Covid 19 del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Statsministern höll viss ett blixtinkallat tal till nationen för att Sverige var sämst. Nu måste Ni göra som han säger för en gångs skull.

Ni vet vad som hände de svenska soldaterna i 30 åriga kriget. Man myntade då uttrycket "Die Dumme Schweden".....
Du kan nog känna dig lugn, die dumme Schweden, som för övrigt är ganska okänt i Tyskland, är redan i Spanien. ;)
 
Nej, nu får du nog läsa en gång till. Jag skrev aldrig att planeten skulle kollapsa för det. Jag skrev att samhället kanske skulle göra det. Skillnaden mellan de två påståendena är ganska rejäl, håller du inte med?
Frågan är vilka patienter de testade. Var de med mild infektion en del av testgruppen eller inte? Och vad räknas som måttlig infektion? Sjukhusvistelse eller bara att man mådde skit ett tag? Den vetenskapliga artikeln är inte publicerad än så jag har ingen aning om svaren på dessa frågor.
Jag frågade för jag inte förstod vad du menade, jag fick inte ihop det, då hjälper det inte direkt att läsa en gång till.

Tack för förtydligandet :)
 
Tänk om folk hade låtit bli att stanna åka någonstans istället på sportlovet..... istället för att säga "jo, men vi kunde ju inte veta att smittan var dääär". Och varför inte stanna hemma själv när man kom hem? Människor kan göra så mycket utan att bli tillsagda egentligen, varför låter man bli?
När de flesta åkte på sportlov så var smittan känd bara i delar av Kina/Asien. Få avstod från att resa i Europa när t ex SARS härjade i andra delar av världen, inte lätt att inse att man skulle stanna hemma nu.
Sverige och WHO stod som värdar för en stor internationell konferens i Stockholm i februari (vecka 8) med deltagare från cirka 170 nationer. De enda som inte var där var kineser som kom direkt från Kina (ja, även delegater från Italien var där).
När många kom hem från sportlovet var smittan känd i delar av norra Italien, men t ex Österrike förnekade att smittan fanns där (trots att de uppmärksammats på frågan av Island) och i t ex England (som var ett av länderna som smittan kom från till Sverige) var man inte medveten om att den redan tagit sig in på bred front (om jag förstått det hela rätt).
Det är lätt att vara efterklok, men smittan gick oerhört fort, från 0 kända fall i Europa till tusentals på bara ett par veckor.
 
Jag tänker generellt att statistik är en sak, men det är också viktigt att reflektera över hur samhället fortsätter att fungera och hur människor mår i situationen. Inte bara ekonomiskt, även om det är jätteviktigt.
Hur har Sveriges ekonomi klarat sig, för övrigt, jämfört med de länder som varit mer radikala? Jag har absolut noll koll på det.
 
Statsministern höll viss ett blixtinkallat tal till nationen för att Sverige var sämst. Nu måste Ni göra som han säger för en gångs skull.

Ni vet vad som hände de svenska soldaterna i 30 åriga kriget. Man myntade då uttrycket "Die Dumme Schweden".....
Blixtinkallat?? Ett dygn innan gick info ut om talet.
 
Tänk om folk hade låtit bli att stanna åka någonstans istället på sportlovet..... istället för att säga "jo, men vi kunde ju inte veta att smittan var dääär". Och varför inte stanna hemma själv när man kom hem? Människor kan göra så mycket utan att bli tillsagda egentligen, varför låter man bli?
Ja, tänk om man kunde spå i kula och veta hur det skulle bli redan i februari.. I mars var allt lugnt. När jag kom hem från semestern i slutet av mars brakade det loss på riktigt.
 
Hur har Sveriges ekonomi klarat sig, för övrigt, jämfört med de länder som varit mer radikala? Jag har absolut noll koll på det.
Jag har inga siffror, går säkert att hitta någonstans. Men med tanke på att de flesta arbetsplatser är igång mer eller mindre som vanligt, affärer och restauranger hålls öppna osv, så rullar det ju åtminstone på. Det finns också en del stöd till företag, jag har dock ingen koll på hur det fungerar. Visst lär ett och annat (förmodligen många) företag gå i konkurs, det är nog oundvikligt. Men jag har svårt att tänka mig annat än att det generellt har gått något bättre här än i länder med total lockdown.
 
De länder som klarar sig bättre ekonomisk kommer väl ändå bara få finansiera stödpaket till länder som hade hårdare restriktioner ändå.
 
Statsministern höll viss ett blixtinkallat tal till nationen för att Sverige var sämst. Nu måste Ni göra som han säger för en gångs skull.

Ni vet vad som hände de svenska soldaterna i 30 åriga kriget. Man myntade då uttrycket "Die Dumme Schweden".....
På den tiden dog soldater som drog i fält mestadels av sjukdomar, helt oavsett vem de slogs för och vilket krig de deltog i.
Vad är det du menar är sammanhanget med statsministerns tal?
 
När de flesta åkte på sportlov så var smittan känd bara i delar av Kina/Asien. Få avstod från att resa i Europa när t ex SARS härjade i andra delar av världen, inte lätt att inse att man skulle stanna hemma nu.
Sverige och WHO stod som värdar för en stor internationell konferens i Stockholm i februari (vecka 8) med deltagare från cirka 170 nationer. De enda som inte var där var kineser som kom direkt från Kina (ja, även delegater från Italien var där).
När många kom hem från sportlovet var smittan känd i delar av norra Italien, men t ex Österrike förnekade att smittan fanns där (trots att de uppmärksammats på frågan av Island) och i t ex England (som var ett av länderna som smittan kom från till Sverige) var man inte medveten om att den redan tagit sig in på bred front (om jag förstått det hela rätt).
Det är lätt att vara efterklok, men smittan gick oerhört fort, från 0 kända fall i Europa till tusentals på bara ett par veckor.
Största misstaget där var väl att när smittorisken var ett faktum att faktiskt inte isolera folket när de kom hem. Det hade kanske kunnat göra stor skillnad.
 
Största misstaget där var väl att när smittorisken var ett faktum att faktiskt inte isolera folket när de kom hem. Det hade kanske kunnat göra stor skillnad.

Fast frågan är ju om det gjort så stor skillnad? Det är ju nu känt att de som tog med sig viruset hem till Sverige inte alls bara kom från alpländerna utan aven UK, USA mm.

Det är ju också konstaterat att mer än 10 % av Sveriges befolkning var utomlands under sportlovsveckorna. Hur skulle det ha varit möjligt att isolera alla dem? Och ska man komma ihåg, utifrån kunskapsläget som fanns då.
 
Fast frågan är ju om det gjort så stor skillnad? Det är ju nu känt att de som tog med sig viruset hem till Sverige inte alls bara kom från alpländerna utan aven UK, USA mm.

Det är ju också konstaterat att mer än 10 % av Sveriges befolkning var utomlands under sportlovsveckorna. Hur skulle det ha varit möjligt att isolera alla dem? Och ska man komma ihåg, utifrån kunskapsläget som fanns då.
Nej givetvis hade det ändå spridits, men det hade kanske tagit liiiite längre tid innan vi var uppe på smittläget som vi hamnade i i mars(? när fan var det? minnet är bra men kort!). Nu kan ju ingen veta hur det skulle ha blivit om vi hade gjort så. Men tittar vi på andra länder där folk isolerades som hade varit utomlands (vet inte om de bara isolerade från "riskländer" eller alla länder) så gick det ju mycket bättre i början än vad det gjorde för Sverige. Jämför med Norge tex.

Men, det ÄR lätt att vara efterklok.
 
Nej givetvis hade det ändå spridits, men det hade kanske tagit liiiite längre tid innan vi var uppe på smittläget som vi hamnade i i mars(? när fan var det? minnet är bra men kort!). Nu kan ju ingen veta hur det skulle ha blivit om vi hade gjort så. Men tittar vi på andra länder där folk isolerades som hade varit utomlands (vet inte om de bara isolerade från "riskländer" eller alla länder) så gick det ju mycket bättre i början än vad det gjorde för Sverige. Jämför med Norge tex.

Men, det ÄR lätt att vara efterklok.

Men är det verkligen så att 10% av Norges befolkning reser under sportlovet? Jag tvivlar.

Dessutom är 10% av Sveriges befolkning mer än 1 miljon personer medan det "bara" är 500 000 i Norge, dvs hälften så många, om de nu ens var så många ute utanför Norges gränser.
 
Nej givetvis hade det ändå spridits, men det hade kanske tagit liiiite längre tid innan vi var uppe på smittläget som vi hamnade i i mars(? när fan var det? minnet är bra men kort!). Nu kan ju ingen veta hur det skulle ha blivit om vi hade gjort så. Men tittar vi på andra länder där folk isolerades som hade varit utomlands (vet inte om de bara isolerade från "riskländer" eller alla länder) så gick det ju mycket bättre i början än vad det gjorde för Sverige. Jämför med Norge tex.

Men, det ÄR lätt att vara efterklok.
När Norge började isolera hade smittan redan kommit in i Sverige. Ingen tänkte på att det var lämpligt att isolera alla även de som kom från länder utan rapporterad smitta.
 
När Norge började isolera hade smittan redan kommit in i Sverige. Ingen tänkte på att det var lämpligt att isolera alla även de som kom från länder utan rapporterad smitta.
Nej jag säger inte att det hade varit lämpligt med informationen vi hade då. Bara att det hade varit det med informationen vi har NU. Och det är en jävla skillnad.
 
Håller med i just det här fallet slår Anders Tegnell inte ifrån sig, som han brukar göra. Exempelvis när det gällde hur många de trodde hade antikroppar. När den stora och välgjorda spanska studien kom misstänkliggjordes den direkt. Och det var ju inte så stor skillnad trots alls menade man, när 5% i hårt drabbade Madrid hade antikroppar och Tegnell menade att 30-35% i Stockholm hade det. Tegnell själv har hänvisat till en Youtuber som kallas "the fat emperor" för vetenskapligt stöd, samt en rapport av en oseriös tankesmedja härledde att många svenskar befann sig i de drabbade skidorterna genom att ta en skärmdump på Wikipedia över hur många medaljer i vinter-OS Sverige

Jag orkar inte fortsätta men det är nästan komiskt hur fel Anders Tegnell har haft om nästan exakt allting, och hur han (och FHM) bara slått ifrån sig kritik. Märkligheten i Tegnells fortsatta förtroende uttryckte nog Viktor Barth-Kron bäst i Expressen "Under året som gått har väldigt många svenskar, inte minst bland regeringens sympatisörer, hunnit köpa mentala aktier i det man uppfattat som Sveriges förnuftsbaserade och antipopulistiska coronastrategi".
Jag orkar inte fortsätta men det är nästan komiskt hur fel Anders Tegnell har haft om nästan exakt allting, och hur han (och FHM) bara slått ifrån sig kritik.
Och det fortsätter i samma visa. Igår på SVT nyheter visade en chefsläkare på SöS ett diagram ang vårdfall och sa att FHM sade att vi skulle få en liten kulle men istället går vi mot Kebnekaise. Fel igen alltså.

För att då citera Johan Bane`r då han lyckades ansluta sig till Herman Wrangel vid Schwedt år 1637, "Fienden hade mig i säcken men glömde att knyta åt"
 
Och det fortsätter i samma visa. Igår på SVT nyheter visade en chefsläkare på SöS ett diagram ang vårdfall och sa att FHM sade att vi skulle få en liten kulle men istället går vi mot Kebnekaise. Fel igen alltså.

Det är lustigt det där. Hur mycket du än spyr galla över landet vars invånare finansierar din utlandssemester mitt under pågående pandemi så fortsätter Teide på något märkligt sätt vara högre än Kebnekaise.
 
Ni? har du bytt land att vara medborgare i?

Nu ska vi inte hoppas för mycket.

Nej givetvis hade det ändå spridits, men det hade kanske tagit liiiite längre tid innan vi var uppe på smittläget som vi hamnade i i mars(? när fan var det? minnet är bra men kort!). Nu kan ju ingen veta hur det skulle ha blivit om vi hade gjort så. Men tittar vi på andra länder där folk isolerades som hade varit utomlands (vet inte om de bara isolerade från "riskländer" eller alla länder) så gick det ju mycket bättre i början än vad det gjorde för Sverige. Jämför med Norge tex.

Men, det ÄR lätt att vara efterklok.

Fast det där haltar tycker jag. Idag vet vi så otroligt mycket mer, ändå toppar det nu (värre än i mars) med fler smittade, fler inlagda (vår region) och mer belastad sjukvård.

Klart att länder som helst stänger ner dämpar smittspridningen. Men totalen blir ju en katastrof med konkurser, psykiskt lidande etc.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
107 816
Senast: Marita73
·
Hemmet Jag har en surdeg (råg) i kylen som matas varje vecka för ett bröd jag regelbundet bakar. Nu behöver jag 350 g surdeg för ett annat bröd...
Svar
11
· Visningar
554
Senast: manda
·
Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
764
Senast: McFlurry
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
632
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp