Bukefalos 28 år!

norrsol

Trådstartare
Har under senaste tiden exploderat av crossare eller enduro (inte så insatt i skillnaden) i vårat område. Dom crossare som kommer på skogsvägarna/stigarna låter något fruktansvärt i mortorväg. Fullständigt vrålar så fort föraren gasar lite mer.

Hur hanterar ni ryttare som har dessa i er närhet? Hur reagerar era hästar på ljudet/fordonen som kommer susande/vrålande på skogens stigar och vägar.

Jag vet inte om jag snart måste börja rida nattetid för att slippa detta?!:(

Råd tack om ni har att dela med er.
 
Sv: Crossare

Jag tar på hästen den säkraste utrustning jag har, går ut med hästen till dessa ställen. Jag befinner mig alltså på marken.

Sedan går jag ut med ett brett leende på läpparna och stannar förare och säger att de gäääääääääärna får köra förbi mig mååååånga ggr. Jag är noga med att tillägga att jag tycker att det är så himla bra att de kör där, och att jag är sååååååå glad att de hjälper mig träna min häst.


All denna positivitet känner man förstås inte, men ska man få unga pojkar att hjälpa till så gäller det att stryka dem medhårs.

Och det är viktigt med din attityd. Blir du irriterad så känner hästen givetvis det och tolkar det som farligt.
 
Sv: Crossare

crossar är inte tillåtet att köra i skog och mark, utan endast på avsedd bana..

Därför är de härikring mycket lugna i möte med häst ( jag rider på vår egen mark men tvivlar på att de är medvetna om det).
Jag håller upp handen vilket får dem att stanna, sedan väljer jag en plats lagom ut i diket och väntar (på marken) med min häst bakom mig. Vinkar att de kan köra förbi och vinkar sedan igen när det är okej att gasa på/som tack, vilket brukar uppskattas. Gör likadant med skotrar på vintern, då jag även med tillåtelse rider på skoterleden. är det för trångt för att få ner i skogen, möts vi på skoterleden, stillaståede skoter är numera helt okej för hästen att passera på 20cm avstånd!

och skoterklubben har givetvis fått tack och beröm för bemötandet i skogen och all hjälp att toleransträna min häst! ;)

lycka till!
 
Sv: Crossare

Jag vet att dom inte får köra vart som helst. Dom förstör glädjen av att vara ute i skog och mark då dom låter så fruktansvärt högt att till och med den lugnaste häst inte tycker om det.:crazy:
 
Sv: Crossare

Det har inte varit några problem när jag höll på.
De vänjer sig ganska snart. Vi var tvungna
att köra förbi en träningsbana för att komma
ut på slingan. Nya hästar dövade jag med
bomull. Träna träna träna:)
 
Sv: Crossare

Det håller till rätt många där jag rider, men ofta på ungefär samma ställe. Där rider jag oftast bara på morgonen/fm när de sällan är ute.

Annars rider vi på privat mark, där markägarna absolut inte vill att de ska vara, så där känner jag mig trygg med att ha rätten på min sida och för det mesta sitta på en hyfsat stabil häst. Häromveckan när vi mötte dem stannade vi helt enkelt och blockerade vägen tills de fattade piken och vände, hade de kommit närmare hade de nog fått en utskällning :p

Men "mina" hästar reagerar inte nämnvärt heller. Ägaren var ute och körde en av dem själv i våras när de mötte crossar. Hur det nu blev så körde en av killarna omkull med sin cross och hamnade under hästen. Hästen stod enligt uppgift snällt som ett ljus, medan killen blev skiträdd :devil: Man kan ju tycka att de borde ha lärt sig nu liksom... :banghead:

Hade jag inte varit lika säker på hästarna hade jag nog dock inte varit så glad i ett möte utan tagit mig av stigen fortast möjligast eller något.
 
Sv: Crossare

Mina hästar är inte särskilt bekymrade.
Man hör ju crossen på långt avstånd och kan, om man har en orolig häst, välja en annan väg.

När jag möter crossförare, brukar de stanna och slå av motorn och vänta tills jag kommit förbi och jag brukar tacka för visad hänsyn.
 
Sv: Crossare

Jag får se om jag får ett ljudklipp av hur det låter när jag är ute när crossarna kommer. Ni skulle bara höra hur grönjäv-skt det låter i skogen då.:mad:

Jag tror inte att markägarna vet om att dessa kör på dessa vägar/stigar. För det är nog inte fordonet i sig som är problemet utan detta förskräckliga ljud. Döva - jag får nog prova det.
 
Sv: Crossare

Min bror kör cross. Så jag har nog rätt så bra koll på hur de låter. Jag har även varit med på banan ett antal ggr. Så du behöver inte göra nåt klipp. Vi vet hur det låter, och det går vänja hästen.
 
Sv: Crossare

Hur som haver blir det mänger av bomull i öronen och huva nästa skogstur jag tar.

Annars så kommer jag ta ett snack med denne kille :mad:(förutsätter att det är en kille;))
 
Sv: Crossare

Du vinner inget på att vara sur och tvär, framförallt inte om det är en ung kille. Vill du komma nånstans så var positiv och glad, lyft fram de bra bitarna, annars kommer det bara bli värre.

Tanken är att få dem att tänka, ohhh vad kul en häst! Jag stänger av motorn och snackar lite skit!

Istället för, oh nej, en sån där jävla hästjävel igen!!! Jag gasar förbi fort och skvätter gärna lite grus på jäveln med!!!

Om du slutar vara så irriterad på dem så lovar jag dig att din häst kommer lugna sig med. Din irritation gör hästen nervös.
 
Sv: Crossare

Visst kommer man långt med ett leende!:D


Man har ett liv oavsett om det gäller människor eller djur. Jag vill inte ha någon olycka pga att man framför fordon på ett icke bra sätt.

Det är därför man frågar om råd, för att man mitt i sin ilska och frustration ska få lite positiv input och positiva goda råd. Vilket jag fått här. :)

I ungdomens dagar hade jag en häst som tålde "spiken", ett par killar tyckte det var sååå roligt att jaga hästar. Det som hände när jag träffade dom var att jag vände hästen och började jaga dom. Det slutade med att killarna hoppade av sina mopeder och sprang en bit in i skogen (mopeder som visserligen kanske inte går lika fort som i dag). Det är dock inget jag tänker göra i dag 20 år senare. Men DÅ som 17 åring hade inte jag heller bättre vett:o
 
Senast ändrad:
Sv: Crossare

Tyvärr så brukar inte "be snällt" fungera med många av de där små marodörerna. Man kan ju försöka det först, det är inte alla som är fulla i fan och tycker det är höjden av underhållning att skrämma livet av hästar. Lyckas de få ryttare och häst att skada sig är det ännu bättre. Ligister! :mad:

Har lyckats nå fram till ett par genom att lugnt förklara hur rädda hästarna blir, och de kör nu någorlunda sakta förbi gården. Vilket är bra eftersom hästarna kan vänja sig utan att bli panikslagna.

Hjälper inte det får man ta till hårdhandskarna! De har endast lov att köra på inhägnad bana och, om de har skyltar, på vägen. De får INTE köra i skogen eller på åkrar!! Ring polisen och anmäl för olaglig körning.
 
Sv: Crossare

Jag får se om jag får ett ljudklipp av hur det låter när jag är ute när crossarna kommer. Ni skulle bara höra hur grönjäv-skt det låter i skogen då.:mad:

Jag tror inte att markägarna vet om att dessa kör på dessa vägar/stigar. För det är nog inte fordonet i sig som är problemet utan detta förskräckliga ljud. Döva - jag får nog prova det.

Jag har en crossbana 500 meter hemifrån. En "inofficiell" visserligen men den används av tradition. Så jo, jag vet nog hur det låter.
Och för markägarna är det definitivt maskinen i sig som är problemet, inte ljudet, och det är fordonet i sig och den åverkan det gör på marken som är orsak till reglerna kring var fordonet får köras.

Jag tycker själv att crossar har fördelen att de hörs på mycket långt håll. Både hästarna och jag vet i god tid att de är på väg.
 
Sv: Crossare

Hjälper inte det får man ta till hårdhandskarna! De har endast lov att köra på inhägnad bana och, om de har skyltar, på vägen. De får INTE köra i skogen eller på åkrar!! Ring polisen och anmäl för olaglig körning.

Visst, ringa och anmäla kan man göra - om man vill skapa osämja.

Men för allt i världen, man kan ringa och anmäla alla för allt och få en väldigt otrevlig värld.

Nej, bättre att bete sig vänligt och positivt själv.
Men visst, här hemma hos mig är inte problemet så stort eftersom förarna visar hänsyn så fort de får syn på mig och hästarna.
När jag är ute i skogen och rider, hör jag dem långt innan de har en möjlighet att se mig. Då tycker jag att ansvaret är mitt att se till att det går bra. Jag kan välja någon annan väg än förbi crossbanan när jag hör att det är aktivitet på gång.
På vägarna hör jag dem visserligen också innan de kan se mig, men där är sikten betydligt bättre än inne bland gran och tall, och förarna har större möjlighet att upptäcka mig och stänga av sina maskiner.
 
Sv: Crossare

Fördelen är ju att man som sagt hör dom MEN dom förflyttar sig ganska så snabbt. Jag bor i den del av Sverige som tillhör den mest kuperade terrängen, så det är otroligt mkt upp o ner, dalar o berg här det gör att dom dessutom har MYCKET kort sikt att stanna OM man möter dom. :-/
 
Senast ändrad:
Sv: Crossare

Det är väl oftast så här som du skriver som det kan vara i detta område. Jag har försökta många gånger att hålla god min MEN man blir ju för f-n skogstokig till slut!

Om dom själv försätter sig i situationer där dom skadar/kör ihjäl sig själv får stå för deras eget ansvar men att dom kanske försätter andra i fara då brinner mitt tålamod. :cautious:
 
Senast ändrad:
Sv: Crossare

Här visar alla en oerhörd hänsyn till varandra! De som kör enduro saktar alltid in eller stannar och om de ser att hästen är stirrig slår de av motorn. Även jag visar hänsyn tillbaka genom att gå åt sidan om jag hör att de är på väg.
Eftersom det finns en enduroslinga i skogen så vet man ju om att de kan komma och de vet om att vi rider där.
Skillnaden mellan enduro och cross är att enduro kör man i skogen cross kör man på bana. Sen finns det ju många som använder sin crosscykel i skogen också.
Har varit på många både cross och enduro tävlingar eftersom min son tävlade upp till SM förr.
Säger som många andra att det är bättre och försöka vara trevlig trots att man är irriterad.
 
Sv: Crossare

Så du tycker inte man skall anmäla brott pga att det kan skapa osämja????

De kriminella tycker nog om din inställning.............
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag velade länge och väl om jag skulle posta tråden här, eller om den egentligen hör hemma under ridning, och moderator får gärna flytta...
Svar
14
· Visningar
1 950
Senast: Kiwifrukt
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 598
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Lägger in texten jag har på min hemsida rakt av. Men vill uppmärksamma alla på at vara extra försiktiga. Jag kommer jobba för att få...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
12 856
Senast: syrran
·
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 476
Senast: help_me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp