Covid 19 del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Med tanke på att effekten på spermier gjort på de med moderat till allvarlig sjukdom och den i lejonparten av fallen drabbar personer i åldrar där barnalstrande är litet så tror jag krisen inte är så stor, i synnerhet som man inte ens kommit fram till om det är bestånde.
Ja än så länge så har ju artikeln typ noll värde, förutsatt att det läker ut och sedan fungerar som det ska. Men om det inte gör det så kan det bli knepigt. Men jag tror ändå att det kommer finnas tillräckligt många människor för att föra arten vidare ;)
 
Ja än så länge så har ju artikeln typ noll värde, förutsatt att det läker ut och sedan fungerar som det ska. Men om det inte gör det så kan det bli knepigt. Men jag tror ändå att det kommer finnas tillräckligt många människor för att föra arten vidare ;)
Kanske alltför många....vi skulle helt klart må bra som art av att bli färre...jag tror dock inte Covid är rätt väg.
 
Den här artikeln delades av en kompis, har inte kollat upp den vetenskapliga artikeln som ska ligga bakom. Men stämmer det så kan det nog bli lite kris i samhället framöver, i stil med "the handmaid's tale".

https://www.jpost.com/health-scienc...zArKIwK-LO9Ez1mHHSriGOrwzdYe28_FWr_2SrSDESgZM
En lätt reducerad fertilitet, är egentligen väldigt bra för planeten jorden!

Om det skulle innebära att det föds färre barn totalt, så kanske vi kan komma en bit på väg med vår förstörelse av jorden och dess klimat.
 
För sakens skull, här är artikeln https://www.expressen.se/nyheter/rapport-sverige-samst-pa-coronahanteringen/
Alltså, det är ju just det där med statistik. Man kan visa precis vad man vill med statistik. Det Tegnell säger är inte att alla andra har fel, utan att man måste sätta data i sitt sammanhang. Att man måste titta på vad som ligger bakom resultaten som graferna visar.

Tillägg: Aftonbladets artikel om samma ämne är lite mer balanserad. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kRvxgQ/ny-coronarapport-sverige-ar-samst

Sen, om det som skedde i pandemins inledning, så är det jävligt lätt att vara efterklok.
Såvitt jag förstått så hade man ändå rätt bra koll på de som kom från platser med känd smitta, men det visade sig snabbt att det dök upp smittade personer som kom från helt andra håll. Och det var väl där svårigheten låg.
Och för att vara helt korrekta så är det Emanuel Karlsten, ensamjournalist, som tagit fram och skrivit ursprungsartikeln och publicerat på sin blogg.

https://emanuelkarlsten.se/sverige-...tegnell-spannande-rapport-som-saknar-kontext/

Han fick faktiskt Stora Journalistpriset i veckan just utifrån sitt sätt att ha rapporterat kring coronapandemin. Oerhört välförtjänt måste jag säga som följt hans rapportering från start.
 
En lätt reducerad fertilitet, är egentligen väldigt bra för planeten jorden!

Om det skulle innebära att det föds färre barn totalt, så kanske vi kan komma en bit på väg med vår förstörelse av jorden och dess klimat.
Ja alltså... Jag insåg sist jag såg Avengers att jag sympatiserar med Thanos, så jag säger inte att det måste vara en dålig sak egentligen. Åtminstone inte för planeten i stort. Men det kan ju innebära att samhället kollapsar om vi har lite oflyt. Men nu är ju kroppen hyfsat duktig på att laga saker, så kanske behöver man inte fundera mer på det än vi just precis har gjort.

KL

Men innebär detta att det kan klassas som en sexuellt överförbar sjukdom? :rofl:
 
Och för att vara helt korrekta så är det Emanuel Karlsten, ensamjournalist, som tagit fram och skrivit ursprungsartikeln och publicerat på sin blogg.

https://emanuelkarlsten.se/sverige-...tegnell-spannande-rapport-som-saknar-kontext/

Han fick faktiskt Stora Journalistpriset i veckan just utifrån sitt sätt att ha rapporterat kring coronapandemin. Oerhört välförtjänt måste jag säga som följt hans rapportering från start.
Och i hans text framgår det faktiskt att rapporten inte klassar länder som mer eller mindre lyckade, men att det som de tagit fram är ett flertal olika siffror som är menade att fungera som nyckeltal för att kunna beskriva och analysera utvecklingen.
 
Och för att vara helt korrekta så är det Emanuel Karlsten, ensamjournalist, som tagit fram och skrivit ursprungsartikeln och publicerat på sin blogg.

https://emanuelkarlsten.se/sverige-...tegnell-spannande-rapport-som-saknar-kontext/

Han fick faktiskt Stora Journalistpriset i veckan just utifrån sitt sätt att ha rapporterat kring coronapandemin. Oerhört välförtjänt måste jag säga som följt hans rapportering från start.
Artikeln är bra men rubriken är mer av ett "click bait".
 
Och för att vara helt korrekta så är det Emanuel Karlsten, ensamjournalist, som tagit fram och skrivit ursprungsartikeln och publicerat på sin blogg.

https://emanuelkarlsten.se/sverige-...tegnell-spannande-rapport-som-saknar-kontext/

Han fick faktiskt Stora Journalistpriset i veckan just utifrån sitt sätt att ha rapporterat kring coronapandemin. Oerhört välförtjänt måste jag säga som följt hans rapportering från start.
och där framgår det ju ännu tydligare att Anders Tegnell inte på något sätt, som @Mangust skrev, "slår ifrån sig att alla andra har fel" i den text som finns.
Varför är jag inte förvånad, läste expressens artikel om att Sverige är sämst. Tegnell slår ifrån sig att alla andra har fel. Överallt ska det relativiseras hur rätt Sverige har och hur fel alla andra har.
Det är ju snarare tvärt om: (skärmdump från nämnda artikel)
1606065517749.png
 
Ja alltså... Jag insåg sist jag såg Avengers att jag sympatiserar med Thanos, så jag säger inte att det måste vara en dålig sak egentligen. Åtminstone inte för planeten i stort. Men det kan ju innebära att samhället kollapsar om vi har lite oflyt. Men nu är ju kroppen hyfsat duktig på att laga saker, så kanske behöver man inte fundera mer på det än vi just precis har gjort.

KL

Men innebär detta att det kan klassas som en sexuellt överförbar sjukdom? :rofl:
Menar du att planeten skulle kollapsa för att en liten andel av de i barnalstrande ålder eventuellt blir mindre fertila av Covid? Antalet med måttlig till allvarlig Covid för folk under 45 är ganska måttlig och under 35 förmodligen ännu minde. Eller vad syftar du på?

Med tanke på att man hela tiden sagt att Covid sprids via kroppsvätskor så borde sjukdomen hela tiden klassats om sexuellt överförbar.
 
Menar du att planeten skulle kollapsa för att en liten andel av de i barnalstrande ålder eventuellt blir mindre fertila av Covid? Antalet med måttlig till allvarlig Covid för folk under 45 är ganska måttlig och under 35 förmodligen ännu minde. Eller vad syftar du på?

Med tanke på att man hela tiden sagt att Covid sprids via kroppsvätskor så borde sjukdomen hela tiden klassats om sexuellt överförbar.
Nej, nu får du nog läsa en gång till. Jag skrev aldrig att planeten skulle kollapsa för det. Jag skrev att samhället kanske skulle göra det. Skillnaden mellan de två påståendena är ganska rejäl, håller du inte med?
Frågan är vilka patienter de testade. Var de med mild infektion en del av testgruppen eller inte? Och vad räknas som måttlig infektion? Sjukhusvistelse eller bara att man mådde skit ett tag? Den vetenskapliga artikeln är inte publicerad än så jag har ingen aning om svaren på dessa frågor.
 
Om ni inte petade er i ansiktet och om ni tvättade händerna ordentligt när ni kom hem borde risken vara minimal.
Huruvida man hann vara i ansiktet innan vi kom hem och fick informationen är omöjligt att säga. Vi hann ju även ta i andra saker som telefon, bil, nycklar.
 
Statsministern höll viss ett blixtinkallat tal till nationen för att Sverige var sämst. Nu måste Ni göra som han säger för en gångs skull.

Ni vet vad som hände de svenska soldaterna i 30 åriga kriget. Man myntade då uttrycket "Die Dumme Schweden".....
 
Statsministern höll viss ett blixtinkallat tal till nationen för att Sverige var sämst. Nu måste Ni göra som han säger för en gångs skull.

Ni vet vad som hände de svenska soldaterna i 30 åriga kriget. Man myntade då uttrycket "Die Dumme Schweden".....
För min del så räcker du nu.
Jag klacificerar dig härmed som Troll i min lilla bok med Leningrad på försättsbladet,
och upphör fr.o.m nu att se dig.

Natti natti.
 
Som sagt en blandning av båda världar hade varit det mest optimala. Tänk om man hade satt ankommande resenärer från utlandet direkt i karantän och ”husarrest” i mars/februari så hade vi nog klarat oss bättre. Om vi hade kommit igång med större testning tidigare och bättre smittspårning och satt sjuka i karantän och ”husarrest” så hade vi nog klarat oss bättre i pandemin. Att förminska och håna de du kallar ”husarrest maffian” gör ju inte mycket mer än att polarisera denna debatt. Det blir ju lika infekterat som miljön och invandringen... vem vinner på det?
Tänk om folk hade låtit bli att stanna åka någonstans istället på sportlovet..... istället för att säga "jo, men vi kunde ju inte veta att smittan var dääär". Och varför inte stanna hemma själv när man kom hem? Människor kan göra så mycket utan att bli tillsagda egentligen, varför låter man bli?
 
och där framgår det ju ännu tydligare att Anders Tegnell inte på något sätt, som @Mangust skrev, "slår ifrån sig att alla andra har fel" i den text som finns.

Håller med i just det här fallet slår Anders Tegnell inte ifrån sig, som han brukar göra. Exempelvis när det gällde hur många de trodde hade antikroppar. När den stora och välgjorda spanska studien kom misstänkliggjordes den direkt. Och det var ju inte så stor skillnad trots alls menade man, när 5% i hårt drabbade Madrid hade antikroppar och Tegnell menade att 30-35% i Stockholm hade det. Tegnell själv har hänvisat till en Youtuber som kallas "the fat emperor" för vetenskapligt stöd, samt en rapport av en oseriös tankesmedja härledde att många svenskar befann sig i de drabbade skidorterna genom att ta en skärmdump på Wikipedia över hur många medaljer i vinter-OS Sverige har. Han har sagt att Sverige aldrig har haft flockimmunitet som mål, trots att han kommunicerat dessa i interna mejl. Han uppmärksammar i interna mejl att smittspridningen ökar om man håller skolorna öppna. Och nu senast i Aktuellt stod han och upprepade sig flera gånger att Sveriges utveckling har varit oundviklig.

Jag orkar inte fortsätta men det är nästan komiskt hur fel Anders Tegnell har haft om nästan exakt allting, och hur han (och FHM) bara slått ifrån sig kritik. Märkligheten i Tegnells fortsatta förtroende uttryckte nog Viktor Barth-Kron bäst i Expressen "Under året som gått har väldigt många svenskar, inte minst bland regeringens sympatisörer, hunnit köpa mentala aktier i det man uppfattat som Sveriges förnuftsbaserade och antipopulistiska coronastrategi".
 
Håller med i just det här fallet slår Anders Tegnell inte ifrån sig, som han brukar göra. Exempelvis när det gällde hur många de trodde hade antikroppar. När den stora och välgjorda spanska studien kom misstänkliggjordes den direkt. Och det var ju inte så stor skillnad trots alls menade man, när 5% i hårt drabbade Madrid hade antikroppar och Tegnell menade att 30-35% i Stockholm hade det. Tegnell själv har hänvisat till en Youtuber som kallas "the fat emperor" för vetenskapligt stöd, samt en rapport av en oseriös tankesmedja härledde att många svenskar befann sig i de drabbade skidorterna genom att ta en skärmdump på Wikipedia över hur många medaljer i vinter-OS Sverige har. Han har sagt att Sverige aldrig har haft flockimmunitet som mål, trots att han kommunicerat dessa i interna mejl. Han uppmärksammar i interna mejl att smittspridningen ökar om man håller skolorna öppna. Och nu senast i Aktuellt stod han och upprepade sig flera gånger att Sveriges utveckling har varit oundviklig.

Jag orkar inte fortsätta men det är nästan komiskt hur fel Anders Tegnell har haft om nästan exakt allting, och hur han (och FHM) bara slått ifrån sig kritik. Märkligheten i Tegnells fortsatta förtroende uttryckte nog Viktor Barth-Kron bäst i Expressen "Under året som gått har väldigt många svenskar, inte minst bland regeringens sympatisörer, hunnit köpa mentala aktier i det man uppfattat som Sveriges förnuftsbaserade och antipopulistiska coronastrategi".
Mycket snack, få källor. Men generellt tror jag att det är vi svenskar som inte vill bry oss om en lite allvarligare förkylning.
 
Håller med i just det här fallet slår Anders Tegnell inte ifrån sig, som han brukar göra. Exempelvis när det gällde hur många de trodde hade antikroppar. När den stora och välgjorda spanska studien kom misstänkliggjordes den direkt. Och det var ju inte så stor skillnad trots alls menade man, när 5% i hårt drabbade Madrid hade antikroppar och Tegnell menade att 30-35% i Stockholm hade det. Tegnell själv har hänvisat till en Youtuber som kallas "the fat emperor" för vetenskapligt stöd, samt en rapport av en oseriös tankesmedja härledde att många svenskar befann sig i de drabbade skidorterna genom att ta en skärmdump på Wikipedia över hur många medaljer i vinter-OS Sverige har. Han har sagt att Sverige aldrig har haft flockimmunitet som mål, trots att han kommunicerat dessa i interna mejl. Han uppmärksammar i interna mejl att smittspridningen ökar om man håller skolorna öppna. Och nu senast i Aktuellt stod han och upprepade sig flera gånger att Sveriges utveckling har varit oundviklig.

Jag orkar inte fortsätta men det är nästan komiskt hur fel Anders Tegnell har haft om nästan exakt allting, och hur han (och FHM) bara slått ifrån sig kritik. Märkligheten i Tegnells fortsatta förtroende uttryckte nog Viktor Barth-Kron bäst i Expressen "Under året som gått har väldigt många svenskar, inte minst bland regeringens sympatisörer, hunnit köpa mentala aktier i det man uppfattat som Sveriges förnuftsbaserade och antipopulistiska coronastrategi".

Jag tycker det är lite komiskt hur man ser en hel myndighet som förlängningen av en enda persons tankar och dryftanden av frågor i interna mejl.

Jag tycker att Sveriges hårda restriktioner visat sig vara lika halvdant effektiva som andras. Men vi har åtminstone gjort det med lite mindre våld mot människors grundläggande fri- och rättigheter. Däremot finns det inget land man kan jämföra sig med som kontrollgrupp, där inga eller få restriktioner vidtogs när smittan kom. I samtliga länder har det införts ganska extrema restriktioner.

Och en av poängerna har varit att inte låta populism styra. Jag köpte mina mentala aktier för många, många år sedan i vetenskapliga angreppssätt framför populistiska sådana.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
107 481
Senast: Marita73
·
Hemmet Jag har en surdeg (råg) i kylen som matas varje vecka för ett bröd jag regelbundet bakar. Nu behöver jag 350 g surdeg för ett annat bröd...
Svar
11
· Visningar
549
Senast: manda
·
Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
763
Senast: McFlurry
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
628
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp