Covid-19 och hund

Seabaz

Trådstartare
Nu har ju inte Sverige haft någon direkt lock-down men tex här i Aus har vi haft något i stil med 50% lock down som jag ser det och alla hund shelters och rescues har blivit mer eller mindre "tömda" på "adoptivhundar" (adoptera är det nya namnet på köp och sälj med djur om jag får säga mitt men men).

Och uppfödare av renras har dubblat sina valppriser. Vilket jag förstår. Efterfrågan är såå stor.
Jag och sambon har kollat på valp i 1.5 år nu men timing har inte varit bra. Nu är timingen bra men ja, priserna är "ridiculous"....

Funderar på att vänta ytterligare 6 mån när alla dessa covid-köpare måste tillbaka till jobb och barnen till skola och inser att de inte hinner med valpen längre.....


Vet inte vad jag vill med tråden... kanske bara skriva av mig....
 
I princip alla uppfödare vittnar om valpköpshysteri här också, väldigt många har ju fått jobba hemifrån vilket så klart gjort att det är mycket lättare med valp.
Tror att det är en hel del seriösa typ ”skulle köpt nästa år men passar på nu pga bra kombination samt jobbar ändå hemma”, men även många som tyvärr kommer hamna på blocket.
 
Tror också att det är många seriösa som passar på att skaffa hund nu. Det går ju inte att komma ifrån att det är betydligt lättare att skaffa hund nu än under ett vanligt år.

Ang priser så är det utbud och efterfrågan. Inget konstigt alls tycker jag.
 
Min hund dog i mars och jag har fortfarande inte bestämt mig till 100 % att jag verkligen ska ha en ny. Men det lutar åt det hållet och naturligtvis underlättar det att jag kommer att kunna jobba hemma i mycket större omfattning det kommande halvåret, kanske ännu längre.

Har fått förslag på några hundar som söker hem i "min" ras, men jag väntar till rätt valp eller unghund dyker upp. Rasklubben har stängt valpförmedlingen pga för stor efterfrågan.
 
Jag har inte märkt att uppfödare har dubblat sina priser däremot är efterfrågan enorn och det började redan tidigt i våras. Så sent som i vintras såg jag en kull pudelvalpar som lades ut ett par tre gånger och det var dom sista som annonserades ut så sen exploderade allting.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
6 943
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp