etikprövning väljer att anmäla till åtal.
 
Grabben testade sig idag, svaret kunde ta 1-3 dagar, men jag glömde fråga om svar skickas ut även på helgen eller om vi måste vänta tills på måndag om vi inte hinner få svar torsdag eller fredag?
Det kan nog variera lite, men för min mormors del var vi tvungna att vänta till efter helgen.
 
Många förkylda på jobbet de senaste veckorna. Jag tjatar och tjatar om att vara SYMTOMFRI i MINST 48 timmar innan återgång till jobbet...men kom nu att tänka på en till detalj...

På 1177 står det att den som inte testats negativ ska vänta minst 7 dagar från insjuknandet innan den kan träffa andra. (Testar man sig och negativ kan man återgå till jobbet/skolan snabbare.) Borde alltså ALLA som inte testat sig och fått negativt stanna hemma minst en vecka? Automatiskt, liksom.
 
Många förkylda på jobbet de senaste veckorna. Jag tjatar och tjatar om att vara SYMTOMFRI i MINST 48 timmar innan återgång till jobbet...men kom nu att tänka på en till detalj...

På 1177 står det att den som inte testats negativ ska vänta minst 7 dagar från insjuknandet innan den kan träffa andra. (Testar man sig och negativ kan man återgå till jobbet/skolan snabbare.) Borde alltså ALLA som inte testat sig och fått negativt stanna hemma minst en vecka? Automatiskt, liksom.

Mycket därför vi gjorde testet, skolan är stenhård och tar inte tillbaka några barn på länge om dom inte testat sig. Grabben är ”frisk”, men får lite torr/rethosta då och då, samt att han blir snuvig vid ansträngning. Helt ok symtom att vistas i skolan vid, OM han testat negativt.
 
Många förkylda på jobbet de senaste veckorna. Jag tjatar och tjatar om att vara SYMTOMFRI i MINST 48 timmar innan återgång till jobbet...men kom nu att tänka på en till detalj...

På 1177 står det att den som inte testats negativ ska vänta minst 7 dagar från insjuknandet innan den kan träffa andra. (Testar man sig och negativ kan man återgå till jobbet/skolan snabbare.) Borde alltså ALLA som inte testat sig och fått negativt stanna hemma minst en vecka? Automatiskt, liksom.

För barn (bör väl gälla alla tänker jag) säger folkhälsomyndigheten såhär:

När kan barn och unga gå tillbaka till förskolan, skolan eller annan aktivitet om de varit sjuka?

a) Om man varit sjuk men inte tagit något prov för covid-19
Då kan man gå tillbaka till förskola, skola eller annan verksamhet när man varit helt frisk i minst två dygn, 48 timmar. Om man känner sig frisk men fortfarande har lite hosta eller är lite snorig ska det ha gått minst 7 dygn sedan man först blev sjuk, och man ska ha känt sig frisk i minst 2 dygn.
Till exempel kanske man kände sig hängig och hade huvudvärk en dag men sedan nästa dag var man helt bra. Då ska man vara hemma två dygn efter att man kände sig helt frisk. Alltså i detta fall är man hemma i tre dagar, en dag sjuk, två dagar frisk.
b) Om man varit sjuk och tagit ett test som visat att man har covid-19
Då ska man vara hemma i minst 7 dygn sedan första symtomen och dessutom måste man ha känt sig pigg och frisk och utan feber i två dygn. Om man följt dessa regler men fortfarande har lite hosta eller är lite snorig behöver man inte vara hemma längre.
c) Om man varit sjuk och tagit ett test som visade att man inte hade covid-19
Om testet visade att man inte hade covid-19 kan man gå tillbaka till förskola, skola eller annan verksamhet så snart man känner sig frisk och pigg, och inte har någon feber.
 
För barn (bör väl gälla alla tänker jag) säger folkhälsomyndigheten såhär:

När kan barn och unga gå tillbaka till förskolan, skolan eller annan aktivitet om de varit sjuka?
a) Om man varit sjuk men inte tagit något prov för covid-19

Då kan man gå tillbaka till förskola, skola eller annan verksamhet när man varit helt frisk i minst två dygn, 48 timmar. Om man känner sig frisk men fortfarande har lite hosta eller är lite snorig ska det ha gått minst 7 dygn sedan man först blev sjuk, och man ska ha känt sig frisk i minst 2 dygn.
Till exempel kanske man kände sig hängig och hade huvudvärk en dag men sedan nästa dag var man helt bra. Då ska man vara hemma två dygn efter att man kände sig helt frisk. Alltså i detta fall är man hemma i tre dagar, en dag sjuk, två dagar frisk.
b) Om man varit sjuk och tagit ett test som visat att man har covid-19
Då ska man vara hemma i minst 7 dygn sedan första symtomen och dessutom måste man ha känt sig pigg och frisk och utan feber i två dygn. Om man följt dessa regler men fortfarande har lite hosta eller är lite snorig behöver man inte vara hemma längre.
c) Om man varit sjuk och tagit ett test som visade att man inte hade covid-19
Om testet visade att man inte hade covid-19 kan man gå tillbaka till förskola, skola eller annan verksamhet så snart man känner sig frisk och pigg, och inte har någon feber.
Och där står det att man ska vara hemma minst 7 dygn från första symtom, om man inte testar sig. Precis som på 1177.
Det står även att (i a f i min region) rekommenderas alla med (nytillkomna) symtom att testa sig.

Tillämpas det hos era arbetsgivare?
 
Grabben testade sig idag, svaret kunde ta 1-3 dagar, men jag glömde fråga om svar skickas ut även på helgen eller om vi måste vänta tills på måndag om vi inte hinner få svar torsdag eller fredag?

Mitt svar kom på 1177.se och det var bara att logga in med bank-id. De skickade ett sms/mail när resultatet kommit in.
 
Mitt svar kom på 1177.se och det var bara att logga in med bank-id. De skickade ett sms/mail när resultatet kommit in.

De skickade inget sms till mig, min man eller min pappa när svar kom... Vi hade negativa svar men vi fick själv logga in då och då för att se om svar kommit.
 
De skickade inget sms till mig, min man eller min pappa när svar kom... Vi hade negativa svar men vi fick själv logga in då och då för att se om svar kommit.

Jag bor i Skåne. Olika regioner kanske har olika rutiner. Här skrev de att de meddelar en om man registrerar sitt mobilnummer på 1177.se.
 
Jag bor i Skåne. Olika regioner kanske har olika rutiner. Här skrev de att de meddelar en om man registrerar sitt mobilnummer på 1177.se.

Det skrev de här med men sen så läste jag att man kunde tolka det som att de enbart informerar via sms/mail om man testat positivt. Så kanske skickar vissa områden enbart sms/mail till de som testat positivt.
 
Det skrev de här med men sen så läste jag att man kunde tolka det som att de enbart informerar via sms/mail om man testat positivt. Så kanske skickar vissa områden enbart sms/mail till de som testat positivt.

Nä, jag hade negativt svar. De skrev att om man får ett positivt kommer en sjuksköterska ringa upp en och informera om hur man ska ta hand om sig och hur man ska göra för att undvika att smitta andra.
 
Och där står det att man ska vara hemma minst 7 dygn från första symtom, om man inte testar sig. Precis som på 1177.
Det står även att (i a f i min region) rekommenderas alla med (nytillkomna) symtom att testa sig.

Tillämpas det hos era arbetsgivare?

Ja, såvida du inte är symptomfri i 48h. Då behöver det inte ha gått 7 dagar.

På mitt jobb är det till stor del egenansvar, men riktlinjen är att du ska vara hemma vid minsta symptom och vara hemma 48 timmar frisk. Är det någon som är uppenbart förkyld etc. så det inte går obemärkt så blir man hemskickad.
 
Och där står det att man ska vara hemma minst 7 dygn från första symtom, om man inte testar sig. Precis som på 1177.
Det står även att (i a f i min region) rekommenderas alla med (nytillkomna) symtom att testa sig.

Tillämpas det hos era arbetsgivare?

Ja det gör det. Eller iaf så står det så i riktlinjerna vad som gäller för medarbetarna. Och det informeras och påminns i varenda nyhetsmejl och information.

I praktiken är det lite av en icke-fråga på just min del av arbetsplatsen. Typ 90 % jobbar hemifrån så om folk har symptom som man annars hade gått till jobbet med så jobbar man ju på hemifrån ändå.
 
Fast det står väl tvärtom, att en otestad ska vara hemma i minst 7 dygn och återgå efter minst 48 symtom-/feberfria timmar...?
Minst 7 dagar är om man har lite hosta/snuva, men i övrigt känner sig frisk och har inga andra symptom sen minst 48h då kan man gå till jobb/skola trots att man fortfarande har rethosta tex. Men är man sjuk en dag och sen inte har några symptom alls två dagar kan man gå tillbaka redan efter sina två helt symptomfria dagar.

Edit: så dina förkylda kollegor bör alltså vara hemma minst en vecka om de inte testat sig och fått negativt svar om de har symptom
 
Senast ändrad:
Minst 7 dagar är om man har lite hosta/snuva, men i övrigt känner sig frisk och har inga andra symptom sen minst 48h då kan man gå till jobb/skola trots att man fortfarande har rethosta tex. Men är man sjuk en dag och sen inte har några symptom alls två dagar kan man gå tillbaka redan efter sina två helt symptomfria dagar.

Edit: så dina förkylda kollegor bör alltså vara hemma minst en vecka om de inte testat sig och fått negativt svar om de har symptom


Fast på 1177 står det såhär:


Hur länge ska jag vänta innan jag kan träffa andra?
Du som har konstaterad covid-19 bör vara tydligt på väg att bli bättre, ha varit feberfri i två dagar, och det bör ha gått så här lång tid sedan du blev sjuk:
  • Sju dagar om du har varit hemma.
  • 14 dagar om du bor på ett äldreboende eller annat särskilt boende med personer som kan vara extra infektionskänsliga.
  • 14 till 21 dagar om du har varit mycket sjuk och fått vård på sjukhus. Prata med läkaren om vad som gäller för dig.
Du som inte har lämnat prov
Vuxna som har symtom men inte lämnar prov ska stanna hemma lika länge som personer med konstaterad covid-19.

Du rekommenderas att lämna prov, även om du bara har lindriga symtom. Ett negativt prov innebär att du inte behöver stanna hemma lika länge. Det räcker att stanna hemma tills du känner dig frisk och är feberfri.



Du eller barnet kan ha kvar vissa symtom
Du kan fortsätta att ha torrhosta, lätt snuva eller nedsatt smak eller lukt efter att du har blivit frisk. Du kan träffa andra igen om det har gått minst sju dagar sedan du blev sjuk och minst 48 timmar sedan du hade några andra symtom.

Detsamma gäller för barn.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
107 442
Senast: Marita73
·
Hemmet Jag har en surdeg (råg) i kylen som matas varje vecka för ett bröd jag regelbundet bakar. Nu behöver jag 350 g surdeg för ett annat bröd...
Svar
11
· Visningar
549
Senast: manda
·
Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
763
Senast: McFlurry
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
627
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp