Craig Stevens-övningar

Santoxen

Trådstartare
Är det någon här som har koll på CS:s balans/sitsövningar? Och som kan förklara dem bra för mig?
 
Sv: Craig Stevens-övningar

Iofs finns det väl en video att köpa nuförtiden och eftersom en film säger mer än en halv miljard ord så vore det kanske enklast, men jag gör ändå ett försök:

Grundprincipen är att man ska försättas UR balans (det snudd på SKA kännas som om man är på väg att trilla av) så att kroppen (som naturligt eftersträvar balans) ska hitta till en balanserad sits av sig självt.

Börja på en volt i skritt. Om du har någon som kan longera dig så är det bra, annars får du klara dig ändå (fick JAG göra iaf.. CS tyckte inte att jag skulle ha den hjälpen tydligen.. :smirk: ). Du ska rida utan stigbyglar.
Börja sen med att i en rask takt utföra följande rörelser:

"sparka"/trampa energiskt nedåt med båda benen

sparka/lyft upp bägge benen (knäna hamnar då rakt ut i luften ingen del av dina ben ligger mot sadeln)

sparka/trampa energiskt nedåt med bara vänster ben

sparka/lyft upp enbart vänster ben

sparka/trampa energiskt ner bara höger ben

sparka/lyft upp enbart höger ben

De här ska du sen variera så mycket du bara kan. Har du den där longeringshjälpen kan du be den personen ge dig kommandon så här:

lyft upp vänster ben (kortas sen till: lyft vänster)
trampa ner bägge benen (kortas sen till: (trampa bägge)
trampa ner höger ben (kortas sen till: trampa höger)
lyft upp bägge benen (kortas sen till: lyft båda)
trampa ner vänster ben (kortas sen till: trampa vänster)

Ju mer variation desto bättre. Dessutom ska du utföra övningen så fort som det går för dig (eller din kompis) att uttala kommandot högt, dvs det blir ett sabla tempo.

Steg 2 är att lägga till armövningar också, du håller då inte i tyglarna och du kan istället hålla i ett spö eller en kvist:

Nudda knäna när du sparka upp, vänster ben med höger hand, flytta över spöet bakom ryggen exvis över vänster axel (vänster hand upp alltså) och ta emot det vid ryggslutet på höger sida (höger hand ner)

Just när du tycker att du greppat övningen halvbra så byter du gångart. Nu har du tre saker att hålla reda på:

Att volten håller sig rund och på samma ställe!

Att hästen går i ett jämnt och önskat tempo samt rätt gångart!

Att du inte tappar balansen och trillar av!

Till slut ska du kunna genomföra dessa övningar även i galopp. (jo, det GÅR, jag looovar!)

CS sa till mig att man kunde välja mellan att lägga in sitsträning 5 minuter/ridpass eller rida 10.000mil. Båda sätten leder nämligen till en bra naturlig balans.
Tur att man är distansryttare! :idea: :angel: :D
 

Liknande trådar

Träning Jag har en föredetta varmblodstravare som är 7 år och vinglar lite fram och tillbaka i skritten och tar inte emot kontakt via handen...
Svar
2
· Visningar
413
Senast: Blyger
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
1 305
Senast: tuaphua
·
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
751
Senast: Tilly_85
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
1 874
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp