Covid 19 del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.

Diskussionen både här i Sverige och i andra länder riktar in sig väldigt mycket mot att förhindra alla smittorisker numera. Hela poängen med flatten the curve var inte att isolera/eliminera alla smittorisker, utan snarare att den skulle ske i en långsammare takt så att sjukvården klarar av det. Sjukvården klarar av det, så det finns inte mycket logik i en hel del av vad som sägs idag.


Hur tänker du nu? Här beter sig folklikadant osm de gjort det senaste halvåret d.v.s. håller avstånd osv.
Jadå! Inte så jag menade. Snarare att så många verkar falla in i diskussioner om att smittan inte får spridas alls, öht.
 
Diskussionen både här i Sverige och i andra länder riktar in sig väldigt mycket mot att förhindra alla smittorisker numera. Hela poängen med flatten the curve var inte att isolera/eliminera alla smittorisker, utan snarare att den skulle ske i en långsammare takt så att sjukvården klarar av det. Sjukvården klarar av det, så det finns inte mycket logik i en hel del av vad som sägs idag.



Jadå! Inte så jag menade. Snarare att så många verkar falla in i diskussioner om att smittan inte får spridas alls, öht.

Ok, då förstår jag!
 
Diskussionen både här i Sverige och i andra länder riktar in sig väldigt mycket mot att förhindra alla smittorisker numera. Hela poängen med flatten the curve var inte att isolera/eliminera alla smittorisker, utan snarare att den skulle ske i en långsammare takt så att sjukvården klarar av det. Sjukvården klarar av det, så det finns inte mycket logik i en hel del av vad som sägs idag.
Ja, vi är inte i en fas där det handlar om att säkra samhällsviktiga funktioner längre.
Då blir frågan vilka preventiva åtgärder som behövs för att hindra att den situationen kommer tillbaka. Så det är väl givet att det blir en annan diskussion och värdering kring åtgärderna?

Menar du att dagens åtgärder inte kan motiveras för att de inte görs med huvudsyftet att platta ut kurvan? Eller är det någon konkret åtgärd som du menar inte kan motiveras?
 
Ja, vi är inte i en fas där det handlar om att säkra samhällsviktiga funktioner längre.
Då blir frågan vilka preventiva åtgärder som behövs för att hindra att den situationen kommer tillbaka. Så det är väl givet att det blir en annan diskussion och värdering kring åtgärderna?

Menar du att dagens åtgärder inte kan motiveras för att de inte görs med huvudsyftet att platta ut kurvan? Eller är det någon konkret åtgärd som du menar inte kan motiveras?

Nej, så menade jag inte. Jag syftar snarare på hur debatten låter, ibland ungefär som att det fortfarande finns folk som tror att vi kan utrota viruset om vi gömmer oss. Att den inte finns vida utbredd i samhället. Att det är "livsfarligt" att få den.

Nja, jag tycker inte det är så givet att man glömmer bort taktiken vi fortfarande lever enligt.

Dagens åtgärder i Sverige tycker jag är relativt OK. Förutom vissa dumheter rörande evenemang, och problem det orsakar helt i onödan. Kanske nått annat också som jag inte kommer på just nu (jobbar).
 
Diskussionen både här i Sverige och i andra länder riktar in sig väldigt mycket mot att förhindra alla smittorisker numera. Hela poängen med flatten the curve var inte att isolera/eliminera alla smittorisker, utan snarare att den skulle ske i en långsammare takt så att sjukvården klarar av det. Sjukvården klarar av det, så det finns inte mycket logik i en hel del av vad som sägs idag.

Jaha då kanske jag förstår vad du menar.

Fast är inte det ett resultat av hur smittspridningsläget och resurserna ser ut? Iaf i Sverige lades taktiken då i mars ut efter hur förusättningarna såg ut. Det fanns exempelvis inte resurser att testa och smittspåra alla fall när det kommit in så många fall på kort tid "under radarn".

Nu är ju läget något annat, du finns möjligheter att han andra strategier än "flatten the curve". Nu pratas det ju tex om förslag att sambos till smittade ska stanna hemma. Sådant var inte möjligt i mars, vilket man också är tydlig med.

Sen är det ju inte heller konstigt att synen på pandemin ändras ett halvår senare. Kunskapsläget, erfarenheten och medicinska möjligheterna är ju en helt annan. Tack och lov.

Men det betyder ju inte att flatten the curve kan bli aktuellt igen.
 
Okej, efter att ha läst ditt senaste inlägg förstod jag uppenbarligen inte alls vad du menade :p

Haha lugnt. Håller med dig, vi måste agera utifrån kunskapsläget nu. Tack och lov var viruset inte lika farligt som man först trodde. Och nu finns det bättre kunskap om hur man sköter olika saker.

För att gå mer inpå specifika saker så hoppas jag regeringen orkar sätta sig och tänka igenom regler kring evenemang såsom löplopp snart. Det är bara så dåligt just nu med hur det ser ut.
 
Nej, så menade jag inte. Jag syftar snarare på hur debatten låter, ibland ungefär som att det fortfarande finns folk som tror att vi kan utrota viruset om vi gömmer oss. Att den inte finns vida utbredd i samhället. Att det är "livsfarligt" att få den.

Nja, jag tycker inte det är så givet att man glömmer bort taktiken vi fortfarande lever enligt.

Dagens åtgärder i Sverige tycker jag är relativt OK. Förutom vissa dumheter rörande evenemang, och problem det orsakar helt i onödan. Kanske nått annat också som jag inte kommer på just nu (jobbar).
OK. Uppfattar inte riktigt som att den allmänna diskussionen i Sverige har tippat åt det hållet.
Förutom en del mindre grupper och då tolkar jag det mest som att de inte greppar att laborera med sannolihetskalkyler. För det är ju minska sannolikheter, inte säkra sig från smitta, man gör med denna typ av smittspridning beroende på dess egenskaper.
 
OK. Uppfattar inte riktigt som att den allmänna diskussionen i Sverige har tippat åt det hållet.
Förutom en del mindre grupper och då tolkar jag det mest som att de inte greppar att laborera med sannolihetskalkyler. För det är ju minska sannolikheter, inte säkra sig från smitta, man gör med denna typ av smittspridning beroende på dess egenskaper.

Nej, jag kanske inte heller skulle säga att diskussionen i stort låter så, jag bara hör det relativt ofta.

Vet inte riktigt hur du menar med att minska sannolikheter? Till viss del skulle jag hålla med, men inte helt. Vår plan har trots allt alltid varit beroende av att inte reducera smittspridningen till ett absolut minimum. Förutom bland vissa grupper, förstås.

Det jag tänker mer kring nu är väl frågan om smittan och hur åtgärderna mot denna påverkar allt annat i samhället.
 
Det jag skrev för ngr veckor sen om att Österrike satsar pa mer rekomendationer hade jag förstatt delvis fel, det gäller bara i privata sammanhang och när det gäller avstand. Det fungerar inte alls, vilket även en polis pratade om pa TV igar, lagar haller folk bra och det är sällan ngn överträdelse men rekomendationen om 1,5m avstand och max 25 personer i privata träffar är det fa som haller.

Vi har en snabb ökning nu och den mesta spridingen sker just pa familjefester och i barer. Nu skräps lagarna ytterligare. Mask i alla offentliga byggnader inomhus för alla över 6ar (i skolan far barnen ta av sig masken i klassrummet), lägre personantal vid evangemang (tror det är 50 inne och 100 ute om det inte finns markerade sittplatser, med sittplatser högre). Och bara bordservering i barer.

Skolan började igen igar och det var en lang lista med förhallningsregler, känns lite sorgligt men samtidigt viktigt. Alla vill göra allt för att undvika skolstängning igen. Jag hoppas bara att folk kan börja ta ansvar och vara noga även utanför skolan, för annars hjälper det ju inte att skolan har harda regler. Men jag har intrycket av att manga tycker att regeringen överdriver, att viruset ju inte är sa farligt längre eftersom färre blir allvarligt sjuka jämfört med i varas.

Mitt ena barn hade sin första skoldag igar. Pa fragan vad dom gjort/lärt sig svarade hon "tvättat händerna".
 
Det jag skrev för ngr veckor sen om att Österrike satsar pa mer rekomendationer hade jag förstatt delvis fel, det gäller bara i privata sammanhang och när det gäller avstand. Det fungerar inte alls, vilket även en polis pratade om pa TV igar, lagar haller folk bra och det är sällan ngn överträdelse men rekomendationen om 1,5m avstand och max 25 personer i privata träffar är det fa som haller.

Vi har en snabb ökning nu och den mesta spridingen sker just pa familjefester och i barer. Nu skräps lagarna ytterligare. Mask i alla offentliga byggnader inomhus för alla över 6ar (i skolan far barnen ta av sig masken i klassrummet), lägre personantal vid evangemang (tror det är 50 inne och 100 ute om det inte finns markerade sittplatser, med sittplatser högre). Och bara bordservering i barer.

Skolan började igen igar och det var en lang lista med förhallningsregler, känns lite sorgligt men samtidigt viktigt. Alla vill göra allt för att undvika skolstängning igen. Jag hoppas bara att folk kan börja ta ansvar och vara noga även utanför skolan, för annars hjälper det ju inte att skolan har harda regler. Men jag har intrycket av att manga tycker att regeringen överdriver, att viruset ju inte är sa farligt längre eftersom färre blir allvarligt sjuka jämfört med i varas.

Mitt ena barn hade sin första skoldag igar. Pa fragan vad dom gjort/lärt sig svarade hon "tvättat händerna".

Känns det inte lite som att man fäktas åt fel håll om man har konstaterat att den mesta spridningen sker på familjefester och i barer, men ändå tvingar på 6-åringar munskydd i skolan?
 
Känns det inte lite som att man fäktas åt fel håll om man har konstaterat att den mesta spridningen sker på familjefester och i barer, men ändå tvingar på 6-åringar munskydd i skolan?

Dom behöver bara ha munskyddet kort, alltsa fran ingangen till klassrummet. Regeringen har försökt att ha lite olika regler pa olika platser men fick för mkt kritik för att det blir för rörigt och fick backa med det. Och eftersom skolan räknas som offentlig byggnad sa gar det inte att ha ett undantag. Barnen (har en 11 aring och en 9 aring ocksa) verkar nöjda med att iaf slippa ha det i undervisningen som i flera bundesländer i Tyskland. Munskyddet har liksom blivit en san normal grej att ha numera sa dom flesta störs inte av det. Tom min 2aring som inte behöver ha det vill ha ett när vi tex aker buss eller handlar.

Men visst är det ologiskt, som mkt är, i dom situationerna där det sprids mest behöver man inte ha munskyddet (i bar/resturang maste man sen igar ha det fram till bordet, där far man ta av sig. Personalen maste ha mask hela tiden).
 
Fast det är väl gamla nyheter?
De är ju inte nya för att någon just upptäckt att det är så när de helt plötsligt läst på. Det blir ju så när man indoktrineras att tro på icke-vetenskap men bara behöver kolla lite ytligt och upptäcka fakta.
Det är väl CDC som ”bestämt” att man ska ha mask i USA? Enligt den artikeln har de nu sagt emot sig själva.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
106 458
Senast: Marita73
·
Hemmet Jag har en surdeg (råg) i kylen som matas varje vecka för ett bröd jag regelbundet bakar. Nu behöver jag 350 g surdeg för ett annat bröd...
Svar
11
· Visningar
535
Senast: manda
·
Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
755
Senast: McFlurry
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
617
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp