Covid och TOTAL nästäppa!!

Otherside

Trådstartare
Jag är inne på 5:e (minst...) Covid-dagen nu och mår sådär - värst av allt är nästäppan. Jag kan alltså inte andas alls genom näsan. Jag har nässpray men den bränner och jag får lite näsblod - och jag är orolig att jag ska bli tillvänjd..... Så - VAD kan man ta till istället för nässpray??? Vicks inhalator har jag men eftersom jag inte kan andas in genom näsan kan jag inte ens dra i mig den!

Några tips?? :arghh:

(Och - hur länge ska eländet hålla i sig?? Även fast jag är tacksam att jag inte är allvarligt sjuk, givetvis...)
 
Testa att massera? Sök på t.ex ”stuffed nose” på youtube så kommer det upp videos hur.

Obs - det har aldrig funkat för mig dock, varken det eller nässkölj 😔 Men andra i min närhet har fått bra resultat så kanske är du en av dem!
 
Säger också koksaltlösning!
Om du vill/behöver använda avsvällande nässpray kan du alternera med olja, typ Nozoil, så slemhinnorna inte blir så torra.
Det brukar som oftast ta en 10-12 dagars användande av nässpray för att den istället ska börja ge värre nästäppa
Och att ligga med huvudet högt såklart - men det gör du säkert redan, man brukar inte ha så mycket val :meh:
 
Jag är inne på 5:e (minst...) Covid-dagen nu och mår sådär - värst av allt är nästäppan. Jag kan alltså inte andas alls genom näsan. Jag har nässpray men den bränner och jag får lite näsblod - och jag är orolig att jag ska bli tillvänjd..... Så - VAD kan man ta till istället för nässpray??? Vicks inhalator har jag men eftersom jag inte kan andas in genom näsan kan jag inte ens dra i mig den!

Några tips?? :arghh:

(Och - hur länge ska eländet hålla i sig?? Även fast jag är tacksam att jag inte är allvarligt sjuk, givetvis...)

Min näsa täppte också igen fullständigt när jag hade covid. Nässkölj hjälpte inte ett dugg. Jag använde nezeril nässpray i 11 dagar, men nöjde mig med en sprayning i ena näsborren på kvällen så jag skulle kunna sova. Resten av dygnet försökte jag härda ut. Fick tips om att använda barnversionen vid avvänjning, eftersom den är mildare, men min näsa samarbetade faktiskt då, så det behövdes inte.
 
Jag är inne på 5:e (minst...) Covid-dagen nu och mår sådär - värst av allt är nästäppan. Jag kan alltså inte andas alls genom näsan. Jag har nässpray men den bränner och jag får lite näsblod - och jag är orolig att jag ska bli tillvänjd..... Så - VAD kan man ta till istället för nässpray??? Vicks inhalator har jag men eftersom jag inte kan andas in genom näsan kan jag inte ens dra i mig den!

Några tips?? :arghh:

(Och - hur länge ska eländet hålla i sig?? Även fast jag är tacksam att jag inte är allvarligt sjuk, givetvis...)
Brukar använda nässpray så länge det behövs, annars skulle jag aldrig få sova. Efter en rejäl förkylning är det ofta 10-14 dagar vi pratar om. Alternera med oljespray typ Nozoil, och köp lite snällare varianter med lägre styrka och inget mentol. Att enbart spraya pyttelite hjälper oftast ändå rejält. Har alltid kortisonspray hemma sedan för avvänjning. Jag blir beroende direkt men det fungerar fint att vänja av med kortisonspray sen.
 
Det finns "återfuktande nässpray" på apoteken, som inte är avsvällande, men som är en kombo av saltvattensspray och smörjning.

Funkar bra på mig när det blir torrt, obehagligt, småsvullet och kanske sår, i synnerhet vid "avvänjning" från avsvällande nässpray i slutfasen på förkylning.
 
Jag är inne på 5:e (minst...) Covid-dagen nu och mår sådär - värst av allt är nästäppan. Jag kan alltså inte andas alls genom näsan. Jag har nässpray men den bränner och jag får lite näsblod - och jag är orolig att jag ska bli tillvänjd..... Så - VAD kan man ta till istället för nässpray??? Vicks inhalator har jag men eftersom jag inte kan andas in genom näsan kan jag inte ens dra i mig den!

Några tips?? :arghh:

(Och - hur länge ska eländet hålla i sig?? Även fast jag är tacksam att jag inte är allvarligt sjuk, givetvis...)
Prova något gammalt husmorstips med luta sig över varm ånga med X i? (vad X kan vara minns jag inte)
 
Det finns "återfuktande nässpray" på apoteken, som inte är avsvällande, men som är en kombo av saltvattensspray och smörjning.

Funkar bra på mig när det blir torrt, obehagligt, småsvullet och kanske sår, i synnerhet vid "avvänjning" från avsvällande nässpray i slutfasen på förkylning.
Jag köpte näsolja på apoteket, för att försöka lindra de sköra slemhinnorna - men oljan rinner ju rakt ut ur näsan på en gång! Jag går omkring och ser helt galen ut! :wtf::D
 

Liknande trådar

Katthälsa Nu har vår ena katt, Norsk Skogkatt, blivit allvarligt sjuk. Vi åkte in med henne till djursjukhuset tidigare idag, men jag undrar om...
2
Svar
25
· Visningar
10 062
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp