Crossfit som otränad nybörjare?

Men *svordom* vilken jävla träningsvärk jag har. Är inte roligt någonstans, det är helt förlamande. Gör ont till och med i vila med maxdos Alvedon och naproxen. Förstår inte riktigt hur jag ska klara mig på jobbet imorgon. :arghh:
 
Men *svordom* vilken jävla träningsvärk jag har. Är inte roligt någonstans, det är helt förlamande. Gör ont till och med i vila med maxdos Alvedon och naproxen. Förstår inte riktigt hur jag ska klara mig på jobbet imorgon. :arghh:

Anledningen till att jag tar ett par månader i vanligt gym nu innan jag ger mig på crossfiten igen efter ett halvår utan träning :angel:
Men ja jag pushade absolut dig att testa crossfit direkt bara, sjysst :p

Men kul att du verkar hittat ett trevligt ställe! :bump:
 
För alla er som ligger sömnlösa och undrar hur det gick för mig och crossfitdrömmen (och ni som störde er på min kassa attityd haha) så kan jag nu meddela att jag överlevt mitt första pass! Var riktigt jobbigt men roligt. Alla var trevliga och det var stor spridning i gruppen jag var i. Ska försöka gå på 2 klasser/vecka i 2 månader innan jag bestämmer mig om det är något för mig. Men det verkar lovande än så länge!

(Ska bara överleva den fruktansvärda träningsvärk som kommer komma - hade problem att ta mig ur bilen efter passet. :D)

Var hamnade du någonstans? Funderar på om man ska våga sig på Nordic Wellness crosscage-pass i Malmö... :crazy:
 
Men *svordom* vilken jävla träningsvärk jag har. Är inte roligt någonstans, det är helt förlamande. Gör ont till och med i vila med maxdos Alvedon och naproxen. Förstår inte riktigt hur jag ska klara mig på jobbet imorgon. :arghh:
I feel ya! Jag får jättelätt träningsvärk rent generellt, och har dessutom valt crossfit som sport... Oklart hur jag tänkte där.

Om det blir så att du känner för att fortsätta efter den här provperioden kan jag varmt rekommendera att investera i en foam roller samt en triggerboll som du kan rulla loss den värsta smärtan med. Men ja, är det något man blir bra på så är det att hantera träningsvärk! Ibland undrar jag om det verkligen kan vara nyttigt för kroppen det där, men hittills har det gått bra i alla fall...
 
Blev lite sugen på att testa crossfit när jag läst den här tråden men kollade upp närmaste ställe och de hade visserligen nybörjarkurs för ett hyfsat pris men sen kostar det 1000 kronor per månad att ha träningskort där. Med den kostnaden skulle jag behöva dra ner på ridningen och det vill jag inte så mitt friskiskort får duga även i fortsättningen. Tycker i och för sig de har ett bra och varierat schema så det är okej.

Sen har detta crossfitstället lokaler man ser rakt in i och vet inte om jag skulle vara bekväm med det. Ligger på markplan och har stora fönster, jag går förbi där på vägen till jobbet varje dag. Jag hade dock inte förstått att det var crossfit de körde där innan jag kollade upp vad det var.

Är det lika dyrt överallt, är det den kostnaden man får räkna med? Jag bor i storstad.
 
Senast ändrad:
Blev lite sugen på att testa crossfit när jag läst den här tråden men kollade upp närmaste ställe och de hade visserligen nybörjarkurs för ett hyfsat pris men sen kostar det 1000 kronor per månad att ha träningskort där. Med den kostnaden skulle jag behöva dra ner på ridningen och det vill jag inte så mitt friskiskort får duga även i fortsättningen. Tycker i och för sig de har ett bra och varierat schema så det är okej. Sen har de lokaler man ser rakt in i och vet inte om jag skulle vara bekväm med det. Ligger på markplan och jag går förbi där på vägen till jobbet varje dag.

Är det lika dyrt överallt, är det den kostnaden man får räkna med? Jag bor i storstad.
Ja, det är nog det man får räkna med är jag rädd. Det är en snordyr sport tyvärr! För mig är det inte så farligt eftersom det är den enda träningen jag betalar för (har medryttarhäst men det är gratis), men jag funderar ibland på om det verkligen är värt det. Jag landar alltid i att det är det :p

Det finns nog flera anledningar till att det är så dyrt. Dels måste man betala en årlig avgift för att använda sig av varumärket CrossFit och kalla sig för crossfitgym. Dels måste instruktörerna vara utbildade specifikt för crossfit och de kurserna kostar en hel del, och dessutom blir det ju mycket personalkostnader när man måste ha någon som skapar och planerar passen och sedan ha 1-2 personal på plats under alla pass för att instruera/hjälpa/övervaka/peppa. Och så krävs det ju en massa dyr specialutrustning samt mycket utrymme...

Jag tvivlar dock inte en sekund på att mycket av priset beror på ryktet och "coolhetsfaktorn" som crossfit har i mångas ögon, samt det här att folk tenderar att fastna för sporten så att det till slut blir svårt att tänka sig att träna på något annat sätt = man är redo att betala för det.
 
Ja, det är nog det man får räkna med är jag rädd. Det är en snordyr sport tyvärr! För mig är det inte så farligt eftersom det är den enda träningen jag betalar för (har medryttarhäst men det är gratis), men jag funderar ibland på om det verkligen är värt det. Jag landar alltid i att det är det :p

Det finns nog flera anledningar till att det är så dyrt. Dels måste man betala en årlig avgift för att använda sig av varumärket CrossFit och kalla sig för crossfitgym. Dels måste instruktörerna vara utbildade specifikt för crossfit och de kurserna kostar en hel del, och dessutom blir det ju mycket personalkostnader när man måste ha någon som skapar och planerar passen och sedan ha 1-2 personal på plats under alla pass för att instruera/hjälpa/övervaka/peppa. Och så krävs det ju en massa dyr specialutrustning samt mycket utrymme...

Jag tvivlar dock inte en sekund på att mycket av priset beror på ryktet och "coolhetsfaktorn" som crossfit har i mångas ögon, samt det här att folk tenderar att fastna för sporten så att det till slut blir svårt att tänka sig att träna på något annat sätt = man är redo att betala för det.

Är det alltid instruktör med? Aldrig självständig träning? Har aldrig provat crossfit själv, men kan tänka mig att det gör den stora skillnaden mot vanliga gym där du aldrig har instruktör när du tränar. Man brukar ju få en genomgång med instruktör gratis när man skaffar gymkort men sedan får man ju betala extra för hjälp. Har man alltid instruktör närvarande i crossfit så låter det ju ändå rätt rimligt att det kostar desto mer.
 
Är det alltid instruktör med? Aldrig självständig träning? Har aldrig provat crossfit själv, men kan tänka mig att det gör den stora skillnaden mot vanliga gym där du aldrig har instruktör när du tränar. Man brukar ju få en genomgång med instruktör gratis när man skaffar gymkort men sedan får man ju betala extra för hjälp. Har man alltid instruktör närvarande i crossfit så låter det ju ändå rätt rimligt att det kostar desto mer.
Ja precis, det är säkert det som påverkar en stor del av kostnaden. Många gym erbjuder ju förvisso instruktörledda pass gratis (eller ja, som del av månadskortet på 2-300 kr eller vad det kan vara) men det är ändå inte riktigt jämförbart tycker jag.

Crossfitpass leds alltid av en och ibland två instruktörer som dels skapat dagens pass och bestämt upplägget, och dels är där för att leda uppvärmning, teknikträning, svara på frågor, hjälpa de som har skador/problem med något och sedan leda själva huvudpasset liksom. På de flesta ställen kan man komma in under dagen när det inte är schemalagda pass och använda utrustningen självständigt som på ett vanligt gym, men då räknas det inte som crossfit utan vanlig styrketräning.
 
Blev lite sugen på att testa crossfit när jag läst den här tråden men kollade upp närmaste ställe och de hade visserligen nybörjarkurs för ett hyfsat pris men sen kostar det 1000 kronor per månad att ha träningskort där. Med den kostnaden skulle jag behöva dra ner på ridningen och det vill jag inte så mitt friskiskort får duga även i fortsättningen. Tycker i och för sig de har ett bra och varierat schema så det är okej.

Sen har detta crossfitstället lokaler man ser rakt in i och vet inte om jag skulle vara bekväm med det. Ligger på markplan och har stora fönster, jag går förbi där på vägen till jobbet varje dag. Jag hade dock inte förstått att det var crossfit de körde där innan jag kollade upp vad det var.

Är det lika dyrt överallt, är det den kostnaden man får räkna med? Jag bor i storstad.
Jag bor i småstad och här kostar det 499 kr/mån. Så det dubbla i storstad låter inte förvånande.
 
Ja, det är nog det man får räkna med är jag rädd. Det är en snordyr sport tyvärr! För mig är det inte så farligt eftersom det är den enda träningen jag betalar för (har medryttarhäst men det är gratis), men jag funderar ibland på om det verkligen är värt det. Jag landar alltid i att det är det :p

Det finns nog flera anledningar till att det är så dyrt. Dels måste man betala en årlig avgift för att använda sig av varumärket CrossFit och kalla sig för crossfitgym. Dels måste instruktörerna vara utbildade specifikt för crossfit och de kurserna kostar en hel del, och dessutom blir det ju mycket personalkostnader när man måste ha någon som skapar och planerar passen och sedan ha 1-2 personal på plats under alla pass för att instruera/hjälpa/övervaka/peppa. Och så krävs det ju en massa dyr specialutrustning samt mycket utrymme...

Jag tvivlar dock inte en sekund på att mycket av priset beror på ryktet och "coolhetsfaktorn" som crossfit har i mångas ögon, samt det här att folk tenderar att fastna för sporten så att det till slut blir svårt att tänka sig att träna på något annat sätt = man är redo att betala för det.


Tack för svar då förstår jag varför detta är dyrare än vanliga gym. Då får jag helt enkelt hålla mig till Friskis även i fortsättnngen då jag vill hålla ridningen på den nivå jag gör. Eller skaffa mig ett väldigt mycket mer välbetalt jobb :D vilket väl inte är så troligt för tillfället dock.
 
Vi pratade precis om det i träningstråden. Där är också några som tränar crossfit.

När jag började med crossfit så var jag sjukt otränad, kunde knappt göra en armhävning. Men allt går att anpassa och vi var alla på olika nivå och det var inga problem. Jag såg snabbt resultat och det var riktigt roligt!
Sen flyttade jag, fick mitt andra barn och ville efter det börja igen. Men hamnade då på ett ”inte lika vänligt” ställe, det var inte möjligt att anpassa på samma sätt som förra stället och folk var helt galna (kändes som att alla tränade för att tävla i crossfit) så jag blev lite skrämd och har inte provat fler ställen efter det.

Så om någon har tips på trevliga ställen tar jag tacksamt emot det. Malmö-Lund området.
Svedala JJFITNESS CrossFit
 
Ni som har koll på crossfit: hur får man in teknikträningen i det tempot som passen går i?

För mig som har styrketränat med PT under en period så känns lyften i crossfit halvt livsfarliga. Det finnas ju inte utrymme för varken reflektion eller någon vidare återhämtning, som det ser ut.

/Fördomsfull :p
 
Ni som har koll på crossfit: hur får man in teknikträningen i det tempot som passen går i?

För mig som har styrketränat med PT under en period så känns lyften i crossfit halvt livsfarliga. Det finnas ju inte utrymme för varken reflektion eller någon vidare återhämtning, som det ser ut.

/Fördomsfull :p


Jag lyfter inte maxtyngder på crossfit:en. Delvis för att jag då inte fixar så många repetitioner som det tenderar på cross:en och delvis som du säger för att jag inte klarar att lyfta rätt då. Sedan går våra instruktörer runt och visar och korrigerar hela tiden. Men det blir lätt hetsigt oavsett, särskilt på pass där du tränar i par och räknar in varandras rep:s och liknande.

Nu med corona-anpassningen före jul så var upplägget mer likt body pump, där du står på din egna station med stång, bräda, etc. Då kan du ju köra mer självständigt utan att det stör någon annan sas.
 
Ni som har koll på crossfit: hur får man in teknikträningen i det tempot som passen går i?

För mig som har styrketränat med PT under en period så känns lyften i crossfit halvt livsfarliga. Det finnas ju inte utrymme för varken reflektion eller någon vidare återhämtning, som det ser ut.

/Fördomsfull :p
Enkelt förklarat så ska teknik alltid komma före tid. Kan du inte utföra en övning med rätt teknik på rätt tid så får du antingen förlänga tiden (inte hinna med hela woden) eller förenkla övningen.

Sen till vardags så kör man ju teknikträning regelbundet, som inte går på tid, precis som vilken styrketräning som helst. Men jag förstod det som att du syftade på teknik under själva wodarna, vilket är det som brukar synas om man tittar på videos eller en tävling.
 
Ni som har koll på crossfit: hur får man in teknikträningen i det tempot som passen går i?

För mig som har styrketränat med PT under en period så känns lyften i crossfit halvt livsfarliga. Det finnas ju inte utrymme för varken reflektion eller någon vidare återhämtning, som det ser ut.

/Fördomsfull :p
I min box körs det i princip alltid en teknikgenomgång innan varje wod. Ibland har vi också längre teknikpass innan woden. Plus att vi är få på varje pass så coachen går runt och kollar tekniken, ger tips etc. En kan också alltid innan woden prata med coachen om tips, vikter, skalning etc.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 401
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund Hej! Jag har skrivit två trådar här på Bukefalos tidigare och känner att jag måste få skriva av mig. Ni har varit så hjälpsamma i mitt...
Svar
6
· Visningar
1 760
Senast: Happimess
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 215
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp