Crash course tygblöjor någon?

Blöjfri från 16 mån (nattetid från 13 mån), hur skönt som helst! Hon får ha blöja, eller ja, Imse-trainingpants, när hon sover på dagen för då brukar det komma kiss innan hon fått oss att reagera på att hon är vaken :-)

EC gjorde livet mycket enklare för oss. Det där småkissandet är för att barnet har blöja, det känns liksom inte när man kissar. Med EC så blev det mycket längre mellan kissarna och de blev större.
 
Funderar på tygblöjor. Sådana med knappar verkar ju toppen, kan man ha dem från dag ett?

Är de lönt att beställa via eBay (och vad söker man på då?)
 
Funderar på tygblöjor. Sådana med knappar verkar ju toppen, kan man ha dem från dag ett?

Är de lönt att beställa via eBay (och vad söker man på då?)
Absolut från dag 1! Har aldrig köpt från eBay, däremot Little Lamb i England, milly och molly här i Sverige och Imse Vimse (bästa vikisarna).

One size, de med knappar för att ställa storleken, kan ta ett tag innan de sitter bra på minsta småttingarna.
 
Funderar på tygblöjor. Sådana med knappar verkar ju toppen, kan man ha dem från dag ett?

Är de lönt att beställa via eBay (och vad söker man på då?)

Jag har köpt begagnade via fb grupper. Framförallt små storlekar används ju inte speciellt länge så blir inte slitna. Då kan man prova olika sorter också utan att de blir alltför mycket pengar. Och de man inte gillar säljs vidare. :)
 
Skulle helst ha ullskal jämt, men känner att jag inte förstår mig på designen på många man kan köpa. Som tex disana som vi köpte till dottern. Helt enorma i grenen och går typ till strax över knäet. Hur använder man såna? (Vi har haft dem på natten utan pyjamasbyxor.) På sommaren utan byxor? Lyckades sticka ett par långisar som funkat bra till lillen, men snart kommer de vara för varma. Det sägs väl att ull anpassar sig och inte ska bli så varmt, men så tjocka som dessa är känns det omöjligt. Ni som kör/kört ull, vad har ni på sommaren? Korta ullbyxor och barbent?

Jag tycker också att det blev lite jobbigt med ullbyxor nu när värmen kom. Min barn älskar att göra lersmörjor, leka med vatten (inte alltid rent vatten), sitta i sandlådan osv, så jag vill inte ha bara ullbyxorna utan något över... Och formsydda, ullbyxor och sedan byxor utanpå det blir trots allt väldigt mycket.

Så nu har jag beställt ett gäng billiga pocket att ha som skal. Jag sålde ju av allt jag hade, men en Kina-pocket blev kvar och den funkar bra till detta ändamål, så det fick bli fem till nu för sommaren.
 
Fördelen med ec är ju att du kan välja nivå. Dvs, hinner du, eller orkar du bara hålla på morgonen, så gör det. Kanske kan du potta bebis och den äldre samtidigt? Kan ju vara en morot om 3,5 åringen får "visa hur man gör"?
Det har du förstås rätt i, behöver ju inte göra det till ett jätteprojekt! Blev lite inspirerad och testade om han ville kissa i toaletten när vi bytte blöja nyss. Blev inget denna gången, men eftersom han kissar ofta när han luftar rumpan vid blöjbyte borde vi träffa rätt förr eller senare...

Kände dock att jag höll på att få ryggskott av att stå böjd över toaletten så länge (inte jättelänge, men är inte i superform direkt...). Hur/var pottar ni?
 
One size, de med knappar för att ställa storleken, kan ta ett tag innan de sitter bra på minsta småttingarna.

Precis, men om man får en lite större bebis kan det bli för knappt med newborn-storlek insåg jag efter ett tag. Jag hade ett newborn PUL-skal som jag använde utanpå vikisar, men blev lite förtvivlad eftersom kanterna blev blöta varje gång. Fattade inte hur man skulle klara sig på 3-5 skal som många rekommenderade om man behövde byta varje gång?! Sen när jag provade One Size istället funkade det klockrent och då insåg jag att newborn-storleken var för liten hela tiden.
 
Det har du förstås rätt i, behöver ju inte göra det till ett jätteprojekt! Blev lite inspirerad och testade om han ville kissa i toaletten när vi bytte blöja nyss. Blev inget denna gången, men eftersom han kissar ofta när han luftar rumpan vid blöjbyte borde vi träffa rätt förr eller senare...

Kände dock att jag höll på att få ryggskott av att stå böjd över toaletten så länge (inte jättelänge, men är inte i superform direkt...). Hur/var pottar ni?

Jag har både vanlig potta (Ikeas grönvita) och en toasits som vi varierar mellan. Vi grodhåller ibland också, men mest när vi är iväg, 8,6 kg är rätt tungt. ;) på pottan har han suttit med stöd sen 3 månader ungefär.
 
Jag tycker också att det blev lite jobbigt med ullbyxor nu när värmen kom. Min barn älskar att göra lersmörjor, leka med vatten (inte alltid rent vatten), sitta i sandlådan osv, så jag vill inte ha bara ullbyxorna utan något över... Och formsydda, ullbyxor och sedan byxor utanpå det blir trots allt väldigt mycket.

Så nu har jag beställt ett gäng billiga pocket att ha som skal. Jag sålde ju av allt jag hade, men en Kina-pocket blev kvar och den funkar bra till detta ändamål, så det fick bli fem till nu för sommaren.
Sant, så långt har jag inte tänkt ännu ens! Denna sommaren lär väl inte bebis smutsa/blöta ner sig så mycket. Men sen... Storasyskonen leker hela dagarna i brunnen och blandar i alla möjliga sörjor i vattnet!
 
Vi använder till 99% tygblöjor (bara hos farmor eller farfar har hon engangs).
Pa förskolan har hon alva pocket, hemma har hon Milova skal med inlägg eller Blueberry simplex. Sa ofta hon vill gar hon naken hemma, vissa dagar fungerar det jättebra med pottan, vissa dagar inte alls.
Har hon ngt pa rumpan (träningsbyxa, blöja, trosor) säger hon aldrig till att hon behöver ga till pottan och pa rutin fungerar det inte alls.
Pa natten har hon formsydd med storchenkinder ull över.

Sen har vi ngr blöjor till av blandade märken men milovaskal och blueberry (aio)är favoriterna just nu.
 
Vi har en svacka med tygisarna sen magsjukan men håller på att bli blöjfria (16 månader). Kör nakenrumpa så ofta det går,just nu nästan jämnt :).
 
uppdaterar tråden med lite frågor, totalt nybörjare, dotter knappt 6v, o har kombinerat ImseVimse formsydda + skal kombinerat m engångs sen hon föddes, och vill nu utöka tyganvändningen,

Vilka material funkar som torrskikt? Känns nu som att hennes hud tar ganska mkt stryk av att vara fuktig (jag som inte riktigt hinner med att byta i tid antagligen).

Vilka material tycker ni har bäst uppsugningsförmåga?

(Har ngr pockets + ngr formsydda av olika märken som kommer månd-tisd, får se vad jag tycker då)
 
uppdaterar tråden med lite frågor, totalt nybörjare, dotter knappt 6v, o har kombinerat ImseVimse formsydda + skal kombinerat m engångs sen hon föddes, och vill nu utöka tyganvändningen,

Vilka material funkar som torrskikt? Känns nu som att hennes hud tar ganska mkt stryk av att vara fuktig (jag som inte riktigt hinner med att byta i tid antagligen).

Vilka material tycker ni har bäst uppsugningsförmåga?

(Har ngr pockets + ngr formsydda av olika märken som kommer månd-tisd, får se vad jag tycker då)
Jag köpte lösa torrskikt från Poops! som jag tyckte var svåra att få att ligga stilla men annars helt ok. Bäst var de i nån sorts fleece från LittleLamb.
 
Nybörjare men är nyfiken och vill minska vårt sopberg!

Dottern väger ca 4 kg, 9 veckor, 54 cm. Vad ska jag börja med för att få en mjuk ingång? Pappan är skeptiskt, jag är pepp på att testa:) Vi har tvättmaskin hemma.
 
Nybörjare men är nyfiken och vill minska vårt sopberg!

Dottern väger ca 4 kg, 9 veckor, 54 cm. Vad ska jag börja med för att få en mjuk ingång? Pappan är skeptiskt, jag är pepp på att testa:) Vi har tvättmaskin hemma.
Jag älskar våra GroVia ai2. Det är ett skal + lösa inlägg som man knäpper fast i skalet tryckknappar. Blir inga tvättberg eftersom man oftast bara byter inlägget. Dock så tyckte jag att de var lite bylsiga i början. Först vid 2 månader satt de bra (min dotter är ungefär samma size som din).

En liten brasklapp: Här håller de inte som nattblöja. Då har vi Totsbots formsydda med ullbyxa över. Jag tyckte att ull var skumt i början men det funkar faktiskt bra. Men om din man är skeptisk skulle jag börja dagtid med GroVia, det är ett superenkelt system som inte ger en massa extra tvätt. Dessutom är de one size så att man kan ha dem hela blöjperioden.

Tips är att kolla i köp&sälj-gruppen på Facebook. Nya tygblöjor är rätt dyra i inköp men där kan du hitta bättre begagnade till bra pris.
 
Nybörjare men är nyfiken och vill minska vårt sopberg!

Dottern väger ca 4 kg, 9 veckor, 54 cm. Vad ska jag börja med för att få en mjuk ingång? Pappan är skeptiskt, jag är pepp på att testa:) Vi har tvättmaskin hemma.
Vi använde mest vikblöjor med hemmastickade ullskal. När vi skulle ha barnvakt hade vi pocketblöjor som var färdigpackade så de är som engångsblöjor, enda skillnaden är att man lägger dem i en separat hink istället för slänga när man tar av den :-) Finns med knappar eller kardborre. På natten hade vi formsydda i bambu med ullbyxor. När hon blev större gillade vi gDiapers, samma system som GroVia, ett inlägg som byts och resten av blöjan behålls, blir lite tvätt. Både vikblöjorna och bambuinläggen funkade som inlägg i gDiapers men upp till hon var kanske 4-5 mån så var de irriterande i ljumskarna. Läs om EC också så slipper ni bajsblöjor :-)
 
Vi vill som sagt testa tygblöjor och har handlat på oss lite. Vill dock inte ha för många om de inte fungerar (vi har egen tvättmaskin, men vintertid torkar allt lite långsamt här inne)

Hur många par "borde" man ha för att klara sig i början?
 
Vi vill som sagt testa tygblöjor och har handlat på oss lite. Vill dock inte ha för många om de inte fungerar (vi har egen tvättmaskin, men vintertid torkar allt lite långsamt här inne)

Hur många par "borde" man ha för att klara sig i början?
Vårt rekorddygn var 13 bajsblöjor i början... ju äldre barnet blir desto färre blöjor går åt. Läs om Elimination Communication också så sparar ni in ännu mer blöjor och ökar dessutom på kontakten med bebisen.

Köp en liten bordsfläkt och ha där ni torkar, att luften rör på sig gör att torktiden förkortas till en tredjedel.
 
Vi vill som sagt testa tygblöjor och har handlat på oss lite. Vill dock inte ha för många om de inte fungerar (vi har egen tvättmaskin, men vintertid torkar allt lite långsamt här inne)

Hur många par "borde" man ha för att klara sig i början?

Vi kör på Retropis all-in-one och klarar oss fint med 20 stycken i kombination med EC/potträning. Vintertid ställer vi en torkställning framför vår luftvärmepump alt. vid vedspisen och då torkar de hyfsat snabbt. Har det varit riktigt akut någon gång har jag tumlat några i väntan på att resten torkar.
 
Puttar lite.
Försöker sprida alla kostnader så funderar på att börja shoppa lite tygblöjor såhär med 126 dagar kvar enligt planen :angel:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Sommarföräldrar 2024
  • Dammigt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp