Kropp&Själ Crossfit som otränad nybörjare?

Wysiwyg

Trådstartare
Jag har varit sugen på crossfit i flera år men jag vet inte om det är något för mig? Jaaaaaaa jag vet att det enda sättet att veta är att prova men jag vet inte om jag vågar. 😩 Jag tror jag gillar peppig stämning men jag vill ju inte ALLTID vara sist kvar medan alla andra får stå och heja på mig i 5 minuter efter de har slutat träna! Jag både lockas och skräms av den där familjära stämningen som beskrivs överallt.

Och hur otränad kan man vara när man börjar egentligen? Och jag är riktigt ovig och jag blir arg när jag inte kan saker och ting direkt. Jag har varit hyfsat tränad för några år sedan men nu har jag verkligen ramlat av träningsvagnen så jag tror jag skulle dö om jag försökte mig på ett pass. 🙄

Ja ni hör ju. Hur var det när ni började crossfit? Vågar jag?
 
Enligt en kompis till mig som tränar mycket är det inget problem, man tränar på sin egen nivå. Hon påstår att jag definitivt skulle kunna vara med på lunchpassen men jag är skeptisk...
 
Vi pratade precis om det i träningstråden. Där är också några som tränar crossfit.

När jag började med crossfit så var jag sjukt otränad, kunde knappt göra en armhävning. Men allt går att anpassa och vi var alla på olika nivå och det var inga problem. Jag såg snabbt resultat och det var riktigt roligt!
Sen flyttade jag, fick mitt andra barn och ville efter det börja igen. Men hamnade då på ett ”inte lika vänligt” ställe, det var inte möjligt att anpassa på samma sätt som förra stället och folk var helt galna (kändes som att alla tränade för att tävla i crossfit) så jag blev lite skrämd och har inte provat fler ställen efter det.

Så om någon har tips på trevliga ställen tar jag tacksamt emot det. Malmö-Lund området.
 

Mineur

Moderator
Jag har varit sugen på crossfit i flera år men jag vet inte om det är något för mig? Jaaaaaaa jag vet att det enda sättet att veta är att prova men jag vet inte om jag vågar. 😩 Jag tror jag gillar peppig stämning men jag vill ju inte ALLTID vara sist kvar medan alla andra får stå och heja på mig i 5 minuter efter de har slutat träna! Jag både lockas och skräms av den där familjära stämningen som beskrivs överallt.

Och hur otränad kan man vara när man börjar egentligen? Och jag är riktigt ovig och jag blir arg när jag inte kan saker och ting direkt. Jag har varit hyfsat tränad för några år sedan men nu har jag verkligen ramlat av träningsvagnen så jag tror jag skulle dö om jag försökte mig på ett pass. 🙄

Ja ni hör ju. Hur var det när ni började crossfit? Vågar jag?
Klart att du vågar! Säger jag, som var livrädd för precis samma saker som du när jag började... :p Men det är faktiskt inte så läskigt som det verkar! Och den där stämningen är definitivt bara peppande, inte läskig alls!

Där jag tränar har vi massor av nya medlemmar hela tiden, och övningarna anpassas alltid efter kunskap och dagsform. Det är massor av folk på mitt ställe som inte är särskilt vältränade alls, som är skadade, gamla (äldsta medlemmen är 72 :D) eller av annan anledning inte alltid kan göra alla delar av passet. Jag har själv hållit på i drygt ett år nu och är väl hyfsat vältränad men kan fortfarande inte stå på händerna ens mot en vägg (p.g.a feg), köra tunga marklyft (p.g.a skadad), eller göra en korrekt snatch (p.g.a ovig), men det är extremt sällan som det utgjort ett faktiskt hinder. När sådant kommer upp på passen ber jag bara om en alternativ övning, kör med lättare vikt, gör andra uppbyggande övningar, eller helt enkelt gör så gott jag kan.

Sedan är det, åtminstone hos oss, ganska sällan som det är sådana där pass där 1) man tränar ensam och 2) det gäller att bli klar först. Oftast går passen ut på att man gör något i par eller grupper om tre, och oftast finns det en tidsgräns så att alla slutar på samma gång. Sedan hur många vändor/reps du/ni hunnit med på den tiden vet ju bara du/ditt lag :) De få gånger som det har varit ett upplägg som gjort att en person eller ett lag blivit klar efter alla andra så har det faktiskt bara varit jättehärlig stämning, och det är ingen som dömer någon för någonting. Alla är ju där på sina villkor och för sin egen skull liksom.

Med det sagt så upplever i alla fall jag, som är en ganska osäker och självkritisk typ, att jag har fått jobba rätt mycket med mig själv på det mentala planet för att inte känna mig stressad eller dålig under träningen. Det ligger dock bara hos mig själv; jag är alldeles för bra på att jämföra mig med andra och klanka ner på mig själv. Crossfit har varit jättebra för mig av just den anledningen - jag har liksom tvingats ta kontroll över mina tankar på ett helt annat sätt, sluta bry mig om vad andra kan tänkas tycka och påminna mig själv om att jag är där och tränar för min skull, på mina villkor. Jag har aldrig någonsin känt att någon annan i gymmet dömt mig, utan den biten kommer helt och hållet från mig själv. Allt det där jobbet har faktiskt lett till att jag känner mig starkare även mentalt, och jag blir inte alls lika påverkad av andra människor längre.
 

Mineur

Moderator
Ett tips är att besöka de olika ställena innan du börjar, för det lär variera en del beroende på box. Jag valde den jag tränar i nu eftersom stämningen var så himla bra, och valde bort ett annat ställe för att jag upplevde att det var för elit-inriktat och för att ägaren verkade väldigt osympatisk och "hård". De flesta ställen bör erbjuda prova på-pass, så börja med det tycker jag!
 

Mineur

Moderator
Ok, jag kom på ett till tips :angel: Kolla om det finns möjlighet att se passen i förväg. Jag vet inte hur vanligt det är, men där jag tränar läggs hela veckans pass upp på söndagkvällen. Det gör att jag kan planera vilka pass jag vill gå på utefter hur kroppen känns, om jag har ont någonstans, eller om det helt enkelt är något pass som inte ser ut att passa mig alls. Om man håller på att återhämta sig från en förkylning väljer man kanske inte att gå på det allra flåsigaste passet, till exempel. När jag var ny var det också väldigt skönt att veta vad som komma skulle, och jag kunde leta upp YouTube-demos av övningar i förväg för att känna mig lite mer förberedd.
 
Jag är ny medlem på mitt gym efter att ha gått ett år på Friskis
Jag kände att jag ville ha lite mer utmaning och ja, det fick jag, men ändå lagom för mig :D

Jag hörde mig för innan hur ett crossfitpass funkade just här och fick till svar att det gick bra att anpassa vikter osv och att vi var en blandning av mer eller mindre tränade deltagare

Jag är nöjd (om än med lite träningsvärk :p) och jag är glad att jag vågade prova
 
Lite OT, men är man sjukt otränad om man inte kan göra en armhävning? Det har jag aldrig kunnat, inte ens när jag bänkade 40+kg och tränade stenhårt fem dagar i veckan 🤔
 
Lite OT, men är man sjukt otränad om man inte kan göra en armhävning? Det har jag aldrig kunnat, inte ens när jag bänkade 40+kg och tränade stenhårt fem dagar i veckan 🤔
Jag trodde de flesta som tränar kunde göra det?? Men jag kanske har fel. När jag är lite mer tränad så kan jag iaf.
Det kanske var en dålig jämförelse. Men jag var väldigt otränad - för att förtydliga så tränade jag inte alls (och hade inte gjort på flera år) när jag började med crossfit första gången och det gick som sagt bra ändå.
 

Wysiwyg

Trådstartare
Sedan är det, åtminstone hos oss, ganska sällan som det är sådana där pass där 1) man tränar ensam och 2) det gäller att bli klar först. Oftast går passen ut på att man gör något i par eller grupper om tre, och oftast finns det en tidsgräns så att alla slutar på samma gång. Sedan hur många vändor/reps du/ni hunnit med på den tiden vet ju bara du/ditt lag :) De få gånger som det har varit ett upplägg som gjort att en person eller ett lag blivit klar efter alla andra så har det faktiskt bara varit jättehärlig stämning, och det är ingen som dömer någon för någonting. Alla är ju där på sina villkor och för sin egen skull liksom.
Men fy, det där låter ju ännu värre än att alla står och väntar. Jag gillar inte att teama upp med folk och typ köra armhävningar medan de springer rundor eller nåt för det känns som att jag pajar för dom som är mer tränade. Eller ännu värre, att de måste vänta på mig? Det finns crossfit-liknande pass på mitt gym och jag gillar passen där man kör typ stationer men tidsavgränsning. Typ "30 sekunder av detta, 10 sekunders vila, 30 sekunder till" osv. Kan inte med att man ska hålla på och räkna, tappar alltid räkningen. :p

Men tack för bra info! Och angående att välja box, jag bor i en såpass liten stad att det bara finns en att välja på tyvärr. Har flera kollegor och vänner som tränar där och trivs men då är de riktigt vältränade också.
 

Tassetass

Moderator
Om man är vältränad men inte kan göra en armhävning så handlar det om att få hjärnan att koppla på rätt muskler. En normaltränad person klarar av en armhävning, iaf på knä.
Beror ju lite på vad man väger också. Man håller uppe/pressar mellan ca 65-75% av sin kroppsvikt (minst i toppläget, mest i botten), så det blir ju en himla skillnad om man väger 50 kg eller 90 kg. Vi kvinnor blir ju dessutom extra straffade om vi väger lite mer eftersom vi har så mycket mindre andel muskelmassa i överkroppen. Fett orättvist.
 
Beror ju lite på vad man väger också. Man håller uppe/pressar mellan ca 65-75% av sin kroppsvikt (minst i toppläget, mest i botten), så det blir ju en himla skillnad om man väger 50 kg eller 90 kg. Vi kvinnor blir ju dessutom extra straffade om vi väger lite mer eftersom vi har så mycket mindre andel muskelmassa i överkroppen. Fett orättvist.

Ja, jag vägde 65 kilo och bänkade 40, så i mitt fall var det väl dålig kroppskontroll då. Kunde knappt sänka ner mig i "startläge" utan att falla platt :P (dock snackar jag inte på knä, utan riktiga). Okej slut på OT, var genuint nyfiken då jag haft det som ett mål jag aldrig lyckades nå!
 

Wysiwyg

Trådstartare
Enligt en kompis till mig som tränar mycket är det inget problem, man tränar på sin egen nivå. Hon påstår att jag definitivt skulle kunna vara med på lunchpassen men jag är skeptisk...
Jag är också skeptisk! Jag har ju hört folk säga att "alla tränar efter sin eeeeegen nivååå" men typ alla kompisar som sagt det till mig har varit väldigt vältränade. Dom har väl kanske inte alltid varit det men ändå..
 

Wysiwyg

Trådstartare
När jag började med crossfit så var jag sjukt otränad, kunde knappt göra en armhävning. Men allt går att anpassa och vi var alla på olika nivå och det var inga problem. Jag såg snabbt resultat och det var riktigt roligt!
Låter väldigt lovande! :)

Sen flyttade jag, fick mitt andra barn och ville efter det börja igen. Men hamnade då på ett ”inte lika vänligt” ställe, det var inte möjligt att anpassa på samma sätt som förra stället och folk var helt galna (kändes som att alla tränade för att tävla i crossfit) så jag blev lite skrämd och har inte provat fler ställen efter det.
Åh trist! Det är ju lite det här jag är rädd för! Trist att det nya stället är sämre för dig. :( Men i Lund och Malmö borde det finnas fler boxar? :)
 
Låter väldigt lovande! :)



Åh trist! Det är ju lite det här jag är rädd för! Trist att det nya stället är sämre för dig. :( Men i Lund och Malmö borde det finnas fler boxar? :)
Ja det finns definitivt fler att välja på! Men jag nöjer mig med hemmaträning för tillfället :)
 
Lite OT, men är man sjukt otränad om man inte kan göra en armhävning? Det har jag aldrig kunnat, inte ens när jag bänkade 40+kg och tränade stenhårt fem dagar i veckan 🤔
Jag är totalt otränad (på riktigt. Jag tränar inte alls och har varit på gym typ två gånger i hela livet för kanske 20 år sedan) och gör utan problem flera armhävningar och typ 5 chins.
 
Crossfit är kul! Jag tränar inte det just nu men har gjort under en relativt lång tid :)

Jag har ungefär samma erfarenheter som @Mineur, att det är trevlig stämning och lagom med pepp sinsemellan! Coacherna på den boxen jag gått på brukar alltid, innan uppvärmningen börjar, gå igenom alla övningar och skalningsalternativ. Detta även om det bara är folk som varit med förut. Det tycker jag är jättebra! Då kan man själv planera vilka övningar man kan göra fullt ut och vilka man kommer behöva skala. Efter en tid lär man sig ju vad man orkar och kan med, och kan känna av hur kroppen känns just idag, och kan då planera sin egen träning lite grann. Är man helt ny är det ju kul att testa alla övningar, ibland blir man förvånad över vad man faktiskt klarar av!

Angående sidospåret vad gäller armhävningar och chins så har jag, även när jag kunnat göra 20 armhävningar och knäböjt min egen vikt +15 kg, aldrig kunnat göra chins :p en gång för typ 6 år sen gjorde jag en strikt utan gummiband, lever på det än idag!
 
Kan lägga till att jag tycker inte om att stå i centrum och vill inte att folk uppmärksammar mig mer än nödvändigt, men på boxen fungerar det faktiskt. Som någon var inne på tidigare i tråden så blir man så väldigt fokuserad på det man själv gör att det knappt märks vad som händer runt om. Det är så fruktansvärt jobbigt att det inte finns tid till annat, som att fundera över om de andra hejar på mig eller någon annan :)

Och ja, otränad kan man absolut vara! Jag rekommenderar någon typ av nybörjarkurs som många boxar brukar ha, kallas ofta "on-ramp" eller helt enkelt nybörjarkurs i crossfit. Då får man lära sig övningarna och tankesättet med träningsformen och har en jättebra grund att stå på för att sen kunna gå vidare och vara med på de "vanliga" passen :)
 
Vi pratade precis om det i träningstråden. Där är också några som tränar crossfit.

När jag började med crossfit så var jag sjukt otränad, kunde knappt göra en armhävning. Men allt går att anpassa och vi var alla på olika nivå och det var inga problem. Jag såg snabbt resultat och det var riktigt roligt!
Sen flyttade jag, fick mitt andra barn och ville efter det börja igen. Men hamnade då på ett ”inte lika vänligt” ställe, det var inte möjligt att anpassa på samma sätt som förra stället och folk var helt galna (kändes som att alla tränade för att tävla i crossfit) så jag blev lite skrämd och har inte provat fler ställen efter det.

Så om någon har tips på trevliga ställen tar jag tacksamt emot det. Malmö-Lund området.
Jag är jättesugen på att testa och funderar på att signa upp på Crossfit Malmös(Lundavägen) nybörjarkurs i september :) men jag vet inget om boxen men tänkte att 1200kr kan man ju lägga på att testa. Har en kompis som haft ett 10-kort i VH men det var inte ofta de anpassade övningarna åt nybörjare där, så det känner jag inte för att prova.
 
Upp