Covid 19 del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.

För egen del

För att det blivit uppenbart att de svenska besluten inte fattas med opinionen som en faktor.

För att vi slipper hattandet fram och tillbaka, öppnandet och stängandet. Jag tror också att det blir svårare att få folk att följa restriktioner när man gör på det sättet. Det har ju även rapporterats från flera länder om protester och demonstrationer mot olika restriktioner.

Och inte minst är jag glad att bo i ett land där folkets förtroende för myndigheter och myndigheters förtroende för folket är såpass stort att det fungerar att göra som Sverige gjort. Jag är väl medveten om att Sveriges strategi sannolikt hade blivit totalkaos i en del andra länder och verkligen inte hade varit applicerbar världen över.

Sen är jag verkligen inte övertygad om att Sverige kommer fortsatt slippa den ökade spridning som setts i andra europeiska länder. Men jag hoppas att Sverige fortsätter sitta lugnt i båten i bemärkelsen tro på långsiktigheten i vald strategi.
 

För att jag kan gå ut och träna med mina kompisar, de lokala restaurangerna behöver inte konka, de lokala gymmen klarar sig, ingen är påtvingad en tygbit framför ansiktet via statligt våld, jag kan gå hemifrån så länge jag vill - när jag vill, de två frisörer jag brukar gå till har inte förlorat sina företag, bland mycket annat.

Sen bara läget såsom det är nu. Lågt antal dagliga nya infektioner på en stadig nivå. Nästan noll dagliga dödsfall sen ett par månader tillbaka. Nästan noll nya intensivvårdsfall senaste 2,5 månaderna. Och att studier börjar visa att det finns en signifikant överrapportering av dödsfall vilket ytterligare säger att situationen inte var riktigt så dålig som den först beskrevs.
 
För barn (bör väl gälla alla tänker jag) säger folkhälsomyndigheten såhär:

När kan barn och unga gå tillbaka till förskolan, skolan eller annan aktivitet om de varit sjuka?
a) Om man varit sjuk men inte tagit något prov för covid-19

Då kan man gå tillbaka till förskola, skola eller annan verksamhet när man varit helt frisk i minst två dygn, 48 timmar. Om man känner sig frisk men fortfarande har lite hosta eller är lite snorig ska det ha gått minst 7 dygn sedan man först blev sjuk, och man ska ha känt sig frisk i minst 2 dygn.
Till exempel kanske man kände sig hängig och hade huvudvärk en dag men sedan nästa dag var man helt bra. Då ska man vara hemma två dygn efter att man kände sig helt frisk. Alltså i detta fall är man hemma i tre dagar, en dag sjuk, två dagar frisk.
b) Om man varit sjuk och tagit ett test som visat att man har covid-19
Då ska man vara hemma i minst 7 dygn sedan första symtomen och dessutom måste man ha känt sig pigg och frisk och utan feber i två dygn. Om man följt dessa regler men fortfarande har lite hosta eller är lite snorig behöver man inte vara hemma längre.
c) Om man varit sjuk och tagit ett test som visade att man inte hade covid-19
Om testet visade att man inte hade covid-19 kan man gå tillbaka till förskola, skola eller annan verksamhet så snart man känner sig frisk och pigg, och inte har någon feber.

Fast det här är inte för alla kommuner.

Dottern var hemma med lättare förkylning för snart två veckor sedan. Lite hosta hänger fortfarande kvar och vid minsta lilla symptom så skickas barnen hem från förskolan. I förrgår hostade hon lite vid frukost och blev hemskickad. De är stenhårda. Vid minsta lilla symptom så ska barnen skickas hem. Inget prat om att de är välkomna efter 7 dygn sedan första symtomen om de är pigga och friska och feberfria i två dygn. Detta kommer för oss att innebära vab flera gånger i veckan den här hösten med en dotter som är pigg och som inget annat vill än att leka med kompisarna på förskolan.
 
Fast det här är inte för alla kommuner.

Dottern var hemma med lättare förkylning för snart två veckor sedan. Lite hosta hänger fortfarande kvar och vid minsta lilla symptom så skickas barnen hem från förskolan. I förrgår hostade hon lite vid frukost och blev hemskickad. De är stenhårda. Vid minsta lilla symptom så ska barnen skickas hem. Inget prat om att de är välkomna efter 7 dygn sedan första symtomen om de är pigga och friska och feberfria i två dygn. Detta kommer för oss att innebära vab flera gånger i veckan den här hösten med en dotter som är pigg och som inget annat vill än att leka med kompisarna på förskolan.

Jag blir så trött på förskolor och skolor som tror att de vet bättre än FHM...
 
För att vi sedan 1 april haft exakt noll tvära kast med de restriktioner som infördes är min personliga topp i alla fall. Just nu är det dessutom bra att vi har lägre smittspridning än många andra länder.

Långsiktighet och eftertanke trumfar impulsivitet, populism och förhoppningar om snabba lösningar för mig i denna fråga.
Jag tror, och tycker själv, att just det här med att man inte fattar nya olika beslut dag för dag är viktigt för att man ska orka med den här pandemin. Också att besluten fattas med vad man vet faktamässigt och inte baserat på vad politiker tycker och känner, är viktigt för oss. Tex det här med munskydd, som är så hårt kritiserat. Jag förstår verkligen att man lite i hysteri tar till och inför krav på det i samhället för man känner att man "måste ju göra N-Å-G-O-N-T-I-N-G!" samtidigt är jag väldigt glad över att vi inte har det kravet här utan att Tegnell med kolleger upprepat står och talar om fakta, vad vi vet och vad vi inte vet. Det är lätt att dras med i hysteri och om då även detta sker hela vägen upp i regeringen, då blir det ännu otryggare för befolkningen. Vem ska man lita på? Och vad säger det för ett lands befolkning att inte ens politiker lyssnar på fakta?

Jag är glad över att vi har politiker som i det här har tagit ett steg tillbaka och låter FHM få föra fram fakta, för det är ju vad man behöver, inte politik för att tjäna poänger. Önskar att fler länder kunde se det så, oavsett strategi man valt!
 
Fast det här är inte för alla kommuner.

Dottern var hemma med lättare förkylning för snart två veckor sedan. Lite hosta hänger fortfarande kvar och vid minsta lilla symptom så skickas barnen hem från förskolan. I förrgår hostade hon lite vid frukost och blev hemskickad. De är stenhårda. Vid minsta lilla symptom så ska barnen skickas hem. Inget prat om att de är välkomna efter 7 dygn sedan första symtomen om de är pigga och friska och feberfria i två dygn. Detta kommer för oss att innebära vab flera gånger i veckan den här hösten med en dotter som är pigg och som inget annat vill än att leka med kompisarna på förskolan.

Jo, jag är rädd för att det kommer att bli så för oss med. Vi lär bli varse det på måndag. Barnen har varit hemma hela veckan med förkylning och jag tror att de kommer ha lite snor kvar i näsorna då.
Vår fsk har varit väldigt hårda också, men nu har kommunen hänvisat till länken med texten jag citerade. Jag tänkte ringa dem innan vi lämnar och höra så det säkert är okej.
 
Sambon jobbar i Norge. Nya direktiv säger att de ska provtas var sjunde dag. Det ska ske i Norge, inte i Sverige. Jag undrar hur de tänker? Min sambo och hans kollegor ska alltså åka till Norge från Sverige och då helst till Oslo för att provtas. Provet ska sedan analyseras på en timme. Hur tänker man här? Vore det inte bättre att kräva ett intyg utskrivet senast dagen innan på negativt covid -19 test vid gränsen istället för att riskera att de har med sig smittan in i landet? Vad som händer om de visar positivt, om de då blir satta i karantän på något hotell och vem som isåfall betalar det eller om de får åka hem är oklart.
 
Den stora snackisen här i Skottland just nu är att regeringen sedan i måndags tillåter att man träffas i grupper om max 6 personer från 2 hushåll på barer/pubar/restauranger, men man får inte träffas hemma hos varandra. Vi kan alltså inte ha våra vänner på middag hemma hos oss imorgon kväll som vi hade planerat, men vi kan gå ut och träffa dem på puben.

Folk är väldigt frustrerade och fattar inte hur det kan bedömas "säkrare" att gå ut på puben än att ses hemma. Jag förstår den sidan, men förstår också att det 1) är viktigt för ekonomin att pubar och barer hålls igång hyfsat efter att ha behövt hålla stängt så länge och 2) att det är mycket lättare att reglera hur många som egentligen möts upp, att folk håller avstånd, osv på en publik plats där det finns personal som kan ingripa om det skulle behövas.

Nåja, nu har folk något att klaga på den här veckan också... 🙄
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Hur menar du nu? Ska man inte vara hemma när man har symptom längre?

Inte förskolebarn. Rekommendationen för dem är att de inte ska lämna prov vid symptom. De kan gå tillbaka till förskolan 48 h efter symptom eller efter 7 dygn om de fortfarande enbart har lätta symptom som torrhosta eller lätt snuva.
 
Hur menar du nu? Ska man inte vara hemma när man har symptom längre?
I texten som länkas av någon ovan står vad som gäller och många förskolor följer inte det utan är hårdare än så.

Väldigt väldigt många förskolebarn har några"symptom" mer eller mindre alltid under hela vintern i flera år. Att skickas hem för minsta nysning eller snuva är inte hållbart, men det är alltså vad som sker nu. Jag ser föräldrar vara borta på mitt jobb pga barn som inte kan vara på dagis. "Näsan rann lite när han kom in uteifrån och skickades hem och ska då vara hemma 48 timmar" tex, frisk unge i övrigt. Eller lite hosta efter en förkylning, hosta som man för övrigt kan ha i veckor efter en förkylning. Som man som vuxen om man haft covid inte ens behöver vara hemma för, men har dagisbarn hosta måste de vara hemma på många ställen, trots att FHM säger annat.

Att överdriva det här gör det inte mer rätt, att ta ansvar som förälder och ha sjuka barn hemma och sedan 48 timmar efter de är friska är det viktiga, men kvarstående hosta i flera veckor är inte ett covidsymptom som gör att de måste vara hemma hela tiden. Allergisymptom på barn med bekräftad allergi är inte covid, astmasymptom på barn med astma är inte covid.

Lite sans är väl vad föräldrar börjar tycka att förskolorna ska ha, så att de kan jobba. Sjuka barn hemma, ja, ingen säger något annat.
 
I texten som länkas av någon ovan står vad som gäller och många förskolor följer inte det utan är hårdare än så.

Väldigt väldigt många förskolebarn har några"symptom" mer eller mindre alltid under hela vintern i flera år. Att skickas hem för minsta nysning eller snuva är inte hållbart, men det är alltså vad som sker nu. Jag ser föräldrar vara borta på mitt jobb pga barn som inte kan vara på dagis. "Näsan rann lite när han kom in uteifrån och skickades hem och ska då vara hemma 48 timmar" tex, frisk unge i övrigt. Eller lite hosta efter en förkylning, hosta som man för övrigt kan ha i veckor efter en förkylning. Som man som vuxen om man haft covid inte ens behöver vara hemma för, men har dagisbarn hosta måste de vara hemma på många ställen, trots att FHM säger annat.

Att överdriva det här gör det inte mer rätt, att ta ansvar som förälder och ha sjuka barn hemma och sedan 48 timmar efter de är friska är det viktiga, men kvarstående hosta i flera veckor är inte ett covidsymptom som gör att de måste vara hemma hela tiden. Allergisymptom på barn med bekräftad allergi är inte covid, astmasymptom på barn med astma är inte covid.

Lite sans är väl vad föräldrar börjar tycka att förskolorna ska ha, så att de kan jobba. Sjuka barn hemma, ja, ingen säger något annat.
Jag förstår fullt och fast föräldrars frustration. Men samtidigt är dessa avväganden förfärligt svåra att göra för oss som arbetar i förskolan. När är en rinnande näsa inget att bry sig om, och när betyder en rinnande näsa att barnet är sjukt?
 
Jag förstår fullt och fast föräldrars frustration. Men samtidigt är dessa avväganden förfärligt svåra att göra för oss som arbetar i förskolan. När är en rinnande näsa inget att bry sig om, och när betyder en rinnande näsa att barnet är sjukt?

Fast om barnet varit hemma sju dagar med rinnande näsa kommer tillbaka den åttonde dagen enligt rekommendation och då blir hemringd pga rinnande näsa. Då bör ju personalen ha koll på att det här barnen har precis varit hemma en vecka :)
 
Jag förstår fullt och fast föräldrars frustration. Men samtidigt är dessa avväganden förfärligt svåra att göra för oss som arbetar i förskolan. När är en rinnande näsa inget att bry sig om, och när betyder en rinnande näsa att barnet är sjukt?
Jag har förstått att en stor del av frustrationen handlar om att barnen inte får ha något alls kvar när de kommer tillbaka till förskolan, skulle de hosta efter en dag tillbaka är det hem omedelbums igen och sedan hemma två dagar. Jag kan förstå att det är svårt att avgöra ibland, men någonstans får man väl börja fundera lite vad FHM faktiskt skriva och försöka applicera det i verksamheten.
 
Fast om barnet varit hemma sju dagar med rinnande näsa kommer tillbaka den åttonde dagen enligt rekommendation och då blir hemringd pga rinnande näsa. Då bör ju personalen ha koll på att det här barnen har precis varit hemma en vecka :)
Jag har förstått att en stor del av frustrationen handlar om att barnen inte får ha något alls kvar när de kommer tillbaka till förskolan, skulle de hosta efter en dag tillbaka är det hem omedelbums igen och sedan hemma två dagar. Jag kan förstå att det är svårt att avgöra ibland, men någonstans får man väl börja fundera lite vad FHM faktiskt skriva och försöka applicera det i verksamheten.
Fast det handlar inte bara om de som redan har varit hemma alldeles precis. Det uppstår tveksamheter också kring "nya" rinnande näsor, hosta, osv. Det ÄR faktiskt jättesvårt att avgöra i verkligheten vad som är vad. Speciellt när man arbetar med barn i åldern där de ännu inte kan uttrycka hur de mår.
 
Fast det handlar inte bara om de som redan har varit hemma alldeles precis. Det uppstår tveksamheter också kring "nya" rinnande näsor, hosta, osv. Det ÄR faktiskt jättesvårt att avgöra i verkligheten vad som är vad. Speciellt när man arbetar med barn i åldern där de ännu inte kan uttrycka hur de mår.
Och samtidigt, har jag för mig, är spridningen av covid i den åldern låg. Så om man skulle vara tvekande och istället för att slänga sig på luren till mor eller far och istället låta barnet vara kvar dagen ut och låta föräldrarna utvärdera kvällen, natten och morgonen efter så är risken att något händer inte så fasligt stor.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
106 478
Senast: Marita73
·
Hemmet Jag har en surdeg (råg) i kylen som matas varje vecka för ett bröd jag regelbundet bakar. Nu behöver jag 350 g surdeg för ett annat bröd...
Svar
11
· Visningar
537
Senast: manda
·
Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
755
Senast: McFlurry
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
617
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp