Bukefalos 28 år!

Creative Commons?

bettysmatte

Trådstartare
Hur funkar det med bilder från Creative Commons egentligen? Jag letar efter bilder som jag kan använda till mitt bokomslag. Finns det några bilder som man kan fritt använda till ett kommersiellt ändamål? Eller måste man alltid ta egna bilder/köpa bilder då? Om jag är i Word och söker på clipart från Creative Commons får jag upp en antal användbara bilder, men när jag sedan klickar mig vidare på vad Creative Commons är så verkar det ju vara en hel djungel av olika licensavtal :confused: ??
 
Jag brukar ha som riktlinje att alltid höra av mig till fotografen! Nu använder jag inte bilder rakt av utan isf till referenser (mindmap) för måleri men jag tycker att det hör till god ton att höra av sig till fotografen ändå.
Ska du använda ett foto rakt av antar jag att du behöver betala för det.
 
Jag brukar ha som riktlinje att alltid höra av mig till fotografen! Nu använder jag inte bilder rakt av utan isf till referenser (mindmap) för måleri men jag tycker att det hör till god ton att höra av sig till fotografen ändå.
Ska du använda ett foto rakt av antar jag att du behöver betala för det.
Nu fick jag som förslag igår att själv ta bilder i stället. Tror att jag ska fundera vidare på detta... Först lät det ju helt galet, men sedan började jag tänka att det kanske kunde bli riktigt bra..... :up:
 
Jag spinner vidare på det här med bilder... Men riktigt gamla foton borde man väl få använda utan problem då? Min vän, vars släktingar jag skriver om, har en hel del gamla foton i sin ägo. En del vet vi vilka personerna är, andra är mer oklart. Men bilderna är alltså från slutet av 1800/början av 1900. Eventuellt skulle det passa riktigt bra att använda en sådan bild/del av sådan bild på omslaget, och jag tänker då på denna regel:


"Hur länge är en bild upphovsrättsligt skyddad?

Skyddet varar i 70 år efter det år upphovspersonen dog. Fotografiska verk skyddas i 70 år efter det år upphovspersonen dog medan fotografiska bilder är skyddade i 50 år efter bildens framställningsår."
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
321
Senast: Myrten
·
Trädgård & Växter Har sett de superlånga trådarna om rumsväxter men känns lite mastigt att läsa igenom dem för mina väldigt specifika frågor innan jag...
Svar
11
· Visningar
1 609
Senast: Bapelsin
·
Hästmänniskan Jag och min syster har för ett tag sen börjat leta vår första egna ponny, men det har tyvärr inte gått så bra hittills. Det var från...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
14 615
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 138
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp