Covidvaccin spruta 4, nytt vaccin dessutom.

95johsv

Trådstartare
Då har alla 80+ fått att de ska få ta spruta 4, när tror ni att de andra åldersgrupperna får? Såg också om ett nytt proteinvaccin (Nuvaxivid) som de som reagerat på mRNA vaccinet ska kunna få samt de som är tveksamma till mRNA vaccinet, tror ni detta kommer göra att fler vaccinerar sig?
 
Som representant för den gruppen som ganska nyss fått vaccindos nr 3, så hoppas jag att nr 4 kommer i slutet av eller precis efter sommaren, tror det är först då eventuell ökande smittspridning kommer. Ingen aning, dock, när det verkligen händer.

Ett proteinvaccin borde ju göra att fler vaccinerar sig, eftersom många motståndare till Covid-vaccinerna håller fram att det är den nya (och enligt dem oprövade) tekniken som är anledning till att de är skeptiska. I verkligheten tror jag däremot inte att det händer, utan vaccinationsviljan lär följa smittspridningen och antalet svårt sjuka/döda. Just nu uppfattar många signalen att pandemin är över, och därmed är det flera som hoppar över dos 3.
 
Ja, det kan ju bli intressant att se hur min ungdomsvän - numera antivaxxer som delar alla möjliga "covid-hemligheter" på fb - kommer att reagera på detta. För mRNA-vaccinerna har ju orsakat en hel MASSA förfärliga biverkningar som folk inte vågar berätta om/inte blir trodda om när de berättar för sjukvården..... O_o Och om man - som jag antar de allra flesta av oss - vare sig har fått allvarliga biverkningar eller har hört talas om någon som fått det så har man haft en himla TUR..... :grin:
 
@bettysmatte Jag har en i min nära bekantskapskrets som reagerade mycket starkt av vaccinet. Det var över ett år sedan och hen är fortfarande inte återställd 😔
Hen är ingen antivaxxer lär jag nog tillägga 😊
 
@bettysmatte Jag har en i min nära bekantskapskrets som reagerade mycket starkt av vaccinet. Det var över ett år sedan och hen är fortfarande inte återställd 😔
Hen är ingen antivaxxer lär jag nog tillägga 😊
Självklart finns det en och en annan som har fått allvarliga biverkningar av vaccinet, men de är ju knappast i majoritet...vilket är det som "min" antivaxxer tycks hävda.... :cautious:
 
Ja, det kan ju bli intressant att se hur min ungdomsvän - numera antivaxxer som delar alla möjliga "covid-hemligheter" på fb - kommer att reagera på detta. För mRNA-vaccinerna har ju orsakat en hel MASSA förfärliga biverkningar som folk inte vågar berätta om/inte blir trodda om när de berättar för sjukvården..... O_o Och om man - som jag antar de allra flesta av oss - vare sig har fått allvarliga biverkningar eller har hört talas om någon som fått det så har man haft en himla TUR..... :grin:

Rent krasst så vet du inte om du kommer att bli varse någon biverkning av vaccinet i framtiden, även om du inte är medveten om den just nu. För egen del tyckte jag dock att det var en risk jag var villig att ta, jämfört med de kända konsekvenserna av att få covid och den ökade risken att nya, ännu farligare varianter uppstår när det är en hög smittspridning. Men båda alternativen - att ta vaccinet och att inte ta det - innebär risker.
 
Rent krasst så vet du inte om du kommer att bli varse någon biverkning av vaccinet i framtiden, även om du inte är medveten om den just nu. För egen del tyckte jag dock att det var en risk jag var villig att ta, jämfört med de kända konsekvenserna av att få covid och den ökade risken att nya, ännu farligare varianter uppstår när det är en hög smittspridning. Men båda alternativen - att ta vaccinet och att inte ta det - innebär risker.
Fast det är inte det "min" antivaxxer-bekant pratar om, dvs vilka biverkningar som vi ev kan se i framtiden. Självklart finns den risken. Utan hon menar att det är MÅNGA som har fått allvarliga biverkningar nu, men att sjukvården inte lyssnar på detta.
 
Fast det är inte det "min" antivaxxer-bekant pratar om, dvs vilka biverkningar som vi ev kan se i framtiden. Självklart finns den risken. Utan hon menar att det är MÅNGA som har fått allvarliga biverkningar nu, men att sjukvården inte lyssnar på detta.


Ok, ja jag kan ju såklart inte diskutera din bekant eftersom jag inte vet vem det är eller vad hen skriver. Jag tyckte bara att ditt inlägg kändes som upptakten till att detta ska bli ännu en tråd där vi hånar och skrattar åt de löljliga människor som inte tänker som vi. Polariseringen är redan stor, så jag ser ingen vits med att fortsätta förstärka den. Blir det troligare att din bekant kommer att vaccinera sig om vi kollektivt skrattar åt hen? Eller är det ryggdunken i att du tänker rätt och hen tänker fel som känns bra med att posta ett sådant inlägg? Du behöver inte svara, det är mest filosofiska frågor jag funderar på vad det är som gör att vårt samhälle håller på att gå isär och varför vi driver på den utvecklingen...
 
Tyvärr tror jag det finns risk för ökad smittspridning i Europa, Sverige inkluderat när människor tvingas fly från Ukraina. Vaccinmotståndet där har ju varit rätt stort och låg andel av befolkningen är vaccinerade. Givetvis är inte vaccin första prioriteringen för människor på flykt när de väl kommer till ett tryggt land, det har jag full förståelse för. Men tyvärr verkar det också som vissa som flytt från Ukraina valt Sverige då de ej måste vaccinera sig här, hörde en intervju på tv med ukrainska flyktingar som att de valde Sverige av detta skälet och sa att vi ukrainare inte tror på vaccin. Enligt wikipedias sida om Ukraina och vaccin var 44 procent av befolkningen vaccinerade den 7 januari 2022.

https://en.wikipedia.org/wiki/COVID-19_vaccination_in_Ukraine

Vill också tillägga att jag självklart har full förståelse för att ukrainarns situation är svår och fruktansvärd, deras land blir sönderbombat och förstört och det är oerhört många mänsklga lidanden som är ofattbara så vill inte svartmåla befolkningen på något sätt utan bara peka på fakta.
 
Ok, ja jag kan ju såklart inte diskutera din bekant eftersom jag inte vet vem det är eller vad hen skriver. Jag tyckte bara att ditt inlägg kändes som upptakten till att detta ska bli ännu en tråd där vi hånar och skrattar åt de löljliga människor som inte tänker som vi. Polariseringen är redan stor, så jag ser ingen vits med att fortsätta förstärka den. Blir det troligare att din bekant kommer att vaccinera sig om vi kollektivt skrattar åt hen? Eller är det ryggdunken i att du tänker rätt och hen tänker fel som känns bra med att posta ett sådant inlägg? Du behöver inte svara, det är mest filosofiska frågor jag funderar på vad det är som gör att vårt samhälle håller på att gå isär och varför vi driver på den utvecklingen...
Jag skrattar inte. Jag förfasar mig över att det sprids horribla osanningar. Det är helt okej för EGEN del att tänka att man inte vill vaccinera sig. Men att sprida vidare ett budskap fullt av falska påståenden, det vänder jag mig bestämt emot.
 
Jag skrattar inte. Jag förfasar mig över att det sprids horribla osanningar. Det är helt okej för EGEN del att tänka att man inte vill vaccinera sig. Men att sprida vidare ett budskap fullt av falska påståenden, det vänder jag mig bestämt emot.

Du skrattar inte, men uppenbarligen är det flera andra som skrattar åt hen (vilket inte du kan ta ansvar för).
 
För gruppen som inte är i riskgrupper så är min vilda gissning till hösten när olika virus börjat gå runt. Kan beror lite på hur andra länder vill ha det med vaccin för att komma in i landet för att turista, så kan bli tidigare.
 
Jag tar Humira och min doctor har tagit en massa extra prover och nu bett mig gora ett uppehall med nasta spruta for att ta min 4:de boster da humiran tydligen kan forsvaga vaccinationen ... eller nagot sadant :cautious:
 
Utan hon menar att det är MÅNGA som har fått allvarliga biverkningar nu, men att sjukvården inte lyssnar på detta.
Jag tror att det faktiskt kan vara så att sjukvården lyssnar mindre på de som fått biverkningar av vaccinet än de som fått biverkningar av själva sjukdomen, vilket kanske är naturligt då de sista har långt fler allvarligare efterföljder men synd då det kan skrämma bort några från att vaccinera sig
 
Jag tar Humira och min doctor har tagit en massa extra prover och nu bett mig gora ett uppehall med nasta spruta for att ta min 4:de boster da humiran tydligen kan forsvaga vaccinationen ... eller nagot sadant :cautious:

Det behöver inte alls bli så. Jag tar Humira en gång i veckan och Imurel (azatioprin) 2x50mg/dag och hade fått riktigt bra svar på vaccinationerna (min läkare tog ett antikroppsprov efter tredje sprutan). Jag har alltså medicinerat som vanligt hela tiden.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 928
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 694
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 354
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 983
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp