Covid 19 del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Undrar hur de kommer göra med Stureplansklubbarna efter de senaste rubrikerna. Uppenbarligen så är det inte social distans som gäller.

Inte heller bra när det blir rubriker om toppolitiker som bryter mot rekommendationer, särskilt om de är från ett parti som gått ut hårt och anklagat regeringen för att med berått mod tillåtit stor spridning av covid och hur viktigt det är att följa FHM rekommendationer. Visst politiker är också människor, men det ser inte särskilt snyggt ut och används tyvärr som ursäkt för privatpersoner att också bryta mot rekommendationerna.
 
Vad for restriktioner ar det i sverige for nuvarande?
Ar det bara begransningar pa folksamlingar (50?) och endast bordsservering pa restauranger/pubar?
Utover det, rad om att halla avstand och att jobba hemifran dar det ar mojlligt

Nagot ytterligare?
Intressant att jamfora igen nu nar England introducerat ett 3-niva system med restriktioner...

Allt finns på folkhälsomyndighetens hemsida.
 
I söndags var det borgmästarval i Wien, de flesta partier valde att inte ha ngr torgmöten utan att ta allt i andra kanaler (tv, online). Men inte FBÖ (Österrikiska motsvarigheten till Sverigedemokraterna) valde att ha torgmöte med flera hundra deltagare som stod tät pa varandra, de flesta utan mask och toppkandidaterna gick runt och kindpussades/tog i hand. Vad trött man blir.
Förövrig gick det riktigt daligt för det partiet med ett rekordras.

Idag star det i tidningen om att det börjar bli ansträngt pa sjukhusen i Wien, ingen panik än men det far inte öka mer för att det ska finnas kapacitet att ta emot även andra nu när influensasäsongen snart drar igang.
 
Vad for restriktioner ar det i sverige for nuvarande?
Ar det bara begransningar pa folksamlingar (50?) och endast bordsservering pa restauranger/pubar?
Utover det, rad om att halla avstand och att jobba hemifran dar det ar mojlligt

Nagot ytterligare?
Intressant att jamfora igen nu nar England introducerat ett 3-niva system med restriktioner...

Nummer ett: Stanna hemma om du är minsta sjuk.

Övrigt: Offentliga sammankomster över 50 personer är inte tillåtet, håll avstånd, ha god handhygien, arbeta hemifrån om möjligt, undvik kollektivtrafik (utan platsbokning) och annan trängsel.

Numera ska man från gymnasieålder även stanna hemma sju dagar om någon annan i samma hushåll testat positivt, även om man själv inte uppvisar några symtom. Antingen arbeta hemifrån alternativt bli arbetsbefriad och kunna ansöka om smittbärarpenning via Försäkringskassan.

Från mitten av oktober kan det även komma ut mer konkreta råd och rekommendationer regionalt, utifrån hur den regionala smittspridningen ser ut eftersom det finns ganska stora skillnader i landet. Exempelvis att man ombeds undvika kollektivtrafiken, restaurangbesök och andra inomhusaktiviteter.
 
Vad for restriktioner ar det i sverige for nuvarande?
Ar det bara begransningar pa folksamlingar (50?) och endast bordsservering pa restauranger/pubar?
Utover det, rad om att halla avstand och att jobba hemifran dar det ar mojlligt

Nagot ytterligare?
Intressant att jamfora igen nu nar England introducerat ett 3-niva system med restriktioner...

Vad jag vet är det bara 50 pers som är ett förbud. Och då är det förbud mot allmänna sammankomster och offentliga tillställningar. Det är inte samma sak som folksamlingar.

Sen finns det ett gäng allmänna råd. Allmänna råd är inte likställt med lag eller förordning (alltså inte straffbart att bryta mot dem) men har ändå stark ställning i svensk lagstiftning. Det är något helt annat än att råd i största allmänhet
 
Vad jag vet är det bara 50 pers som är ett förbud. Och då är det förbud mot allmänna sammankomster och offentliga tillställningar. Det är inte samma sak som folksamlingar.

Sen finns det ett gäng allmänna råd. Allmänna råd är inte likställt med lag eller förordning (alltså inte straffbart att bryta mot dem) men har ändå stark ställning i svensk lagstiftning. Det är något helt annat än att råd i största allmänhet
Kravet på att sitta på serveringsställen är väl tvingande också. Det riktar sig dock mot verksamhetsutövaren, inte de besökande gästerna. Där har det ju varit tillsyn också på om det vidtagits tillräckliga åtgärder för att undvika trängsel. Finns en särskild lag om tillfälliga smittskyddsåtgärder på serveringsställen.
"Den som driver ett serveringsställe ansvarar för att
1. serveringsställets lokaler och tillhörande områden utomhus som besökare har tillträde till är utformade så att trängsel undviks och att besökare kan hålla ett från smittskyddssynpunkt säkert avstånd från varandra,
2. verksamheten i övrigt organiseras så att smittspridning bland besökare så långt som möjligt förhindras, och
3. det finns rutiner för hur smittspridning bland besökare kan förhindras." (SFS 2020:526)
"Servering av mat eller dryck får endast ske till besökare som sitter vid ett bord eller en bardisk. Besökare får dock hämta mat och dryck vid en disk, en buffé eller liknande,om det kan ske utan trängsel." (FHM-FS 2020:37)
 
Kravet på att sitta på serveringsställen är väl tvingande också. Det riktar sig dock mot verksamhetsutövaren, inte de besökande gästerna. Där har det ju varit tillsyn också på om det vidtagits tillräckliga åtgärder för att undvika trängsel. Finns en särskild lag om tillfälliga smittskyddsåtgärder på serveringsställen.

Sant!
 
Fran i förrgar till igar dubblandes antal fallen i Tirol och under natten rapporterades det in ytterligare rekordmanga fall sa det var nog inte ett undantag. Under dagen ska det hallas krismöte med dom som betämmer just för Tirol om vad som ska hända nu. Problemet är att de flesta smittor sker i privata sammanhang och där är det svart att ga in och sätta regler. Rekomendationer verkar inte fungera här överhuvudtaget. Det som verkar funderas pa är att stänga universiteten (distansundervisning) och hardare regler vid evangemang.
Region Salzburg har inför strikta regler, inga evagemang utan sittplatser, en hart drabbad kommun sätts i karantän, hemundervising för alla efter grundskolan, förbud för privata träffar och sammankomster. Det vore skönt om vi inte behöver sa harda regler.

Min svägerska är sjukgymnast pa infektionsavdelningen pa sjukhuset i Innsbruck och hon sa att det är ovanligt manga lunginflammationer just nu men bara ungefär en fjärdedel (ca 20 st) har Covid sa pa sjukhusen är läget stabilt iaf.

Innsbruck ligger nu pa ca 300 aktiva fall/100.000 invanare. Innsbruck-land (där jag bor) pa 250.
 
Senast ändrad:
Nummer ett: Stanna hemma om du är minsta sjuk.

Övrigt: Offentliga sammankomster över 50 personer är inte tillåtet, håll avstånd, ha god handhygien, arbeta hemifrån om möjligt, undvik kollektivtrafik (utan platsbokning) och annan trängsel.

Numera ska man från gymnasieålder även stanna hemma sju dagar om någon annan i samma hushåll testat positivt, även om man själv inte uppvisar några symtom. Antingen arbeta hemifrån alternativt bli arbetsbefriad och kunna ansöka om smittbärarpenning via Försäkringskassan.

Från mitten av oktober kan det även komma ut mer konkreta råd och rekommendationer regionalt, utifrån hur den regionala smittspridningen ser ut eftersom det finns ganska stora skillnader i landet. Exempelvis att man ombeds undvika kollektivtrafiken, restaurangbesök och andra inomhusaktiviteter.
Det där med 50 är lite intressant... Jag jobbar i kommunen och vet att vi har haft kommunfullmäktigemöten med fler deltagare än så. Men å andra sidan vet jag att politiker är väldigt speciella, även kommunala sådana :p
 
Det där med 50 är lite intressant... Jag jobbar i kommunen och vet att vi har haft kommunfullmäktigemöten med fler deltagare än så. Men å andra sidan vet jag att politiker är väldigt speciella, även kommunala sådana :p
Fullmäktige är knappast en sådan tillställning/sammankomst som omfattas av ordningslagen. De är fler än 50 när riksdagen har sammanträde också.
 
Det där med 50 är lite intressant... Jag jobbar i kommunen och vet att vi har haft kommunfullmäktigemöten med fler deltagare än så. Men å andra sidan vet jag att politiker är väldigt speciella, även kommunala sådana :p

Fullmäktige är som sagt inte en allmän sammankomst. I vår kommun kan man däremot inte längre som allmänhet följa sammanträdena på plats. Däremot finns radio- och webbsändning
 
Fullmäktige är som sagt inte en allmän sammankomst. I vår kommun kan man däremot inte längre som allmänhet följa sammanträdena på plats. Däremot finns radio- och webbsändning
Jag tänkte att det var en offentlig sammankomst, då allmänheten får (i vanliga fall) komma dit och titta. Men politiker/politik är ju speciella :D
Vi har också webbsändning numera, och Skype... Herregud vad trött jag blir på att höra prat om Skype :crazy::rofl:
 
Det verkar inte blir sa stora skillnader för oss personligen, mer än ytterligare uppmaningar om att undvika privata sammankomster (det har ju inte fungerat hittils sa varför nu?).
Skolor fran klass 9 kommer ha distansundervisning, vid evangemang gäller nu max 250 personer enbart med markerade sittplatser, resturanger osv maste registrera alla kunder, skärpa regler för besök pa sjukhus och äldreboende.

Men hälsoministern sa igar att det kommer komma skärpta krav även fran regeringen, vi far se vad det innebär men en lockdown ska undvikas.
 
Det verkar inte blir sa stora skillnader för oss personligen, mer än ytterligare uppmaningar om att undvika privata sammankomster (det har ju inte fungerat hittils sa varför nu?).
Skolor fran klass 9 kommer ha distansundervisning, vid evangemang gäller nu max 250 personer enbart med markerade sittplatser, resturanger osv maste registrera alla kunder, skärpa regler för besök pa sjukhus och äldreboende.

Men hälsoministern sa igar att det kommer komma skärpta krav även fran regeringen, vi far se vad det innebär men en lockdown ska undvikas.
Så det kommer krav från er FHM och sedan från regeringen också?
 
Så det kommer krav från er FHM och sedan från regeringen också?

Nej, här finns ingen "FHM" utan det som regeringen som ger alla förordningar som gäller i hela landet men sen har regeringen ocksa gett i uppdrag till varje region att själva bestämma om det krävs hardare förodningar i den regionen.

Det är regeringens expertgrupp som bestämmer färgerna men sen är det upp till regionerna att besluta vad som ska se i den regionen.
 
Nej, här finns ingen "FHM" utan det som regeringen som ger alla förordningar som gäller i hela landet men sen har regeringen ocksa gett i uppdrag till varje region att själva bestämma om det krävs hardare förodningar i den regionen.

Det är regeringens expertgrupp som bestämmer färgerna men sen är det upp till regionerna att besluta vad som ska se i den regionen.
FHM ägnar sig inte heller åt att ge förordningar, myndiheten tar inga beslut, det är regeringen och riksdagens uppgift.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
106 460
Senast: Marita73
·
Hemmet Jag har en surdeg (råg) i kylen som matas varje vecka för ett bröd jag regelbundet bakar. Nu behöver jag 350 g surdeg för ett annat bröd...
Svar
11
· Visningar
537
Senast: manda
·
Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
755
Senast: McFlurry
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
617
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp