Kropp & själ Crossfit som otränad nybörjare?

Lite OT, men är man sjukt otränad om man inte kan göra en armhävning? Det har jag aldrig kunnat, inte ens när jag bänkade 40+kg och tränade stenhårt fem dagar i veckan 🤔
Jag tror det har med hur man varit vältränad och vad man tränat! Jag har varit i god form hela mitt liv, men kunde länge knappt göra mer än en armhävning ens på knä. Men så har problem med axlarna oxå. Jag har tränat mycket styrka i det partiet och klarar armhävningar, inte supermånga, men det funkar.
 
Jag är jättesugen på att testa och funderar på att signa upp på Crossfit Malmös(Lundavägen) nybörjarkurs i september :) men jag vet inget om boxen men tänkte att 1200kr kan man ju lägga på att testa. Har en kompis som haft ett 10-kort i VH men det var inte ofta de anpassade övningarna åt nybörjare där, så det känner jag inte för att prova.
Ah! Tack för tips. Det ligger ju faktiskt rätt nära mig. Hör gärna av dig när du provat :)
 
Jag har varit sugen på crossfit i flera år men jag vet inte om det är något för mig? Jaaaaaaa jag vet att det enda sättet att veta är att prova men jag vet inte om jag vågar. 😩 Jag tror jag gillar peppig stämning men jag vill ju inte ALLTID vara sist kvar medan alla andra får stå och heja på mig i 5 minuter efter de har slutat träna! Jag både lockas och skräms av den där familjära stämningen som beskrivs överallt.

Och hur otränad kan man vara när man börjar egentligen? Och jag är riktigt ovig och jag blir arg när jag inte kan saker och ting direkt. Jag har varit hyfsat tränad för några år sedan men nu har jag verkligen ramlat av träningsvagnen så jag tror jag skulle dö om jag försökte mig på ett pass. 🙄

Ja ni hör ju. Hur var det när ni började crossfit? Vågar jag?
Ja du vågar!! Slår vad om att du kommer älska det :bump: Roligaste träningsformen jag någonsin provat. Och du kommer absolut inte vara sist kvar jämt, det är snarare så tycker jag att när man "skalar", alltså inte gör de allra svåraste/tyngsta alternativen är man ju ofta klar snabbare än de som inte skalar :up: Och som @Mineur skriver är det ofta en tidsgräns istället och antalet varv/reps du gjort vet ju ingen annan. Ibland går man också ihop en-två stycken men ärligt talat det är bara kul, ALLA kämpar ju järnet och blir svintrötta, även de som är supervältränade!
Och sen efter ett halvår eller så kommer du vara en av de vältränade människor som tipsar alla om crossfit :D :angel:
 
Det finns väl vissa boxar som är mer elitfokuserade men de allra flesta är väldigt glada och uppmuntrande mot nybörjare så tycker absolut du ska våga prova för att se om det är en träningsform och omgivning som passar dig!
 
Jag är totalt otränad (på riktigt. Jag tränar inte alls och har varit på gym typ två gånger i hela livet för kanske 20 år sedan) och gör utan problem flera armhävningar och typ 5 chins.
Har ju lite med kroppsvikt vs muskelmassa att göra också. Jag vet flera personer som aldrig sett en hantel i sitt liv och spenderar dagarna med att sitta i soffan och spela tv-spel. Dom klarar armhävningar och chins utan problem. Men dom väger inte så mycket.
 

Wysiwyg

Trådstartare
För alla er som ligger sömnlösa och undrar hur det gick för mig och crossfitdrömmen (och ni som störde er på min kassa attityd haha) så kan jag nu meddela att jag överlevt mitt första pass! Var riktigt jobbigt men roligt. Alla var trevliga och det var stor spridning i gruppen jag var i. Ska försöka gå på 2 klasser/vecka i 2 månader innan jag bestämmer mig om det är något för mig. Men det verkar lovande än så länge!

(Ska bara överleva den fruktansvärda träningsvärk som kommer komma - hade problem att ta mig ur bilen efter passet. :D)
 
Jag gillar inte konceptet att man ska göra klart övningarna så snabbt som möjligt. Övningarna låter roliga men det borde vara mer fokus på att göra övningarna korrekt och sen utveckla det till mer avancerade övningar istället för att göra så många som möjligt på kortast tid.

https://www.youtube.com/watch?v=YAuc-LSS6iQ


Vad gäller armhävningar så har jag alltid kunna göra 40 vanliga på raken. Även innan jag började gymma. Klarar inte fler idag heller fast jag är starkare. Men jag är ju samtidigt tyngre och tränar inte uthållighet i armmusklerna. Så vikt, styrka och uthållighet spelar roll hur många man klarar.
 
För alla er som ligger sömnlösa och undrar hur det gick för mig och crossfitdrömmen (och ni som störde er på min kassa attityd haha) så kan jag nu meddela att jag överlevt mitt första pass! Var riktigt jobbigt men roligt. Alla var trevliga och det var stor spridning i gruppen jag var i. Ska försöka gå på 2 klasser/vecka i 2 månader innan jag bestämmer mig om det är något för mig. Men det verkar lovande än så länge!

(Ska bara överleva den fruktansvärda träningsvärk som kommer komma - hade problem att ta mig ur bilen efter passet. :D)
Vad kul :) Jag har med precis börjat, körde första passet i torsdags och nästa imorgon :) Jag går en nybörjarkurs på 8 veckor 2 pass/vecka.
 

Mineur

Moderator
För alla er som ligger sömnlösa och undrar hur det gick för mig och crossfitdrömmen (och ni som störde er på min kassa attityd haha) så kan jag nu meddela att jag överlevt mitt första pass! Var riktigt jobbigt men roligt. Alla var trevliga och det var stor spridning i gruppen jag var i. Ska försöka gå på 2 klasser/vecka i 2 månader innan jag bestämmer mig om det är något för mig. Men det verkar lovande än så länge!

(Ska bara överleva den fruktansvärda träningsvärk som kommer komma - hade problem att ta mig ur bilen efter passet. :D)
Åh vad kul att du vågade dig på det, och ännu bättre att du gillade första passet! Heja dig! :)
Jag gillar inte konceptet att man ska göra klart övningarna så snabbt som möjligt. Övningarna låter roliga men det borde vara mer fokus på att göra övningarna korrekt och sen utveckla det till mer avancerade övningar istället för att göra så många som möjligt på kortast tid.

https://www.youtube.com/watch?v=YAuc-LSS6iQ
Sådär brukade jag också säga/tänka innan jag testade crossfit själv, och sporten kritiseras ju väldigt ofta för det, men jag kan meddela att det är enormt mycket fokus på att göra övningarna korrekt - både på träning och tävling. Visst kan det bero på vilket ställe man tränar på, det finns absolut både bra och dåliga ställen (precis som inom alla sporter), men på de ställen jag testat lägger man alltid minst 10-15 minuter i början av passet på att gå igenom tekniken i de olika övningarna grundligt innan själva passet sätter igång. Klarar man inte av att göra övningen/övningarna korrekt får man "skala ner" till en lättare variant just p.g.a skaderisken.

Med det sagt finns det naturligtvis risk att skada sig om man blir för tävlingsinriktad och börjar slarva med tekniken, så det kräver mycket självdisciplin på det viset. Och visst är det en tuff sport som sätter hårda krav på kroppen, men så länge man har något sånär självkännedom och vet ungefär vad ens kropp klarar av det är sällan några problem enligt min erfarenhet.
 
Åh vad kul att du vågade dig på det, och ännu bättre att du gillade första passet! Heja dig! :)

Sådär brukade jag också säga/tänka innan jag testade crossfit själv, och sporten kritiseras ju väldigt ofta för det, men jag kan meddela att det är enormt mycket fokus på att göra övningarna korrekt - både på träning och tävling. Visst kan det bero på vilket ställe man tränar på, det finns absolut både bra och dåliga ställen (precis som inom alla sporter), men på de ställen jag testat lägger man alltid minst 10-15 minuter i början av passet på att gå igenom tekniken i de olika övningarna grundligt innan själva passet sätter igång. Klarar man inte av att göra övningen/övningarna korrekt får man "skala ner" till en lättare variant just p.g.a skaderisken.

Med det sagt finns det naturligtvis risk att skada sig om man blir för tävlingsinriktad och börjar slarva med tekniken, så det kräver mycket självdisciplin på det viset. Och visst är det en tuff sport som sätter hårda krav på kroppen, men så länge man har något sånär självkännedom och vet ungefär vad ens kropp klarar av är sällan några problem enligt min erfarenhet.
Okej, det är nog som du säger att man måste testa först. Kan tänka mig att det är skiljer sig beroende på vem som är instruktör också. Jag kanske får ge det en chans :) .

Jag är inte orolig för att jag ska klara övningarna då jag är ganska vältränad. Utan mer att jag ska göra övningarna fel :) .
 
Men om du gör övningarna fel klarar du dem ju inte?
Problemet blir när det blir ett moment av tidspress att folk hamnar i motsättningen mellan att vila mer och orka göra varje repetition tekniskt korrekt eller att forcera upp reps snabbare men med lite sämre teknik. Det är inte alltid helt lätt att hitta balansen där om man som mineur nämner är väldigt tävlingsinriktad och gärna samtidigt är slut i kropp och huvud pga övningarna.
 
Men om du gör övningarna fel klarar du dem ju inte?
Sant, men nån måste ju kontrollera att jag gör rätt också. Samt ordentliga instruktioner. Sen om man behöver mer avancerade övningar? Alla ligger väl på olika nivåer kan jag tänka mig.

Känns inte som att tex göra 100 armhävningar gör en starkare. Utan man kanske behöver extra vikter utöver den egna kroppsvikten. Men om fokus istället är att göra så många som möjligt känns det inte så givande tänker jag.
 

Wysiwyg

Trådstartare
@durachiny Jodå, jag förstår problemet. Men det är ju ändå så att om man gör dem fel så klarar man ju inte övningarna i sig. Sen om man får bättre tid/fler reps är ju en annan sak, där måste ju var och en avgöra om man vill göra det snabbt och bra eller snabbt och dåligt. Det där problemet finns ju i alla sporter, bland annat löpning och ridning för att ta två exempel.
 

Mineur

Moderator
Okej, det är nog som du säger att man måste testa först. Kan tänka mig att det är skiljer sig beroende på vem som är instruktör också. Jag kanske får ge det en chans :) .

Jag är inte orolig för att jag ska klara övningarna då jag är ganska vältränad. Utan mer att jag ska göra övningarna fel :) .
Ja kvaliteten på instruktörerna är enormt viktigt verkligen!
 
Sant, men nån måste ju kontrollera att jag gör rätt också. Samt ordentliga instruktioner. Sen om man behöver mer avancerade övningar? Alla ligger väl på olika nivåer kan jag tänka mig.

Känns inte som att tex göra 100 armhävningar gör en starkare. Utan man kanske behöver extra vikter utöver den egna kroppsvikten. Men om fokus istället är att göra så många som möjligt känns det inte så givande tänker jag.
Jag tycker det låter som att du har lite förutfattade meningar kring hur Crossfit fungerar, vilket såklart är vanligt om man inte provat själv! Jag tycker du borde prova och se om det är något för dig. Gå en introkurs! :)

Alla övningar går alltid att göra både mer avancerade och betydligt lättare, det är lite det som är grejen med träningsformen och varför alla alltid kan träna tillsammans oavsett nivå.
 
J
Jag gillar inte konceptet att man ska göra klart övningarna så snabbt som möjligt. Övningarna låter roliga men det borde vara mer fokus på att göra övningarna korrekt och sen utveckla det till mer avancerade övningar istället för att göra så många som möjligt på kortast tid.

https://www.youtube.com/watch?v=YAuc-LSS6iQ


Vad gäller armhävningar så har jag alltid kunna göra 40 vanliga på raken. Även innan jag började gymma. Klarar inte fler idag heller fast jag är starkare. Men jag är ju samtidigt tyngre och tränar inte uthållighet i armmusklerna. Så vikt, styrka och uthållighet spelar roll hur många man klarar.
Jag har ju precis börjat en nybörjarkurs och där är de väldigt noga med att teknik kommer före snabbhet och att det är en sak att träna crossfit och en annan sak att tävla. Gör du inte övningarna korrekt på tävling döms de dessutom bort. Så de fokuserar verkligen på att vi inte ska göra det snabbt utan noggrant.
 

Hästdiskussioner nu

Övrigt-diskussioner nu

Radannonser

Hästnyheter

Bukefalos

  • Dagboksinlägg
Upp