Crash course tygblöjor någon?

majola

Trådstartare
Ibland funderar jag lite på att testa tygblöjor. Oftast går det över när jag tänker på mer tvätt, men smatidigt blir jag galen på alla blöjor (har haft två blöjbarn de senaste tio månaderna, det ena är så gott som blöjfritt dagtid nu, men det här året har vi köpt (och därmed också kastat) förbaskat mycket blöjor....)

Gossebarnet är snart tio månader, knappt 80 cm och drygt 9 kg. Vilken storlek behöver man, Hur många och vilken sort är bäst (och varför?).

Vi har egen tvättmaskin och jag tvättar typ jämt. I vilken temperatur tvättar man blöjorna?

Annat som är bra att veta?
 
Jag har tygblöjor på deltid, min bebis är tre månader.

Vi har pocketblöjor, men jag använder dem nog egentligen som all-in-two-blöjor eftersom jag inte lägger inlägget i fickan utan rakt i blöjan. Då kan jag enkelt bara byta inlägget och inte hela blöjan. :)

Mina är såna med tryckknappar som jag kommer kunna ha tills han slutar med blöjor, är det tänkt. Det är enkelt att ändra storlek, med andra ord.

Jag tvättar blöjorna och inläggen tillsammans med tvättlapparna, kanske två gånger i veckan. Det fyller knappt en maskin. (Jag har 16 inlägg.) Jag tvättar i 60 grader (fastän tvättrådet på blöjorna säger 30) och det går alldeles utmärkt.

Jag har både inlägg som består helt av microfiber och såna som har bambu närmast huden. Ongen är lika glad oavsett, men nästa gång köper jag nog bara bambu.

Jag har köpt mina blöjor från England, via eBay. Märket heter Little Bloom och de kostar typ 30 kronor styck inklusive ett inlägg men plus frakt. En av säljarna på eBay heter Yellowbloom och jag handlar bara därifrån.
 
Just det, när de bajsar lite fastare (min helammas och amningsbajset är ju allt annat än fast) så finns det särskilt papper man kan lägga i. Der suger upp det blöta med gör så att bajset inte kletar fast i själva blöjan = enkelt att hålla rent.
 
Jag har inte provat själv, eftersom barnet i fråga inte kommit ut ännu... Men jag har sökt en del och alternativ.nu har en ganska bra crash course med vad de olika typerna av tygblöjor har för egenskaper.

Jag är själv väldigt sugen på att testa på åtminstone deltid. Jag vet ju själv hur obehagligt det är att gå med binda en hel dag och det vill jag ju inte utsätta mitt barn för.
 
Jag provade lite med tygblöjor men gav upp helt eftersom man fick byta så otoligt ofta. En engångsblöja känns ju helt torr på ytan efter en liten skvätt kiss, medan tygblöjan känns våt direkt. Jag kommer inte ihåg hur gammal dottern var när jag provade, men jag kommer ihåg att det innebar att byta blöja mer än 1 gång i timmen.
 
Vi kör tygblöjor på deltid och är supernöjda, även sambon som var duktigt skeptisk innan. Har frottéblöjor med extra ilägg och skal. Blir tvätt varannan dag ungefär. Upplever inte att det blir jobbigare än engångsblöjor. Tycker det börjar lukta fort om engångsblöjor och de har läckt vid flera tillfällen, vilket inte händer med tyg om vi inte slarvat när vi satt på dom.
 
Kör heltid, bara tygblöjor (och EC). Använder vikblöjor hemma och pockets när vi är ute och far eller hon åker sjalen. Tvättar i 40 grader om det inte är bajsblöjor, då blir det en 60 tvätt, men det är ytterst sällan. Har en Ai2, gDiaper, det är mjuk yttersida, en pouch som är vattentät (PUL) och sen har man lösa inlägg och byter bara inlägget. Pouchen kan behöva vädras emellanåt och såklart tvättas om det kommer bajs men det är sällan det blir det för oss.
 
Har med tänkt använda tygblöjor. Tänkte vikblöjor med PLU-skal på dagen och ullbyxor på natten i början (när nyfödd). Sen blir det nog pocketblöjor när bebis kan ha onesize.
 
Har någon av er provat RetroPi? Det är ny tygblöja som jag har hört bra om men inte provat vår minsta själv. Den ser riktigt trevlig ut i modellen och har smarta knappar för justering av passformen. http://www.retropi.se/blöjan-22595233

Jag är sugen på att prova tygblöjor när vår bebis har kommit ut ur magen.
Den där såg onekligen smidig ut! Men jag är nog mer inne på imse vimse one size-blöja, eller en annan blöja med lösa inlägg..
 
Har någon av er provat RetroPi? Det är ny tygblöja som jag har hört bra om men inte provat vår minsta själv. Den ser riktigt trevlig ut i modellen och har smarta knappar för justering av passformen. http://www.retropi.se/blöjan-22595233
Jag har såna knappar på mina pockets, verkligen bra! Gillar dock pocket bättre än AIO då de lösa delarna torkar långt mycket fortare än en hel blöja, dessutom har jag alltid då torra rena ytterdelar då de torkar på ett kick och så lägger jag bara i nya ilägg. Jag varierar hur tjocka eller många inlägg jag har beroende på vad vi ska göra och hur länge det beräknas dröja innan jag kan byta.
 
Microfiber ska en inte använda närmast huden, ska vara något annat emellan.

:)

Fast på någon sida jag läste på som sålde så var mikrofiber inläggen väldigt bra på att absorbera och därför lämpliga till natten eller längre turer på språng. Varför är det dåligt närmast kroppen? (tänker på alla mina superunderställ som nästan alla är i mikrofiber och supersköna att ha närmast huden)
 
Hur gör ni med lite större barn när de börjar på förskola?

Jag har velat ha tygblöjor från start (sonen är 15 månader nu) men mannen min sa nej. Funderar på att köra iaf till sommaren men funderar som sagt hur det blir till hösten när förskolan börjar...
 
Fast på någon sida jag läste på som sålde så var mikrofiber inläggen väldigt bra på att absorbera och därför lämpliga till natten eller längre turer på språng. Varför är det dåligt närmast kroppen? (tänker på alla mina superunderställ som nästan alla är i mikrofiber och supersköna att ha närmast huden)

De kan irritera huden därav att det inte är att föredra. De är många som har mikrofiber nattblöjan, men har ett annat material på inlägget närmast.
 
Nu råkade jag visst ropa hem tre stycken PoPoLiNi Easy Fix på Ebay...

Ska bli spännande att testa!
 
Jag har på heltid (även om vi alltid har nöd-engångs i skötväskan) och har hunnit testa massvis nu känns det som.

Har testat följande...

POCKETS:
Alvehamn pocket (kändes för blöt tycker jag, torkar oändligt långsamt, sålde vidare)
Bumgenius pocket (dom är bra men jobbiga knappar för mina fingrar, kardborrevarianten bättre. Passformen sisådär när bebis var mindre då hon har smala ben, men bättre nu)
Shine Baby pocket "ebayblöja" (dom är bra, speciellt till det priset. Massvis med knappar för bra passform)

PUL-SKAL:
Alvehamn (gillar! dom har skitsmart insida som man liksom stoppar in inlägget i så det sitter fast, läcker aldrig trots amningsbajsbomber)
Bumgenius Flip (helt ok, men sålde vidare pga gillar Alvehamn mer)

ULLBYXOR:
Woolybottoms (hård och liksom tovad ull, knepig passform tycker jag och svår att få på megasprattlig bebis, fina men får dissen av mig)
Disana (helt lovely, bra pris också)
Hemmastickad kuvertmodell (supersöt och bra passform)
Etsy "reclaimed" dvs sydd av tröjor (jättefin och mysig)

VIKBLÖJOR (kör oftast ullskal över):
Ikea Vandring (toppenpris och suger bra, ganska stora så har som nattvikis eller skötbordsunderlägg än så länge, ganska tjocka liksom)
PIppi i glada färger (lätta och nätta och roliga färger, använder som inlägg och vikblöjor och underlägg och lekfilt och allt möjligt, alla borde ha såna hemma oavsett om man tygblöjar eller ej)
Imsevimse (nää... dom drog liksom ihop sig och blev jättesmå. diss)
Alvehamn hampa (suger nå helt otroligt men inge bra till vikblöjor pga att dom drog ihop sig snett i tvätten, men kanon att ligga på när rumpan ska luftas)

FORMSYDDA (kör ullskal över):
Alvehamn hampa natt (älskar dom, så fin passform, nätta och suger bra)
Alvehamn bambu dag (också jättefina)
Totsbots Bamboozle (både jag och sambon älskar dessa, så smidigt med kardborre!)

ALLT-I-ETT:
Totsbots Easyfit v3 och v4 (toppenblöjan! allas favvo! så nätt och gullig, jättelätt att ta på, kanon passform, torkar jättefort. det här är våra finblöjor!)

Snart hemma: G-diapers! Det ska bli spännande :). Och en ny formsydd, säljaren visste inte riktigt vilket märke det var men jag ska ta rea på det.

SUMMERING: Mina favoriter är formsydda och Disana ullbyxor på natten, och Totsbots på dagen. Om det dyker upp lite rött i ljumskarna så får hon ha vikblöjor och ull under dagen och ligga och lufta mycket.

Jag tycker att tygblöjor är en rolig hobby och att använda dom känns "rätt" i magen. Lite som att äta på porslin istället för engångstallrikar ;).
 
Första tygblöjan testad nu ikväll. En Popolini Aio. Kan varken säga bu eller bä ännu. Bytte efter ca 2 timmar och då kändes blöjan lite fuktig och barnets hud också. Men han hade även hällt vatten över sig vid kvällsmaten, så jag vet inte exakt vad som var vad...

Ska testa en frottéblöja med skal imorgon.
 
Uppdatering:
Har kört en vecka på deltid nu. Gillar aio bäst, för ungen är mycket sprattlig och det är snudd på omöjligt att få ihop det med diverse inlägg och överbyxor osv (när jag har engångs blir det alltsom oftast storasysters överblivna byxblöjor, för jag får inte på honom vanliga...) Fick hem en gullig pocket igår, det verkar också bra att bara stoppa vanliga vikblöjor i. Snart borde också min "Kina-aio-blöja" komma och därefter bestämmer vi oss nog för vilket system vi vill använda.

Tack för all input!

Och om någon vill fortsätta att diskutera tygblöjor så får man gärna använda den här tråden till det...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • bandage på katt
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp