Covid 19 del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varför måste alltid man hitta en syndabock på en myndighet? jag är helt övertygad om befolkningen hade följt alla rekommendationer hade det inte spridits på detta sätt. Men nej, man ska tjafsa, hitta kryphål...allt handlar om jag jag jag jag jag jag jag… Åk till mataffären om man behöver. Åk till jobbet. Sen stanna hemma!
Menar du att svenskar i gemen helt enkelt är olydigare än finnar, norrmän och danskar, och att det är därför våra covid-siffror är så katastrofalt mycket sämre?
 
Jag träffar mina föräldrar ute eftersom mamma har kol. Vi går med avstånd och vi går där det är folktomt.
Idag kom det en hund springande till oss. Matten var långt bort men vi visste att hunden var snäll så vi klappade den och den hoppade på oss.
Nu har matten skickat och sagt att hon har Covid-19 men var inte beredd på att det skulle komma ngn där.
Hur stor risk är det att smittas genom att vi har tagit i hunden??
 
Senast ändrad:
Som sagt en blandning av båda världar hade varit det mest optimala. Tänk om man hade satt ankommande resenärer från utlandet direkt i karantän och ”husarrest” i mars/februari så hade vi nog klarat oss bättre. Om vi hade kommit igång med större testning tidigare och bättre smittspårning och satt sjuka i karantän och ”husarrest” så hade vi nog klarat oss bättre i pandemin. Att förminska och håna de du kallar ”husarrest maffian” gör ju inte mycket mer än att polarisera denna debatt. Det blir ju lika infekterat som miljön och invandringen... vem vinner på det?
Då missuppfattar du mina inlägg gravt. I våras var jag mycket tydlig med min åsikt att saken sköttes undermåligt i Sverige iom att man inte satte hemkommande från Italien i karantän alls samt att man vägrade testa folk som hade tydliga symptom för att de inte varit i Italien. De problemen löses dok icke av att man idag låser in hela befolkningen i fängelse i det egna hemmet vilket är vad husarrestmaffian förespråkar
 
Reagerade på hur kontraproduktivt du bemöter denna desinformation....
Jag reagerar på att du går all in och attackerar mig och tycker spydig desinformation bör försvaras, det är också tråkig attityd att du utgår från att jag skriver utifrån vem som skriver inlägget och inte vad som skrivs och ignorerar att mitt inlägg faktiskt i stort är sakligt och inlägget som jag svarar på i stort är osakligt och orimligt.

Ditt bemötande av desinformationen är dessutom obefintligt ;)
 
Hur kan man säga att det landet är bäst och det landet sämst när man inte har en aning om vart man vill och vad som faktiskt är bäst eller sämst. Dessutom har alla länder olika förutsättningar. Jag anser att man inte kan jämföra alls pa det sättet.

Dessutom ändras ju siffrorna hela tiden. För en vecka sen hade Österrike flest antal smittade per invanare i hela världen, bara dagen efter sag siffrorna annorlunda ut. Nu en vecka senare är antal smittade stabilt, alltsa ökar inte men minskar inte heller. Är det bra eller daligt?
 
Senast ändrad:
Vad vill man ha ut av testningen? Häva lockdown? Bara veta andel smittade?

Bra fraga, jag vet faktiskt inte. Googlade lite och om man har ett negativt test ska man visst kunna fira jul med sina släktingar utan att vara orolig för att smitta den :confused:

Men för statistik kan det säkert vara bra att de hur stort mörkertal det finns. Man kan ju ocksa sätta fler positiva i karantän och kanske pa det sättet begränsa en viss smittspridning, tror jag.
 
Bra fraga, jag vet faktiskt inte. Googlade lite och om man har ett negativt test ska man visst kunna fira jul med sina släktingar utan att vara orolig för att smitta den :confused:

Men för statistik kan det säkert vara bra att de hur stort mörkertal det finns. Man kan ju ocksa sätta fler positiva i karantän och kanske pa det sättet begränsa en viss smittspridning, tror jag.
Hur gammalt får det negativa testet vara?
 
Som sagt en blandning av båda världar hade varit det mest optimala. Tänk om man hade satt ankommande resenärer från utlandet direkt i karantän och ”husarrest” i mars/februari så hade vi nog klarat oss bättre. Om vi hade kommit igång med större testning tidigare och bättre smittspårning och satt sjuka i karantän och ”husarrest” så hade vi nog klarat oss bättre i pandemin. Att förminska och håna de du kallar ”husarrest maffian” gör ju inte mycket mer än att polarisera denna debatt. Det blir ju lika infekterat som miljön och invandringen... vem vinner på det?


Om att sätta folk som inte har bekräftad smitta i ”husarrest” - är det möjligt enligt svensk lag? Jag vet alltså inte, utan ställer en öppen fråga. Smittskyddslagen ger väl vissa utrymmen beträffande att spärra av en del områden samt hur man kan agera om personer är bekräftat smittade. Men jag har en känsla av att i och med att individens rätt att röra sig fritt i samhället är så stark i Sverige kan en del potentiellt effektiva åtgärder vara svåra att genomföra.
 
Jag tror att det är alldeles för tidigt att säga redan nu vilken strategi som varit bäst. Just nu undersöks också varför vissa boenden klarat sig bättre än andra. Förhoppningsvis kan det till nästa pandemi ge oss tillräcklig insikt i hur vi kan handskas med en pandemi på bästa sätt bland annat.
 
Hur kan man säga att det landet är bäst och det landet sämst när man inte har en aning om vart man vill och vad som faktiskt är bäst eller sämst. Dessutom har alla länder olika förutsättningar. Jag anser att man inte kan jämföra alls pa det sättet.

Dessutom ändras ju siffrorna hela tiden. För en vecka sen hade Österrike flest antal smittade per invanare i hela världen, bara dagen efter sag siffrorna annorlunda ut. Nu en vecka senare är antal smittade stabilt, alltsa ökar inte men minskar inte heller. Är det bra eller daligt?

Håller verkligen med. Detta bäst vs sämst är kontraproduktivt. Ingen kommer att veta förrän om ett decennium eller så vilka åtgärder som var bra eller dåliga och påverkan kommer förmodligen att vara olika mellan länder och inom länder. Plus att det rör så mycket mer än hur många som blivit smittade, sjuka och dött.

Jag skulle hoppas på att det är positivt att ni har stabilt antal smittade just nu. Att det kan vara en platå innan kurvan vänder neråt. Men naturligtvis vet jag inte. Ganska ofta känner jag att jag kanske ska stänga av mediaflödena ett tag och bara fokusera på att följa rekommendationerna, jobba på och försöka ta mig igenom vintern. Information är bra, men också stressande.
 
Den här artikeln delades av en kompis, har inte kollat upp den vetenskapliga artikeln som ska ligga bakom. Men stämmer det så kan det nog bli lite kris i samhället framöver, i stil med "the handmaid's tale".

https://www.jpost.com/health-scienc...zArKIwK-LO9Ez1mHHSriGOrwzdYe28_FWr_2SrSDESgZM
Med tanke på att effekten på spermier gjort på de med moderat till allvarlig sjukdom och den i lejonparten av fallen drabbar personer i åldrar där barnalstrande är litet så tror jag krisen inte är så stor, i synnerhet som man inte ens kommit fram till om det är bestånde.
 
Varför är jag inte förvånad, läste expressens artikel om att Sverige är sämst. Tegnell slår ifrån sig att alla andra har fel. Överallt ska det relativiseras hur rätt Sverige har och hur fel alla andra har.
För sakens skull, här är artikeln https://www.expressen.se/nyheter/rapport-sverige-samst-pa-coronahanteringen/
Alltså, det är ju just det där med statistik. Man kan visa precis vad man vill med statistik. Det Tegnell säger är inte att alla andra har fel, utan att man måste sätta data i sitt sammanhang. Att man måste titta på vad som ligger bakom resultaten som graferna visar.

Tillägg: Aftonbladets artikel om samma ämne är lite mer balanserad. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kRvxgQ/ny-coronarapport-sverige-ar-samst

Sen, om det som skedde i pandemins inledning, så är det jävligt lätt att vara efterklok.
Såvitt jag förstått så hade man ändå rätt bra koll på de som kom från platser med känd smitta, men det visade sig snabbt att det dök upp smittade personer som kom från helt andra håll. Och det var väl där svårigheten låg.
 
Senast ändrad:
Jag träffar mina föräldrar ute eftersom mamma har kol. Vi går med avstånd och vi går där det är folktomt.
Idag kom det en hund springande till oss. Matten var långt bort men vi visste att hunden var snäll så vi klappade den och den hoppade på oss.
Nu har matten skickat och sagt att hon har Covid-19 men var inte beredd på att det skulle komma ngn där.
Hur stor risk är det att smittas genom att vi har tagit i hunden??

Om ni inte petade er i ansiktet och om ni tvättade händerna ordentligt när ni kom hem borde risken vara minimal.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
106 450
Senast: Marita73
·
Hemmet Jag har en surdeg (råg) i kylen som matas varje vecka för ett bröd jag regelbundet bakar. Nu behöver jag 350 g surdeg för ett annat bröd...
Svar
11
· Visningar
535
Senast: manda
·
Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
755
Senast: McFlurry
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
617
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp