Covid 19 del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ah jag måste missat något grundläggande. Jag trodde tanken var att bromsa smitta inte en tävling i vem som kan sätta flest personer i husarrest.
Bromsa smitta sa du. Då kan man visa detta i rapporten, sämst igen alltså

1606037166582.png
 
Nu är det iaf bevisat att Sverige är sämst i hela världen på att hantera Covid-19 enligt OECD: senaste rapport.
Känns tryggt att vara i Spanien

Visa bifogad fil 60413
Och av ditt diagram tillsammans med ditt uttalande så är:

1 Världen lika med europa
2. Spanien är bäst på Covid hantering
3. Norge 5:e sämst och Danmark 3:a från slutet.

Att ha bland de högsta dödstalen trots att man har förhindrat rörligheten mest är alltså ett tecken på att ha hanterat Covid bra, medan usla Norge har låga dödstal och stor rörlighet. Men tack för att du delade, jag har just hämtat mig från skrattanfallet.
 
Nu är det iaf bevisat att Sverige är sämst i hela världen på att hantera Covid-19 enligt OECD: senaste rapport.
Känns tryggt att vara i Spanien

Visa bifogad fil 60413
Största minskning av mobilitet = bäst covid-hantering?
Hur kom du fram till att det fanns ett likhetstecken där?

Jag blir inte klok på om det är antal resor eller sammanlagd längd på förflyttningar som jämförs? En lång vardagsresa i Norrbotten och en kort fritidsresa i Paris kanske inte är jämförbara i hur de ska bedömas i förhållande till smitthantering?
Sen är det kanske inte helt klart vilka förändringar siffrorna visar när man jämför vinter med vår utan att beakta ev. sässongsaspekter?
 
Och av ditt diagram tillsammans med ditt uttalande så är:

1 Världen lika med europa
2. Spanien är bäst på Covid hantering
3. Norge 5:e sämst och Danmark 3:a från slutet.

Att ha bland de högsta dödstalen trots att man har förhindrat rörligheten mest är alltså ett tecken på att ha hanterat Covid bra, medan usla Norge har låga dödstal och stor rörlighet. Men tack för att du delade, jag har just hämtat mig från skrattanfallet.
Men sluta nu. Kan du inte skriva sakligt utan att vara nedlåtande så skriv inte alls. Så fort @Folri skriver något är det samma sak. Vi är väl vuxna människor här? Håller inte alltid med användaren. Men man behöver inte vara spydig för det.
 
Bromsa smitta sa du. Då kan man visa detta i rapporten, sämst igen alltså

Visa bifogad fil 60414
Du har en tendens att plocka ut någon enskild, väldigt specifik variabel och sedan likställa den med något mycket större fenomen.

Varför skulle just tiden från toppen till värde 1 vara det enda och ultimata måttet på bromsad smitta? Spelar det ingen roll hur många som blir smittade under tiden, eller hur hög toppen är, exempelvis. Och varför bortse från vad som händer under tiden innan man når toppen?
 
Varför är jag inte förvånad, läste expressens artikel om att Sverige är sämst. Tegnell slår ifrån sig att alla andra har fel. Överallt ska det relativiseras hur rätt Sverige har och hur fel alla andra har.
 
Men sluta nu. Kan du inte skriva sakligt utan att vara nedlåtande så skriv inte alls. Så fort @Folri skriver något är det samma sak. Vi är väl vuxna människor här? Håller inte alltid med användaren. Men man behöver inte vara spydig för det.
Jag är långt mer saklig än @Folri och jag påpekar mycket uppenbara svagheter, ägnar man sitt liv åt att klanka ner på Sverige och höja Spanien till skyarna så får man tåla att få svar på tal. Som man skriver får man svar. Jag hade troligen skrivit på samma vis oavsett vem, svårt att veta i efterhand, men rent generellt så svarar jag utifrån vad som skrivs och inte vem jag riktar mig till.

Du kanske ska följa ditt eget råd och istället för att attackera faktiskt svara på det jag skriver.
 
Jag är långt mer saklig än @Folri och jag påpekar mycket uppenbara svagheter, ägnar man sitt liv åt att klanka ner på Sverige och höja Spanien till skyarna så får man tåla att få svar på tal. Som man skriver får man svar. Jag hade troligen skrivit på samma vis oavsett vem, svårt att veta i efterhand, men rent generellt så svarar jag utifrån vad som skrivs och inte vem jag riktar mig till.

Du kanske ska följa ditt eget råd och istället för att attackera faktiskt svara på det jag skriver.
Det jag reagerade på är
”Men tack för att du delade, jag har just hämtat mig från skrattanfallet.” Översittarattityd och härskartekniker är så fruktansvärt tråkigt att se.
 
Varför är jag inte förvånad, läste expressens artikel om att Sverige är sämst. Tegnell slår ifrån sig att alla andra har fel. Överallt ska det relativiseras hur rätt Sverige har och hur fel alla andra har.
Varför måste alltid man hitta en syndabock på en myndighet? jag är helt övertygad om befolkningen hade följt alla rekommendationer hade det inte spridits på detta sätt. Men nej, man ska tjafsa, hitta kryphål...allt handlar om jag jag jag jag jag jag jag… Åk till mataffären om man behöver. Åk till jobbet. Sen stanna hemma!
 
Hur skulle det fungera menar du? Om man tänker på jobb osv? Eller raljerar du bara?
Nej jag raljerar inte. De personerna som anser att hela befolkningen ska låsas in tycker ju att ekonomi är oviktigt och att man ska bortse från det såhär i pandemitider de anser ju även att andra hälsoaspekter är oviktiga. Så det är ju bara att ta till den lösningen och jobba hemifrån så mycket som går och går det inte så får man väl helt enkelt sluta på jobbet för som sagt ekonomi är ju oviktigt.
Enligt mig är världen betydligt mer nyanserad än så och det finns ingen enkel lösning på det här problemet men den retorik som förs från "husarrest" kramarna medför exakt detta.
 
Jag hittar väldigt lite som stöder att det är extra bra att vara i Spanien just nu. Alla länder kämpar hårt med att bromsa smittspridningen, och man lyckas ganska halvdant. Men det finns ungefär ingenting som antyder att husarrester är gynnsamt, jämfört med andra sätt att jobba med det.

Däremot verkar det mindre bra att vi fått in smitta på ganska många äldreboenden igen.

68CF8EE2-B0F6-48D3-9585-7DB0F8190A14.jpeg
 
Nej jag raljerar inte. De personerna som anser att hela befolkningen ska låsas in tycker ju att ekonomi är oviktigt och att man ska bortse från det såhär i pandemitider de anser ju även att andra hälsoaspekter är oviktiga. Så det är ju bara att ta till den lösningen och jobba hemifrån så mycket som går och går det inte så får man väl helt enkelt sluta på jobbet för som sagt ekonomi är ju oviktigt.
Enligt mig är världen betydligt mer nyanserad än så och det finns ingen enkel lösning på det här problemet men den retorik som förs från "husarrest" kramarna medför exakt detta.
Precis världen är mer nyanserad, jag tror nog att en blandning av båda strategierna är det som behövs. Inte det ena eller andra.
 
Och ändå hyllar du husarrest maffians onyanserade uttalanden :confused:
Som sagt en blandning av båda världar hade varit det mest optimala. Tänk om man hade satt ankommande resenärer från utlandet direkt i karantän och ”husarrest” i mars/februari så hade vi nog klarat oss bättre. Om vi hade kommit igång med större testning tidigare och bättre smittspårning och satt sjuka i karantän och ”husarrest” så hade vi nog klarat oss bättre i pandemin. Att förminska och håna de du kallar ”husarrest maffian” gör ju inte mycket mer än att polarisera denna debatt. Det blir ju lika infekterat som miljön och invandringen... vem vinner på det?
 
Spansk läkare var ganska frustrerad över masktvånget utomhus, där smittspridningen är väldigt liten och sen tog alla av sig masken så fort de kom inomhus där riskerna stiger rejält och beter sig som vanligt. Han tyckte de skulle göra tvärtom.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
107 419
Senast: Marita73
·
Hemmet Jag har en surdeg (råg) i kylen som matas varje vecka för ett bröd jag regelbundet bakar. Nu behöver jag 350 g surdeg för ett annat bröd...
Svar
11
· Visningar
549
Senast: manda
·
Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
763
Senast: McFlurry
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
627
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp