Covid-19: små barn med astma eller andra riskfaktorer

Av nyfikenhet undrar jag hur det fungerar för de föräldrar som måste vara hemma med barn som inte får gå till förskola/skola. Får en ta ut VAB eller? Eller ännu hellre de som väljer att hålla benen hemma ändå.
 
Min kommun har gått ut med info att det är skolplikt som gäller för alla friska barn, även de som nyligen varit i riskområden. Yngre barn får vara på förskolan om de är friska, oavsett utlandsresor. De vädjar dock till vårdnadshavare att hålla noga koll på barnens hälsoläge och kontakta 1177 vid behov.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Av nyfikenhet undrar jag hur det fungerar för de föräldrar som måste vara hemma med barn som inte får gå till förskola/skola. Får en ta ut VAB eller? Eller ännu hellre de som väljer att hålla benen hemma ändå.

Intressant fråga! Jag har inte sett någon info om det, vore spännande att veta. Det jag sett skrivits är att barn får söka ledigt från skolan och i så fall blir det ju svårt med vab. Men man kan ju kanske likväl sjukanmäla i en vecka.. då kanske det går bra?
 
Min kommun har gått ut med info att det är skolplikt som gäller för alla friska barn, även de som nyligen varit i riskområden. Yngre barn får vara på förskolan om de är friska, oavsett utlandsresor. De vädjar dock till vårdnadshavare att hålla noga koll på barnens hälsoläge och kontakta 1177 vid behov.

Min kommun säger liknande, men har nu ändrat sig till att barn i skola inte får ogiltig frånvaro om föräldrar vill hålla dem hemma.


Sen funderar jag på vad alla dessa barn gör i två veckor under tiden de är i ”karantän”... sitter de hemma eller hittar de på saker såsom biblioteksvisiter, centrum o annat.. 🤔 i sistnämnda fallet blir det ju onödigt med skolfrånvaro isf...
 
Intressant fråga! Jag har inte sett någon info om det, vore spännande att veta. Det jag sett skrivits är att barn får söka ledigt från skolan och i så fall blir det ju svårt med vab. Men man kan ju kanske likväl sjukanmäla i en vecka.. då kanske det går bra?

Undrar vad FK tycker om det ☺️
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Av nyfikenhet undrar jag hur det fungerar för de föräldrar som måste vara hemma med barn som inte får gå till förskola/skola. Får en ta ut VAB eller? Eller ännu hellre de som väljer att hålla benen hemma ändå.

Man kan få ersättning av FK i väntan på provsvar eller vid bekräftad smitta. Gäller även VAB. Rädsla för smitta är ingen grund för ersättning. Sades nu på morgonen på TV4 nyheterna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp