Covid 19 del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det ryktas om att det blir ett krav pa mask även utomhus snart, även om jag accepterar och tycker mask inne är ok känns mask ute helt orimligt.
Hur ser det ut i andra länder med maskkrav, har ni det ute ocksa?
 
Det ryktas om att det blir ett krav pa mask även utomhus snart, även om jag accepterar och tycker mask inne är ok känns mask ute helt orimligt.
Hur ser det ut i andra länder med maskkrav, har ni det ute ocksa?

I Spanien gällde det samtliga offentliga platser för någon månad sedan i alla fall, i många regioner.
 
Var och handlade idag. Efter mig i kassakön kommer två buffliga och mycket vinterklädda personer. Alltså tjocka tröjor och tjocka vinterjackor. Håller inte avstånd.
När de kommer ut ur affären och kliver in i bilen börjar de prata om hur ont i halsen den ena har, som harklar sig. Jag har dottern med mig, så jag hinner inte bearbeta det jag hör förrän de stängt dörrarna och bilen börjat rulla.

Alltså, jag hoppas VERKLIGEN att de skojar.
 
Jag drabbades av någon slags influensakänsla i torsdags på eftermiddagen, med bland annat feber, huvudvärk och haslont. Mer influensa än förkylning dock. Kändes MYCKET märkligt eftersom jag inte kan minnas när jag senaste hade en regelrätt influensa senast liksom, och inte har väl säsongen kommit igång ännu. Jag minns sedan jag var barn att när hela familjen låg däckad i influensa, framför allt mamma, hon kunde ligga i någon vecka till och med, så mådde jag lite kasst en dag max, men aldrig så jag behövde ligga i sängen.
I torsdags när jag var nästan hemma från jobbet kände jag mig lite trött, sovit dåligt flera nätter i streck så inget konstigt egentligen. Men en timme hemma sedan så utvecklade jag först ont i halsen och feber och då var det "nej inte förkyld IGEN!!", men så blev det huvudvärk och ont i kroppen och matthet osv och jag insåg att jag kände mig influensasjuk snarare än förkyld. Definitivt inte läge att jobba på fredagen, tänkte jag.
Jag tog värktabletter och drack te utan att något hjälpte och lyckades ta dubbel dos värktabletter för att jag glömt att jag tagit bara några minuter före, så jag fick ta fram papper och penna och skriva ner när jag tog olika mediciner så att jag hade koll, hjärnan var verkligen sjuk liksom. Mådde så här in på natten, men på fredag morgon vaknade jag utan några symtom. Ingen feber. Ingen ont i halsen. Ingen ömma muskler. Matt och trött, och lite "bakom" som man är när man varit sjuk, men annars inget. Sjukanmälde mig och tog ett självtest. Svar på det kom i dag, ingen covid- 19 denna gången heller.
I dag mådde jag ännu bättre, det är som det brukar liksom, ingen matthet eller liknande. Tänker stanna hemma från jobbet på måndag i alla fall, men frisk är jag ju.
 
Var och handlade idag. Efter mig i kassakön kommer två buffliga och mycket vinterklädda personer. Alltså tjocka tröjor och tjocka vinterjackor. Håller inte avstånd.
När de kommer ut ur affären och kliver in i bilen börjar de prata om hur ont i halsen den ena har, som harklar sig. Jag har dottern med mig, så jag hinner inte bearbeta det jag hör förrän de stängt dörrarna och bilen börjat rulla.

Alltså, jag hoppas VERKLIGEN att de skojar.
Det tror jag inte att de gör. Han kan ju mycket väl ha testat sig också och fått negativt svar och sedan tycker det är fritt fram att härja omkring i affärer ändå, trots sjukdom. Lite trist när man inte förstår att man kan smitta oavsett vad man bär på för smittsam sjukdom- typ förkylningsvirus. Alla vill ju inte bli förkylda liksom...
Men är det inte så det brukar vara ändå tyvärr? Folk går till skola och jobb och annat förkylda?
 
Det tror jag inte att de gör. Han kan ju mycket väl ha testat sig också och fått negativt svar och sedan tycker det är fritt fram att härja omkring i affärer ändå, trots sjukdom. Lite trist när man inte förstår att man kan smitta oavsett vad man bär på för smittsam sjukdom- typ förkylningsvirus. Alla vill ju inte bli förkylda liksom...
Men är det inte så det brukar vara ändå tyvärr? Folk går till skola och jobb och annat förkylda?
Jo visst är det så. Barnen kommer till förskolan med diverse virus nu igen, det vill säga precis som det brukar vara. Det är lite lagom roligt att riskera att bli smittad, trots att det "bara" är en vanlig förkylning.
 
Idag kom min lukt tillbaka.
I ett par timmar. 🤔 Nu är det i närmaste borta igen. Men jag tänker att det kanske kommer stötvis i början. Det borde ju vara positivt att den i alla fall kom tillbaka en stund. Tänker att det borde indikera att luktnerven inte slutat funka helt 😊
 
Jo visst är det så. Barnen kommer till förskolan med diverse virus nu igen, det vill säga precis som det brukar vara. Det är lite lagom roligt att riskera att bli smittad, trots att det "bara" är en vanlig förkylning.

Har märkt det på dotterns förskola också. Pedagogerna säger till hängande föräldrar att deras barn varit snuvig när dom kom.
Dottern var förkyld i början av veckan, nu är maken förkyld. Två veckor efter han blivit frisk från covid så det lär ju vara en vanlig förkylning.
Blir irriterad när folk inte följer rekommendetionerna!
 
Det ryktas om att det blir ett krav pa mask även utomhus snart, även om jag accepterar och tycker mask inne är ok känns mask ute helt orimligt.
Hur ser det ut i andra länder med maskkrav, har ni det ute ocksa?
Det låter ju helt absurt. Vad ska det tjäna till utöver mer 'mascne', mer nedskräpning och större irritation hos folket?
 
DN har haft flera artiklar nu om att det gick ut direktiv att äldre personer inte skulle få läkar- och sjukhusvård, tycker det är skrämmande.
 
Idag kom min lukt tillbaka.
I ett par timmar. 🤔 Nu är det i närmaste borta igen. Men jag tänker att det kanske kommer stötvis i början. Det borde ju vara positivt att den i alla fall kom tillbaka en stund. Tänker att det borde indikera att luktnerven inte slutat funka helt 😊

Inget minne hur var när min luktsinne kom tillbaka mer än sjukt glad kom tillbaka. Hade 2st Red Bulls hemma som jag glodde på varje idag och hade "sorg" fortfarande inte kunde dricka de och känna nån smak mer än smakade sött. När luktsinnet kom tillbaka firade dra i mig dessa :rofl:
Har fått förändrad smakbild och vilket gör än mer tror haft covid19 (dock ej testa mig) detta skulle vart i Maj. Min smakbild förändras sent vilket lite lustigt. Men paprika och paprikafrukter smakar tvål, vissa sallader t.ex isbergsallad med. Lök och kött smakar annorlunda. Äter fortfarande detta ihopp ska ändras tillbaka till det normala.
 
Varför ligger artikeln på kultursidorna?
DN Kultur verkar ha ett ganska blandat innehåll med resonerande artiklar över ett brett område, inte bara konst, litteratur och liknande man brukar förknippa med begreppet kultur. Varför har jag ingen aning om, borde legat under Samhälle eller någon liknande rubrik. Kanske de inte vill ha för många avdelningar?
 
Det tror jag inte att de gör. Han kan ju mycket väl ha testat sig också och fått negativt svar och sedan tycker det är fritt fram att härja omkring i affärer ändå, trots sjukdom. Lite trist när man inte förstår att man kan smitta oavsett vad man bär på för smittsam sjukdom- typ förkylningsvirus. Alla vill ju inte bli förkylda liksom...
Men är det inte så det brukar vara ändå tyvärr? Folk går till skola och jobb och annat förkylda?

Håller med helt här. Jag själv blir helt sänkt minst en vecka av förkylningar. Jag ligger och flåsar i sängen och tror att jag ska dö vilken sekund som helst. Kan inte stå upp för länge för blodtrycket rasar och efter ett tag så tuppar jag av. Oftast är jag sjuk 1,5-2 veckor, sängliggande 1 vecka.

"Jag är bara lite förkyld" jo jag tacka jag. Influensor blir jag normalsjuk på, förutom blodtrycket då, då får jag krypa till toaletten, stå upp fungerar inte.
 
J Kändes MYCKET märkligt eftersom jag inte kan minnas när jag senaste hade en regelrätt influensa senast liksom, och inte har väl säsongen kommit igång ännu.

Hos oss för första influensafallen konstaterade, tidigare än vanligt och innan vaccinen har hunnit komma ut till läkarmottagningarna.
 
DN Kultur verkar ha ett ganska blandat innehåll med resonerande artiklar över ett brett område, inte bara konst, litteratur och liknande man brukar förknippa med begreppet kultur. Varför har jag ingen aning om, borde legat under Samhälle eller någon liknande rubrik. Kanske de inte vill ha för många avdelningar?
Vad avser Zarembas artiklar på DN:s kultursidor genom åren, så har det alltid handlat om väldigt vinklat tyckande, som därför bäst publiceras på just Kultursidorna. Med tanke på att faktainnehåll, val av intervjupersoner m.m., är noggrant utvalt av författaren, för att stödja den tes han vill driva för tillfället, så kan man endast se hans texter som "personligt tyckande".

Många här kanske minns hans artikelserie för kanske 15 år sedan "den polske rörmokaren", ett antifackligt inlägg i debatten, avseende den fria rörligheten inom EU.

Zaremba är i mina ögon föga trovärdig i sakfrågor, i synnerhet vad avser hans slutsatser.
Det han skriver bör kontrolleras både en och flera gånger, och inte tas för fakta.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
106 456
Senast: Marita73
·
Hemmet Jag har en surdeg (råg) i kylen som matas varje vecka för ett bröd jag regelbundet bakar. Nu behöver jag 350 g surdeg för ett annat bröd...
Svar
11
· Visningar
535
Senast: manda
·
Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
755
Senast: McFlurry
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
617
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp