CSN aterbetalning fran utlandet

Stefffie

Trådstartare
Forlat for att vara jobbig och posta en trad dar jag borde kunna lasa till mig svaret sjalv. Jag har forsokt, och ar fortfarande lite forvirrad, sa tankte vanda mig tills allsmaktiga Buke.

Jag har precis fatt mitt arsbesked fran CSN och "order" om att det ar dags att betala tillbaka lanet <med tanke pa att jag tog examen i 2012 kanns det helt OK>, men jag tycker instruktionerna re aterbetalning ar lite luddiga - ar CSN verkligen nojda om jag NAGON GANG UNDER ARET hor av mig och kastar tillrackligt mycket med pengar till dem? D.v.s. jag kan sitta still och gora ingenting hela aret, salange hela arsbeloppet ar CSN tillhanda den 31 December 2014?
Nagon annan utvandrad som har erfarenhet?

Om sa ar fallet - fy vad CSN ar bra. Har verkligen aldrig haft nagra problem, och alltid fatt mina utbetalningar i tid - fantastisk lyx!
 
Sv: CSN aterbetalning fran utlandet

Tyvärr är det nog inte så ;)

Standard är att du får en faktura varje kvartal, så du kan dela ditt årsbelopp i fyra så får du vad du ska betala varje kvartal. Har läst att man nog kan dela upp det på varje månad också men kvartal är standard.

Jag själv har det på autogiro.

edit: Osäker på om det påverkar att du bor i utlandet men kan inte tänka mig att det skulle vara annorlunda?
Du KAN ju betala in allt på en gång om du vill.
 
Sv: CSN aterbetalning fran utlandet

Så har jag med. Betalar 4 ggr om året men kan betala av allt på en gång med om jag vill. Kommer göra det detta året då det är så lite kvar. Blir nog uppdelat på 2 ggr istället för 4. Så slipper man bry sig om det sen!
 
Sv: CSN aterbetalning fran utlandet

I mitt årsbesked stod det att förväntat återbetalningstid är 25 år :angel:
Då har jag pluggat 3,5 år med fullt lån.
 
Sv: CSN aterbetalning fran utlandet

Bor du i Sverige eller utlandet dock?
Finns en särskild sektion för boende i utlandet på CSNs hemsida, och där står det att man kan få välja om man vill betala månadsvis, kvartal eller en gång om året, men inget om när det förväntas att man ska kontakt etc.

Enda anledningen till att jag undrar är att jag f.n. Är pank på mitt svenska konto, och mitt i att byta bank här i UK. På grund av bankavgifter etc så överför jag ju dessutom hellre en stor summa på en gång, än att skyffla månadsbetalningar över till större avgifter, så om jag kan lägga CSN på hyllan ett par månader och sen göra hela inbet på en gång hade det varit väldigt smidigt :)

Min återbet period är också 25 år, 3 års uni studier. Har dessutom ett extra lån från brittiska CSN för min terminsavgift, så där är ytterliggare 100 000 kr i lån.
Båda lånen helt klart värda sina kostnader dock, särskilt nu i efterhand inser jag vilken fantastisk lyx det är att vara heltidsstudent!
 
Sv: CSN aterbetalning fran utlandet

Jag tror att tar du inte kontakt med CSN själv så kommer det att dyka upp en faktura när du minst anar det. Så det bästa kanske ändå är om du pratar med dom.
 
Sv: CSN aterbetalning fran utlandet

Först kommer årsbeskedet där det står information om skulden och hur mycket man betalt, ska betala. Sen kommer fakturorna, om man inte säger nåt kommer 4 stycken samtidigt. De har olika förfallodatum, den första ska vara betald senast siste februari, nästa 3 månader senare osv. Fast man kan betala hela årsskulden på en gång, det är samma OCR-nummer på fakturorna, bara att lägga ihop. Om man vill betala av i snabbare takt går det också bra, bara att sätta över så mycket man vill betala på samma OCR-nummer.
 
Sv: CSN aterbetalning fran utlandet

kl

Lånar den här tråden istället för att skapa en ny CSN tråd.

Om jag säg ska betala in 1500kr/månad första halvåret, 1800kr/månad nästa halvåret och sedan även 1800kr/mån året därefter.
Vad händer egentligen om jag direkt börjar betala in 1800kr månad (sätter på autogiro), dvs att jag sammanlagt betalar in för en extra månad det första halvåret, och sedan år 2 har tight med pengar en månad och inte kan betala in CSN. Har man då den månaden man betalat in extra till godo så att man kan hoppa över inbetalningen den svåra månaden?

Lite rörigt ser jag...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! Hoppas pa att fa lite inspiration fran er kloka bukisar! Jag och min sambo har tva hundar (GSD 4 arig hona, Vastgotaspets 1.5...
Svar
4
· Visningar
1 034
Senast: niardasp
·
Övr. Hund Hej alla. Nu ar det inte langt tills vi far hem nya valpen :) Vi har redan en 2.5 arig schafer tik, och valpen kommer bli en hane...
Svar
9
· Visningar
1 671
Senast: ElinAgnes
·
Skola & Jobb Hej! Jag behover lite rad angaende min jobbsituation: Jag har idag ett hyfsat bra jobb inom en branch som jag vill ha en framtid...
Svar
10
· Visningar
1 802
Senast: cucoomber
·
Hundhälsa Lillan har slitit upp hela laret, bade ut och insida. Hon ar sydd och har fatt medicin (vetergesic, hon kunde bli high av det sa de, men...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 672
Senast: Zoya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp